Satt och glodde i manualen och hamnade tillslut hos ABS-systemet. Enligt manualen så ska ABS-lampan tändas när man slår på tändningen, men det gör den inte. Endast batteri, oljetryck, airbag samt park. broms lampan tänds och samtliga (utöver park. bromsen) slocknar när man startar bilen.
Är det något fel? Har aldrig märkt av något konstigt med bromsarna... Har dock aldrig riktigt känt att pedalen pulserar när man nitar. Bilen gick för övrigt igenom besiktningen i mitten på maj.
EDIT: Var nu ner till bilen o körde en runda och stämplade. Hjulen låser sig.
När jag tittade i säkringhållaren i motorn för huvudsäkringarna så finns det ingen säkring på ABS platsen. Den är tom. Den kräver alltså en 40 ampere säkring, så jag plockade ur säkringen för "HEATER" som också var 40 ampere. Satte in denna säkring i ABS platsen och drog igång tändningen. Gjorde ingen skillnad; ingen ABS lampa lyste varken vid tändning påslagen eller när man startar motorn.
Jag har alltid antagit (har haft bilen i drygt 2 månader) att den har ABS, men betyder detta alltså att det inte har det?
bara testa ut med bilen nita fullt blire låser hjulen funkar inte abs så enkelt äre
haru inga grejjer där de står abs på osv lär du inte ha de.
Funkar inte och finns inte är två vitt skilda saker. Funkar inte ABS'n är det något fel. Finns inte ABS'n är det normalt. Vilket av de två det är vet jag inte.
"Grejjer"? I säkringsboxen finns det ett utrymme för en ABS säkring, men däri satt det inte någon. Testade som sagt att sätta i en 40AMP säkring, men det gjorde ingen skillnad.
Bilen är ändå från -97 så tog för givet att den hade ABS som standardutrustning. I övrigt är den utrustad med elfönster, krockkuddar, centrallås, elsäten samt dimbakljus som enligt manualen skall vara tillval. Förstår då inte varför personen som köpte bilen -97 inte skulle ha utrustat den med ABS...
Kan ju vara som så att ABS lampan är bortplockad av någon föregående ägare, pga något fel så den lyste hela tiden. Om den nu har ABS.
Enklast är att kolla vid hjulen om det sitter någon givare för ABS monterad.
Hur ska dessa givare se ut?
Omöjligt att missa, antingen har du något som sitter där eller så har du inte det. Utöver bromsslangen så ska du alltså ha kablar till en givare. Har du inte det så har du inte abs heller.
Kan vara svårt att se men letar du en stund så ska du nog finna den om du nu har ABS. Ett annat tips är att kolla äldre bes protokoll om den har fått någon anm. på ABS tidigare eller liknande.
Skicka ditt regnr på PM så kan ja kolla upp om denna har funnits med ABS!
vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
kenth66: Tackar för svar! Ska ta och åka till nåt ställe med billyft i veckan och se om jag hittar någonting under den. Ber om ursäkt för att bilden inte visar mycket, men visste inte heller vad jag skulle leta efter. Fanns lixom ingen utgångspunkt nånstans.
Att skaffa ABS till bilen - är det en kostsam uppgift?
aa, att installera ABS är ett stort ingrepp, abs-enhet måste införskaffas inkl. styrenhet, yttre drivknutar måste bytas (ca. 2500kr/st), hjulspindlar byggas om för att passa ABS givarna mm. mm.
aa, att installera ABS är ett stort ingrepp, abs-enhet måste införskaffas inkl. styrenhet, yttre drivknutar måste bytas (ca. 2500kr/st), hjulspindlar byggas om för att passa ABS givarna mm. mm.
Okej, tack för det. Då skiter jag i det
Låter som en bra idé :p Du får lära dig och pump bromsa