Maxmilantal olika bilar

Biltorsken
8 juni 2010 · 31 Inlägg

Tycker det vore intressant om ni kunde skriva hur mycket olika bilmodeller kan klara av om dem är körda på ett bra sätt ingen buskörning d.v.s. och dessutom väl omhändertagna hur många mil kan typ en bmw(94) klara av, vore intressant om det flera kunniga kunde skriva det om många modeller och bilar, jag skulle iaf ha en stor användning av det då jag inte vet jättemycket om det

JaggaChafen Tesla Senior Technician
8 juni 2010 · 2 307 Inlägg

Alla bilar kan gå hur långt som helst beror ju bara på hur länge å hur mkt man har lust å laga dom

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Volvo_Mannen Volvoskadad
8 juni 2010 · 6 017 Inlägg

Vissa verkar ju inte fylla i miltalet seriöst, men Volvo och Mercedes-Benz är ju överepresenterade.
http://www.blocket.se/hela_sverige/bila … =2&w=3

Jonas
Sokrates Eliminator
8 juni 2010 · 1 441 Inlägg

Än vet ingen hur långt en Mershadiesel går, de är väl knappt inkörda vid 40k mil.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Muttley
8 juni 2010 ·

nyare v70 börjar få problem redan vid 25 tusen tyvärr.

Biltorsken
8 juni 2010 · 31 Inlägg

så om jag köper en bil som gått över 20k men som är i bra skick så kan det vara en bra investering?

Boostrider Försöker iaf
8 juni 2010 · 1 998 Inlägg

Är bilen slut vid 20000 mil så är den misskött som satan

Saab 9000cc 90 45xxx mil Knackade lite då en lyftare inte hängde med jämt. Inga problem där förutom rosten. Gick iaf 4 eller 5 år till efter de innan den skrotades pga rost.

Mercedes diesel som en kompis ägde hade gått 65xxx mil. Vet ej om den går nu.

Volvo 745 43xxx mil. Den funkar säkert en 20 000 till bara man sköter om den.


Man kan väl säga att de flesta bilar klarar 40000 iaf men sköter man dem ordentligt så kan de flesta gå nästan hur långt som helst.


Vet inte vart du vill komma med din tråd.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
8 juni 2010 · 2 307 Inlägg

Biltorsken skrev:
så om jag köper en bil som gått över 20k men som är i bra skick så kan det vara en bra investering?

Om du inte köper en vetaren bil så e det ingen bra investering oavsett hur långt bilen har gått

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Biltorsken
8 juni 2010 · 31 Inlägg

Boostrider

Du gav mig precis svaret jag sökt efter, sköter man en bil kan den oftast gå över 40k, det betyder att om en 20k-are är bra skött och det finns bevis på det är den värt en slant. tack tack

Muttley
8 juni 2010 ·

Boostrider skrev:
Är bilen slut vid 20000 mil så är den misskött som satan

Saab 9000cc 90 45xxx mil Knackade lite då en lyftare inte hängde med jämt. Inga problem där förutom rosten. Gick iaf 4 eller 5 år till efter de innan den skrotades pga rost.

Mercedes diesel som en kompis ägde hade gått 65xxx mil. Vet ej om den går nu.

Volvo 745 43xxx mil. Den funkar säkert en 20 000 till bara man sköter om den.


Man kan väl säga att de flesta bilar klarar 40000 iaf men sköter man dem ordentligt så kan de flesta gå nästan hur långt som helst.


Vet inte vart du vill komma med din tråd.

Motorerna klarar ofta mer än vad karossen vill smile.

Andromeda Rumpmas
8 juni 2010 · 3 860 Inlägg

Jag har en känsla av att det var bättre förr. Farsans gamla långpendlar-9000 (87) klarade en bit över 50k mil med minimal service, vi snackar oljebyte högst varje 3-4k mil. Tyvärr fick de skrotas då det inte går så bra att svetsa i rost, men motorn och drivlinan var det inget fel på trots att tre busgrabbar hade haft den som övningskörningsbil också med allt vad det innebär smile

Men tittar man på efterföljaren 9-5 är det ju hur vanligt som helst med motorbyten före 15k mil trots skötta servicar.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
twin_cam Smålänning
9 juni 2010 · 7 877 Inlägg

Beror på.
80-90 tals bilar går längre än dagens om dom inte rostar upp.
Motorerna är så pass dåligt dimensionerade idag så dom ska inte hålla så länge smile
Men skulle våga påstå att alla motorer och bilar går 40k+ mil om dom bara sköts som dom ska.

Men sen är vissa bättre än ändra, säger sig ju själv t.ex att en Volvo B230 med 116 hästar på 2,3, byggd i gjutjärn, liter håller bättre och längre än en modern motor med 200 hk på 1,8-2 liter i aluminium.

Sokrates skrev:
Än vet ingen hur långt en Mershadiesel går, de är väl knappt inkörda vid 40k mil.

/Tommy.

Klart ingen vet hur långt en gammal mercadiesel går, ingen har ju lyckats att slita ut någon än...

Men tippar på att om du bara byter olja och filter då och då och kolla kemkjedjesträckaren vart 40 000:e mil så går dom nog iaf 150k...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
KHRacing
9 juni 2010 ·

Andromeda skrev:
Jag har en känsla av att det var bättre förr. Farsans gamla långpendlar-9000 (87) klarade en bit över 50k mil med minimal service, vi snackar oljebyte högst varje 3-4k mil. Tyvärr fick de skrotas då det inte går så bra att svetsa i rost, men motorn och drivlinan var det inget fel på trots att tre busgrabbar hade haft den som övningskörningsbil också med allt vad det innebär smile

Men tittar man på efterföljaren 9-5 är det ju hur vanligt som helst med motorbyten före 15k mil trots skötta servicar.

1987 räknas som modern tid du, inte som "förr"  !!!

Garagettomt
9 juni 2010 · 38 Inlägg

Här är en BMW som klarat 94000 mil på 3 år och så ser den ju ut att vara väldigt välbevarad invändigt smile

http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_ … =8&w=3

"BMW, probably the best car maker in the world.."
BMW 116dAM (2013)
BMW M6 "MMMSEX" (2008)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
9 juni 2010 · 5 650 Inlägg

KHRacing skrev:

Andromeda skrev:
Jag har en känsla av att det var bättre förr. Farsans gamla långpendlar-9000 (87) klarade en bit över 50k mil med minimal service, vi snackar oljebyte högst varje 3-4k mil. Tyvärr fick de skrotas då det inte går så bra att svetsa i rost, men motorn och drivlinan var det inget fel på trots att tre busgrabbar hade haft den som övningskörningsbil också med allt vad det innebär smile

Men tittar man på efterföljaren 9-5 är det ju hur vanligt som helst med motorbyten före 15k mil trots skötta servicar.

1987 räknas som modern tid du, inte som "förr"  !!!

80 talet va ju 30 år sen. så de är ju ganska förr . och 87 är ju ganska 23 år sen liksom .
lite så 80 talsbilarna nu börjar bli kult bilar förutom 740 haha=D

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Evil_90 +Uppfinnare+
9 juni 2010 · 643 Inlägg

underredsbehandlar man en bil minst vart tredje år från att den är ny, samt servar bilen regelbundet och tvättar den varannan vecka och låter bilen stå inne så kan den gå hur långt som helst tror jag smile

Garagettomt skrev:
Här är en BMW som klarat 94000 mil på 3 år och så ser den ju ut att vara väldigt välbevarad invändigt smile

http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_ … =8&w=3

Det är ju helt sjukt att bilen kan ha gått så långt på bara tre år yikes Sen ska dom väl ha ganska mycket för den också, eller får man så mycket för en så ny bil som gått så långt?

Senast redigerat av Evil_90 (9 juni 2010)

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
twin_cam Smålänning
9 juni 2010 · 7 877 Inlägg

Evil_90 skrev:
underredsbehandlar man en bil minst vart tredje år från att den är ny, samt servar bilen regelbundet och tvättar den varannan vecka och låter bilen stå inne så kan den gå hur långt som helst tror jag smile

Garagettomt skrev:
Här är en BMW som klarat 94000 mil på 3 år och så ser den ju ut att vara väldigt välbevarad invändigt smile

http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_ … =8&w=3

Det är ju helt sjukt att bilen kan ha gått så långt på bara tre år yikes Sen ska dom väl ha ganska mycket för den också, eller får man så mycket för en så ny bil som gått så långt?

Kolla ratten och pedalerna, kan inte gått så mycket.

Men visst, kan ju va bytt och en landsbygdstaxi.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
_Nas_
9 juni 2010 · 309 Inlägg

twin_cam skrev:

Evil_90 skrev:
underredsbehandlar man en bil minst vart tredje år från att den är ny, samt servar bilen regelbundet och tvättar den varannan vecka och låter bilen stå inne så kan den gå hur långt som helst tror jag smile

Garagettomt skrev:
Här är en BMW som klarat 94000 mil på 3 år och så ser den ju ut att vara väldigt välbevarad invändigt smile

http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_ … =8&w=3

Det är ju helt sjukt att bilen kan ha gått så långt på bara tre år yikes Sen ska dom väl ha ganska mycket för den också, eller får man så mycket för en så ny bil som gått så långt?

Kolla ratten och pedalerna, kan inte gått så mycket.

Men visst, kan ju va bytt och en landsbygdstaxi.

Eller så står det bara fel i annonsen.. ungefär 85 mil om dagen i 3 år?? Det kan ju inte vara normalt. Och så mycket kan den inte vara värd ifall den rullat så långt tyvärr..

Att köra turbo är beroendeframkallande...
Kesler
9 juni 2010 · 3 650 Inlägg

Min granne hade en gammal 740 (förgasare tror jag) Som rullat som taxi. Den hade han kvar till 109.000mil sen gick den till skroten.

Garagettomt
9 juni 2010 · 38 Inlägg

Ja, det vore helt sjukt om den verkligen gått 94k mil på 3 år. Samtidigt som vem vet vad den använts till och så vidare, nå väl säg att den gått så mycket då kommer nästa fråga: Priset? Haha, hoppas att dom bara skrivit fel i annonsen men det vore konstigt: Då har dom både missat Miltals-inringningen "över 50 000 mil" och i själva annonsen "94000 mil", skulle köpt 94000 km lite lättare..

Ursäkta för min lilla utsvävning trådskaparen smile

"BMW, probably the best car maker in the world.."
BMW 116dAM (2013)
BMW M6 "MMMSEX" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang