Avreglering av bilprovningen - bra eller anus?

volvoentusiasten
27 maj 2010 · 4 005 Inlägg

och efter ett tag så kommer alla bilar bli godkända hela tiden och efter ett tag så går alla besiktningsbolag över till tillverkarna. Sen efter ett tag så blir det som i egyptien, bara köpa bilen och så behöver man aldrig bry sig om besiktning något mer.

Kastell
27 maj 2010 · 74 Inlägg

Jag tror detta kommer bli bättre dels för att jag ibland haft problem med bilprovningen. samt att jag tror det finns mer val möjligheter. för er med standard bilar så förstår jag att ni inte tycker de  är bra men när det börjar bli sportbilar ,och lite mer exlusiva bilar vill man ha lite förståndigare besiktningsmänn.

Dream Came True .......... But will it Last.......
zoopåse
27 maj 2010 · 1 171 Inlägg

Spelar ingen roll. Kommer inte bli någon skillnad på överskådlig tid.

Men det blir anis i så fall därför att det inte spelar någon roll och politikerna borde ägna sig åt att förbättra sådant som har betydelse istället för att pilla på de få saker som funkar bra.

Bi0HaZZarD Speed FMK
27 maj 2010 · 849 Inlägg

Kastell skrev:
Jag tror detta kommer bli bättre dels för att jag ibland haft problem med bilprovningen. samt att jag tror det finns mer val möjligheter. för er med standard bilar så förstår jag att ni inte tycker de  är bra men när det börjar bli sportbilar ,och lite mer exlusiva bilar vill man ha lite förståndigare besiktningsmänn.

Så det finns inga förståndiga besiktningsmän på bilprovningen? Tror det lär finnas både och på samtliga firmor.

Kastell
27 maj 2010 · 74 Inlägg

Bi0HaZZarD skrev:

Kastell skrev:
Jag tror detta kommer bli bättre dels för att jag ibland haft problem med bilprovningen. samt att jag tror det finns mer val möjligheter. för er med standard bilar så förstår jag att ni inte tycker de  är bra men när det börjar bli sportbilar ,och lite mer exlusiva bilar vill man ha lite förståndigare besiktningsmänn.

Så det finns inga förståndiga besiktningsmän på bilprovningen? Tror det lär finnas både och på samtliga firmor.

där jag bor så Nej!  plockar evo8 på orginal vingen. plockar porschar med orginal lysen och vingar mm plocka min lambo på orginal framlysen mm   riktigt okunniga och oförsiktiga skrapa i när som skulle försöka med något jag redan sagt att det inte gick.  så min personliga åsikt är att där jag besiktat är de inga förståndiga besiktningsmän.

Dream Came True .......... But will it Last.......
volvoentusiasten
27 maj 2010 · 4 005 Inlägg

Kastell skrev:

Bi0HaZZarD skrev:

Kastell skrev:
Jag tror detta kommer bli bättre dels för att jag ibland haft problem med bilprovningen. samt att jag tror det finns mer val möjligheter. för er med standard bilar så förstår jag att ni inte tycker de  är bra men när det börjar bli sportbilar ,och lite mer exlusiva bilar vill man ha lite förståndigare besiktningsmänn.

Så det finns inga förståndiga besiktningsmän på bilprovningen? Tror det lär finnas både och på samtliga firmor.

där jag bor så Nej!  plockar evo8 på orginal vingen. plockar porschar med orginal lysen och vingar mm plocka min lambo på orginal framlysen mm   riktigt okunniga och oförsiktiga skrapa i när som skulle försöka med något jag redan sagt att det inte gick.  så min personliga åsikt är att där jag besiktat är de inga förståndiga besiktningsmän.

Du som bor i närheten bör åka till Strängnäs, de är kända för sin proffisionallitet och så är de riktigt trevliga. De är rätt ökända häromkring.

Bi0HaZZarD Speed FMK
27 maj 2010 · 849 Inlägg

Kastell skrev:

Bi0HaZZarD skrev:

Kastell skrev:
Jag tror detta kommer bli bättre dels för att jag ibland haft problem med bilprovningen. samt att jag tror det finns mer val möjligheter. för er med standard bilar så förstår jag att ni inte tycker de  är bra men när det börjar bli sportbilar ,och lite mer exlusiva bilar vill man ha lite förståndigare besiktningsmänn.

Så det finns inga förståndiga besiktningsmän på bilprovningen? Tror det lär finnas både och på samtliga firmor.

där jag bor så Nej!  plockar evo8 på orginal vingen. plockar porschar med orginal lysen och vingar mm plocka min lambo på orginal framlysen mm   riktigt okunniga och oförsiktiga skrapa i när som skulle försöka med något jag redan sagt att det inte gick.  så min personliga åsikt är att där jag besiktat är de inga förståndiga besiktningsmän.

Då måste du ha haft bra otur ändå. Så är det inte överallt iaf, men underkänner de på orginalvingar och dylikt så är det bara att stå på sig. Någon gång måste de ju ge sig när de har fel?

Mvh Ludde

SgtCrilly Hemmainstruktör
27 maj 2010 · 641 Inlägg

Anus röstar jag.
Tycker Bilprovningen här iaf alltid upträtt trevligt, inte hittat på nån onödiga 2or (tom. släppt toning osv. igenom fast det var lite mer än lagligt). Det utför ett snabbt och proffsigt jobb till ett billigt pris. Privatisering kommer bara att leda till högre priser, mer fusk/slarv (tror inte SBP anställda jagar acord som ev. privata företag kommer säkert å göra och leda till sämre kontroll av bilar och lägre säkerhet på vägarna) och säkert krångligare regelverk.

Vad jag inte förstår är varför inte ett företag som har bilverkstad inte skulle kunna ha besiktning också, om det nu ska bli så. Största delen av verkstäderna kan redan släcka 2or och är redan kontrollerade av Swedac för det och ev. AC jobb. Så att det skulle utföra besiktning skulle ju bara öka smidigheten för konsumenten.
Lämna in bilen på årlig service+besiktning=allt åtgärdat på ett enda besök, om ev. 2or åtgärdas i samband med service och sen släpps bilen ut med blankt papper och stämpel i serviceboken.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Dubs I got Dubs!
27 maj 2010 · 2 423 Inlägg

Kommer alltid besikta på "min" station. De är alltid kanontrevliga!

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
n_andersson
27 maj 2010 · 689 Inlägg

Anus! kan lova att det kommer bli dyrare att besikta bilen

Sokrates Eliminator
30 maj 2010 · 1 441 Inlägg

Ser att det spekuleras här,,,

Lite fakta:
Efter den 1:a Juli avregleras monopolet, dvs privata aktörer får starta upp verksamheter i Sverige.
Bilverkstäder kommer inte få besiktiga bilar, anledningen är att reparera o samtidigt besiktiga kommer alltid att leda till mygel.
Nån skrev att det kommer bli "vettigare" folk på de privata,, Tänkte ni att det bara är att skaka fram besiktningsmän ur byxbenet?
Det krävs utbildning o certifiering av både företag o besiktningsmän.
Det troliga scenariot är att besiktningsmän kommer rekryteras från bilprovningen.
De privata kommer liksom sbp att kontrolleras av Swedac, dvs fuskas det så kan licenser dras in.
Nån nämnde att kompis besiktigar, detta är inte tillåtet o kan leda till "sparken".
Troligtvis kommer det inte finnas särskilt många platser i Sverige som kan besiktiga privat from. 1:a Juli.
Dels kommer dessa också etablera sig i storstäder i första hand.
Ett annat troligt scenario är att det kommer att bli diferentierat pris på bes. av bilar beroende på årsmodell. Tex bilar nyare än 10 år ett pris, bilar äldre dyrare.
Initialt så är ett pristak satt till 450:- för att priset inte skall rusa iväg.
Sedan blir det fri prissättning, troligtvis kommer en besiktning kosta mellan 500-1000:- inom snar framtid.
Bilprovningen har inte fått höja sitt pris på ca 8år, då Staten velat sälja hela SBP, så i princip har SBP medvetet gått back för att minska värdet då ingen velat betala priset Staten begärt.
Givetvis kommer SBP också höja sina priser.

Så scenariot kommer att bli, möjlighet att besiktiga på flexiblare tider på dygnet, initialt bara i storstäder, men det kommer att bli dyrare för exakt samma arbete. Tro inget annat.

/Tommy.

Senast redigerat av Sokrates (30 maj 2010)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Froborg
30 maj 2010 · 323 Inlägg

Har inte läst allt i denna tråd. men de jag hört är att en som står som ägare på en bilverkstad inte få stå som ägare på en besiktnings station.

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
azXig Finlirare
30 maj 2010 · 478 Inlägg

SPB kommer ju fortsätta som vanligt. Jag spekulerar bara nu, men om SPB fortsätter att ta 300kr som vanligt kommer majoriteten att fortsätta besikta sina bilar där? Varför betala 500-1000kr när man kan köra vidare i säkra hjulspår och välja SPB. Staten kommer ju att tjäna på det genom att ta ut en mindre summa än de privata ställena?

makhag
30 maj 2010 · 2 Inlägg

Håller med dem flesta om att detta är anus, men den som lever får se. Hitta två rätt kassa sidor om detta nu oxå http://www.bilprovningar.nu och http://www.bilprovningar.s Ser dock inte ut som nya aktörer utan mer som reklamsidor typ.

T16_AeRo
30 maj 2010 · 712 Inlägg

Men de gamla stationerna kommer finnas kvar..?

enpatte
30 maj 2010 · 498 Inlägg

T16_AeRo skrev:
Men de gamla stationerna kommer finnas kvar..?

En del stationer kommer nog att köpas av nya aktörer.

R-efined
30 maj 2010 · 152 Inlägg

Kastell skrev:
Jag tror detta kommer bli bättre dels för att jag ibland haft problem med bilprovningen. samt att jag tror det finns mer val möjligheter. för er med standard bilar så förstår jag att ni inte tycker de  är bra men när det börjar bli sportbilar ,och lite mer exlusiva bilar vill man ha lite förståndigare besiktningsmänn.

Håller med till 100%

steifan DR!FTT3KN!K3R
30 maj 2010 · 10 427 Inlägg

Sokrates skrev:
Nån skrev att det kommer bli "vettigare" folk på de privata,, Tänkte ni att det bara är att skaka fram besiktningsmän ur byxbenet?.

Ingen skrev det wink Däremot skrevs det att företagen skulle vara "vettiga" och inte bedriva
någon annan närliggande verksamhet (som tex bilverkstad).

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Bjork OEM <3
31 maj 2010 · 6 957 Inlägg

Jag sviker då inte våran station här, kanontrevliga, gött kaffe å så blir man ståendes å tjöta med dom tongue

SBP skulle ju försöka hålla sitt pris för att hålla kvar kunderna? Kan bli svårt, men bara en tanke..

OEM <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang