5997
Sök

B230a startar inte! Börjar bli lite tom på ideer

4 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
Har köpt på mig en 144 med b230a motor i . Nu är det så att jag skulle starta den en regnig dag och den hostade igång och stannade sedan.... Kändes som den tände två cylindrar och sen ..... inga .... två ....
Började med det grundläggande : Soppa , tändning . Stark gnista på alla stift! för säkerhetsskull så är detta uppmätt.
12v på tändspolen
hallgivarn i fördelarn "avskärmat" och "oavskärmat" läge funkar bra. 
Tändkablarna och stiftens elektrodgap
rotor,fördelarlock såg bra ut?
Antog att om slutsteget skulle vara trasigt så funkar inte sekundärkretsen.
Bränslepumpen funkar fint!
Förgasarn är rengjord samt flottörnålen ramlar ner av sin egen vikt.
Kamremsinkuggningen är OK

Efter att ha gjort dom här sakerna utan att komma fram till något så börjar jag bli lite fundersam, så är tacksam för alla tips. Just nu är den helt död och tänder inte till det minsta lilla...inte ens litegrann med startgas?!
Började fundera över om ett kompressionsprov skulle vara på sin plats men måste investera i en provare isånnafall.

tack på förhand

456 Inlägg
29 maj 2010
Har du bränsle och gnista, och har gnistan på rätt ställe, dvs att vev, kam och fördelare står på noll allihopa så ska den starta. Är inte svårare än så....
Krånglade med en liknande motor jag med för nåt år sen och tyckte allt va rätt men när man kollade nogrannare så hade kamremmen kuggat så när det blev rätt startade den direkt.

growing old is mandatory growing up is optional

Smålänning
7 887 Inlägg
29 maj 2010
Kompression?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

456 Inlägg
6 juni 2010
Ja visst har han 0 kompression så startar det ju inte..
Men annars brukar dom ju bara gå lite fortare på starten vid dålig komp och iaf starta....

growing old is mandatory growing up is optional

Sök