7510
Sök

SAAB 900 2.0t -94 beter sig mycket illa när den är kall!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#1
Har som i rubriken en gammal häckig 900...
När det inte är helt varmt ute, mindre än +10 så far den runt som en besatt på tomgången och ger även en viss mån av gashäng om du rullar med växel i. Ligger man i 40 på 3:an så ökar den när den är som värst och står den på tomgång pendlar den mellan 1500-3500rpm.
Dels är det irriterande och det känns även dumt att låna ut bilen vilket händer ibland...

Var på JK bilservice (MECA-verkstad) och fick felkoder utlästa. Resultatet var 1652, okänd felkod.

Vill minnas något om att denna felkod hade med tankavluftningen att göra men min minne kan ha fel.
Är ju egentligen inne på tomgångsmotorn men är inte så sugen på att provbyta den till en ny bara för att jag TROR de är den då det kostar alldeles för mycket i förhållande till bilens värde!

Någon som har något vettigt att tillföra?

MVH Hampus


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#2
Kopplade ur tomgångsmotorn, det vart ju bättre men inte bra... Varvtalet varierar ju beroende på belastning och motortemperatur men den håller sig ganska lugn...

Dock är det inte denna som orsakar det huvudsakliga problemet, skiten stannar när den e nystartad och man ska krypköra samt att den rycker då och då innan den är helt varm sad

Har som sagt kopplat ur tomgångsmotorn och även bytt DI, ingen skillnad sad

Ingen som har något att tillföra?

MVH


Hemmainstruktör
641 Inlägg
30 maj 2010
#3
Är det AC på den? Varit med om att ACn slutat fungera (tex. magnetkoppling havererat) men att motorn försöker fortf kompensera för AC kompressor tillslag med extra soppa vilket resulterar i ojämn tomgång. Luftläckage på insugssidan kan också orsaka liknande besvär med tomgång.

Detta hör nog till Generell Felsökning och inte Grundläggande Motorteknik btw.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

5 710 Inlägg
31 maj 2010
#4
Tror att den har 2 fel:
1 Rycken + att den stannar
2. Knasiga tomgången.

Nr1 kan ju vara lite vadsom men för mig kretsar det mycket kring tändning.....stift....dålig kontakt (fukt?)
Kan ju iofs vara bränsle oxo......

Nr 2. Tomgångsmotor som du själv misstänker, prova att rengöra med typ Bräkeleen och smörj därefter med typ 5-56.
Misstänker du tankurluftningen så prova att bara koppla ur slangen ur insuget och kör en sväng.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............


Sök