5448
Sök

Golf VR6 -93 - Rasslar/Knackar

Das Auto
455 Inlägg
11 juni 2010
Trådstartare
Hej.
Köpte en Golf VR6 för ett tag sen och misstänker nu att det är dålig kamkedja på den.
Den har gått 22xxx mil och det finns ingen servicebok och den är importerad.
Den togs in i Sverige 2002 och, jag har ingen aning om den är bytt nån gång överhuvudtaget eller inte.
Iallafall, på tomgång hörs ett svagt knackande från motorn, och gasar jag upp den till ungefär 5000 varv och sedan släpper gasen, så hörs ett ganska högt, men ibland svagt rasslande ljud.

Nu till frågan: När vet jag om jag måste byta kamkedjan?
Vad brukar vara ett tecken på att kamkedjan är dålig, och någon som ev. har en guide till att byta på en VR6 och kanske ett pris för detta om man gör det hemma?
Mycket tacksam för svar. smile
Senast redigerat av st4hl (11 juni 2010)

Försöker iaf
1 998 Inlägg
11 juni 2010
De låter som om det är glidskenorna som är dåliga. Köp en ny kedja med glidskenor och spännare å byt den innan du kör för mycket.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Das Auto
455 Inlägg
11 juni 2010
Trådstartare
Boostrider skrev:
De låter som om det är glidskenorna som är dåliga. Köp en ny kedja med glidskenor och spännare å byt den innan du kör för mycket.

Okej. Tack för det!
Måste bara vara säker innan jag vet om jag ska byta det eller inte smile

Försöker iaf
1 998 Inlägg
11 juni 2010
Jag är ju inget proffs på AAA motorerna men har skruvat en del DOCK ALDRIG bytt detta. Men av allt man hört så verkar de ju va kedjan med tillhörigheter som börjar bli dåligt.

Tror inte de är så smart att köra med den för de är ju inge roligt om kedjan kuggar över.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Das Auto
455 Inlägg
11 juni 2010
Trådstartare
Boostrider skrev:
Jag är ju inget proffs på AAA motorerna men har skruvat en del DOCK ALDRIG bytt detta. Men av allt man hört så verkar de ju va kedjan med tillhörigheter som börjar bli dåligt.

Tror inte de är så smart att köra med den för de är ju inge roligt om kedjan kuggar över.

Okej. Nej, det vore ju inte så kul om den kugga över eller gick sönder på nåt sätt.
Då borde ju hela motorn ryka i stort sett, slår väl sönder allt som finns sad

Vw trimmare
2 995 Inlägg
12 juni 2010
st4hl skrev:
Vad brukar vara ett tecken på att kamkedjan är dålig, och någon som ev. har en guide till att byta på en VR6 och kanske ett pris för detta om man gör det hemma?

Edit:

om du ska kolla kedjedrivningen så får du lyfta på ventilkåpan och lossa höger sida av "toppen" alltså bakom fördelaren, kolla om kedjan är slapp och så att inte den övre glidskenan (till vänster den långa)
inte har gått av.

Man kan göra snålvarianten och bara byta "halva" delen av kamdrivningen utan att demontera allt för mycket, ska du byta hela länken måste du ner med växellåda för att komma åt, delarna går lös på ca 3000kr hos vw (2 X kedjor + glidskenor och spännare) sen lär du ha kamaxel låsningsverktyget om du inte tillverkar ett eget. Inget svårt arbete men rätt så jobbigt..

Ska du låta vw göra det går det lös på ca 18k men du kan garanterat hitta 2-3killar på vr6.nu som gärna byter åt dig till betydligt bättre pris.
Senast redigerat av MeloveGolf (12 juni 2010)

Das Auto
455 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
MeloveGolf skrev:
st4hl skrev:

Edit:

om du ska kolla kedjedrivningen så får du lyfta på ventilkåpan och lossa höger sida av "toppen" alltså bakom fördelaren, kolla om kedjan är slapp och så att inte den övre glidskenan (till vänster den långa)
inte har gått av.

Man kan göra snålvarianten och bara byta "halva" delen av kamdrivningen utan att demontera allt för mycket, ska du byta hela länken måste du ner med växellåda för att komma åt, delarna går lös på ca 3000kr hos vw (2 X kedjor + glidskenor och spännare) sen lär du ha kamaxel låsningsverktyget om du inte tillverkar ett eget. Inget svårt arbete men rätt så jobbigt..

Ska du låta vw göra det går det lös på ca 18k men du kan garanterat hitta 2-3killar på vr6.nu som gärna byter åt dig till betydligt bättre pris.

Okej. Detta var ett riktigt bra svar.
Ska nog ta och kolla runt lite. smile Tackar så mkt!

2 665 Inlägg
13 juni 2010
Som sagt var:

Kör inte förrän du vet vad det är. Det kan räcka med att köra in den i garaget så brakar det.

Du får ingen varning mer än att det låter som det gör. Sen blir det ventilsallad som det kallas. Helrenovering av toppen plus byte av delarna som nämns i tråden.
(kostnaden överstiger säkert bilens värde)

Läste att du tänkte chippa. Trimplaner alltså, chippa ger 5-8hk. Byt kamaxel så händer det lite om du ändå grejer med motorn(ca10-15hk). leta efter foffa2002 som har fixat både kammar o speciel insug till vr6.
Senast redigerat av Rickard-v (13 juni 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Das Auto
455 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Som sagt var:

Kör inte förrän du vet vad det är. Det kan räcka med att köra in den i garaget så brakar det.

Du får ingen varning mer än att det låter som det gör. Sen blir det ventilsallad som det kallas. Helrenovering av toppen plus byte av delarna som nämns i tråden.
(kostnaden överstiger säkert bilens värde)

Läste att du tänkte chippa. Trimplaner alltså, chippa ger 5-8hk. Byt kamaxel så händer det lite om du ändå grejer med motorn(ca10-15hk). leta efter foffa2002 som har fixat både kammar o speciel insug till vr6.

Okej. Men jag vet ju inte vad det är som låter direkt, men jag misstänker ju att det är kedjan.
Låter inte så roligt att priset på att fixa det troligen överstiger bilens värde -.- haha.

Das Auto
455 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
Hej. Kom på att jag inte hade kollat oljan sen jag köpte bilen idag, så jag gick ut och kollade. Självklart var det för lite i bilen så jag fyllde på och lät den gå en stund, och nu rasslar/knackar det betydligt mycket mindre, haha! roll Så det kanske bara var för lite olja i bilen.. De va ju lite dumt kanske. Men tack för alla svar, tror kedjan håller ett tag till smile
Senast redigerat av st4hl (13 juni 2010)

Sök