Konstigt metalliskt vinade ljud från turbon vid tomgång

Andy_88 Elektriker/Volvobuse
6 maj 2010 · 218 Inlägg

Ja, som rubriken säger, jag har fått ett konstigt vinade ljud från turbon, om ni tänker er hur de låter i expansionskärlet när de har blivit lite tryck i systemet, fast högre och mer metalliskt.

har kollat alla slangar och alla sitter som dom ska och inga sprickor i dom heller.

turbon är en orginal TD04-13C (Mitsubishi)

ljudet kommer redan vid tomgångskörning, så väl som vid start som efter att jag kört med bilen och ska parkera den och frekvensen höjs i takt med varvtalet, generatorn är att utesluta, dels då den inte låter något alls knappt, inte mer än normalt alltså, och dels har jag haft 4huvuden under huven som lyssnat, inklusive morsan faktiskt, och alla pekar på turbon.

har även sett at min pysventil trycker ur sig olja... och vad jag vet ska de inte gå någon olja i vakuum slangen som sitter på WGn.

turbon laddar fortfarande som den ska. ca 0.5-0.6 bar och ligger stabilt. men de är jsut de vinande ljudet och den mystiska oljan som gör mig orolig... är turbon redo för begravning eller? vill inte slänga ut 6.5k i onödan, så jag vänder mig till er med erfarenhet.

OBS. hittade ingen tråd som beskrev samma symtom som jag har, tack på förhand.

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
Hildh
7 maj 2010 · 124 Inlägg

Skulle gissa på lagren i turbon? kanske..?

BMW 540IA (2002)
Andy_88 Elektriker/Volvobuse
7 maj 2010 · 218 Inlägg

Pickisen skrev:
Skulle gissa på lagren i turbon? kanske..?

misstänker de jag med, e dom slut så är de väl inte mycket att välja på.... får väl bli en ny turbo då.... någon som vet hur kvaliten på turbobanditens turbos är? dom hade bra pris såg jag. Någon som köpt deras aggregat? bra eller kina skit?

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang