Nissan 200sx s13 -89 varvar ej över 2k rpm (felsäkert läge)

Mhorgul
17 juni 2010 · 11 Inlägg

Köpte en 200sx i fredags å den gick fint hela vägen hem trots skitväder (50 mil) Dan efter körde jag typ en halv mil sen fick den stå 4 timmar varav en timme lätt regn. När jag skulle hem igen totalvägra bilen starta, fick hålla på i säkert 15 minuter innan den tillslut gick igång och nu är den fast i felsäkert läge å kan inte varva mer än 2000varv.  Vad kan ha hänt när den bara stog där?

Alla trådar jag hittat säger att det e 99% LMM men kan den ge sig bara sådär utan förvarning när bilen bara står.  eller börja den bråka bara för bilen var så svårtartad. Fick pumpa rätt friskt på gaspedalen för att den tillslut skulle starta.
Har som sagt presis köpt bilen å aldrig haft turbo förut så har inge större koll på var eller vad allt e ännu.
Har fått för mig att LMM siter vid turbon men vart vet jag inte nån som kan hjälpa mig hitta den? (har Volvo TD04-19t turbo med 7:ans raka avgashus) om det hjälper.

Tror jag hitta ECU:n (på högersidan av passagerarsätets benutrymme bakom en plastpanel)men såg ingenstans där man skulle kunna läsa av felkoder. Så försökte nolla felkoden å lät minuspolen vara av över natten men den e fortfarande låst vid 2000 varv så nått fel måste det vara nånstans.

Nån som har pdf filen med ritning på hur man bygger en dosa för å kolla felkoder med. Sett länkar till den i gamla poster men alla går till en tysk sida som inte har filen kvar.

Wanegardh Asgammal medlem.
17 juni 2010 · 2 246 Inlägg

Lämna bort bilen till nån som kan.
Det är Lmm som är kass.
Ta bort kontakten och rengör och smörj.
Prova även att rycka lite i kabeln, det kan vara glapp.
Funkar det inte ändå, så låna en Lmm av någon.
Lmm:en sitter närmst luftburken/öppna filtret.
För att läsa av felkoder så behöver du verkstadshandboken(jag har den) för att veta vad dom betyder.
Det är blinkande lampor som du läser av.
Men börja med att fixa Lmm.

Mhorgul
17 juni 2010 · 11 Inlägg

Tackar för svaret men löste problemet själv nyss. googlade fram bilder så jag kunde hitta den i bilen, å skämmigt nog satt inte kontakten i. Så tryckte i den å hittade samtidigt det riktiga problemet, hela luft filtret+lmm satt inte ens i. Den tidigre ägaren har tydligen missat att dra åt slangklämman efter sig. Fixade iordning allt å nu spinner bilen som en katt igen. Ere nått särskilt man ska kolla efter skademässigt eller byta om man kört utan luftfilter+lmm okänd sträcka mellan 0 till 50mil. Presade inte bilen nått särskilt på vägen hem men var ju regn iaf 1/3 del  av sträckan.

RoniisH
17 juni 2010 · 300 Inlägg

Mhorgul skrev:
Tackar för svaret men löste problemet själv nyss. googlade fram bilder så jag kunde hitta den i bilen, å skämmigt nog satt inte kontakten i. Så tryckte i den å hittade samtidigt det riktiga problemet, hela luft filtret+lmm satt inte ens i. Den tidigre ägaren har tydligen missat att dra åt slangklämman efter sig. Fixade iordning allt å nu spinner bilen som en katt igen. Ere nått särskilt man ska kolla efter skademässigt eller byta om man kört utan luftfilter+lmm okänd sträcka mellan 0 till 50mil. Presade inte bilen nått särskilt på vägen hem men var ju regn iaf 1/3 del  av sträckan.

Innan du börjar pressa bilen, se till att serva den ordentligt.

Byt ut tänddelar, luftfilter, bränslefilter, olja + oljefilter m.m. så du vet att den är fräsch.

Mhorgul
17 juni 2010 · 11 Inlägg

http://data.fuskbugg.se/skalman01/lmm.JPG
vet att jag reagerade på det öppna hålet när jag visade upp den direkt när jag kom hem. Så luftfiltret ramla antagligen av under hemresan. Men iaf syns inte så bra på den här bilden men va lite olja i botten av slangen, ere nått man ska vara orolig över eller är det bara rester av smörjning för att få in luftfiltret i slangen?

Wanegardh Asgammal medlem.
17 juni 2010 · 2 246 Inlägg

Mhorgul skrev:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/lmm.JPG
vet att jag reagerade på det öppna hålet när jag visade upp den direkt när jag kom hem. Så luftfiltret ramla antagligen av under hemresan. Men iaf syns inte så bra på den här bilden men va lite olja i botten av slangen, ere nått man ska vara orolig över eller är det bara rester av smörjning för att få in luftfiltret i slangen?

Ha ha.
Bara tuta och köra igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang