7571
Sök

Hjälp med problem med tvekande laddtryck!?

PM Competition Team
711 Inlägg
23 juni 2010
Trådstartare

--------------------------------------------------------------------------------

Har fått ett mycket mystiskt problem med min 200sx s13
Kortfattat vad som är gjort med bilen:
Mitzu 18T (volvo snurra)
steg 3 chip
444cc spridare
z32 lmm
Bosch 255l soppapump
(intercooler, oljekyl m.m. är även det upgraderat)

Laddar som mest 1,45bar och när jag växlar runt 3000rpm och lägger i nästa växel så fungerar allt felfritt, men när jag varvar ur på t.ex 2:an och ska lägga i 3:an så får jag 0,8bar i laddtryck och sen tvekar den sen upp emot 1bar och stannar av där. Växlar jag betydligt tidigare dvs rnt 3000rpm så bygger den upp laddtryck som den ska.

Samtidigt som den tvekar så har jag ett afr på 14,5 så för lite soppa verkar det inte vara, har även bytt tändspolar och stift (BCPR7es)för att utesluta dom, har gårr igenom turbon och den är i bra skick, WG klockan (förstärkt och ska fungera upp till 1,5bar) är ny sen förra sommaren, dumpventilen är även den relativt ny och verkar fungera som den ska (återcirkulerande från kl-racing).

Inga tryckslangar läcker då den stundvis går som ett skott och inte heller någon vakuumläcka har hittats.

Någon som har några ideer?
Har brottats med detta sen förra sommaren och börjar ruttna.

mvh Jens

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud

UNDERGROUND
649 Inlägg
24 juni 2010
jensclaudius skrev:

--------------------------------------------------------------------------------

Har fått ett mycket mystiskt problem med min 200sx s13
Kortfattat vad som är gjort med bilen:
Mitzu 18T (volvo snurra)
steg 3 chip
444cc spridare
z32 lmm
Bosch 255l soppapump
(intercooler, oljekyl m.m. är även det upgraderat)

Laddar som mest 1,45bar och när jag växlar runt 3000rpm och lägger i nästa växel så fungerar allt felfritt, men när jag varvar ur på t.ex 2:an och ska lägga i 3:an så får jag 0,8bar i laddtryck och sen tvekar den sen upp emot 1bar och stannar av där. Växlar jag betydligt tidigare dvs rnt 3000rpm så bygger den upp laddtryck som den ska.

Samtidigt som den tvekar så har jag ett afr på 14,5 så för lite soppa verkar det inte vara, har även bytt tändspolar och stift (BCPR7es)för att utesluta dom, har gårr igenom turbon och den är i bra skick, WG klockan (förstärkt och ska fungera upp till 1,5bar) är ny sen förra sommaren, dumpventilen är även den relativt ny och verkar fungera som den ska (återcirkulerande från kl-racing).

Inga tryckslangar läcker då den stundvis går som ett skott och inte heller någon vakuumläcka har hittats.

Någon som har några ideer?
Har brottats med detta sen förra sommaren och börjar ruttna.

mvh Jens

Har samma problem med min t5a som laddar runt 1.5 bar vid 2000-3000 .  å när jag varvar ur 2an elle 3an så sjunker trycket på samma sätt , har doc inte löst de ännu. men ska höra av mig när jag gjort det . teori är att den är tät någon stans eller läcker ....

8 282 Inlägg
24 juni 2010
Hur styr du laddtrycket? Direkt på wastegaten, pysventil eller elektrnoisk styrning? Original dump pluggad med lock eller har du använt ett t-kors?

PM Competition Team
711 Inlägg
24 juni 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Hur styr du laddtrycket? Direkt på wastegaten, pysventil eller elektrnoisk styrning? Original dump pluggad med lock eller har du använt ett t-kors?

Hallå, härligt med någon som verkar villig att hjälpa till med tänkandet smile

1.Laddtrycket styrs elektroniskt med en Profec spec 2.

2.Orginal dump (på turbon) är pluggad med ett lock.

Var idag förbi VAG och köpte mig en ny dumpventil (återcirkulerande) ifrån Audi TT 225hk, den ska enligt många palla med 1,4bar och då den är relativt billig så är det lätt att se om det är min nuvarande dump som inte pallar med.

8 282 Inlägg
24 juni 2010
Vad har du för grundtryck på wastegaten då? Att fjädern ska kunna klara av ett visst tryck spelar ju ingen roll om du ställt grundtrycket lågt. Prova och mät upp det och är det lågt så prova att ställa det till säg en bar och ställ om igen på profec'n och se om det blir bättre.

PM Competition Team
711 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
Tog en provtur idag och kopplade ur laddtrycksstyrningen och grundtrycket låg endast på 0,6bar
var dock lite för varmt för att man skulle vilja börja skruva direkt efter provturen, speciellt när det blev på 20min smile

Ska justera in armen imorgon, antar att man få ta lite i taget tills man uppnått "rätt" grundladd.
Hoppas verkligen på att det är detta som är felet.

PM Competition Team
711 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
Äntligen är problemet ur värden! smile
1år senare, det tog ca:10minuter att åtgärda och kostade inget alls....eller det beor på hur man ser det då jag bytt ut en del saker för att konstatera att det inte var fel på dom delarna.

Vad var då felet?
Jo, grundladdtrycket på WG klockan var för lågt, klockan jag har är förstärkt och ska palla med upp till 1,5bar och jag kollade aldrig vad grundladdtrycket låg på när jag monterade denna. Jag hade ett grundladd på ca:0,5bar utan laddtrycksstyrningen och efter att ha justerat WG´n så har jag nu ett grundladd på ca:0,9bar och laddtrycket kommer som det ska samt håller sig stabilt till varvstoppet smile

STORT TACK till Marlboroman!

mvh J

Sök