Volvo Amazon 1961/62! Skall bli fin sommarbruksbil!

En dimgrön Amazon från 1961/62 höll på att sluta sitt liv som vår reservdelsbil, men då skicket trots åren var såpass gott så slutade allt med att bilen istället nu står i garaget och är mitt uppe i en stor renovering. Denna fick leva styggt sista tiden av 80-talet innan det blev en 20-årig vila från vägen innan vi hämtade den, men snart ska "pärlan" få rulla igen! Bilen ska bli orginalgrön fast med vitt tak, orginalstuk med mild custom(förbättra små detaljer, men inte förstöra något), småvässad motor med sport-utséende, sportsänkt, sportigare fälgar... Många planer helt enkelt, men en sak är säker, klar ska den bli, även om den ser ut att ha mått bättre på skroten! Halvvägs klar, halvvägs kvar, så att säga... =) Skam den som ger sig!
  • 387 Följare
  • 592 210 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 september 2017
Pontiac_firebird72
8 januari 2017 · 1 158 Inlägg

Vilket fint arbete på bakaxeln. Fortsätt så

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
Volvo V70n "Ocean race" (2006)
Chevrolet Impala "Impala 65 wagon" (1965)
Pontiac Firebird "Eldfågeln" (1972)
Djo
9 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Snyggt smile

Alltså all rost är ju borta bara tidens tand som syns och det är väl inte fel ser ut som du renoverat och inte bara köpt nytt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
9 januari 2017 · 1 479 Inlägg

Djo skrev:
Snyggt smile

Alltså all rost är ju borta bara tidens tand som syns och det är väl inte fel ser ut som du renoverat och inte bara köpt nytt smile

Tack båda för responsen smile Jo, allt är ju helt klart ett övervägande big_smile Sköldarna gjorde jag iordning för två år sedan, och sedan dess har jag lagt ribban lite högre igen på finish, men kände inte för att slipa ner och måla om en gång till. Bakaxeln har jag däremot lagt mer tid på att få en jämn yta, och ändå ser man tydliga spår, så man märker verkligen vilken tid det kan ta smile

Men fördelen är ju att det är blästrat under, och risken för återkommande rost är nog ytterst liten smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Djo
9 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Volvo1968 skrev:

Djo skrev:
Snyggt smile

Alltså all rost är ju borta bara tidens tand som syns och det är väl inte fel ser ut som du renoverat och inte bara köpt nytt smile

Tack båda för responsen smile Jo, allt är ju helt klart ett övervägande big_smile Sköldarna gjorde jag iordning för två år sedan, och sedan dess har jag lagt ribban lite högre igen på finish, men kände inte för att slipa ner och måla om en gång till. Bakaxeln har jag däremot lagt mer tid på att få en jämn yta, och ändå ser man tydliga spår, så man märker verkligen vilken tid det kan ta smile

Men fördelen är ju att det är blästrat under, och risken för återkommande rost är nog ytterst liten smile

Vist är det så men man lär ju lägga nivån någonstans och jag tycker det blir riktigt fint smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
9 januari 2017 · 1 004 Inlägg

Väl jobbat med axeln, tänk va trevligt att få montera den sen! Tycker du gör helt rätt i att låta små porer va, man ska inte överdriva, bilen ska ju användas sen. Riktigt fint var det smile

"My drinkingteam has a racingproblem"
Maxat_1
12 januari 2017 · 584 Inlägg

Snyggt smile

V_O-L-V_O
14 januari 2017 · 555 Inlägg

Snyggt jobbat med bakaxeln, vilken nivå!!!

Volvo 144GL "GOLDIE" (1974)
Volvo V90 3.0 "Jessie" (1998)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
17 januari 2017 · 1 479 Inlägg

Tack än en gång för den fina responsen! smile Ja, det skall bli riktigt kul när jag väl kan börja montera upphängningen igen, skall bli kul när man får se det i sin helhet smile

2017 års första "julklapp" har landat också, denna gången blev det stänkskydd fram, handbromsvajrar, packningar och tillbehör till min M41 som jag äntligen unnade mig, och så lite andra godsaker som saknades smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-4af9fa832d91816f1bb4967a4fb902cd.jpg

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
2 februari 2017 · 1 479 Inlägg

En ny milstople i projektet smile

Som tidigare nämnts så har jag börjat blästra i motorrummet nu när allt lagande av plåt är klart, och vips var man klar även med det, så nu vart det dags för grundfärg smile

En bild från när bilen var nyinhandlad, det var en del att ta i helt klart smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/large/947881_7j4o74.jpg

Här är allt färdigblästrat, och grunden väntar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-b7aae42a893d28782b49daed1b4977cd.jpg

Och nu är grunden lagd, så äntligen så kan man spackla och slipa, slipa, slipa och göra om allt igen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-f5a79c43116a7639ecd0d3de5c35c334.jpg

Hjulhusen fram blev svarta som resten av golvet, så här skall bara slipas till lite lätt och kitt skall i vissa skarvar, sen är planen att lägga body under bilen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-9a92bdddfefa081e8548430a100fd6d1.jpg

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
super-mario tidsoptimist-javisst!
2 februari 2017 · 274 Inlägg

bytte du innerskärm på höger eller har du lyckas knacka tillbaka den?+

Peugeot 508 sw "miljöbiln" (2012)
Ford galaxie 500 "lowlineer" (1964)
Peugeot 605 SLDT "assmover" (1995)
V_O-L-V_O
3 februari 2017 · 555 Inlägg

Snygg nivå på motorrummet och ja ... en skön milstolpe!
Blästrar du hemma?

Volvo V90 3.0 "Jessie" (1998)
Volvo 144GL "GOLDIE" (1974)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
4 februari 2017 · 1 479 Inlägg

super-mario skrev:
bytte du innerskärm på höger eller har du lyckas knacka tillbaka den?+

Nej den har jag knackat tillbaka för hand, och försökt återfå så mycket form som möjligt. Formen kom tillbaka ganska bra trots den svåra bucklingen, men det är väl "den riktiga plåten" som alltid nämns man får tacka för det, att det är lite tjocklek på godset smile Men spackel kommer krävas, och säkerligen lite mer riktande innan det är helt hundra, men det skall nog lösa sig även det!

V_O-L-V_O; Ja detta känns otroligt bra, i år har jag hållt på med bilen i ...7 år! Så det börjar bli dags att bli klar, men å andra sidan har det ju varit väldigt långsam fart jämfört med många andras renoveringar, men då skall väl tilläggas att ett par bilar har passerat vid sidan om plus gammal husvagn, så har nog inte legat på latsidan, tyvärr big_smile

Allt på karossen har jag blästrat hemma ja! Men fram- och bakvagn lämnade jag iväg, och det ångrar jag inte en sekund! Hade man varit smart hade man gjort det med karossen också, men den är ett större projekt att dra iväg med, så det blev inte så smile

Förutom blästern med dammsugare som jag nämnt tidigare (finns säkert en bild att visa om du inte vet hur den ser ut) så körde jag det sista med vanligt blästermunstycke utomhus, och det gick över förväntan med det nya munstycket jag köpte! Billig modell från en viss blå firma, likaså sanden, och det enda som krånglade var att det frös i munstycket efter ett tag, vilket inte är så konstigt när man står ute med luftverktyg när det är Januari smile

Men det kräver en lite större kompressor för att det skall gå optimalt, och en vatten/olja/smuts-avskiljare på slangen är att föredra om du frågar mig smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Phaetoon
5 februari 2017 · 8 156 Inlägg

Bra jobbat! Tiden bara flyger iväg, men det är ju inte bara resultatet som räknas. Vägen till målet är lika viktig som målet i sig.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
5 februari 2017 · 1 004 Inlägg

Oj, är det 7 år?! Strongt gjort att hålla lågan vid liv så länge. Själv hade jag väl tröttnat efter 2 skulle jag tro. Men skönt att gå in i en ny fas i renoveringen nu då smile

"My drinkingteam has a racingproblem"
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
12 februari 2017 · 1 479 Inlägg

God Söndag på er smile

Veckans projekt har varit... spackel! Det gick snabbare än vad jag räknat med att få ordning på motorrummet, och innerskärmen artade sig bra, skall bli riktigt spännande när slipgrunden kommer på! Bilden visar dock inte så värst mycket, men formen finns där smile  Nu väntar vi bara på bra väder så att grunden kan läggas, men tanken var att köra vidare i bagaget och trösklar, så kanske de kan åka med samtidigt som motorrummet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-6263bf4831219ebfc629d63714b37d46.jpg

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Donvito
12 februari 2017 · 964 Inlägg

Ser fint ut,blir gott när du får på lite färg

Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo P1800 (1965)
Volvo Pv (1957)
Djo
12 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Blir fint det här smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
13 februari 2017 · 6 474 Inlägg

underbart smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
13 februari 2017 · 1 479 Inlägg

Tack ni alla smile Ja nu är det riktigt kul att hålla på, spackel och grund brukar ju oftast vara ett tecken på att man närmar sig slutet big_smile ... vilket år som helst haha!

Jag har även lite tidigare ej visade bilder från motorrummet, innan man städade bort alla rester från hyresgästerna som huserat där, som säkert spätt på ytrosten lite smile Notera hörnet vid bromscylindern!

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-6baebb03405e6fe21cf9e256d1176f89.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-7ae63902bf9f6e361c6cc8302d862d71.jpg

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Djo
13 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Sutit dubbla förgasare med trattar någon gång tänkte på innerskärmen ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang