6039
Sök

Saab 9000 -94, 2,3t CDE, kylfläkten fungerar inte. Alls.

3 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
Tjena!

Första bilen införskaffad, haft den sen i fredags.
Upptäckte igår att kylfläkten inte fungerar alls, därav att jag stog vid sidan av en bilkö i täby kyrkby för att motorn kokade,om någon såg mig... hehe.
Kylfläkten fungerar, det är testat genom en liten förbikoppling från batteriet till strömkabeln för fläkten, å den gick igång direkt. Så det är något annat som inte funkar, någon som vet vad?

Motorn låter lite som en blandning mellan en gräsklippare å en HD  (sry för motorcykelexempel i bilforum, hehe) och en gräsklippare när man kör den på tomgång och varvar upp till runt 1700 varv. Detta efter att jag fick hem bilen efter den kokade. Någon som vet vad detta kan vara?

Obs, jag har kört bilen efter och den funkar att köra så länge man undviker köer, dvs kör man i 50 eller uppåt ere inga problem då motorn kyls av "vinden".

Är novis på detta med motorer, så utförliga förklaringar uppskattas! smile

Tackar på förhand!
Senast redigerat av Woozzaa (9 juni 2010)

Hemmainstruktör
641 Inlägg
9 juni 2010
Fungerar temp. mätaren i bilen? Altså vattentemp.mätaren. Sitter bara en temp.mätare på motorn, på växellådssidan av toppen, en blå kontakt om jag inte missminner mig, den skickar tempen till motorstyrdon som skickar det vidare till instrumentet. Så om mätaren fungerar borde givaren också göra det, altså är det kabelbrott eller reläfel man får läta efter. Om mätaren inte fungerar så är det fel på givaren.
Oljudet i motorn efter kokning är antagligen pga. blåst topp-packning eller skev topp, vanliga följder av överhettning av motorn.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

3 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
Tackar så mycket! Ska kolla upp det där snarast.
Återkommer med resultat! smile

3 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
temp.mätaren i bilen funkar ja, så då är det väl reläfel eller kabelbrott som du säger... elmek, funtime!

Sök