3805
Sök

Automatlådeproblem volvo 855 95

8 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
Jag har en volvo 855 årsmodell 95. Automatlådan växlar bra när den är kall, men efter några minuter börjar pilen på instrumentpanelen att blinka och då växlar inte lådan ner. Måste då stänga av bilen och starta på nytt för att den ska börja på 1:ans växel igen. Oljan i lådan är bytt 3 ggr.

Är tacksam om någon vet vad det kan vara för fel.

311 Inlägg
11 maj 2010
Händer det bara när du kör på Drive?

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

8 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
BillyBooy skrev:
Händer det bara när du kör på Drive?

Ja

4 824 Inlägg
12 maj 2010
tuttan81 skrev:
Jag har en volvo 855 årsmodell 95. Automatlådan växlar bra när den är kall, men efter några minuter börjar pilen på instrumentpanelen att blinka och då växlar inte lådan ner. Måste då stänga av bilen och starta på nytt för att den ska börja på 1:ans växel igen. Oljan i lådan är bytt 3 ggr.

läs av felkoderna, iom att pilen blinkar så har den satt en felkod så det är bara att läsa av dom och se varför den har satt en felkod.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

24 Inlägg
12 maj 2010
tuttan81 skrev:

låter precis som min automatlåda . "Fel utväxlingsförhållande" och nånting med  "Lock up Ventilen" kommer inte riktigt ihåg mer , det är dem felkoderna som brukar sätter sig . felet är nog själva ventilpaketet i lådan = dyr

8 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
Jag ska ta o läsa av felkoderna o se vad den visar. tack för hjälpen.

219 Inlägg
13 maj 2010
Kan vara lägesgivaren,har du tittat på oljan till automaten?

Kostar att ligga på topp

8 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
AnderL skrev:

Oljan har jag kollat o den är ok. Var sitter den här lägesgivaren någonstans?

8 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
Har nu kollat av felkoderna och den visar BARA 3-2-2. Det roliga är att den sifferkombinationen finns inte under automatlåda utan bara under motor, eller har jag fel?. Trots att kabeln sitter i Sockel A1. Kan någon förklara varför????

724 Inlägg
13 maj 2010
kod: 3-2-2 sår för :Fel utväxling för angiven fart.

8 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
volvo-racer skrev:
kod: 3-2-2 sår för :Fel utväxling för angiven fart.

behöver man byta låda då???? eller finns det något lättare att göra utan att byta låda??? mvh

724 Inlägg
13 maj 2010
När jag hade den koden på min låda så sa det brak efter en vecka eller nåt. du skrev att olja såg bra ut men hur luktar den?? får ju absolut inte lukta brända lameller.

8 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
volvo-racer skrev:
När jag hade den koden på min låda så sa det brak efter en vecka eller nåt. du skrev att olja såg bra ut men hur luktar den?? får ju absolut inte lukta brända lameller.

Oljan är bytt 3 gånger och den luktar inte dåligt på nåt sätt......vi har kört med lådan såhär i ca 4 månader innan vi ställde den......Lådan byttes för 1 ½ år sen för den andra lådan som satt i var totalskrot...

24 Inlägg
13 maj 2010
jag fick den felkoden första gången i september och kunde köra med lådan ända tills mitten av april då jag inte kunde köra mer än 1 km innan denna felkoden satte sig och växlarna låste sig . Och i dem 7 månader bytte jag olja 3 gånger . har du tur hittar du en bra begagnad låda men dem är inte billigt eller så fixar du din låda som är dyrare och en ny låda ifrån volvo behöver vi inte pratar om ^^

724 Inlägg
13 maj 2010
En fråga också..är det en t5:a och är den trimmad??

8 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
volvo-racer skrev:
En fråga också..är det en t5:a och är den trimmad??

Nej det är en vanlig 2,0.a 10V. ej trimmad.

219 Inlägg
14 maj 2010
http://volvospeed.com/Repair/pnpswitch.php
tuttan81 skrev:
AnderL skrev:

Oljan har jag kollat o den är ok. Var sitter den här lägesgivaren någonstans?

Kostar att ligga på topp

Sök