Alfa Romeo GTV turbo (mitt tyckte, en otroligt ful bil men vissa verkar tycka att den är snygg så, sen så krafsar den med framhjulen = ingen sportbil): http://www.blocket.se/jonkoping/Alfa_Ro … =2&w=3
http://www.blocket.se/orebro/Toyota_Supra_Mkiv_N_A_27850188.htm?ca=6&w=2 Himla trevlig Supra under 100 tusen.
hade den haft turbomotor så!
Sant de, men de går jäkla fint
Jag kör N/A Supra, och de går f*n bättre än vad folk tror. Jag har piskat mååånga bilar som underskattat en för att man inte har turbo. Sen låter de förbannat gott med (minst) 3" också. Jag har kört min i snart 2 år och är SJUKT nöjd. Riktigt rolig (och snygg!) bil för runt 100 - 130 k, beroende på skick och nedlagda pengar.
Läs speciellt denna delen; "Tilläggas kan att en banpreppad (ej motortrimmad) Miata kör ifrån Ferrari F430 i Automobils A-sprint."
Har för mig det är 50/50 viktfördelning i miata också?
Och man sitter nästan på marken när man sätter sig i en, riktig gokartkänsla, (har kört in en sån i verkstaden men aldrig fått chansen att testa på väg)
Porsche 944 turbo har "bara" 220 hk original. 944 turbo S samt 944 turbo cup har däremot 250 hk.
Men oavsett vilket är just turbo-bilarna mycket kompetenta bilar (vanliga Porsche 944 är inte särdeles spännande att köra). Var ett tag inne på att ta steget upp till Porsche 911, men valde trots det en Porsche 944 turbo helt enkelt för att prestandan kickade 911:ans stjärt till en bråkdel av priset. Först vid 200.000 kronorsgränsen började 911:an kännas som ett tillfullo intressant alternativ ...
Att sedan folk inte ser lillebror 944 turbo som en riktig Porsche är mest deras egna bekymmer ... Man ska ändå inte köpa bil efter vad andra tycker och tror.
Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Läs speciellt denna delen; "Tilläggas kan att en banpreppad (ej motortrimmad) Miata kör ifrån Ferrari F430 i Automobils A-sprint."
Har för mig det är 50/50 viktfördelning i miata också?
Och man sitter nästan på marken när man sätter sig i en, riktig gokartkänsla, (har kört in en sån i verkstaden men aldrig fått chansen att testa på väg)
Kallar då inte MX5 för någon "äkta" sportbil, snarare som en lätt liten bil med bra vägegenskaper. Men effekten i MX5 är inget och hurra över men på grund av den låga vikten tar den sig bra runt en bana. Är mest en definition hos folk om man anser vissa bilar vara sportbil eller inte.
Vad är då en "äkta sportbil"? Är det pris och rakt fram prestanda som avgör? Är det design och kaross, eller är det vägegenskaperna och viktfördelningen i en liten lätt öppen bil som Miata eller Austin Healy som är "äkta"?
Gör om en mening ovan som svar, det "Är mest en definition hos folk som avgör vad som är en äkta sportbil eller inte". Men om man läser TS första inlägg verkar det vara turbomotor och sportbilskaross som gäller
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Vill även tipsa om en Opel Manta GTE. Byggdes för rally. Har Recaro inredning, går bra och har bra väghållning. Underskatta den inte för sin låga effekt, många blir förvånade över hur bra dom går.
Annars kan du ju köpa dig en Supra NA som redan tipsat. Sen om du blir missnöjd med den så köper du ett kompressorkitt och monterar.
Chevrolet Racing Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
Kallar då inte MX5 för någon "äkta" sportbil, snarare som en lätt liten bil med bra vägegenskaper. Men effekten i MX5 är inget och hurra över men på grund av den låga vikten tar den sig bra runt en bana.
Håller med helt, förutom delen med bra vägegenskaper. Vässar man chassit så kan jag mycket väl tänka mig att de börjar bli trevliga på bana, men original får inte en att dra på mungiporna direkt. Någon gokart-känsla har jag då rakt inte fått av någon av de två Miator jag olyckligtvis har ägt. Som tur är så är min Miata-era över, både till min och sambons glädje (inte ens hon gillade Miatan). Jag har inga planer att återvända dit igen.
Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Läs speciellt denna delen; "Tilläggas kan att en banpreppad (ej motortrimmad) Miata kör ifrån Ferrari F430 i Automobils A-sprint."
Har för mig det är 50/50 viktfördelning i miata också?
Och man sitter nästan på marken när man sätter sig i en, riktig gokartkänsla, (har kört in en sån i verkstaden men aldrig fått chansen att testa på väg)
Stämmer bra. 50/50 vik fördelning original. Dom som går i mx5cup brukar ligga på runt 900kg raceklara.
Otroligt snabba bilar med ordentligt med fartkänsla.
Sportbil handlar väl nu om lite andra saker än effekt också, det är ju som en speciell biltyp för sig...
En MG Midget är ju en sportbil, trots blygsamma prestanda och liten motor. En Lotus Omega är en mycket kompetent bil prestandamässigt och väghållningsmässigt, med stor stark motor, men inget jag hade kallat sportbil för det...
Går ju alltid sätta in en stark motor och uppdatera väghållningen i en Lada Samara om man så vill och har en jävla massa pengar att slösa bort, men sportbil för det?
Toyota Soarer, Subaru Impreza, Nissan Sunny GTI-R, Pontiac Firebird, Chevrolet Corvette C4, Renault Alpine, BMW Z3 Coupe, Toyota Celica Carlos Sainz Edition, Nissan 300ZX
Ett par av dessa kanske faller under kategorin Civiliserade rallybilar men det är ett gäng förslag i alla fall
Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone