Saab 900 2,0T -97 Problem med automatlådan

Gunclub
30 maj 2010 · 195 Inlägg

Hejsan.

Jag har en saab 900 från 97 med en minst sagt krånglig automatlåda.
När jag startar bilen går den kanon men efter ca 1km så lägger den sig i ett läge där den bara växlar mellan 3-4ans växel. Ligger sporläget i så hoppar även detta ur vid samma tidpunkt.

Det riktigt skumma är att om jag stannar bilen och startar om den så funkar den perfekt i ca 1km till.

Vi hade först en teori om att det kunde vara fel växellådsolja alternativt för mycket olja vilket tydligen skall kunna ställa till det ordentligt men så var inte fallet. Lät en riktigt saabverkstad byta oljan men det gav ingen förbättring.

Någon som har en aning om vad felet kan bestå i? ett relä som blir för varmt? för jag har då fasen ingen aning.

Tack på förhand// Oss

https://www1.garaget.org/archive/94/93763/200438/200438-1887590.jpg

Gunclub
31 maj 2010 · 195 Inlägg

Ingen?

HenkeTIC
31 maj 2010 · 888 Inlägg

Du har däcken fram på fel håll;)

Låter som någon givare inte vill va med riktigt. Måste bilen stå ett tag eller räcker det med att starta om den?

tal0n Mekaniker/Däckmontör
31 maj 2010 · 1 140 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Du har däcken fram på fel håll;)

Låter som någon givare inte vill va med riktigt. Måste bilen stå ett tag eller räcker det med att starta om den?

ÅT fel håll, inte på fel håll tongue

Friberg_v70
31 maj 2010 · 55 Inlägg

Har du kollat några felkoder?

Gunclub
3 juni 2010 · 195 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Du har däcken fram på fel håll;)

Låter som någon givare inte vill va med riktigt. Måste bilen stå ett tag eller räcker det med att starta om den?

Det räcker med att man startar om den.  haha jag vet. köpte bilen som nödbil för ett par veckor sedan och har inte hunnit rätta till alla idiotfel som förra ägaren hade ställt till med. (och det finns en del) Han hade bla kopplat in dimmern som går till instrumentbelysningen i uttaget för felkodsläsning och det tog mig åtskilliga 10a-säkringar innan jag hitade felet haha.

Det där med givare låter son något ja. men vart fasen hittar jag den? köpte mig en haynesbok helt i jäkla onödan då inte ens dom förstår sig på saabs automatlåda och istället hänvisar till märkesverkstad.

Senast redigerat av Gunclub (3 juni 2010)

Gunclub
3 juni 2010 · 195 Inlägg

Friberg_v70 skrev:
Har du kollat några felkoder?

Nix det har jag inte gjort. men det är väll kanske där man borde börja.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang