Kopplings problem volvo 855 t5

andreaslidnert
10 maj 2010 · 55 Inlägg

tjena. jag var på väg till min morfar för att jag skulle bygga om mitt avgassystem. men när jag hade typ 500 meter kvar så försvann kopplingen bara rakt ner i golvet. fick inget svar alls. jag kollade upp slavcylindern. det var olja innanför damasken så slaven är bytt. men nu håller jag på och försöker lufta systemet, det kommer ren olja, inga bubblor eller nåt. men det blir knappt nåt tryck i pedalen.

funderar på om det kan ha med huvudcylindern att göra?

snälla hjälp mig

Toyota supra mkiv "kaninjävel" (1995)
Marlboroman
11 maj 2010 · 8 233 Inlägg

Huvudcylinder eller så är det för lite vätska i bromsvätskebehpållaren (bromsar och koppling delar på vätska)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Zoki
11 maj 2010 · 47 Inlägg

Du måste vara säker på att du gör rätt när du luftar dessa. öppna niplen på med en passande slang och tryck in ny vätsta med typ en "oljekana", spruta eller liknade. det räcker inte att lufta vanligt utan du måste trycka igenom det baklänges smile

Det ska nästan rinna ut från vätskebehållaren när du gör på detta vis, det har altid funkat för mig.

Audi Rs2
Bmw E30
Saab 9000 Viper
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 maj 2010 · 13 746 Inlägg

Zoki skrev:
Du måste vara säker på att du gör rätt när du luftar dessa. öppna niplen på med en passande slang och tryck in ny vätsta med typ en "oljekana", spruta eller liknade. det räcker inte att lufta vanligt utan du måste trycka igenom det baklänges smile

Det ska nästan rinna ut från vätskebehållaren när du gör på detta vis, det har altid funkat för mig.

brukar trycksätta kärlet istället med lagom mycket tryck

men som sagt att pumpa ur luften kan man glömma det fungerar ej

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
andreaslidnert
11 maj 2010 · 55 Inlägg

Marlboroman skrev:
Huvudcylinder eller så är det för lite vätska i bromsvätskebehpållaren (bromsar och koppling delar på vätska)

okej tack big_smile

Toyota supra mkiv "kaninjävel" (1995)
andreaslidnert
11 maj 2010 · 55 Inlägg

Zoki skrev:
Du måste vara säker på att du gör rätt när du luftar dessa. öppna niplen på med en passande slang och tryck in ny vätsta med typ en "oljekana", spruta eller liknade. det räcker inte att lufta vanligt utan du måste trycka igenom det baklänges smile

Det ska nästan rinna ut från vätskebehållaren när du gör på detta vis, det har altid funkat för mig.

okej:) men jag köpte igår en sån luftare på mekonomen, man ansluter den på vätskebehållaren och till ett däck. jag luftade tills det kom ren olja. det bara pissade ut. det blev lite tryck (typ 5 cm på pedalen) kan det vara så att det var för lite olja i kopplingsdelen av behållaren? eller kan det vara huvudcylindern ?

Toyota supra mkiv "kaninjävel" (1995)
Marlboroman
11 maj 2010 · 8 233 Inlägg

andreaslidnert skrev:
det blev lite tryck (typ 5 cm på pedalen) kan det vara så att det var för lite olja i kopplingsdelen av behållaren? eller kan det vara huvudcylindern ?

Kan va så, men det är ju bara att kolla nivån..? Och fylla på om det behövs. Enklast att börja med det

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
andreaslidnert
11 maj 2010 · 55 Inlägg

Marlboroman skrev:

andreaslidnert skrev:
det blev lite tryck (typ 5 cm på pedalen) kan det vara så att det var för lite olja i kopplingsdelen av behållaren? eller kan det vara huvudcylindern ?

Kan va så, men det är ju bara att kolla nivån..? Och fylla på om det behövs. Enklast att börja med det

jag har kollat det nu. den står på max på båda sidor lite mer till och med på bromsidan:S

Toyota supra mkiv "kaninjävel" (1995)
Christian S
12 maj 2010 · 4 816 Inlägg

andreaslidnert skrev:

Marlboroman skrev:

andreaslidnert skrev:
det blev lite tryck (typ 5 cm på pedalen) kan det vara så att det var för lite olja i kopplingsdelen av behållaren? eller kan det vara huvudcylindern ?

Kan va så, men det är ju bara att kolla nivån..? Och fylla på om det behövs. Enklast att börja med det

jag har kollat det nu. den står på max på båda sidor lite mer till och med på bromsidan:S

ok men kolla i mitten för säkerhets skull för det är där den tar vätska till kopplingen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang