6722
Sök

Saab 900 T16, 87a. Turbo laddar ej.

614 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej..

Köpte mig en Saab 900 t16 för ett tag sen som nu är avställd pågrund av att den ska fixas till..
Men en dag innan jag ställde av den så hände en grej.

Var ute och körde som vanligt och så känner jag att bilen börjar kännas rätt seg.. lägger ochså märke till att jag inte hör något dumpande ljud längre.

Och om man kollar turbomätaren så rör den sig inte mycket.. någon millimeter vid full gas men visaren håller sig precis mellan det vita och gula området.

Så turbon har helt enkelt nästan helt slutat ladda.
Tidigare innan detta hände så har magnetventilen varigt urkopplade pågrund av dålig koppling så vid full gas så orkade inte kopplingen överföra kraften så förre ägaren koppla ur magnetventilen så att bilen skulle bli enklare att köra.. bilen rörde sig dock ändå bra framåt. även fast den inte ladda fullt. (vet ej om detta har någon betydelse men skriver med det endå)
Men som sagt nu känns bilen som att den ladda extremt lite, man kan jämföra axxet med att typ köra en volvo 740:D och det vet vi ju alla som gjort det att det är ingen rolig bil att köra.

Någon som har något koll på vad som har hänt?

Rybbe

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Hemmainstruktör
641 Inlägg
18 maj 2010
#2
Koppla loss magnetventilen gör att du bara kör på grundladtryck (0.5bar original) som på en LTT så att det skulle orsaka nåra problem är väldigt långsökt om inte grundladdet var upskruvat och orsakat skada pga. överladning.
Men att turbon inte laddar ordentligt kan det finnas flera olika orsaker till, igensatta luftvägar (avgas eller insug), större luftläckage, havererad turbo, vacumslang som hoppat av en anslutning eller brustit osv.
Har ingen egentlig erfarenhet av varken bilen eller motorn fast jag är Saab mekaniker, inte många med en gammal 900 som lämnar in hos auktoriserade verkstäder, men skulle börja med dom sakerna jag nämnde ovan.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Svetsare
3 150 Inlägg
18 maj 2010
#3
Pukadjuret skrev:
Koppla loss magnetventilen gör att du bara kör på grundladtryck (0.5bar original) som på en LTT så att det skulle orsaka nåra problem är väldigt långsökt om inte grundladdet var upskruvat och orsakat skada pga. överladning.
Men att turbon inte laddar ordentligt kan det finnas flera olika orsaker till, igensatta luftvägar (avgas eller insug), större luftläckage, havererad turbo, vacumslang som hoppat av en anslutning eller brustit osv.
Har ingen egentlig erfarenhet av varken bilen eller motorn fast jag är Saab mekaniker, inte många med en gammal 900 som lämnar in hos auktoriserade verkstäder, men skulle börja med dom sakerna jag nämnde ovan.

Tänker jag med. Oftast när turbon inte laddar fullt så är det antingen kass turbo eller läckage, antingen via tryckrör elelr vakumslangar.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX


Sök