5372
Sök

Felkod P0601 / Byta styrenhet? Saab 9-3 ss -03

21 Inlägg
23 juni 2010
Trådstartare
Lite info om bilen jag kör först:
Saab 9-3 2,0t SportSedan 2003
den har i skrivande stund gått ca 14300 mil

Dagens förlopp då felet inträffade

Jag kom hem, parkera bilen framför huset o satte genast igång med ett bromsklossbyte bak på bilen. Allt som allt tog det 3-4 timmar, bra att veta är kanske att jag har ett slutsteg på 400 W RMS, en koding på 2 farad och dubbla 10" i bandpasslåda som spelade under hela bytet , medel volym.

Efter bromsklossbytet starta jag bilen körde en runda för att bromsa in lite försiktigt här och där, fortfarande inga konstigheter.

Efter detta körde jag iväg ca 25 min till stan med stereon på, parkerade därefter för att kolla om skivorna bak börjat få en blankare yta, även nu med stereon på några få minuter denna gång.

Nu ska jag starta bilen och åka hem, första gången går startmotorn, lite längre än vanligt inget händer. jag tar ut nyckeln försöker igen, nu klickar endast reläena. Då tänker jag genast att batteriet är väl med all rätt dött då. På kondensatorn till stereon sitter en voltmeter, spänningen är nu 12.5V.

Jag kollar indikatorfönstret på batteriet vars färg indikerar "ladda". Då ringde jag en kompis med startkablar. Kablarna kopplas på, polaren startar motorn, fortfarande bara klickanden relän. Testade att fästa kalbarna på olika ställen under tiden batteriet skulle laddas, ingen skillnad. Lät det även sitta kvar en längre tid, ingen skillnad.

Polaren åker iväg o jag ska precis ringa en bärgningsbil då jag kopplar loss huvudsäkringen till stereon bak för att bryta strömen, väntar 5 min och bilen startar!   

Nu var det över tänkte jag fast då börjar den orangea motorsymbolen lysa ca 1 min efter uppstart...   

Jag åkte hem i ca 30 min och nu märke jag följande: farthållaren fungerar inte, står ingenting i SID:n fastän det borde det eller?, utan endast vid hastighetsmätarn lyser lampan.

Vad är felet?

Någon idé på felsökning?

Har jag kanske bränt någon säkring, i sådant fall vilken?

Jag kommer pröva följande:

*Ladda batteriet
*Koppla på OBD läsaren, se om jag kan läsa av mer specifikt vad det är för fel...(senare idag 23/6)
Senast redigerat av emil_ss (24 juni 2010)

1 353 Inlägg
23 juni 2010
kan va så att du spelat sönder batteriet ja,, svårt o säga dock, så prova att ladda de ordentligt, och funkar inte de så starta bilen med kablar, hade ni tjocka startkablar eller modell klena?
att läsa ut felkoder är def inte en dum idé.
lycka till!

21 Inlägg
23 juni 2010
Trådstartare
Crille88 skrev:
kan va så att du spelat sönder batteriet ja,, svårt o säga dock, så prova att ladda de ordentligt, och funkar inte de så starta bilen med kablar, hade ni tjocka startkablar eller modell klena?
att läsa ut felkoder är def inte en dum idé.
lycka till!

Batteriet är inköpt i februari och det är på 80 Ah, däremot så var 2 farads kondensatorn inkopplad när vi körde startkablar, vilket är idiotiskt (efterklok) då kondensatorn är till för att hamstra laddning till steget...
kablarna var väl normaltjocka antar jag.

21 Inlägg
23 juni 2010
Trådstartare
Här kommer facit!!!!

gick upp till bilen idag, dagen efter avbrottet, bilen startade direkt. Kopplade upp obd-uttaget och fick en klar felkod: P0601 Internal Control Module Memory Check Sum Error

Info om detta fel finns på:

http://www.obd-codes.com/p0601

Utifrån vad som står på nätet så antar jag att detta fel uppstod när jag kopplade om startkablarna så att det uppstod flera avbrott.

Nu till min slutgiltiga fråga: Hur åtgärdar jag lättast felkoden p0601?

Whatever :)
1 652 Inlägg
23 juni 2010
hmm något med din PCM cpar... men hör med någon som kan Flasha om din PCM, verkar som att den har failat lite för mycket...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

21 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
Update:Tog ut batteriet, laddade batteriet en dag, satte tillbaka det o felkoden försvann. Ska felkoder försvinna om man tar loss batteriet eller har felet åtgärdats?
Senast redigerat av emil_ss (26 juni 2010)

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 juni 2010
Du " nollar " ju PCM'en men troligtvis så kommer de tillbaka efter ett tag om du har otur. Men märker du ingen skillnad på bilens karaktär så är de ju ingen fara verkar de som.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

21 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
Update: 7/7-10 Det har gått snart två veckor och felkoden har inte kommit tillbaka än. Brukar köra varannan dag i snitt. Någon som haft felkoden som vet hur länge den kan gömma sig innan det kommer tillbaka?
Senast redigerat av emil_ss (7 juli 2010)

Sök