23 juni 2010
Trådstartare
Lite info om bilen jag kör först:
Saab 9-3 2,0t SportSedan 2003
den har i skrivande stund gått ca 14300 mil
Dagens förlopp då felet inträffade
Jag kom hem, parkera bilen framför huset o satte genast igång med ett bromsklossbyte bak på bilen. Allt som allt tog det 3-4 timmar, bra att veta är kanske att jag har ett slutsteg på 400 W RMS, en koding på 2 farad och dubbla 10" i bandpasslåda som spelade under hela bytet , medel volym.
Efter bromsklossbytet starta jag bilen körde en runda för att bromsa in lite försiktigt här och där, fortfarande inga konstigheter.
Efter detta körde jag iväg ca 25 min till stan med stereon på, parkerade därefter för att kolla om skivorna bak börjat få en blankare yta, även nu med stereon på några få minuter denna gång.
Nu ska jag starta bilen och åka hem, första gången går startmotorn, lite längre än vanligt inget händer. jag tar ut nyckeln försöker igen, nu klickar endast reläena. Då tänker jag genast att batteriet är väl med all rätt dött då. På kondensatorn till stereon sitter en voltmeter, spänningen är nu 12.5V.
Jag kollar indikatorfönstret på batteriet vars färg indikerar "ladda". Då ringde jag en kompis med startkablar. Kablarna kopplas på, polaren startar motorn, fortfarande bara klickanden relän. Testade att fästa kalbarna på olika ställen under tiden batteriet skulle laddas, ingen skillnad. Lät det även sitta kvar en längre tid, ingen skillnad.
Polaren åker iväg o jag ska precis ringa en bärgningsbil då jag kopplar loss huvudsäkringen till stereon bak för att bryta strömen, väntar 5 min och bilen startar!
Nu var det över tänkte jag fast då börjar den orangea motorsymbolen lysa ca 1 min efter uppstart...
Jag åkte hem i ca 30 min och nu märke jag följande: farthållaren fungerar inte, står ingenting i SID:n fastän det borde det eller?, utan endast vid hastighetsmätarn lyser lampan.
Vad är felet?
Någon idé på felsökning?
Har jag kanske bränt någon säkring, i sådant fall vilken?
Jag kommer pröva följande:
*Ladda batteriet
*Koppla på OBD läsaren, se om jag kan läsa av mer specifikt vad det är för fel...(senare idag 23/6)
Senast redigerat av emil_ss (24 juni 2010)