Vilket årtionde/åratal tycker du de bästa bilarna gjordes?

Eddy Galen, inte dum.
26 maj 2010 · 1 324 Inlägg

Skulle vara kul att få veta vad ni tycker!

Så kära Gorgare, Vilket decennie tycker ni hade bäst bilar att erbjuda och varifrån? (Asien/Europa/Amerika etc...)
Bonus: vilket decennie var sämst?

Själv tycker jag 90-talet för jag älskar japsare då japans sportbils era var i fullt drag.

00-talet skulle jag nog säga var sämst.

Morthwyl
26 maj 2010 · 15 Inlägg

Personligen har jag en kärlek till japanska bilar från sent 70-tal till sent 80-tal,Vet inte riktigt varför,antagligen för att dom är lite "fulsnygga"+ att man är uppvuxen med dom.tongue Dessutom hyffsat pålitliga samt i många fall bensinsnåla. 00-talet känns dock inte som någon höjdare med alla bilar som ser nästan identiska och tråkiga ut,smaksak kanske men men..

Volvo 850 (1996)
Toyota Corolla "EE90" (1987)
zippo Drygare än Yes
26 maj 2010 · 112 Inlägg

Amerikanska muskelbilar från kring 69

Japanare från 70-80 tal

och tyska från 80-90 tal.

sen har ju alla enstaka guldkorn.
smile

Audi S4 "Bi-Turbo Avant" (1998)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
26 maj 2010 · 2 252 Inlägg

50 - 70tal och därmed basta

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Rquired Allmänt envis
26 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Idag naturligtvis, må så vara att det tillverkats mycket underbara och bra bilar med åren, och att dessa på specifika punkter kan tyckas vara bättre än nyproduktion, men ingenting slår en modern och nyutvecklad bil i sin helhet.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
caromania Forummoderator
26 maj 2010 · 9 296 Inlägg

Rquired skrev:
Idag naturligtvis, må så vara att det tillverkats mycket underbara och bra bilar med åren, och att dessa på specifika punkter kan tyckas vara bättre än nyproduktion, men ingenting slår en modern och nyutvecklad bil i sin helhet.

Jo nu har du fel. Hade du åkt en öppen 20-30talare där man är ett med vägen/naturen/Gud så hade du inte tyckt så. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rquired Allmänt envis
26 maj 2010 · 12 512 Inlägg

caromania skrev:

Rquired skrev:
Idag naturligtvis, må så vara att det tillverkats mycket underbara och bra bilar med åren, och att dessa på specifika punkter kan tyckas vara bättre än nyproduktion, men ingenting slår en modern och nyutvecklad bil i sin helhet.

Jo nu har du fel. Hade du åkt en öppen 20-30talare där man är ett med vägen/naturen/Gud så hade du inte tyckt så. smile

Jo som sagt kanske vid lämpliga tillfällen, men nog hade det blivit för mycket av det goda att köra en sådan till vardags? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
caromania Forummoderator
26 maj 2010 · 9 296 Inlägg

Rquired skrev:

caromania skrev:

Rquired skrev:
Idag naturligtvis, må så vara att det tillverkats mycket underbara och bra bilar med åren, och att dessa på specifika punkter kan tyckas vara bättre än nyproduktion, men ingenting slår en modern och nyutvecklad bil i sin helhet.

Jo nu har du fel. Hade du åkt en öppen 20-30talare där man är ett med vägen/naturen/Gud så hade du inte tyckt så. smile

Jo som sagt kanske vid lämpliga tillfällen, men nog hade det blivit för mycket av det goda att köra en sådan till vardags? smile

Aldrig! Funkar lika bra en söndagseftermiddag i juli som en måndag morgon i januari. roll Vägrar erkänna nåt annat. Vägrar!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rquired Allmänt envis
26 maj 2010 · 12 512 Inlägg

caromania skrev:

Rquired skrev:

caromania skrev:

Jo nu har du fel. Hade du åkt en öppen 20-30talare där man är ett med vägen/naturen/Gud så hade du inte tyckt så. smile

Jo som sagt kanske vid lämpliga tillfällen, men nog hade det blivit för mycket av det goda att köra en sådan till vardags? smile

Aldrig! Funkar lika bra en söndagseftermiddag i juli som en måndag morgon i januari. roll Vägrar erkänna nåt annat. Vägrar!

Haha det är bra det, fortsätt att njuta wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
ZonaX Svetsare
26 maj 2010 · 3 150 Inlägg

-85 till -95 skulle jag säga var bästa.

Senast redigerat av ZonaX (26 maj 2010)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
vampyren
26 maj 2010 · 128 Inlägg

60-70 ungefär var bäst. sen har de gått neråt och just nu är de   total katastrof. Alla nya bilar är likadana, och lika fula.
Nya bilar har igen känsla. Roligare att ratta nått gammalt med själ och äkta hantverk.

Senast redigerat av vampyren (26 maj 2010)

Burn IF performance
Knugcab
26 maj 2010 · 5 111 Inlägg

Givetvis går ju utvecklingen framåt och att påstå någonting annat är ju bara rent löjligt.
Att jag då kan ifrågasätta vissa lösningar på dagens bilar är en sak (riva halva bilen för ett lampbyte är inte ursäktligt, även om bilen har fem stjärnor i Euro-NCAP, fick bra betyg för låg lasttröskel i Vi Bilägare, släpper ut kamomilldoft och rosa moln ur avgasröret och har AC, elhissar och metalliclack inkluderat i priset). Men att de blivit BÄTTRE på de flesta plan, det är inte något man kan neka till.

Och då ska man ju jämföra med liknande bilar. Inte gammal BMW 740 mot ny Hyundai i20. wink

Men jag måste ändå slå ett slag för den bilgeneration som kom sent 60-tidigt 70-tal, den som gav oss t.ex. Saab 99, Volvo 140, kompaktmercan, Granada, Peugeot 504, Rekord C, BMW E12 osv...

Den bjuder på känslan av den första moderna bilen, så att säga.

Bilar med kulbultar i framvagnen, skivbromsar ofta inte bara fram utan runt om med servoassistans, prestanda som hänger med i dagens trafik (och bromsar och väghållning som hänger med) utan att det blir alltför okomfortabelt, säkerhetstänkande som kom på bred front med bl.a. deformationszoner, rena kupéutrymmen, teleskopiska rattstänger, trepunktsbälten osv...

Veteraner som känns någorlunda moderna i daglig trafik efter 40 år, som bjuder på enkel lättförståelig teknik som ofta är skruvvänlig...

De känns helt enkelt som ett stort kliv med tanke på att bara något år tidigare hade en normal familjebil som regel enkrets trumbromssystem utan servo, spindelbultsframvagnar och smörjnipplar till förbannelse precis överallt, bakaxlar som var stela och upphängda i blad alternativt pendelaxlar som bjöd på "farliga" vägegenskaper, treväxlade lådor, klena motorer, dålig komfort och ett säkerhetstänkande som bestod av en rattstång som började bakom stötfångaren och slutade i ett vasst nav av bakelit och metall några centimeter ifrån ansiktet, och en tvåpunkts strypsnara om man hade tur...

En sådan bil är kuriosa idag - en sen 60-talare eller tidig 70-talare GÅR utan tvekan helt utmärkt att ha som enda bruksbil, och vissa syns ju ännu i det ändamålet.

På 40 år har det hänt saker förvisso, men hur mycket? Fler krockkuddar, mer ljudisolering och snålare motorer i all ära (och visst, tack och lov för de sakerna), men rent tekniskt är inte skillnaderna så stora som jag kan tänka mig att folk hade föreställt sig 1970...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Navkapsel
26 maj 2010 · 4 637 Inlägg

På 90-talet. Då kunde man bygga skapligt moderna och säkra bilar samtidigt som de gick att lämna in på reperation hos vem som helst, iaf de flesta reperationerna. Och så var karossen av mer plåt än plast, nu sitter faan grillen i "stötfångaren" och den bakre "stötfångaren" slutar typ över taket.

Senast redigerat av EmilHammarlund (26 maj 2010)

Knugcab
26 maj 2010 · 5 111 Inlägg

Hmm...på 90-talet sa man liknande saker om 80-talsbilar, förmodligen sa man så om 70-talsbilar på 80-talet och om 60-talsbilar på 70-talet också... wink

Ungefär som att den sista riktiga E-klassmercan alltid verkar vara två generationer gammal. tongue När W124 ännu såldes så minns jag att folk brukade säga att 123 och 124 bara var skräp, W115 var sista riktiga mercan... Nu när W212 kommit så hör jag folk säga det om W210......

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Aerodynamik ...
26 maj 2010 · 7 120 Inlägg

Från mitten av 90-talet typ fram till idag. smile

twin_cam Smålänning
26 maj 2010 · 7 877 Inlägg

ZonaX skrev:
-85 till -95 skulle jag säga var bästa.

Är beredd att hålla med där faktiskt. Om vi ser till bruksbilklasser.

1985 gav oss Saab 9000, Volvo 740, MB W124, alltså rent av det vi ser som moderna bilar.
Alla de 3 är fortfaronde klassade 30% bättre än medelbilen i säkerhet hos folksam, alla tre går att laga med vanliga verktyg i ett vanligt garage, alla tre är sköna, hyfsat tysta och driftsäkra bilar som lätt duger lika bra som en "modern bil" till vardagskörning. Och efter 89 även helt okej miljövänliga. Dessutom går det byta glödlampor i dom utan att skruva isär halva bilen.

Nä, fram för enkla funktionella konstruktioner igen!

Men slutet på 90-talet hände nått tråkigt... Så mitt värsta årtionde blir 2000-2010. Bilarna hinner liksom inte bli färdiga innan det är dags för modellbyte... Vilket kan vara skälet till att kvalitén är oduglig. Konstigt stt folk helt plötsligt tyckte en bilmodell va omodern efter ett år, när Saab 9000 gjordes och såldes i 13 år, och Volvo 700/900 och MB 124 i nått liknande. Håller med den som skrev att behöva plocka ner bilen för att byta glödlampa är oacceptabelt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
henke_99 Offroad Racing
26 maj 2010 · 3 122 Inlägg

Får nog säga att jag föredrar slutet 80-talet och kanske nåt år in på -90. Då kom den elektriska insprutningen, men det var samtidigt innan hela bilarna skulle fyllas med diverse elektriska grunkor där alltihop sedan styrs av datorer placerade överallt. Det går även att laga dessa bilar, inte bara byta ut den komponent/modul som det enligt vekstadsdatorn är fel på...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Rquired Allmänt envis
26 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Må så vara att en del konstruktioner är extremt serviceovänliga, men det gäller knappast alla moderna bilar. Finns många nyare bilar där tändstift, service, lampor etc. sitter lätt åtkomligt. Och Folksam´s statistik är mycket omdiskuterad, jag skulle aldrig i livet välja en 740, 9000 eller W124 framför någon ny liten Kia etc och att dessa tre 80-talare skulle vara en säker bil även med dagens mått är inte rimligt.

Men att sitta och luta sig tillbaka på sin gamla 80-talare och tro att den håller bättre kvalité och liknande säkerhet som en modern bil är bara naivt. Gamla, osäkra, skitiga och törstiga bilar med sämre driftsäkerhet än sin moderna motsvarighet ligger närmre verkligheten.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ubbe83 Sjukskriven snowboaråkare
26 maj 2010 · 510 Inlägg

Kring 80+- talets italienare Lancia/Alfa... smile

Svenska Subaru Imprezaklubben...
Toyota Starlet "Lilla Leo" (1983)
Chevrolet Colorado "Flexifule" (2005)
Juvakka
26 maj 2010 · 1 697 Inlägg

Rquired skrev:
Må så vara att en del konstruktioner är extremt serviceovänliga, men det gäller knappast alla moderna bilar. Finns många nyare bilar där tändstift, service, lampor etc. sitter lätt åtkomligt. Och Folksam´s statistik är mycket omdiskuterad, jag skulle aldrig i livet välja en 740, 9000 eller W124 framför någon ny liten Kia etc och att dessa tre 80-talare skulle vara en säker bil även med dagens mått är inte rimligt.

Men att sitta och luta sig tillbaka på sin gamla 80-talare och tro att den håller bättre kvalité och liknande säkerhet som en modern bil är bara naivt. Gamla, osäkra, skitiga och törstiga bilar med sämre driftsäkerhet än sin moderna motsvarighet ligger närmre verkligheten.

Fifth gear gjorde ju ett test när de frontade ett 740 skåp me en renault senic. Dem in renaulten hade troligtsvis överlevt men i volvon hade man bara två krockzoner. Och den andra va knäskålarna=allvarliga skador.

Saab 900 "T16" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang