4838
Sök

Golf 2 GTI 16v kokar

42 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
Tja!
Har haft problem med min golf enda sen jag köpte den, men lyckas inte hitta felet.
Efter bara ca 5-10min körning så stiger vattentempen och den börjar koka. Har försökt lufta systemet som en idiot, men det verkar inte hjälpa. Vet inte om jag har fått ur all luft.

Provade byta topplockspackning, men den såg hel ut när jag plockade av den, och det blev ingen skillnad med den nya packningen.
Bytte termostat och vattenpump, men fortfarande samma problem. Har även spolat ur kylaren, och det är inte stopp i den.

Hoppas någon här kan hjälpa mig!

MVH Pelle

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
10 maj 2010
Har du kollat tempen med extern mätare så den verkligen kokar? satt termostaten åt rätt håll? provat köra utan?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

42 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
NITROUS skrev:
Har du kollat tempen med extern mätare så den verkligen kokar? satt termostaten åt rätt håll? provat köra utan?

Är helt säker på att den kokar.
Termostaten går bara att sätta åt ett håll. Ska testa plocka bort den och se om det blir någon skillnad.

Tack för svaret, kom gärna med fler förslag!

...has left the building...
4 474 Inlägg
10 maj 2010
Är du 100 på att den nya termostaten är fit-for-fight? Har du spolar igenom motorblocket med? Är kylarlocket helt? Inga läckge, tex från kupevärmelementet? Är tändning mm rätt inställt (om den är justerbar vill säg!)?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

42 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
dawwe skrev:
Är du 100 på att den nya termostaten är fit-for-fight? Har du spolar igenom motorblocket med? Är kylarlocket helt? Inga läckge, tex från kupevärmelementet? Är tändning mm rätt inställt (om den är justerbar vill säg!)?

Tar för givet att en sprillans ny termostat från mekonomen ska vara riktig, men ska som sagt göra som NITROUS sa och prova plocka bort den.
Motorblocket spolade jag ur i samband med att jag bytte topplockspackningen.
Några läckage har jag inte lyckats hitta, och kylarlocket är riktigt. Tändningen verkar vara rätt inställd, har inte rört den sen jag köpte den, men ska kanske koppla på stroboskoplampan och se efter.

1 854 Inlägg
10 maj 2010
byt kylarlock kostar inte mycket.

Hade en kadett gsi som koka hela tiden och då var det kylarlocket.

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
11 maj 2010
Kan räcka med att bara byta packningen på locket på expansionskärlet.

42 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
Nu har jag plockat bort termostaten och spolat igenom HELA systemet, och det verkar inte vara stopp någonstans. Fixade även ett nytt kylarlock. När jag var färdig så fungerade allt klockrent. Nu idag så lät jag bilen stå på tomgång i ca 15min. Vattentempen steg en liten bit över hälften utan att fläkten startade, så jag stängde av den och lät den svalna. Nu är allt som det var innan igen, värmen i kupen kommer och går lite när den vill, och nu verkar inte vattnet vilja cirkulera i kylaren. Gissar på att det är luft i systemet igen..

Sök