7364
Sök

Mazda Ba 323 1997 - ABS-lampan lyser inte

300 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Tjena!

Satt och glodde i manualen och hamnade tillslut hos ABS-systemet. Enligt manualen så ska ABS-lampan tändas när man slår på tändningen, men det gör den inte. Endast batteri, oljetryck, airbag samt park. broms lampan tänds och samtliga (utöver park. bromsen) slocknar när man startar bilen.

Är det något fel? Har aldrig märkt av något konstigt med bromsarna... Har dock aldrig riktigt känt att pedalen pulserar när man nitar. Bilen gick för övrigt igenom besiktningen i mitten på maj.

EDIT: Var nu ner till bilen o körde en runda och stämplade. Hjulen låser sig.
Senast redigerat av RoniisH (23 maj 2010)

300 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Var ner till bilen igen för att kolla säkringarna. Manualen säger såhär:

Säkringshållare i motorutrymmet:
6. (ABS) ....... Låsningsfria bromsar* ...... 40 ampere .... färg grön
*Vissa modeller

När jag tittade i säkringhållaren i motorn för huvudsäkringarna så finns det ingen säkring på ABS platsen. Den är tom. Den kräver alltså en 40 ampere säkring, så jag plockade ur säkringen för "HEATER" som också var 40 ampere. Satte in denna säkring i ABS platsen och drog igång tändningen. Gjorde ingen skillnad; ingen ABS lampa lyste varken vid tändning påslagen eller när man startar motorn.

Jag har alltid antagit (har haft bilen i drygt 2 månader) att den har ABS, men betyder detta alltså att det inte har det?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 maj 2010
bara testa ut med bilen nita fullt blire låser hjulen funkar inte abs så enkelt äre

haru inga grejjer där de står abs på osv lär du inte ha de.
Senast redigerat av MrEricsson (23 maj 2010)

300 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
MrEricsson skrev:
bara testa ut med bilen nita fullt blire låser hjulen funkar inte abs så enkelt äre

haru inga grejjer där de står abs på osv lär du inte ha de.

Funkar inte och finns inte är två vitt skilda saker. Funkar inte ABS'n är det något fel. Finns inte ABS'n är det normalt. Vilket av de två det är vet jag inte.

"Grejjer"? I säkringsboxen finns det ett utrymme för en ABS säkring, men däri satt det inte någon. Testade som sagt att sätta i en 40AMP säkring, men det gjorde ingen skillnad.

Bilen är ändå från -97 så tog för givet att den hade ABS som standardutrustning. I övrigt är den utrustad med elfönster, krockkuddar, centrallås, elsäten samt dimbakljus som enligt manualen skall vara tillval. Förstår då inte varför personen som köpte bilen -97 inte skulle ha utrustat den med ABS...

1 915 Inlägg
23 maj 2010
Kan ju vara som så att ABS lampan är bortplockad av någon föregående ägare, pga något fel så den lyste hela tiden. Om den nu har ABS.

Enklast är att kolla vid hjulen om det sitter någon givare för ABS monterad.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

300 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Louksor skrev:
Kan ju vara som så att ABS lampan är bortplockad av någon föregående ägare, pga något fel så den lyste hela tiden. Om den nu har ABS.

Hur ska dessa givare se ut?

7 281 Inlägg
23 maj 2010
RoniisH skrev:
Louksor skrev:

Hur ska dessa givare se ut?

Omöjligt att missa, antingen har du något som sitter där eller så har du inte det.
Utöver bromsslangen så ska du alltså ha kablar till en givare.
Har du inte det så har du inte abs heller.

1 212 Inlägg
23 maj 2010
finns det kablar och abs krans, gör en diagnos av bilen.
finns det inte kablar men krans, så är det bortplockat. illa..

mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

300 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Skall springa ner och kolla. återkommer snart.

300 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Jag visste inte vad jag skulle leta efter, så jag tog en bild, kanske ni kan tyda utifrån den?

http://img525.imageshack.us/img525/5656/img1723ik.jpg

888 Inlägg
23 maj 2010
Den bilden säger inte mycket.

Alla bilar har inte abs...
Senast redigerat av HenkeTIC (23 maj 2010)

1 212 Inlägg
23 maj 2010
Sådär ser en givare ut på de flesta bilarna: http://www1.garaget.org/gallery/archive … q6gmaz.jpg

Lägg dig under bilen framtill och kolla närmast hjulet på drivknuten, skall finnas en "krans" som är tandad likt denna: http://www1.garaget.org/archive/131/130 … 695066.jpg

Kan vara svårt att se men letar du en stund så ska du nog finna den om du nu har ABS.
Ett annat tips är att kolla äldre bes protokoll om den har fått någon anm. på ABS tidigare eller liknande.

Skicka ditt regnr på PM så kan ja kolla upp om denna har funnits med ABS!

300 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
kenth66: Tackar för svar! Ska ta och åka till nåt ställe med billyft i veckan och se om jag hittar någonting under den. Ber om ursäkt för att bilden inte visar mycket, men visste inte heller vad jag skulle leta efter. Fanns lixom ingen utgångspunkt nånstans.

Ang. bes. har det aldrig stått något om ABS.

1 212 Inlägg
23 maj 2010
ev finns det inte abs installerad, då har du det lugnt.

svar kommer imorgon.

mvh kenth66

Gasglad
3 244 Inlägg
23 maj 2010
Har kollat upp om din bil har ABS nu med hjälp av regnret. Finns ej ABS på din bil så du behöver inte oroa dig! smile

//Carfreak

300 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Mycket tack för er hjälp! Då kan jag sova gott inatt :-)

300 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Förresten,

Att skaffa ABS till bilen - är det en kostsam uppgift?

Gasglad
3 244 Inlägg
24 maj 2010
RoniisH skrev:
Förresten,

aa, att installera ABS är ett stort ingrepp, abs-enhet måste införskaffas inkl. styrenhet, yttre drivknutar måste bytas (ca. 2500kr/st), hjulspindlar byggas om för att passa ABS givarna mm. mm.

//Carfreak

300 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
MrCarfreak skrev:
RoniisH skrev:
Förresten,

aa, att installera ABS är ett stort ingrepp, abs-enhet måste införskaffas inkl. styrenhet, yttre drivknutar måste bytas (ca. 2500kr/st), hjulspindlar byggas om för att passa ABS givarna mm. mm.

Okej, tack för det. Då skiter jag i det lol

Gasglad
3 244 Inlägg
24 maj 2010
RoniisH skrev:
MrCarfreak skrev:
RoniisH skrev:
Förresten,

Okej, tack för det. Då skiter jag i det lol

Låter som en bra idé :p Du får lära dig och pump bromsa wink

//Carfreak

Sök