7235
Sök

Hög HC på urs4.

498 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
Nu är bilen besiktigad med blankt papper!
Men tyvärr så har jag fortfarande problem med hc-värdet.

Värdena blev:
Lambda: 1,00
CO :0,1
CO 2500: 0,1
HC: 91

Olja och luftfilter är nybytt samt att jag precis plockat ner alla tryckrör samt IC och tvättat ren dem.

När han började mätningen så låg HC på 110, sedan när han gasade upp så sjunk det stadigt ner till 30-40 på kanske 1min.
Sedan när han släppte gasen och bilen åter stod på tomgång så kröp det upp till 100 igen.
Av detta så valde han att notera 91 , så bilen gick igenom.

Har själv några förslag/idéer på vad som kan vara orsaker men jag behöver nog lite hjälp som tacksamt mottages.

1: Oljan är nybytt men på maxnivå; skulle lägre nivå göra att mindre olja kommer med?
2:Tyvärr har bilen öppen "dump"(har inte hunnit byta än pga allt som varit), kan detta ha orsakat nedsatt funktionen på "katten" som bara är ett år gammal.
3:Dålig vevhusventilation.
Har gjort ren den slang som går direkt till insuget men de 2 slangar som går från baksidan av toppen till blocket verkar inte riktigt friska,dessa är ej heller rengjorda pga dåligt skick.
4: Tomgångsmotorn, kan den fela på något sätt och orsaka detta?
5: Turbon så dålig att den släpper igenom olja(bilen ryker inte alls så det känns tveksamt)?
6: Dåliga ventilstyrningar/kolvringar?(nästan 28 000mil)
7: Taskig tändning, vore inte särskilt konstigt på en AAN.
Stiften har bara gått ca 1800mil samt att jag bytte 3st tändrör som såg dåliga ut då.

Är som sagt otroligt tacksam om någon kan hjälpa mig i rätt riktning.
Senast redigerat av enpatte (31 maj 2010)

498 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
Kan en catchtank på slangen mellan toppen och insuget fixa biffen med tanke på att jag hade ganska rejält med olja i insuget/tryckrören innan jag gjorde rent?

Sök