5910
Sök

Volvo 740 -87 stora problem efter brand i motorutrymmet

5 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
Hejsan! Jag har jätte problem med min 740 såhär innan besiktningen. Efter en brand i motorrummet bytte jag kabelhärva och alla vaakum slangarna och nu efteråt går bilen frammåt men inte bra!  Bilen känns slö, tvekar i accet , högre bränsleförbrukning och tomgången är helvetes hög, och är även svårstartad när den väl är varm. mad .. Det enda svaret jag får från 740 handboken är " fel på motorstyrenheten"?
Jag har kollat allt minst ett dussin gånger och endå så fungerar det inte som det  ska. Därför vänder jag mej nu till alla er mäster mekaniker där ute! Snälla hjälp mej med alla tips ni kommer på!

10 287 Inlägg
17 juni 2010
Har du förgasare eller insprutningsmotor?
Jag antar (vilket jag hatar att göra...) att du har insprutningsmotor eftersom du säger att handboken säger "fel på motorstyrenheten". I så fall kan det mycket väl vara en knäckt motorstyrenhet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
Insprut precis som du säger göran....... Men vad menas igentligen med motorstyrenheten?

Egen företagare
864 Inlägg
17 juni 2010
har du kopplat allt rätt, en vanlig grej som är lätt att göra fel på så är det att sätta kablarna fel på tempgivaren och kabeln till kallstartsventilen. Det ska vara svart kabel på blå givare och viseversa, många sätter blå kabel på blå kontakt.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

5 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
Hej! Bytte en sensor rakt under insuget som hade smält.. den var svart ( ? )  .. Kan jag ha fått fel sensor?. Har inga blå sensorer.. men blå kontakt sitter på den sensorn som sitter nästan rakt ovanför tomgångsventilen.. lessen att jag inte kan beskriva så bra men är rätt ny på att mecka....

10 287 Inlägg
18 juni 2010
Tempsensorn finns i två olika utföranden som ser likadana ut - en för LH2.2 och en för LH2.4.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 212 Inlägg
18 juni 2010
hör med  http://www.garaget.org/MrCarfreak
kan även hjälpa till med diagnos..

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

patrik89
18 juni 2010
snurbo_diesel skrev:
har du kopplat allt rätt, en vanlig grej som är lätt att göra fel på så är det att sätta kablarna fel på tempgivaren och kabeln till kallstartsventilen. Det ska vara svart kabel på blå givare och viseversa, många sätter blå kabel på blå kontakt.

Exakt det felet gjorde jag förra sommarn vid ett motorbyte. Tog ett halvår att komma på.

Motortempgivaren sitter under insuget, ungefär där 3 cylindern är. Där ska den blåa kontakten sitta. Den svarta kontakten ska sitta på blå kontaktstycket som är till kallstarten.
Senast redigerat av patrik89 (18 juni 2010)

5 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
Hej alla igen! Efter att bytt till den blåa motortempgivaren så insåg jag besviket att det inte blev nån större skillnad... Några fler tips från er där ute? börjar bli desperat!!!

Gasglad
3 244 Inlägg
29 juni 2010
Börjar med en fråga, har du blinkkodsavläsning ?
Har du en sån gaspjällägesgivare - en svart klump vid sidan om gasspjället med ett kontaktstycke på sig Har du luftmasse mätare - svart rund grej som sitter på insugsslangen med ett kontaktstycke, om du har det kan du får prova en utav mig, tror jag har en hel liggandes - behöver veta nummret på din bara!

Har du vägarna förbi mölndal så är det bara å kika in så hjälper jag dig!!

//Christian

//Carfreak

5 Inlägg
5 juli 2010
Trådstartare
Tjena Christian! Inga blinkkoder.. Är en -87 och det kom väll senare? Kontakt på spjällhuset och luftmasse har jag.. kan kontakten på spjällhuset fått sig en kyss tror du?

Sök