Volvo Amazon 1961/62! Skall bli fin sommarbruksbil!

En dimgrön Amazon från 1961/62 höll på att sluta sitt liv som vår reservdelsbil, men då skicket trots åren var såpass gott så slutade allt med att bilen istället nu står i garaget och är mitt uppe i en stor renovering. Denna fick leva styggt sista tiden av 80-talet innan det blev en 20-årig vila från vägen innan vi hämtade den, men snart ska "pärlan" få rulla igen! Bilen ska bli orginalgrön fast med vitt tak, orginalstuk med mild custom(förbättra små detaljer, men inte förstöra något), småvässad motor med sport-utséende, sportsänkt, sportigare fälgar... Många planer helt enkelt, men en sak är säker, klar ska den bli, även om den ser ut att ha mått bättre på skroten! Halvvägs klar, halvvägs kvar, så att säga... =) Skam den som ger sig!
  • 387 Följare
  • 592 258 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 september 2017
Martee
4 mars 2016 · 581 Inlägg

Tja, kan ju berätta att detta inte kommer bli någon bruksbil som det ser ut nu i alla fall!
kul med alla framsteg, detta kommer att följas, så fortsätt att utrota rosten! smile

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
4 mars 2016 · 1 479 Inlägg

Rättelse, jag har inte bytt hela dropplisten per sida, utan bara skadade partier. Men totalt är det nog i alla fall en meter. Det gick förvånansvärt fort ändå, mest lirande var det att kapa ur och mäta för att slippa tydliga skarvar och svängar där de inte skall vara, och det må jag säga blev bra smile Ett ställe som blev lite fel, men var säger jag inte! cool Det får ni hitta själva den dagen bilen står på någon bilträff. Och då hoppas jag ändå att jag monterat listerna wink

Martee skrev:
Tja, kan ju berätta att detta inte kommer bli någon bruksbil som det ser ut nu i alla fall!
kul med alla framsteg, detta kommer att följas, så fortsätt att utrota rosten! smile

Nja, sommarbruksbil får fri tolkning wink Den skall användas, men känner jag mig själv lär väl denna brukas lika dåligt som den andra. Skrev i början av projektet att "Det blir inga polerade länkarmar direkt", CHECK (x) det gick käpprätt åt *** smile

Men under resans gång ändrade jag mål, och vill göra allt ordentligt från början, och slippa fixa saker efterhand, sånär som dragkroken som jag inte monterar nu. Drömmen är ju att kunna ställa ut någon gång och kanske rentav strida med de finare bilarna om någon liten pokal *dagdröm* smile Den som skrattar sist...?

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Martee
4 mars 2016 · 581 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Rättelse, jag har inte bytt hela dropplisten per sida, utan bara skadade partier. Men totalt är det nog i alla fall en meter. Det gick förvånansvärt fort ändå, mest lirande var det att kapa ur och mäta för att slippa tydliga skarvar och svängar där de inte skall vara, och det må jag säga blev bra smile Ett ställe som blev lite fel, men var säger jag inte! cool Det får ni hitta själva den dagen bilen står på någon bilträff. Och då hoppas jag ändå att jag monterat listerna wink

Martee skrev:
Tja, kan ju berätta att detta inte kommer bli någon bruksbil som det ser ut nu i alla fall!
kul med alla framsteg, detta kommer att följas, så fortsätt att utrota rosten! smile

Nja, sommarbruksbil får fri tolkning wink Den skall användas, men känner jag mig själv lär väl denna brukas lika dåligt som den andra. Skrev i början av projektet att "Det blir inga polerade länkarmar direkt", CHECK (x) det gick käpprätt åt *** smile

Men under resans gång ändrade jag mål, och vill göra allt ordentligt från början, och slippa fixa saker efterhand, sånär som dragkroken som jag inte monterar nu. Drömmen är ju att kunna ställa ut någon gång och kanske rentav strida med de finare bilarna om någon liten pokal *dagdröm* smile Den som skrattar sist...?

jo ja kom att tänka på den där länkarmen.. lol

jo men det är bra att ha planer för bilen, spelar ju ingen roll om det är att den ska bli fin, eller om den ska bli ännu mer fin? roll

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
Maxat_1
4 mars 2016 · 584 Inlägg

Gött jobbat smile ger lite inspiration även till min renovering. Håller dock just nu på med lite prylar till båten smile

P180068
4 mars 2016 · 68 Inlägg

Snyggt jobbat

Volvo p1800 (1961)
Berglund_89
4 mars 2016 · 1 476 Inlägg

Pust, stånk, stön.. det har tagit sin tid roll, men varit j'vligt rolig läsning, ska bli intressant att få se fortsättningen! big_smile

Beklagar sorgen för din mamma!
Vet precis hur du känner då även jag förlorade min mamma i cancer nästan samtidigt, och styvfarsan gick bort för ungefär ett halvår sedan, även där cancer. HEMSKA JÄVLA SJUKDOM! mad sad

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
5 mars 2016 · 6 474 Inlägg

Underbar uppdatering :-)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
6 mars 2016 · 1 479 Inlägg

Tack alla för god respons smile smile

Beklagar din sorg med skrotnisse89! sad  Det vänder upp och ner på allt på en sekund. Och alla gånger man undrat "tänk om man vetat det man vet idag...?" hmm

Fick däremot gjort lite nytta nu under dagen, så nu är skålen till bärarmsbussningen återställd, de sista punkterna i golvet gjorda, och diverse småställen tillrättade. Så enligt fusklappen, som krympte lite till, så är det bara förstärkningarna i hjulhusen kvar att svetsa nu smile Så jag började förbereda detta lite smått, men mer blev det inte idag.

Har även gjort en beställning på lite delar både till 140in och Amazonen, bland annat packningssats och andra detaljer till motorn som skall fixas till denna. Jag går nog på mitt tänkta recept, det tidseniga B18 blocket jag köpte, skickar det på borr till 2 liters, och bygger efter detta med min b20-preppade B18 topp jag har liggande. Lite mer effekt, med original utseende på motorn smile   

Och fortsätter leta hygglig bakaxel som jag inte hittat än, eller rättare sagt, varit för lat för att åka lite längre för wink

God kväll alla!

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Berglund_89
6 mars 2016 · 1 476 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Tack alla för god respons smile smile

Beklagar din sorg med skrotnisse89! sad  Det vänder upp och ner på allt på en sekund. Och alla gånger man undrat "tänk om man vetat det man vet idag...?" hmm

Fick däremot gjort lite nytta nu under dagen, så nu är skålen till bärarmsbussningen återställd, de sista punkterna i golvet gjorda, och diverse småställen tillrättade. Så enligt fusklappen, som krympte lite till, så är det bara förstärkningarna i hjulhusen kvar att svetsa nu smile Så jag började förbereda detta lite smått, men mer blev det inte idag.

Har även gjort en beställning på lite delar både till 140in och Amazonen, bland annat packningssats och andra detaljer till motorn som skall fixas till denna. Jag går nog på mitt tänkta recept, det tidseniga B18 blocket jag köpte, skickar det på borr till 2 liters, och bygger efter detta med min b20-preppade B18 topp jag har liggande. Lite mer effekt, med original utseende på motorn smile   

Och fortsätter leta hygglig bakaxel som jag inte hittat än, eller rättare sagt, varit för lat för att åka lite längre för wink

God kväll alla!

Tack! Mja, skoja inte, speciellt när båda försvinner.. sad

Gött att det går framåt för dig iaf big_smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
23 april 2016 · 1 004 Inlägg

Ja här fortskrider arbetet ser jag! De där dropplisterna såg inge kul ut direkt. Väl jobbat. Ser fram emot att nån gång spana in denna på VROM?

"My drinkingteam has a racingproblem"
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
27 april 2016 · 1 479 Inlägg

Mjo, sakta men säkert smile Hade som mål att vara färdigsvetsad innan Mars var slut, det gick ju... nåväl, 27 April, inte så långt efter wink Dock skall jag bara svetsa fast de många gånger om nämnda hjulhusförstärkningarna, sedan är bilen faktiskt mig veterligen färdigsvetsad. Det kom en massa saker i mellan där med, och sen dess har jag inte tagit mig tiden.

MEN! Jag har äntligen fått tag på en bakaxel från en -66a som var i mycket gott skick och friska bromsdetaljer som alltid är bra att ha i hyllan! Så denne håller på att skruvas ner för att "plomberas" tillfälligt och sedan skickas på blästring smile

Och självklart, denna bilen SKALL stå på Vrom en dag, kanske inte blir 2016, men ett år så! big_smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
27 april 2016 · 6 474 Inlägg

Härligt att du har mål uppsatt, inte lika viktigt med tider ;-)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
27 april 2016 · 1 004 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Härligt att du har mål uppsatt, inte lika viktigt med tider ;-)

Får nog hålla med där smile

"My drinkingteam has a racingproblem"
jennykandel
25 augusti 2016 · 114 Inlägg

Tack för en spännande tråd! Helt insatt dam, lidande i förkylning med ostkroksskålen mitt på ljusa dagen.

Väldigt bra jobbat!

Har själv pluggat plåt och lack.

Beklagar din mamma ! Tråkigt hon aldrig hann se den färdig!

Jag gör nu iordning (för 2a gången) familjens 140 vi haft sen jag var snorvalp.
Tyvärr utan pappa denna gång då han också gått bort.

Fortsatt lycka till och keep up the good work!

Senast redigerat av jennykandel (25 augusti 2016)

Följ med på resan i renovering av familjens gamla Volvo 144 GL
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
25 augusti 2016 · 1 479 Inlägg

Tack för så god kritik jennykandel smile Jag beklagar din sorg med! sad

Kul att höra om nämnda 140in, måste vara en speciell känsla när bilen varit med familjen så länge smile

Just nu, som vanligt känns det som, händer det inte allt för mycket med den här bilen, men jag har i alla fall jobbat lite med tidigare nämnda hjulhusförstärkningar i veckan, nu är de inpassade och all underredsmassa borta, så nu återstår lite finslip av kanter och blästring, så kan nog de få svetsas på plats till slut smile

Bakaxeln som skulle vara ett snabbt jobb hade ju en avdragen bult i sig, och urborrningen av den gick tyvärr sådär, men nu har vi funnit en sats med 5/16 lösgängor och tillhörande borr och verktyg för jobbet, så det blir nog att införskaffa denna så att man kan komma någon vart med den detaljen också.

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
mr_birch
25 augusti 2016 · 264 Inlägg

Klart man följer detta projekt smile. Beklagar sorgen för din mamma.

Volvo 945 "Daimkrysset" (1998)
Volvo 244 "Sotarn" (1984)
Robinsandkvist
10 september 2016 · 231 Inlägg

Kul protjekt ska följas smile

Volvo 945 (1996)
Volvo 740 (1989)
Robinsandkvist
15 oktober 2016 · 231 Inlägg

Har projektet stannat av?

Volvo 945 (1996)
Volvo 740 (1989)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
16 oktober 2016 · 1 479 Inlägg

Haha, det här projektet stannar av till och från hela tiden... smile Nej det är fortfarande högst aktuellt, men jag hinner inte alltid med då det är mycket annat som tar fritiden och energin.

Men jag tackar för alla som kommenterat projektet på sistone, tycker det är kul att folk vill följa projektet smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-fc5b4f8bc6ffac3f0e5cb4796139f48a.jpg

Men igår blev det ändå en liten milstolpe i bygget får jag säga, då bilen(nåja, läs karossen..) fick se dagsljus för första gången sedan 2010. Det var dags att blästra av lite rost, så jag började baktill, och planen var att fortsätta med framändan och motorrummet idag, men då en liten blivande förkylning och regnigt väder idag kan anas så blir nog detta inte av.

Dock gick det inte över förväntat, då den nya blästringspistolen jag köpt till detta helt plötsligt tappade suget och inget uppenbart fel kunde hittas. Så jag fick fortsätta med min gamla blästerpistol som jag fått av en granne, då händer det grejer, men det känns som att det går åt onödigt mycket sand kontra det lilla som blir avklarat. Bättre lycka nästa gång..

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Djo
16 oktober 2016 · 10 157 Inlägg

Trevligt med lite nyheter i denna tråd kommer bli fint det här smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang