Audi 100 turbo -88 | ingen gnista

Rexli
29 september 2010 · 148 Inlägg

Nu är man tillbaka här igen fått lite ork i livet att ta tag lite i denna bil också.
Kontrollerat.
Tändspole,
Givare på sprängkåpan,
Hallgivaren (Dock inte hundra säker ska göra nytt test snart)
Tändningslås.

Ja har kollat lite mer men kommer inte på just nu.
Nu är min fråga var sitter styrenheten.
och sitter det en styrenhet till tändningen också?
och var skulle den sitta sådana fall?

Volvo amazon "raggere" (1970)
Saab 9-5 "Stina" (2000)
Volvo V70 D1.6 Drive "DIESEL" (2011)
Rexli
7 oktober 2010 · 148 Inlägg

Idag gjorde man lite tester igen.
Körde test med diod.
För kolla signalen till tändspolen.
Men istället för den blinka eller inte lyser alls.
så lyste den hela tiden :S
Tycker det borde vara styrboxen.

Sen testade jag göra som det stog på en annan sida.
Kabeln som går till hallgivaren är det 3stift.
Mitten stiftet ska vara signal saken.
Försökte dutta den mot jord så skulle det komma gnista. men inget där heller.
Någon som har något tips ?

Saab 9-5 "Stina" (2000)
Volvo amazon "raggere" (1970)
Volvo V70 D1.6 Drive "DIESEL" (2011)
te_wik Forummoderator
7 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

Vad använde du dig av för diod när du testade signalen? Där ska bara komma kring 4.5-4.8V så använd en diod som MAX klarar 5V annars får du den inte att lysa/blinka till.

Styrenheten hittar du på förarsidan bakom kickpanelen.

Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (7 oktober 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Rexli
7 oktober 2010 · 148 Inlägg

te_wik skrev:
Vad använde du dig av för diod när du testade signalen? Där ska bara komma kring 4.5-4.8V så använd en diod som MAX klarar 5V annars får du den inte att lysa/blinka till.

Mvh Tommy

Körde med en 3v med motstånd.
Fick dioden bara att till lysa inget blinkande som jag läst mig till.
lyste även om jag bara hade tändningen igång samma sak om jag körde på startmotorn.
Lyste även om jag kopplade ur hallgivaren.

Saab 9-5 "Stina" (2000)
Volvo amazon "raggere" (1970)
Volvo V70 D1.6 Drive "DIESEL" (2011)
te_wik Forummoderator
7 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

Rexli skrev:

te_wik skrev:
Vad använde du dig av för diod när du testade signalen? Där ska bara komma kring 4.5-4.8V så använd en diod som MAX klarar 5V annars får du den inte att lysa/blinka till.

Mvh Tommy

Körde med en 3v med motstånd.
Fick dioden bara att till lysa inget blinkande som jag läst mig till.
lyste även om jag bara hade tändningen igång samma sak om jag körde på startmotorn.
Lyste även om jag kopplade ur hallgivaren.

Och du kopplade dioden till vilka stift?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Rexli
7 oktober 2010 · 148 Inlägg

stift 2 och 3
testade även att koppla till stift 1 och 3 men samma sak där.

Volvo amazon "raggere" (1970)
Volvo V70 D1.6 Drive "DIESEL" (2011)
Saab 9-5 "Stina" (2000)
te_wik Forummoderator
7 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

Ok, ja då verkar det vara fel på hallgivaren om du inte får dioden att blinka, för du har väl mätt så du har inkommande ström som det ska vara? Dvs 12V mellan stift 1 och 3 ?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Rexli
7 oktober 2010 · 148 Inlägg

te_wik skrev:
Ok, ja då verkar det vara fel på hallgivaren om du inte får dioden att blinka, för du har väl mätt så du har inkommande ström som det ska vara? Dvs 12V mellan stift 1 och 3 ?


Mvh Tommy

Jepp det är mätt så där finns det 12v
Men ska det verkligen lysa hela tiden?
Borde den inte var släckt eller slockna när jag jorda signalen från hallgivaren med dioden i?

Volvo V70 D1.6 Drive "DIESEL" (2011)
Volvo amazon "raggere" (1970)
Saab 9-5 "Stina" (2000)
Rexli
7 oktober 2010 · 148 Inlägg

http://www.motorforum.nu/showthread.php?t=292 skrev:
Troligt fel är att givaren i fördelaren har gett upp..
Kolla om du har en kontakt med tre stift på fördelaren
Om du har en sådan kontakt ,har du en hallgivarfördelare,dessa är ganska enkla att kolla
Gör så här:Slå på tändningen,lossa tändkabeln från spolen vid fördelaren,håll den 5 mm från jord,lossa kontakten på fördelaren,i anslutningen som du lossat(inte den som blir kvar på fördelaren) finns tre stift,sätt en kabel stump i det MITTERSTA stiftet,andra änden på kabeln "duttar" mot jord,varje gång du jordar kabelstumpen ska en gnista komma från spolen,blir det gnista är givaren i fördelaren kass...
Blir det ingen gnista,mät om det är 12volt mellan de andra två stiften
(dessa matar givaren)
Hör av dig om resultat
Peter

Där ifrån jag tog med kolla hallgivaren med kabel mot jord

Volvo V70 D1.6 Drive "DIESEL" (2011)
Volvo amazon "raggere" (1970)
Saab 9-5 "Stina" (2000)
te_wik Forummoderator
7 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

Nu blev jag bara väldigt komfunderad och tveksam. hmm Återkommer när jag är säker på min sak! Har audis reparationshandbäcker för 100/200 så ska kika i den när jag har bättre med tid.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
fredriq Olika
7 oktober 2010 · 907 Inlägg

Här finns det mesta man behöver:
http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s … cusys.html

Är du inte så svängd på engelska finns det även en en hel tips på www.audi200.se

Sätt dig in i hur motorstyrningen är uppbyggd på en 10VT så kommer du långt, den har ganska mycket skillnader mot 4 och 5-cylindriga sugmotorer.

Det är viktigt att det sitter rätt fördelare i, en med ett "fönster", dvs hallgivaren ger signal en gång per varv, i sugfemmor ger den 5 pulser/varv.

Mvh
Fredrik
fredriq Olika
7 oktober 2010 · 907 Inlägg

Här finns det mycket att läsa om motorer som inte startar:
http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s … .html#hall

Distributor Hall Effect Sensor and connector (10V MC Engine)

Remove the three terminal connector from the distributor for the hall effect sensor, using a DMM check for ~12VDC, (at least 9 Volts) between terminals 1 (Red/Black wire) and 3 (Brown/Red), the two outer connector pins with the ignition key on. Pin 1 is the first terminal on the left with the spring release clip wire towards the top. The 10V Engine ECU supplies ~+12V to this hall effect connector at pins 1 and 3.

NOTE: The 20V 3B engine Hall Effect sensor will only have 4.5 to 5.5 volts between Pin 1 and 3 as the Motronic ECU only supplies approx. 5VDC to the Hall Effect Sensor

Check the connection in the plug from the hall sender on the distributor. In some cases the female contacts may be loose and are not making a good connection. Use a small dental pick to push the terminals together to ensure a good tight connection. Re-install this connector onto the distributor connection.

Use a DMM and check for low (<1.0 ohm) resistance between pin 1 and engine ground, in one case, resistance between this terminal and the ECU caused a no start condition, even though 12V was measured across pins 1 and 3.

Peel back the rubber boot on this hall sensor connector and connect a DMM to terminals 1 and 2 with the ignition key on. The voltage measured across pins 1 and 2 will be ~4 volts when the distributor hall sensor is shielded by the metal cover (hat) on the distributor shaft. The voltage should be between 0-0.5 volts when the hall sensor is not shielded by the metal hat. You can remove the distributor cap, and slowly rotate the engine around while you watch the voltage measured at pins 1 and 2.

A better test for the Hall Effect Sensor, is to make up a "low voltage" LED test light (LED with 120 ohm resistor in series) and connect the positive (+) side of the LED test light to terminal 1 (Red/Black wire) and the negative (-) side of the LED test light to terminal 2 (Green Wire) of the hall effect connector. This test is done with the connector plugged on to the distributor connector, and by pulling the rubber boot back off the connector to allow back probing the connector terminals.

The low voltage LED test light should flicker on/off when you crank the engine over during starting to indicate the hall effect sensor inside the distributor is working correctly.

Mvh
Fredrik
Rexli
8 oktober 2010 · 148 Inlägg

te_wik skrev:
Nu blev jag bara väldigt komfunderad och tveksam. hmm Återkommer när jag är säker på min sak! Har audis reparationshandbäcker för 100/200 så ska kika i den när jag har bättre med tid.


Mvh Tommy

Tackar är inte helt fel. skulle vara väldigt skönt få igång bilen så den slipper stå å bli överväxt ett år till.

fredriq skrev:
Här finns det mycket att läsa om motorer som inte startar:
http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s … .html#hall

Distributor Hall Effect Sensor and connector (10V MC Engine)

Remove the three terminal connector from the distributor for the hall effect sensor, using a DMM check for ~12VDC, (at least 9 Volts) between terminals 1 (Red/Black wire) and 3 (Brown/Red), the two outer connector pins with the ignition key on. Pin 1 is the first terminal on the left with the spring release clip wire towards the top. The 10V Engine ECU supplies ~+12V to this hall effect connector at pins 1 and 3.

NOTE: The 20V 3B engine Hall Effect sensor will only have 4.5 to 5.5 volts between Pin 1 and 3 as the Motronic ECU only supplies approx. 5VDC to the Hall Effect Sensor

Check the connection in the plug from the hall sender on the distributor. In some cases the female contacts may be loose and are not making a good connection. Use a small dental pick to push the terminals together to ensure a good tight connection. Re-install this connector onto the distributor connection.

Use a DMM and check for low (<1.0 ohm) resistance between pin 1 and engine ground, in one case, resistance between this terminal and the ECU caused a no start condition, even though 12V was measured across pins 1 and 3.

Peel back the rubber boot on this hall sensor connector and connect a DMM to terminals 1 and 2 with the ignition key on. The voltage measured across pins 1 and 2 will be ~4 volts when the distributor hall sensor is shielded by the metal cover (hat) on the distributor shaft. The voltage should be between 0-0.5 volts when the hall sensor is not shielded by the metal hat. You can remove the distributor cap, and slowly rotate the engine around while you watch the voltage measured at pins 1 and 2.

A better test for the Hall Effect Sensor, is to make up a "low voltage" LED test light (LED with 120 ohm resistor in series) and connect the positive (+) side of the LED test light to terminal 1 (Red/Black wire) and the negative (-) side of the LED test light to terminal 2 (Green Wire) of the hall effect connector. This test is done with the connector plugged on to the distributor connector, and by pulling the rubber boot back off the connector to allow back probing the connector terminals.

The low voltage LED test light should flicker on/off when you crank the engine over during starting to indicate the hall effect sensor inside the distributor is working correctly.

Tackar för all information. Tur translate.google.se finns annars hade det varit ett problem för mig tongue hehe

Volvo V70 D1.6 Drive "DIESEL" (2011)
Volvo amazon "raggere" (1970)
Saab 9-5 "Stina" (2000)
Bullen1 Tekniker
9 oktober 2010 · 345 Inlägg

Nu behöver det inte va så, men det är rätt så vanligt med defekta motorstyrdon på äldre audi 100, soppa kommer fram men ingen gnissta uppstår

Det man inte dör av gör ont.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang