5887
Sök

Motortemperaturen vandrar på min 8 timmar nya Audi a3 1,6 02.

20 juni 2010
Trådstartare
Tjenare!

Har precis köpt min första bil, men på väg hem ifrån Stockholm(bor i karlskoga), så gick temperaturen upp i 120grader.

Mer ingående:

-Detta hände när jag låg i 100km/h på femmans växel.
-Temperaturen vandrade snabbt upp till 120grader.
-Bilen låg max på 120grader enligt mätaren i 30 sekunder.
-När temperaturen dalade så vandrade den på 1-2 sekunder ner till 90grader igen och låg kvar där.
-När jag växlade ner från 5:an till 4:an och gav mer gas så gick temperaturen tillbaka till 90grader.
-Detta har inte hänt under stadskörning utan när jag kört med jämn hastighet i 100km/h.
-Enligt min fader märker man inte ens att motorn är varmare än vad den ska vara enligt mätaren.

Vad kan felet vara? Känns lite trist eftersom att jag precis köpt bilen och ska vidare till grebbestad SENAST imorgon för jobb.

Har hört mycket gott om detta forum, därför testar jag! / färsking-christian.smile

Mvh christian

Smålänning
7 887 Inlägg
20 juni 2010
Skulle tippa på tempgivaren.

Se till att det finns vatten i bilen och ren kylare/fungerande termostat så är det bara att gasa smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

20 juni 2010
Trådstartare
Ja, det glömde jag nämna, vi fyllde på med glykol!

Sen i morgon bär det av till lokala verkstaden för att byta termostat.

Mvh christian

10 287 Inlägg
20 juni 2010
Kan även vara kombiinstrumentet (känd issue med Audi - kostar en del och nytt instrument måste kodas mot bilen via databas i Tyskland) . Men det är dyrt att gissa då motorhaveri pga för varm motor inte är kul.
=> Till verkstad för koll.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

6 juli 2010
Trådstartare
Tack för svaren!

Har nu varit i Grebbestad, där utan internet tyvärr. Men ner till Grebbestad vandrade inte mätaren någonting, men väl där nere så började den spöka ett tag.

Det som oroar mig, men känns skönt är att när jag vred om tändningen så varnade panelen för att motorn var varm.

Det hände alltså en dag efter att bilen var igång och den varnade direkt. Då behöver man inte vara orolig för att det ska vara något ordentligt fel i motorn?

Sen en grej till...

Om man knackar på panelen när motortemperaturen sticker enligt mätaren, så sticker den ner direkt. I 10 fall utav 10 har det hänt.

Ingen audi-verkstad kan fixa detta innan jag far tillbaka från Karlskoga till Grebbestad igen, så vad ska jag göra egentligen?

MVh christian

Sök