2967
Sök

Volvo Amazon 1961/62! Skall bli fin sommarbruksbil!

En dimgrön Amazon från 1961/62 höll på att sluta sitt liv som vår reservdelsbil, men då skicket trots åren var såpass gott så slutade allt med att bilen istället nu står i garaget och är mitt uppe i en stor renovering. Denna fick... Visa mer

Opptimistisk Pessimist
616 302 Visningar
Uppdaterades senast 8 september 2017
Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
Man tackar gott folk! big_smile Alltid trevligt med så positiv respons, då blir man grymt glad smile

Ja ett riktigt värmegarage är guld värt på vintern(och även på sommaren) smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
Ja gott folk, lite nytta ska man väl hinna med på en söndag? smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-28853adc9879f78ef4b19a68dc01c341.jpg
Renslipad och grundad

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-afea35d8dff3aa277f7750b73e8c20ac.jpg
Färdig för spackel och slipgrund smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------

Amazonist, Javisst!
585 Inlägg
6 mars 2011
Ser bra ut Tomas smile Köpte en extra topp som jag ska ta en ventil från så jag kan få ihos min motor smile Lagt bud på orginal b20 kolvringar på tradera också som jag hoppas att jag vinner  smile

Amazon, den skiljer dig från mängden

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
volvo___power skrev:
Ser bra ut Tomas smile Köpte en extra topp som jag ska ta en ventil från så jag kan få ihos min motor smile Lagt bud på orginal b20 kolvringar på tradera också som jag hoppas att jag vinner  smile

Vad är det för storlek på ventilen? smile Här finns ju resurser så att säga tongue

Hoppas du får dem! Sitter ju splitter nya kolvringar i B20in i 142an, som kolvskramlar, så man får väl se till att plocka ur dem innan de är platta...

Började lite smått på den andra skärmen och skrapa insidan, och den var förvånansvärt fin den med, bara ytrost, lite svets som iochförsig aldrig kommer synas...

MVH

------------------

Amazonist, Javisst!
585 Inlägg
6 mars 2011
Jo men har ju en ventil nu smile Va en avgas ventil jag behövde, va precis ute o gjorde rent den och slipade in den smile

79 Inlägg
6 mars 2011
har ni ingen snö ?? tänkte på att de var grus där du lacka skärmen

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
Nej då var snön borta, kom lite elände idag under dagen, som dock regnade bort smile

Nu iallafall en skriftlig uppdatering, fläktpaketet är blästrat, slipat och fick lite slipgrund på sig idag, så snart blir det lack där, skall bara kila ner till skroten och hämta en kupol/locket för fläkten wink

Färgen får väl bli en överraskning, men kan nog garantera er att ni blir nöjda, då den är så rätt som det bara går på ett fläktpaket wink

Även morsan sitter i arbete nu, och till råga på allt beställde hon en ny framruta till bilen i veckan big_smile Även inredningen lagas av proffset inom nål och tråd här hemma smile

Nästa projekt är.... ja resten lol hittat ett kanonfint innertak på skroten med, tyvärr till "fel" årsmodell, men kan leva med ett ljust innertak om man jämför med vad man får ge för ett nytt wink

MVH

------------------

4 262 Inlägg
10 mars 2011
Volvo1968 skrev:
Nej då var snön borta, kom lite elände idag under dagen, som dock regnade bort smile

Nu iallafall en skriftlig uppdatering, fläktpaketet är blästrat, slipat och fick lite slipgrund på sig idag, så snart blir det lack där, skall bara kila ner till skroten och hämta en kupol/locket för fläkten wink

Färgen får väl bli en överraskning, men kan nog garantera er att ni blir nöjda, då den är så rätt som det bara går på ett fläktpaket wink

Även morsan sitter i arbete nu, och till råga på allt beställde hon en ny framruta till bilen i veckan big_smile Även inredningen lagas av proffset inom nål och tråd här hemma smile

Nästa projekt är.... ja resten lol hittat ett kanonfint innertak på skroten med, tyvärr till "fel" årsmodell, men kan leva med ett ljust innertak om man jämför med vad man får ge för ett nytt wink

MVH

Kan du inte bara klä om innertaket? kanske inte går på amason?

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
Klart det går, men skall ju vara så likt orginal isåfall, plysh eller p-ludd är inte aktuellt på denna så är smidigare att köpa ett helt wink

------------------

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 586 Inlägg
10 mars 2011
Volvo1968 skrev:
Klart det går, men skall ju vara så likt orginal isåfall, plysh eller p-ludd är inte aktuellt på denna så är smidigare att köpa ett helt wink

Jamen vadå... krossadplysch är väl fint wink
gärna limmat med nåt lim som inte tål fukt eller solvärme så det släpper & ramlar ner roll

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
Ja 80 talet var en förvirrad tid lol

Nej blir ett nytt/begagnat orginal innertak smile
Senast redigerat av Volvo1968 (10 mars 2011)

------------------

Amazonist, Javisst!
585 Inlägg
10 mars 2011
Va fasen är du inte inloggad på msn för ?tongue väntar ju på att du ska komma in yikes

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
Förutom att trösklar byts för tillfället och liknande så har faktiskt andra skärmen, fronten och kylarplåten lämnats in för blästring, och begagnat helt innertak köpts, 100kr för ett fint tak, det är bra pris tycker jag wink

------------------

Amazonist, Javisst!
585 Inlägg
24 mars 2011
Låter bra Tomas smile Kom o hämta rutan och stolarna nu istället wink Jag är för en gångs skull hemma i helgen tongue

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
Haha ja, men jag har diverse andra saker som måste fixas i helgen så tongue

------------------

Amazonist, Javisst!
585 Inlägg
24 mars 2011
Ok typiskt sad

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
Men jag skall kolla på det faktiskt, skall iväg på en födelsedagsfest på lördagen, får se när det är, annars KANSKE jag kan komma innan det, hänger på kompisen som var med sist, sällskap upp och gps smile

------------------

Amazonist, Javisst!
585 Inlägg
24 mars 2011
Hehe ok (Y)
Räcker med en bra musik så klarar man sig långt smile

Körglad
68 Inlägg
1 april 2011
Kul projekt, har läst igenom hela tråden och är djupt imponerad över ditt engagemang tongue Givetvis är Prenumeration lagd!! big_smile

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
Har inte bilduppdaterat på länge, så får väl lägga upp lite bilder så ni ser att det jobbas på..

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-b619e5409ba3babc6c864535a4102dc0.jpg
Står en skärm i vägen(och vem orkar flytta?) men vänster tröskel ditsvetsad! Så orginal som möjligt har jag försökt göra, pluggsvetsat hela vägen runtom och kapat bort topparna, skarven i bakkant är kvar och skall kittas(vad jag hört så var det så orginal) och såklart Volvo orginalplåt! haha skrytsamt det sista. Underbar plåt att arbeta med iallafall, tack till Sebbe som sålde dessa till ett riktigt bra pris!

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-0361de51184e25eb073b96e67703c542.jpg
Även högersidan bearbetas, sparar dock orginalbiten längst bak då detta är orginal/bytt någongång mellan bilen var ny, 1961-1986 gissningsvis då tidigare ägaren köpte den, tvivlar på att det byttes efter då det verkar yrkesmässigt gjort. Notera den blästrade kylarplåten med!

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-4339c9afc9e1d55dfb916fd0b0360264.jpg
Blästrad skärm!

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-dbd8ef58b5494c7b84b60bafd37f137f.jpg
Totalblästrad front! Såpass små ytor så här bad jag blästraren blästra allt då risken för att det slår sig är liten. (Där jag lämnar är det industriblästring, alltså egentligen för starka saker för karossaker, därav att stora ytor inte blästras)

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-37e7b850b487ea9b91cb09b23f7d8791.jpg
Och det drygaste jobbet på länge! Stod på skroten och kapade dropplister! Och såg till att ta dem med alukanten, så har jag dem hemma, och lite för stabiliteten när man kapar... Fyfan! Regn var det, tog med elverk och hela alltet, skiten orkade inte driva kapfanskapet, men som tur var stod det en kabelvinda under ett tak på skroten, så var bara att låna den och köra med ren ström som drivmedel! Men nu är de äntligen hemma :-) Bara det roliga kvar...

Och till inredningsbiten då smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-2316da3d944ad366f71e3a8ff4ae7712.jpg
Köpte ett förvånansvärt fint och helt innertak på skroten för 100:- (för 100kr var det verkligen fint!!) Så mammsen fick mer jobb, ned i badkaret med lite tvättmedel för att få det rent, bilden säger väl allt?

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-ec88564493d78296499b3a039b9337a4.jpg
Men rent och fint blev det! Minimalt som skall lagas, bara vissa osynliga revor som skall fixas så det inte går sönder mer vid montering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-6ebd9fbecb12ff6ea4f2fcb0686ed0d2.jpg
Var ute en lördagskväll, och mammsen kände nog sig ensam(och vara social med pappa en lördagskväll, då är det roligare med Amazon?? big_smile nejdå han får nog hjälpa till med) Den ena hängde värre än en stötfångare med avrostade fästen, ser ni vilken det var?

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-95ddc2f42cb217fc6de215735fde4f8b.jpg
Ena hörnet var dåligt, detta fixade kära mammsen, syns ju att det är lagat, men man får ju se till att det skall hålla med, så stygn kändes bättre!

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-2f23e068f66e4b3f929f15391c8dbc29.jpg
Ryggen lagad, ni som såg tidigare bilder kan nog förstå att detta var mycket dåligt skick... inte orginalsnyggt nu, men jättebra om man jämför med vad det var innan, vet ju inte ens om det håller när det är monterat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-f220b6b948f926e64e1b6d0d82277008.jpg
Och fixade till stolen som vart demonterad, sliten och rostig, så fick bli en uppsnyggning.. Tänkte kört på helblankt, men fanns ingen sådan där jag var, så fick bli halvblank, och tror nästan det blev bättre! Nya resårband(?) skall även i stolarna, men ingen i huset kommer ihåg var vi lade dem xD

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-133aab33c2b77604ec88643886699a4c.jpg
Och när även den halvblanka lacken var framme så ville jag testa detta på bruksbilen(Amazonexpressen som den nu heter, är alltid någon Amazondel som åker med..) Blev nöjd trots att jag inte hade något nytt emblem så fick bli det gamla tråkiga! Nu är bilen och grillen smutsig efter massa regn så därför det ser lite konstigt ut, men rosten vet jag inte vad jag skall skylla på, dålig lagning när bilen varit smälld av tidigare ägare? Skall såklart fixas till, likaså dragöglan i grillen!

Allt för denna gång, största uppdateringen hittills!! smile

------------------

Sök