5995
Sök

Oljebyte - Mazda Ba 323P -97

300 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
Tjena!

Tänkte utföra ett oljebyte (för första gången) inom en snar framtid, men är osäker på vad för olja jag skall använda. Finns en hel del att välja på, och själv vet jag inte vad som är i bilen just nu (service gjordes innan jag köpte den i mars, och förutsätter att de har bytt oljan).

Vad rekommenderar ni? Enligt serviceboken skall det vara 5W30 vintertid och 10W30 sommartid, men nå 10W30 hittar jag inte på Mekonomen - sen vet jag inte heller om jag ska ha helsyntet, delsyntet eller mineral.

Vad ska jag använda?

845 Inlägg
10 juni 2010
RoniisH skrev:
Tjena!

Tänkte utföra ett oljebyte (för första gången) inom en snar framtid, men är osäker på vad för olja jag skall använda. Finns en hel del att välja på, och själv vet jag inte vad som är i bilen just nu (service gjordes innan jag köpte den i mars, och förutsätter att de har bytt oljan).

Vad rekommenderar ni? Enligt serviceboken skall det vara 5W30 vintertid och 10W30 sommartid, men nå 10W30 hittar jag inte på Mekonomen - sen vet jag inte heller om jag ska ha helsyntet, delsyntet eller mineral.

Vad ska jag använda?

Hel eller Delsyntet. Finns på Mekonomen. Om du skriver in ditt regnr får du rätt olja.

300 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
Jimpiz skrev:
RoniisH skrev:
Tjena!

Vad ska jag använda?

Hel eller Delsyntet. Finns på Mekonomen. Om du skriver in ditt regnr får du rätt olja.

Vad är det egentligen för skillnad mellan dessa två? Har sökt och sökt men finns inget vettigt svar någonstans.

Vilka andra ställen finns det? En Mazda verkstad skall säkerligen ha en mycket större summa än Mekonomen, och Biltema köper jag inte viktiga prylar ifrån. Har tittat på mackar, men även de har bara 5W30 alt. 5W40
Senast redigerat av RoniisH (10 juni 2010)

Sök