6649
Sök

B-pumparna går men skickar inte fram bränsle

1 738 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
Hejsan hejsan!!

Idag har jag stöt på ett väldigt märkligt problem jag alldrig varit med om!!
Var i garaget o grejade med mitt projekt och tänkte starta upp den en stund. Jag vred om nyckeln, startmotorn gick runt och pumparna surrade men den gick ej igång hmm Började därför felsöka och kom fram till att det var sås pumparna! Dom låter som de ska göra när en bil ska starta eller är igång, men ingen av dom skickar fram någon bensin?

Lite djupare info:

Bilen är en volvo 940 fulltrycks turbo -94 som är under renovering ( Projekt ) med original sprut.
Började för någon vecka sedan att riva ut hela inredningen förutom panel och kabelpiska! Tog bort ratten då det satt airbag i bilen, ska tillägga att innan ner rivning av inredningen så starta jag upp den o gick skitbra. Men nu när den står tom utan ratt, stolar ja allt som finns i bilen så skickar inte pumparna fram bensin.

Bagaget är ombyggt så det sitter en fuelcell i skuffen med 1 Walbro Intank pump och precis utanför sitter det en catchtank med följd av 1 Walbro Inline pump. Intank pumpen styrs av original kontakten som sitter till original tanken och Inline pumpen styrs av original kontakten från pumpen under föraren, alltså precis som original fast värre pumpar o som jag sagt så har jag startat upp den med dessa mods o inga problem har det varit. Och om jag sätter direkt ström till någon av pumparna så börjar de skicka fram bränsle men absolut inte genom original sprutet. Pumparna är sprillans nya och inget kabelbrott någonstans.

Min fundering är finns det startspärr på dessa bilar? Har det något o göra med att jag dragit ur airbagen från ratten? sitter airbagen ihop med sprutet så något slår ifrån att pumparna inte skickar fram bränsle?
Jag har ej kollat relä eller säkring för det kan omöjligt vara felet eller? Sätter jag en ström lampa på kablarna till pumparna så finns det ström fram till båda 2

Snälla hjälp för jag kliar hål i huvet snart av alla funderingar sad

429 Inlägg
20 juni 2010
Du har monterat ny bränsle pump, tagit bort skydds gummit som alltid sitter på nya pumpar?
Lätt hänt att glömma bort, gjort det själv men det var en sån pump som låg i tanken tongue

1 738 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
jonas 740 skrev:
Du har monterat ny bränsle pump, tagit bort skydds gummit som alltid sitter på nya pumpar?
Lätt hänt att glömma bort, gjort det själv men det var en sån pump som låg i tanken tongue

Hehehe nej då så NYutbilldad är jag inte wink Har kört bilen några gånger innan jag rev ner inredningen o det har inte vart några problem, men nu när all inredning är borta o arbag är urkopplad så startar den inte! måste ju ha något med det o göra? Frågan är om airbagen är kopplat till sprutet som slår ifrån nu när den är borta
Senast redigerat av 940RDALLE (20 juni 2010)

429 Inlägg
20 juni 2010
940RDALLE skrev:
jonas 740 skrev:

Hehehe nej då så NYutbilldad är jag inte wink Har kört bilen några gånger innan jag rev ner inredningen o det har inte vart några problem, men nu när all inredning är borta o arbag är urkopplad så startar den inte! måste ju ha något med det o göra? Frågan är om airbagen är kopplat till sprutet som slår ifrån nu när den är borta

Handlar nog inte hur nyutbildad man är, slarvfel kan alla gör om man tänker på annat när man arbetar tongue
Men det är iaf fel på bränslepumparna/filter för går de och det inte kommer fram någon bränsle till spridarna så är det något fel från tanken till spridarna.

Har man startspärr i nycklen så har men en svart ring med kablar runt tändningslåset, har man tagit bort den så säger det sig själv att det inte funkar..

1 738 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
jonas 740 skrev:
940RDALLE skrev:
jonas 740 skrev:

Handlar nog inte hur nyutbildad man är, slarvfel kan alla gör om man tänker på annat när man arbetar tongue
Men det är iaf fel på bränslepumparna/filter för går de och det inte kommer fram någon bränsle till spridarna så är det något fel från tanken till spridarna.

Har man startspärr i nycklen så har men en svart ring med kablar runt tändningslåset, har man tagit bort den så säger det sig själv att det inte funkar..

Jo det är klart men man hade ju alldrig fått på bränsleslangen om dom satt på, men iaf dom är borta wink tog bort slangen direkt efter pumpen alltså inget soppa filter är inblandat. Har ingen nyckel med startspärr alltså måste det vara airbagen.
Senast redigerat av 940RDALLE (20 juni 2010)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 juni 2010
så du har ström till pumparna när du försöker starta ? har du mätt den å sätt hur mycket ?
har du satt + och minus rätt ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 738 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
turboforssen skrev:
så du har ström till pumparna när du försöker starta ? har du mätt den å sätt hur mycket ?
har du satt + och minus rätt ?

+ och - sitter rätt har ej mätt ska göra det, sen ska jag byta relä för säkerhets skull. ska även följa airbagpiskan o se om den är ihop med sprutet

Sök