Han hjälpte ambulans då tog polisen och hans körkort

loow Jävel
24 juni 2010 · 2 018 Inlägg

Hade gjort samma sak.
Men!, det går att köra om på enkelfiliga wire-vägar också, det gjorde bilarna jämt när man hade a-traktor.

Men som sagt, säkrast är ju att stå på någon kilometer och inte vara i vägen.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Accelsson
24 juni 2010 · 240 Inlägg

Crazy_Mike skrev:
De e sånt dom tomtarna lägger energi på.....Tänk om dom skulle fånga en mördare istället......
Han kan ta sin moppe o stoppa upp......
Ja hade gjort exakt samma sak!!!

Så polisen bör enbart ägna sig åt att fånga grövre brottslingar? Även hela trafikavdelningen?

Du bör nog läsa på en aning angående rättssystemet.


Hur kan ni vara så blinda och förstå att han inte har hjälpt ambulansen? Han har blockerat vägen i 1,2 kilometer, det är allt annat än att göra vägen fri på ett säkert sätt.

Street Knight
BMW 320d (2011)
Accelsson
24 juni 2010 · 240 Inlägg

wistfors skrev:
ovanligt att polisen inte tänker ?
nej inte direkt.

men om den helt inkompetenta moppe föraren bakom ambulansen hängde på ambulansen och bilen så måste han ju minst kört i 102 km/h då borde ju moppe föraren med bli av med kortet eller??????? för inte fan gjorde han nån nytta med att köra förfort.

klart man ska flytta på sig om en ambulans ska fram inget snack om saken.

önskar bil föraren all lycka till.
Mvh viktor

"Moppe"-föraren du refererar till vet du var en mc-polis som hjälpte ambulansen att få fri väg, varför skulle han bli av med kortet?

Är det ingen som klarar av att tänka lite rationellt och utan för kvällspressens lådor?

Street Knight
BMW 320d (2011)
peter_1976 JDM
24 juni 2010 · 2 201 Inlägg

visst ser polisen att han kör för fort, men hur kan han mäta hastigheten när han ligger BAKOM ambulansen

Accelsson
24 juni 2010 · 240 Inlägg

peter_1976 skrev:
visst ser polisen att han kör för fort, men hur kan han mäta hastigheten när han ligger BAKOM ambulansen

Det är nog inte ens något att diskutera, polisen har gjort som han har gjort och Johnny har inte klagat över det, eller hur?

Street Knight
BMW 320d (2011)
falloutboy
24 juni 2010 · 1 723 Inlägg

Jag skulle i skrivande stund försökt pressa mig så långt åt sidan som möjligt. Men i ett skarpt läge så är det mycket möjligt att jag skulle ökat hastigheten.

Är det så svårt att vara lite flexibel som polis och se det här som en förmildrande omständighet? Personen i ambulansen kunde likaväl dött om man ska dra det till ytterligheter.

DalleRacing
24 juni 2010 · 1 738 Inlägg

Blir jävligt irriterande över en dels inlägg!!! Hur fan kan ni säga att han blockerade vägen i 1,2 km när ni inte ens vet hur vägen ser ut???? IDIOTER!!!! Och hur ofta kommer det sig att en helt vanlig person kan vinna över en polis sagda historia? det kanske inte fanns några vägar att svänga av över huvud taget som polisen säger fanns, eller vägen var så smal att det inte gick att hålla sig intill vägkanten för att släppa förbi en mega ambulans bil! Någon gång det händer eran familjemedlem något och är i behov av akut ambulansvård, vem tackar ni då: polisen som bara väntar på att få ge personen framför ambulansen fortkörningsböter, eller han som ligger framför ambulansen som vet vad som komma skall om han kör för fort????

Han gjorde helt rätt som ökade hastigheten!! men nu när man vet om polisens agerande i dessa fall kommer jag hålla mig till hastighetsgränsen även fast jag har något blinkande bakom mig, men avvika vid snabbaste tillfälle. Och klandra inte mig för detta sedan om det var någons liv som gick till spillo som det bara hängde några sekunder på utan tacka POLISEN och ni som tyckte han gjorde ett utmärkt jobb!!!!

Det är liv vi snackar om men en böteslapp värkar var viktigare tydligen.

Trångsynta ass!!!!!!!!!!!

Senast redigerat av 940RDALLE (24 juni 2010)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
plankan
24 juni 2010 ·

Accelsson skrev:
Hur kan ni vara så blinda och förstå att han inte har hjälpt ambulansen? Han har blockerat vägen i 1,2 kilometer, det är allt annat än att göra vägen fri på ett säkert sätt.

Fan var perfekt du är - känner mig riktigt som ett fjån när jag läser alla dina inlägg i denna tråden.

Var du i bilen när det hände ........... nej

Vet du om att vi alla inte reagerar lika i "pressade" lägen.......... kanske

När det handlar om liv och död kan man inte i alla lägen slå upp regelboken och anpassa sig efter den.
Du skall inte inbilla mig att personalen som körde ambulansen i detta fallet tycker han handlade fel el blockerade vägen när dom själv har skrivet ett "intyg" för att hjälpa till.

Släppa förbi en ambulans el polis där det finns risk för en olycka el skador på det egna fordonet -
vad tror du försäkringsbolaget säger då när man gör en sådan anmälan -
det får stå för din egen räkning vännen.

Hade det varit mig i detta fallet,så hade jag själv tryckt på gasen till det blev fri sikt.
Men jag hoppas du själv hamnar i en ambulans i prio 1 läge med en bil framför som håller sig till lagen och inte kan släppa förbi ambulansen tongue

Daratach
24 juni 2010 · 4 Inlägg

Daratach - Jag påstår inte att jag vet bättre än alla andra?! Jag förstår inte bara varför alla ska dra sina slutsatser från en artikel på en kvällstidning när de i själva verket inte har någon insikt i det enskilda fallet.

Vänd det hela istället och säg att "Lille stackars Johnny" kanske redan var vid en avfart han kunnat svänga av vid men tänkt att "Äh, jag har med bråttom så jag kan med köra fort" och då blockerat en ev. högre hastighet för ambulansen? Självklart kommer inte Johnny säga det i en interview och inte heller kommer kvällspressen skriva något sånt, då kommer dom ju inte alls få samma antal läsare, som allting handlar om för dom.

"..det är ungefär som att försöka argumentera med en Polis..." Grattis, där sänkte du dig ju själv en aning.

Har du någonsin försökt argumetera med en Polis? Det går inte, spelar ingen roll hur mycket rätt man har.
Och dom slutsattser du gör baseras endast på dig själv medans i denna artikel är både ambulans väsendet och "Stackars Lilla Johnny" eniga om vad som säga, 2 helt olika parter.
Polisen å andra sidan är en ensam motorcykelpolis och hans raport där han (Även han människa) Kan skriva exakt vad han vill för att få sig själv att framstå som den som handla rätt.
Jag står dock på mina medmänniskor sida då polisen står med hela sveriges rättsväsende på sin sida, allt historier har 2 sidor, ingen av dom är den helt sann men man tar ändå parti för den som ligger i underlägge eller brukar du gå fram och sparka på den som redan ligger ner istället?

Rayya
24 juni 2010 · 876 Inlägg

_lee_jr skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7353388.ab
vad skulle ni hade gjort?
jag hade hållit hanstigheten ändå rädd om mitt körkort o mina pengar. 3800kr i böte är rätt så mycket

Är ynka 3800kr och ditt körkort värt mer en kanske i detta fall ett liv?hmmm

Volvo V70n "Likeface" (2001)
volvoentusiasten
24 juni 2010 · 4 005 Inlägg

peter_1976 skrev:
visst ser polisen att han kör för fort, men hur kan han mäta hastigheten när han ligger BAKOM ambulansen

Med systemet Trip Track som beräknar tiden det tar för objektets att färdas mellan två punkter. Inkl en extra säkerhetsfunktion som även räknas polisfordonets hastighet.

peegee Forummoderator
24 juni 2010 · 2 924 Inlägg

Jag förundrar mig samtidigt hur enkelt det är att skapa sig medlidande i media idag... roll

Den bestraffade killen har ju nu visat sig i Aftonbladet samt intervjuer i radion P3 och RixFM och tackat svenska folket för allt stöd... trots att det var högst troligast sen innan, att det bara var en formalitet bort tills det är helt avskrivet och slängt i papperskorgen.... roll

Men rent krasst så tycker även jag att det är anmärkningsvärt agerande av Polisen i detta fallet men de gjorde sitt jobb....och det är efter det som Tingsrätten kommer in för att bilda rättvisan i unika fall som det här... bör inte finnas nån medial vits att publicera sånt här vare sig på internet, i tidningar eller radio, innan Tingsrättens dom är fastställd...

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Mortalis VW-nörd?
24 juni 2010 · 4 332 Inlägg

Jaha det fanns en tråd om detta, skrev i den här tråden om att man ska flytta sig för utryckningsfordon istället...är ju samma sorts tråd, men men...

Hej!
Grunden är att man skall lämna fri väg för utryckningsfordon som kräver det. Det finns inget i lagen som säger att man kan bryta mot trafikregler (hastighet, rödljus m.m) om man har ett utryckningsfordon, som kräver fri väg bakom sig.

Hälsningar HANS

>>> Trafikpolisen Göteborg Västra Götaland 6/24/2010 6:23 >>>


Helt enkelt, bryt inga regler utan kör undan så fort som möjligt, utan att bryta någon...om du är rädd om ditt körkort och dina pengar, vilket jag är.
Trist men sant.
Detta blir kanske inte störst problem på motorvägar, landsvägar, utan stadstrafik där jag var i tron om att man kunde köra mot rött t.ex. om det är en trefilig fil, och alla sitter o väntar på grönt, så kommer en brandbil t.ex. bakom. Då ska jag alltså sitta kvar och vänta på grönt, liksom brandbilen.
De e fan sjukt, istället för å köra 2-3m fram, liksom han breve å sen backa tillbaka när han kommit förbi...

Senast redigerat av Mortalis (24 juni 2010)

DalleRacing
24 juni 2010 · 1 738 Inlägg

Mortalis skrev:
Jaha det fanns en tråd om detta, skrev i den här tråden om att man ska flytta sig för utryckningsfordon istället...är ju samma sorts tråd, men men...

Hej!
Grunden är att man skall lämna fri väg för utryckningsfordon som kräver det. Det finns inget i lagen som säger att man kan bryta mot trafikregler (hastighet, rödljus m.m) om man har ett utryckningsfordon, som kräver fri väg bakom sig.

Hälsningar HANS

>>> Trafikpolisen Göteborg Västra Götaland 6/24/2010 6:23 >>>


Helt enkelt, bryt inga regler utan kör undan så fort som möjligt, utan att bryta någon...om du är rädd om ditt körkort och dina pengar, vilket jag är.
Trist men sant.
Detta blir kanske inte störst problem på motorvägar, landsvägar, utan stadstrafik där jag var i tron om att man kunde köra mot rött t.ex. om det är en trefilig fil, och alla sitter o väntar på grönt, så kommer en brandbil t.ex. bakom. Då ska jag alltså sitta kvar och vänta på grönt, liksom brandbilen.
De e fan sjukt, istället för å köra 2-3m fram, liksom han breve å sen backa tillbaka när han kommit förbi...

Måste säga att det är ju sjukt, dom som gör reglerna i sverige måste ju vara efterblivna

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Putteliten
24 juni 2010 · 9 079 Inlägg

Alla ni som pratar om hur ni skulle agerat i samma situation. Har ni någonsin haft en ambulans eller brandbil 2 cm bakom er eller?
Har haft körkort i 8 år och kör ca 3000 mil om året mesta av dom i jobbet både i stads och landsvägskörning, tycker fan att det är det värsta som finns att höra sirener och blir lika nervös varje gång jag ser dom bakom mig. Har haft tur att det varit breda vägar så att dom kunnat ta sig om varje gång, men jag skulle nog fan gjort likadant som Johnny på en 2+1 väg, för det är fan inte mycket att stanna på jämte dom vägarna....

Mortalis VW-nörd?
24 juni 2010 · 4 332 Inlägg

har haft de ja, brandbilar två stycken kom vid polhemsplatsen, då gjorde vi så att vi körde mot rött och backade tillbaka så de kom förbi...värst e ju när man sitter o chillar vid rödljusen och snuten kom bakom, i lugn fart, fick väl antagligen ett larm o drog på blåljus å alla fick ju panik. "Vad gör man?" tänkte många, märkte man

Muttley
24 juni 2010 ·

Accelsson skrev:

Crazy_Mike skrev:
De e sånt dom tomtarna lägger energi på.....Tänk om dom skulle fånga en mördare istället......
Han kan ta sin moppe o stoppa upp......
Ja hade gjort exakt samma sak!!!

Så polisen bör enbart ägna sig åt att fånga grövre brottslingar? Även hela trafikavdelningen?

Du bör nog läsa på en aning angående rättssystemet.


Hur kan ni vara så blinda och förstå att han inte har hjälpt ambulansen? Han har blockerat vägen i 1,2 kilometer, det är allt annat än att göra vägen fri på ett säkert sätt.

Tycker du tänker rätt lustigt.  Felet han gjorde var att köra för fort. han hindrade inte ambulansen.  Som vi skrivit innan kan de vara farligare att ta en avstickare om de inte finns tillräcklig bredd på enfiliga vägen.

Muttley
24 juni 2010 ·

volvoperfomanceclub skrev:

_lee_jr skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7353388.ab
vad skulle ni hade gjort?
jag hade hållit hanstigheten ändå rädd om mitt körkort o mina pengar. 3800kr i böte är rätt så mycket

Är ynka 3800kr och ditt körkort värt mer en kanske i detta fall ett liv?hmmm

Låter nog rått, men inte fan hade jag riskerat att bli av med mitt körkort och mitt taxileg och förbli ett socfall.

MaulinR Avstängd
24 juni 2010 · 285 Inlägg

tkd_rille skrev:

volvoperfomanceclub skrev:

_lee_jr skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7353388.ab
vad skulle ni hade gjort?
jag hade hållit hanstigheten ändå rädd om mitt körkort o mina pengar. 3800kr i böte är rätt så mycket

Är ynka 3800kr och ditt körkort värt mer en kanske i detta fall ett liv?hmmm

Låter nog rått, men inte fan hade jag riskerat att bli av med mitt körkort och mitt taxileg och förbli ett socfall.

hade du sagt likadant om det var nån av dina släktingar som va i ambulansen??
nae, det tror ja inte

Muttley
24 juni 2010 ·

MaulinR skrev:

tkd_rille skrev:

volvoperfomanceclub skrev:

Är ynka 3800kr och ditt körkort värt mer en kanske i detta fall ett liv?hmmm

Låter nog rått, men inte fan hade jag riskerat att bli av med mitt körkort och mitt taxileg och förbli ett socfall.

hade du sagt likadant om det var nån av dina släktingar som va i ambulansen??
nae, det tror ja inte

Ärligt talat ja. Har du någonsin varit ute i trafiken och sett hur de ser ut? om jag brassar på när även polis finnes på plats man kanske inte vet om han känner för att sätta dig mig. Så ligger en väldigt stor långtradare längre fram. Inte tjänar ambulans nått på det.

Jag håller oftast så långt till höger där de bara är 1filigt, oftast kommer ambulanser förbi. Men de finns platser där de inte gör det. 
Blir jag av med mitt körkort blir jag även av med taxileg minst 1-2 år. Och så sugen är man inte på att leta nytt jobb.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang