2654
Sök

Volvo Amazon 1961/62! Skall bli fin sommarbruksbil!

En dimgrön Amazon från 1961/62 höll på att sluta sitt liv som vår reservdelsbil, men då skicket trots åren var såpass gott så slutade allt med att bilen istället nu står i garaget och är mitt uppe i en stor renovering. Denna fick... Visa mer

Opptimistisk Pessimist
616 414 Visningar
Uppdaterades senast 8 september 2017
Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
Haha jo men har fullt upp big_smile

Vilken koll man har, det värsta är att pappa minns att "jag" hade en liggandes ... lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-9083602434bf5d6ba33150fd60564cde.jpg

175kr sparat hihi smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

33 Inlägg
16 augusti 2011
Riktigt kul att se att det går frammåt. Synd bara att du inte bor uppåt landet ( kommer nämna det varje gång tongue )

All inbillning är utbildning =S

923 Inlägg
16 augusti 2011
ser fint ut smile när tror du att bilen skall lackas då ?

projekt "pontiac firebird -71 "trans am"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282076
projekt "volvo amazon -64 4dr automat
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=208613

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
Inte en aning, målet är innan årsskiftet smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------

1 Inlägg
18 augusti 2011
Vart också tvungen att registrera mig så jag kan berömma dig och projektet.
Riktigt snyggt jobbat !

Har du lust att beskriva alla steg du gör efter att du fått en yta plåtren för att få den färdig till lackering.
t.ex.
Rostskyddsfärg ( vilken sort ? )
spackel
Slipgrund ( vilken sort ? )
Grundfärg ( vilken sort ? )
Lack ( vilken sort ? )

eller hur nu alla steg ser ut.
Vill gärna veta produktnamnen på alla typer du använder

923 Inlägg
18 augusti 2011
Volvo1968 skrev:
Inte en aning, målet är innan årsskiftet smile

okej smile
//David

projekt "pontiac firebird -71 "trans am"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282076
projekt "volvo amazon -64 4dr automat
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=208613

Skrap
2 098 Inlägg
28 augusti 2011
Du gör ett jätte bra jobb smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
JofooN skrev:
Du gör ett jätte bra jobb smile

Man tackar, kul att ni tycker det smile

Det står lite still nu för har fått lägga tiden på att fixa den andra bilen och städa garaget senaste tiden, men snart är det på gång igen!

------------------

1 163 Inlägg
5 september 2011
Volvo1968 skrev:
Haha, tanken är kul, men skulle jag byta motor i en gammal Volvo så blir det nog en mindre V8, eller en T5a, kanske B230 med turbo smile Men B30 känns bara tungt och klumpigt, då kan man lika gärna slänga i något modernare tongue

Tycker 6:a låter fint i den men gå på något roligare än B30, kanske 204hk 6:an från 960/V90 med automat?
Annars hade en MB 603 TD motor vart kul i Amazon men synd om karossen vrider sig efter allt jobb du lagt ner. wink

Mvh

SMR | SM Racing
280 Inlägg
5 september 2011
Nejdå, B30 e rejäla grejer!

Gjutjärn rakt igenom, tål inte lite ladd den big_smile

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
Haha, finns massa fina och roliga motorer =P Men skulle jag byta(vilket inte är tänkt, bara leker med tanken wink ) så blir det nog tråkigt men sant, en T5a. Då man ändå får byta upp sig i bromsar och allt kan man lika gärna göra det stort. Men förvisso, smidigare är ju B230 turbo då de också går att piska upp bra, och då har man ju det lite lättare med allt runtom smile

Men i denna blir det B18/B20, planen är ju trots allt en glidarbil som framöver skall dra på ett Ägg eller liknande(när ska jag få tid till det bara?) och då har man ju förvisso bra nytta av en stark motor, men det blir ju inget gasande då så tongue

I övrigt med bilen? Jodå, är på väg att bli en liten karosserilagnings-uppdatering snart, men 142an kom ivägen och blev låst i garaget på lite oviss framtid, och får fokusera på att få klart den nu innan det står två okörbara as i garaget lol

------------------

33 Inlägg
9 september 2011
Ooh, nu önskar jag att det fanns ett drag på min. Har ett gammalt ägg jag och far min påbörjade för några somrar sen.

All inbillning är utbildning =S

130 Inlägg
27 september 2011
Coolt projekt. Lycka till. Naturligtvis prenumeration lagd smile

Volvo 240 -83

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
Man tackar smile Jo bilen står allt kvar, jobbar lite på tröskeln, men efterssom både 850in och 140in bestämt sig för att göra livet surt för mig är inte motivationen på topp tyvärr...

------------------

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 587 Inlägg
27 september 2011
Volvo1968 skrev:
Man tackar smile Jo bilen står allt kvar, jobbar lite på tröskeln, men efterssom både 850in och 140in bestämt sig för att göra livet surt för mig är inte motivationen på topp tyvärr...

köp ett till projekt då... det är min filosofi det wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
Haha, du är för rolig bozze wink Nej det blir inget mer projekt nu, skall få ordning på 142an så den går att köra, sen Amazonen, sen blir det nog en liten paus smile Eller det som stressar är att jag har mål med Amazonen, som blir svårare att nå för varje dag man inte är i garaget.. hmm

------------------

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 587 Inlägg
29 september 2011
Volvo1968 skrev:
Haha, du är för rolig bozze wink Nej det blir inget mer projekt nu, skall få ordning på 142an så den går att köra, sen Amazonen, sen blir det nog en liten paus smile Eller det som stressar är att jag har mål med Amazonen, som blir svårare att nå för varje dag man inte är i garaget.. hmm

Låter bra det... men målet du ska nå, själv har jag lite för många bilar & fler ska det bli wink fast 1-2 ska bort, säljas & skrotas & PVn ska iväg på vinterförvaring så jag slipper se den wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
Skamligt! Riktigt skamligt! Amazonen har fått på tok för lite kärlek senaste månaderna! hmm Men man har haft fullt upp med allt annat, men man har ju inte direkt mått dåligt av allt annat som hänt i sommar heller ska jag säga smile Men nu var det dags att ta lite krafttag igen, och svetsade klart höger tröskel! Så nu är den färdig för kitt, spackel och rostgrund och hela visan smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-24368a83b4d3d055e24b1d8b3e24a95b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-94b4a0523417f4ac029773f897f79997.jpg
Grunden är bara tillfällig för rostskyddet, även ifall bilen står i garage ska ju inte plåt stå rent smile Den ersätts senare av 2k rostgrund innan man slutför med kitt och spackel och allt som hör till efter svets smile

Att bilen inte får kärlek är för att 142an är i akut behov av ny motor om man vill kunna bruka bilen 2012, vilket man hemskt gärna vill, även om man absolut inte vill ställa sig och snickra ihop en ny motor... det går inte att ha två projekt samtidigt som man har mål med, iallafall inte för mig roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-0d53e27b4bbb17e20d492579ca9deaf3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-6dec2261c63b92617e8732b5aa38da17.jpg
Kommer de båda gå ordentligt en dag?

Håll ut alla trogna Amazondiggare som följer mitt "lilla" projekt, men tro mig, projektet är inte nedlagt eller motivationen har runnit ut, det är bara allt annat runt om som gör att tiden och orken är lite otillräcklig för tillfället! Men det kommer tillbaka! smile
Senast redigerat av Volvo1968 (20 oktober 2011)

------------------

9 143 Inlägg
20 oktober 2011
Då får du se till att updatera med 142 prylar här ett tag tycker ja! big_smile Jobbigt med många bollar i luften, speciellt inte när man har så dålig bollkoll också! tongue

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
Haha mjo man kanske får göra det smile Men känns onödigt att blanda i tråden tongue

Nja bollkollen är väl inte problemet, jag kan hålla på med flera saker samtidigt, men nu är problemet att jag har mål att Amazonen ska bli klar till sommaren = stress, 142an skall också vara "färdig" tills sommaren, och när man har två saker som måste göras(iallafall 142an) blir det att man ibland inte orkar med nått av dem hmm

Finns dock inte så mycket att uppdatera med om 142an smile Motorn byggs för tillfället, ska troligen montera M41 efter motorn, och totalisolera kupén är vinterns mål så bilen blir tyst och bekväm tills sommaren smile Sen blir det dämparbyte runtom, kärnghammabussningar, byte till skruvade ventilationsrutor och förbättring av ljudet smile + Bakaxelrenovering, känns låångt borta nu lol

------------------

Sök