2304
Sök

Volvo 940 turbo drar 2liter milen lansväg och sotar igen

32 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
Ja då måste även jag vända mig till forumet för ider och tips ,
Har en volvo 940 ltt som är lite godis på , grejen är den att bilen går jätte fet och jag vet inte varför , har haft jätte många idér men ingen som har hjälpt mig enu.

Problemet började när jag hade köpt bilen i standard utförande . då började lambda lampan lysa och fick då fel kod på att bilen får för mycket/för lite soppa, så jag böt lambdasond och så var det inge mer med de, sen chipade jag bilen och bytte turbo aggregat och dump , gick kanon med de med, men sen efter ett X antal mil så började lampan lysa igen och jag fel sökte , samma fel igen , bytte till en orginal labda, innan jag bött sp ryckte bilen , men det löste sig med ny sond, sen så började den dra så in i helvete med soppa så jag tankade 500 kr och kom 18 mil, och ryker svart som en på stäld disel men o förbränd soppa, så jag gjorde ett jätte stort ingräpp och böt:
Bränslebox , tändbox , provade orginalchipen igen , Lmm , termostat till sprutet , nya spridare , nytt luftfilter , blåst ur returröret, bytt vaccium slangar, ny rotor och fördelare , nya stift , ny pulsgivare , ny tändmodul , har bytt allt i bränsle väg utom spridar relä och soppa pump och relä , börjar bli så jävla trött på bilen nu .

och nu så går det som en påse skit med orginalchipen , den hostar och går jätte illa , och rycker lika mycket, var inne på besiktningen nyss och besiktningsmanen hade alldrig i sitt liv sätt sånna avgasvärden , hade tex co på över 12.0 och lambda på 0.68 det är som en dragraceingbil näst in till, nog för att det läcker lite vid v-bandet men det ska absolut inte göra sånna värden. så är det någon som kan ge mig ett tips på vad det kan vara eller någon idé skulle vara tacksamm för all hjälp,

Ps bilen går rent fast den höga bränsle blandnigen med trim chipen i Mvh Victor
Senast redigerat av VolvoVictor (11 maj 2010)

Smålänning
7 887 Inlägg
11 maj 2010
Byt temperaturgivare för motorstyrningen. Sitter på toppen under insuger, typ under treans insug.

Bygg tillbaka till helt original, boxar, luftfilter, chipp, laddtryck m.m och prova.

Mät kompressionen, kan mycket väl blåst kolvringar eller en kolv, och bilen kan låta som den går riktigt i alla fall.

Kolla så inte kamremmen har kuggat, den kan flytta sig förvånansvärt många kugg innan bilen slutar fungera.

Byt även bränsletryckregulator, eller iaf prova med en annan.

Vad har du för felkoder nu? Lamdalampan varnar inte bara för fel på lamdasonden, den har samma funktion som Check Engine på andra bilar, så dne varrnar för fel som påverkar avgasreningen, alltså alla fel som uppkommer i bränsle eller tändsystem.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

32 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
Jo jag vet att lamdalampan har för funktion , komp test gjort det är ca 8 på alla som det ska vara , den givaren är bytt , den jag kallade för tempgivaren för sprutet , allt är orginal igen , kamrem nyss bytt och har kollat över den och den stämmer 100% men tack för hjälpen

Smålänning
7 887 Inlägg
11 maj 2010
Okej. Vad har du föär felkoder nu då?

Blir enklare för oss som försöker hjälpa om vi får numrena. Både på tändning om där är några och på insprutningen.

Kanske har fler haft samma symptom?

Kollade du jordpunkten vid boxen när du hade den ur?

EDIT:
Ett tips är att kolla förtändningen, kan skvallra om knacksensorn är trasig vilket skulle göra att den sänker tändningne till helvetet typ, vilket ger hög förbrukning.
Senast redigerat av twin_cam (11 maj 2010)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

32 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
1-3-3 det är gasspjäl fel aktigt instäld eller ingen singnal , det är redan bytt så , den skickar olika felkoder varje gång typ så börar fundera på om det är kortis någonstans.

32 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
Inge fel på tändsida , men saken är den att volvos blinkoder går inte att lita få för dom kan sätta fel på vad som hälst och det behöver inte vara fel på den delen / givaren för det

Smålänning
7 887 Inlägg
11 maj 2010
VolvoVictor skrev:
1-3-3 det är gasspjäl fel aktigt instäld eller ingen singnal , det är redan bytt så , den skickar olika felkoder varje gång typ så börar fundera på om det är kortis någonstans.

Då säger jag gratulerar sad

Bara att plocka fram multimetern och mäta alla kablar i kabelhärvan...

Men kolla knacksensorn med!

32 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
aa fy fan vilket skit , blir så trött , får se vad jag hittar på härnäst , det blir väl att byra kabelhärva eller nåt sad , ja det ska jag göra , men den borde inte påvärka bränsleförbruknigen:S

Smålänning
7 887 Inlägg
11 maj 2010
VolvoVictor skrev:
aa fy fan vilket skit , blir så trött , får se vad jag hittar på härnäst , det blir väl att byra kabelhärva eller nåt sad , ja det ska jag göra , men den borde inte påvärka bränsleförbruknigen:S

Jo pajar dne så sänker den tändningne så satan, då blir bilen trött o drar massor med soppa.

Fråga dig först om det ens är värt att börja riva kabelhärvan eller om du ska plocka motorn och köpa en annan kaross... E ju allt annat än kul att riva med elen i 740 och 940...

32 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
jo men bilen i säg är i kanon skick så det känns lite jobbigt ,

Smålänning
7 887 Inlägg
11 maj 2010
VolvoVictor skrev:

Jo såg de... Jaja, det är bara att köpa en med samma utrustning och flytta över hela härvan...

Du går inte sysslolös ett tag framöver iaf, alltid nån fördel med allt wink

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
11 maj 2010
VolvoVictor skrev:

om du ändå håller på trimmar lite smått, släng i ett MS 2 ? smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

32 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
Hehe precis big_smile

429 Inlägg
11 maj 2010
Det går sätta kablarna fel till knacksensor, tempgivare och tomgångsmotorn..
Sitter de rätt?

Har bilen gått vettigt någon gång du har haft den eller har den strulat sen "första" dagen?

32 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
Nej ingen av dom kablarna sitter fel , bilen gick knanon när jag köpte den och sen ett halv år efter  ungefär , felet har blivit värre och värre .

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
11 maj 2010
det är ju absolut enklast att bara kasta ner ett eftermarknads sprut

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

32 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
jo funderar på att gammalt ms så får se hur det blir , någon som har något till salu ?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
11 maj 2010
VolvoVictor skrev:
Jo jag vet att lamdalampan har för funktion , komp test gjort det är ca 8 på alla som det ska vara , den givaren är bytt , den jag kallade för tempgivaren för sprutet , allt är orginal igen , kamrem nyss bytt och har kollat över den och den stämmer 100% men tack för hjälpen

är inte 8 lågt? vill minnas att jag hade iaf 10 på min 745tic jag hade, och ligger på ca 11,5 tror jag på t5an? eller är jag ute och cyklar då?

1 915 Inlägg
11 maj 2010
Huvudsaken är att de ligger jämt på alla cylindrar.
Men lite lågt är det väl.

Min LTT låg oxå på 8kg när jag gjorde komptest vid 44000mil.
Efter motorrenovering låg det på 13kg.....

Men motorn gick bra även med 8kg i komp, fast blev lite starkare efter renovering, när några hästkrafter hittade tillbaks in i motorn smile

tal0n skrev:
är inte 8 lågt? vill minnas att jag hade iaf 10 på min 745tic jag hade, och ligger på ca 11,5 tror jag på t5an? eller är jag ute och cyklar då?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

32 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
Jo ber om ursäkt , blanda ihop mitt komp förhålande med en annan bil , mitt ligger på 11.5 mvh

Sök