Väldigt konstigt elfel på bmw e30 318i -88 med m40 motorn!

4kezon
20 maj 2010 · 718 Inlägg

hejsan!

Har fått lite problem med min 318i-88 med m40 motorn..

började en dag hacka till följd av att den dog.. jaha va nu? på med tändningen igen och starta, hoppa igång och gick i 5-10 sek sen hosta den till och dog igen.. innan den dog då gick den finfint i motorgången ska jag tillägga.

hur som helst, när bilen dött, pumpen dött så klickar de ibland till i ett relä som sitter på torpedväggen. (detta då tändningen va påslagen)

Det sitter ett vitt relä, och 2 gula reläer brevid varandra där och det mittersta gula går till pumpen. (pump gick vid bygling)

när de vita reläet klickar försvinner spänningen på pumprelät.

efter lite allmän felsökning så bytte jag båda dessa reläer, utan framgång. samma jäkla fel fortfarande..

i samma ögonblick som det vita relät klickar så stanna genast pumpen och motorn hostar till och dör i vissa fall. beror lite på hur mycket och hur långa klickningar i reläet de är.

Det konstiga är att motorn kan gå i typ 10 min utan ett enda hack. sen dö och sen om man har tur så startar den igen. startar den inte efter de så provade jag att ha tändningen påslagen en stund och sen starta. då gick de fint. innan de ville den inte starta under upprepade gånger i ca 2 timmar.

har gjort rent jordpunkter och kört med elrengörning, bytt de 2 reläerna
och sen har jag även kollat om de fanns gnista då den inte ville starta. de gjorde de inte...

Har även resistans mätt både den induktiva givaren vid remhjulet och tändspolen. alla värden stämmer överens med de i hayens boken.


vad kan de vara för fel? jag har letat överallt!

kan det vara ecu´n som börjat glappa på något sätt?

jag är 100% säker på att de är elfel, så snälla kom inte med " har du kollat bränslefiltret?" komentarer!



någon som har haft något liknande fel på denna motorn?
skriv gärna!

Mvh henke

BMW 330 e30 "ÅkesonRacing" (1987)
Volvo 360 Gl "10600mil 531 topp med k-kam" (1987)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
21 maj 2010 · 3 180 Inlägg

Har du provat byta soppafilter? kan vara igensatt efter en massa år... wink

haha nejmen vad går det vita reläet till? min 318 dog när kabeln från vevaxelgivaren hade skavts av mot vattenpumpens remhjul, och då dog varvräknaren samtidigt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
4kezon
22 maj 2010 · 718 Inlägg

NITROUS skrev:
Har du provat byta soppafilter? kan vara igensatt efter en massa år... wink

haha nejmen vad går det vita reläet till? min 318 dog när kabeln från vevaxelgivaren hade skavts av mot vattenpumpens remhjul, och då dog varvräknaren samtidigt.

hehe:P

jag vet inte, de verkar mata soppa relät.. där av dör pumpen när de klickar i det vita.

min varvräknare funkar inte heller men de har den inte gjort sen jag köpte bilen.

har ohm mätt givaren och sen funkar som den ska!

ska byta data boxen snart så får vi se om det hjälper!

mer förslag?

mvh

BMW 330 e30 "ÅkesonRacing" (1987)
Volvo 360 Gl "10600mil 531 topp med k-kam" (1987)
F_Lundberg Bmw-4-ever
25 maj 2010 · 107 Inlägg

det här verkar inget roligt.
jag byte soppa filtert innan du köpte den så det är nytt.
testa byt tändspolen, kan va den som spökar.

/Fredrik

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.."
BMW 520ia "E28" (1985)
BMW e46 320 "STCC" (2005)
evil-one
25 maj 2010 · 350 Inlägg

på min 318 så blåste huvven ner med en rejäl smäll efter d så starta inte bilen alls , visa sej att relät närmast säkringsboxen hade hakat up sej , lossade den o stoppade i den igen sen hoppa bilen igång

4kezon
25 maj 2010 · 718 Inlägg

hittade felet!

4 skadade kablar i kabelstammen! 2 av 2 ärgade... (stavning?) nu går den som en klocka igen!

BMW 330 e30 "ÅkesonRacing" (1987)
Volvo 360 Gl "10600mil 531 topp med k-kam" (1987)
F_Lundberg Bmw-4-ever
27 maj 2010 · 107 Inlägg

vad gick dom kablarna till?


/Fredrik

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.."
BMW e46 320 "STCC" (2005)
BMW 520ia "E28" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang