3350
Sök

VAG COM problem

41 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
Tjenare.

Köpte häromdagen denna kabeln från 24.se till min Audi A3 1.8t - 01
http://www.24.se/kkl-usb-ver-4091-p-656-c-227.aspx

Den såg dock ut så här när den kom till mig..
http://www.teknikproffset.se/product.ht … ct_id=218a

Har installerat drivrutinerna jag fick med, dvs VAG COM 409.1, har även testat att ladda ner den nyaste 908, men får samma felmeddelande i båda två. Det står:

Interface: Not Found!

Vad är problemet och hur löser jag det?

Thanks /S
Senast redigerat av mrsebastian (19 maj 2010)

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 maj 2010
Hade samma strul...Om jag minns rätt kan man välja mellan 4 olika com-portar i Vagcom programmet, COM1-COM4. Kontrollera att ditt USB-interface får en en COM adress mellan 1-4, detta göres i enhetshanteraren. Jag fick till en början COM6 på mitt interface, jag tvingade den till COM 4 helt enkelt, fick varningar om att andra enheter kan använda porten men dessa ignorerade jag. Markera sedan samma COM adress i Vagcom, o kör ett test, den bör hitta interfacet. Trots att den verkar hitta interfacet så behöver det inte vara som så eftersom man kan få "kommunikationsfel" i Vagcom. Lösningen är då att markera en annan COM port i Vagcom. När du hör svaga knäppande ljud från interfacet (anslutet till bilen!) vid kommunikation med bilens styrsystem så är allt som det skall:)!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

41 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
Tack för svar smile

Hmm funka inte ändå tyvärr sad..
Testade alla fyra portarna..

Men vad menar du med knäppande ljud? Är det ok att det står att den inte hittade nått interface om det knäpper i den?

När ska jag koppla in den till bilen?

4 474 Inlägg
19 maj 2010
Du måste koll i enhetshanteraren i Win, dvs så Win tilldelar den en adress mellan COM1-COM4, har den fått en adress utanför detta så kvittar det vad du gör kommer inte fungera, tro mig...Been there done that*haha*

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

4 474 Inlägg
19 maj 2010
När allt är OK så kommer den säga "Interface found. bla bla bla", står en hel del typ att det inte är en "äkta" ROSS osv (om jag minns rätt)

41 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
Yepp, men har ändrat den som ligger under Portar (COM & LPT) som heter USB Serial Port(COM porten), vilket var den sin installerades när jag kopplade in interfacet.. Har testat att ändra den till alla COM portar, måste jag starta om datorn efter jag ändrat den också? :S, kan testa, det skadar inte, hehe

4 474 Inlägg
19 maj 2010
Ok då är du på rätt väg. Testa även med olika varianter på Vagcom 409.1...Till en början fick jag tex bara den tyska varianten att funka*haha*. Ett knep kan vara att avinstallera allt vad VAGCOM heter o lägga på igen

41 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
Hmm, skumt..

Jag kan inte ens avinstallera programet, står att följande fil saknas,   C:\WINDOWS\system32\FTD2XXUN.INI
Kanske bara är att installera om det då? Vart hittar man olika versioner av det? Känner mig göör dum, haha..

41 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Nu har jag avinstallerat och installerat, funkar fortfarande inte sad, testade även på min flickväns dator med samma resultat :S.. Några andra förslag på vad man kan göra?

4 474 Inlägg
24 maj 2010
Det ÄR com-ports strulet du har...Dubbelkolla!

Sök