2696
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
838 228 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
853 Inlägg
12 juni 2011
Vad hände? Vad gick sönder?!

Tomas
73 Inlägg
12 juni 2011
Tråkigt.. roll

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
Nu är man hemma igen då.. Golfen dumpade vi av i garaget.. hade egentligen tänkt lyfta toppen idag för att se hur det ser ut.. men det blev lite sent och jag är ledig till 20:e så har gott om tid.. imorn ska iaf toppen av så man får domen, beroende på hur det ser ut så åker kanske tråget och veven ur också..

Frågan är om man ska ta ur hela motorn med en gång.. kanske lika bra, eller toppen av först..

Så fram tills för ett antal timmar sen har vi haft en riktigt trevlig helg! Första gången på bugrun och första gången på bana. Fick 3 riktigt roliga pass iaf på banan.

Så till det tråkiga då.. kl09 skulle jag åka ner och bänka bilen, det visade sig då att de som gör det hade missuppfattat schemat och trodde det var kl10. Stod 3a i kön medan de höll på att plocka ihop allt. Banan öppnade dock 09:40 så jag fick ställa mig först för att hinna bänka innan jag skulle köra ut. Men en gubbe saknades så jag valde att istället kräva att få gå före kön efter jag kört, vilket var ok.

Väl ute på banan går det hur fint som helst, hinner väl köra 4-5 varv (korta banan idag), sen efter ett par kurvor och ut på rakan så har jag 2:an i och ska dra på.. då säger det bara bööh böööh och det händer knappt nåt.. rullar till rakans slut och släpper gasen helt.. då dör den.. inväntar bärgare som drar in mig i depån.. väl inne försöker jag starta, vilket inte går.

Så vi knuffar ut den och börjar fundera..
gaswire +spjäll, öppnas
säkringar, alla hela
Tändstift ur, vi har gnista och de ser bra ut (3an liiite sotigt)
soppapump, fungerar
luftvåg öppnas, fungerar
soppa kommer ur spridare

När vi kollat allt det och satt tillbaka så testar vi starta bilen, efter ett tag går den igång, men det låter KLACK KLACK KLACK och den dör när man släpper gasen, vevhusventen ryker ganska ordentligt.. No more driving..
Dock gick motorn runt lätt på startmotorn osv..

Imorgon ska jag lyfta av toppen och kolla läget.. hål i en kolv kanske? vem vet hur där ser ut nu..

Tråkigt som fan och det känns riktigt tungt.. i ett antal timmar efteråt funderade jag på om jag ska sälja skiten.. men vi får se, än finns det hopp.

Jag vill tillägga att bilen gick jävligt fint på banan, R-däck hade inte skadat men annars inga problem.

Dkv
592 Inlägg
12 juni 2011
Fan va tråkigt å höra!! Hoppas det inte är allt för jäkligt nu bara!!

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
Tommy_F skrev:
Fan va tråkigt å höra!! Hoppas det inte är allt för jäkligt nu bara!!

Ja satans jävla rövtråkigt är det.. sitter och tittar på klipp med motorras på youtube.. vet inte om det gör saken bättre eller värre.. haha.. river av toppen imorn, då vet jag mer. Jag förutsätter det värsta tänkbara, så blir man kanske inte lika ledsen.

Om någon har klipp från körning får det GÄRNA läggas in här! /// Peter

1 200 Inlägg
12 juni 2011
GE INTE UPP! Som du säger har du lagt ner mkt tid och pengar på bilen och vore sjukt tråkigt om den skulle säljas pga detta!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
Stackarn skrev:
GE INTE UPP! Som du säger har du lagt ner mkt tid och pengar på bilen och vore sjukt tråkigt om den skulle säljas pga detta!

Jag tror inte jag kommer sälja den, men vi får ju domen imorn kanske.. Skulle kännas tråkigt att inte få använda alla de delar man satt i och allt man fixat iordning. Hade jag kört bilen nåt år eller så så vore det skillnad, men den besiktigades med allt bytt eller renoverat motor- och chassimässigt.

1 200 Inlägg
12 juni 2011
I värsta fall får du söka upp ett nytt 2L block och bygga igen, nu har du ju allt som behövs smile

Tomas
73 Inlägg
12 juni 2011
Detta är det sista man vill uppleva med en nybyggd motor.

Testa gör en komptest för att få ett hum om den har kompression på alla burkar.?
Nu blir det ju inte exakta värden då man får göra det med kall motor. Men kan ge en hint iallf.

Våra motorer skiljer sig inte så mkt från varandra, största skillnaden är att det sitter 1 cyl till på min.
På 5orna kan de hända att kilen går sönder på kamremsdrevet och då blir det ventilsallad i följd av detta.
Men då din startade upp igen efter detta så verkar det knappast troligt.

Sitter fördelaren riktigt fast så det inte bara är den som har vridit på sig och ställt om tändningen.?
Går fort att kolla upp det med strobolampa.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
13 juni 2011
kom ikapp er på statoil i jönköping på väg upp i fredags, ja rullade i en gul polo! körde senare om er på vägen! smile
tråkigt att läsa om raset, såg dig i kön till bänken, men såg dig inte i rullarna..

men en mycket frän bil har du lyckats få fram iaf! smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
Stackarn skrev:
I värsta fall får du söka upp ett nytt 2L block och bygga igen, nu har du ju allt som behövs smile

Jo, eventuellt får det ju bli så. Sen får nog denna bilen bli en hobbybil, en brukis får införskaffas så småningom.
Annars finns det ju ganska gott om 16v motorer, hehe

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
Blueman skrev:
Detta är det sista man vill uppleva med en nybyggd motor.

Testa gör en komptest för att få ett hum om den har kompression på alla burkar.?
Nu blir det ju inte exakta värden då man får göra det med kall motor. Men kan ge en hint iallf.

Våra motorer skiljer sig inte så mkt från varandra, största skillnaden är att det sitter 1 cyl till på min.
På 5orna kan de hända att kilen går sönder på kamremsdrevet och då blir det ventilsallad i följd av detta.
Men då din startade upp igen efter detta så verkar det knappast troligt.

Sitter fördelaren riktigt fast så det inte bara är den som har vridit på sig och ställt om tändningen.?
Går fort att kolla upp det med strobolampa.

Ja det är det verkligen.. det är aldrig kul, men jag har kört bilen några veckor.. Komptest kan man ju göra, men frågan är om det inte är lika bra att riva av toppen för att kolla läget där.. det knackar ju ganska ordentligt.. vevlager som gått kanske.. eller hål i en kolv.. det visar sig..

Nej, att kilen gått sönder tror jag inte.. Fördelaren drogs åt, och skulle den vridas så skulle tändningen komma senare pga den snurrar medsols.

Båge skrev:
kom ikapp er på statoil i jönköping på väg upp i fredags, ja rullade i en gul polo! körde senare om er på vägen! smile
tråkigt att läsa om raset, såg dig i kön till bänken, men såg dig inte i rullarna..

men en mycket frän bil har du lyckats få fram iaf! smile

Okok, där ser man smile Jo, det regnade ju en skvätt, jag hann inte ens kolla toppfarten med nya motorn.. Stod ju i kön och de skulle öppna 09:00, men när kl. var 09:30 var de inte klara och skulle inte bli på ett tag heller.. Så jag valde att dra ut på banan 09:40 för att inte missa körningen.. men då det dog i början av rakan som var bara att bli indragen i depån och börja felsöka. Eftersom den bara sa böööh böööh trodde vi det var nåt med tändning eller soppa, men det lät ju inte roligt när vi fick igång den sen.. Ingen smäll ute på banan alltså.. bara segade o dog.. eller ja, jag hörde ingen smäll iaf..

853 Inlägg
13 juni 2011
Ge oss en update nu, på vad som hänt!!

hbxservice.com
1 471 Inlägg
13 juni 2011
fan va surt, är det lager som gått åt helvete så brukar det höras rejält i bilen ! vart ute för detta själv .... om stiften var fina så borde det ju inte vara en kolv heller... jaja trevligt att ses i depån i alla fall även om det va lite bilproblem wink

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
Jaha ja.. då får man väl ta och uppdatera då.. Det såg inte alltför roligt ut kan jag meddela.. känner mig jävligt otaggad..

tömde motorn på vatten och olja, såg inga tydliga spån i oljan iaf..

Men jag skruvade av ventilkåpan och där såg fint ut, av med insug och alla andra grejer som sitter fast. grenröret är segt att skruva av, men det gick efter lite svordomar, inget sitter ju stenhårt när det inte suttit länge..

Av med topplucksbultarna och lyfter toppen.. oh noo.. ser detta:

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1090155.jpg

Kul kul tänkte jag.. ungefär vad jag misstänkte.. drog ner kolven för att se loppet.. såg inte överjävligt ut.. Men jag bestämde mig för att ta ner tråget för att kunna få ur kolven och se vevlagret.. sagt och gjort.

Loppet på 1:ans cylinder
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1090156.jpg

1:ans cylinder
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1090165.jpg

Upptäckte då att även 3:ans kolv var lite skadad, tog ur den med, såg ut så här
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1090166.jpg

Loppet på 3:ans cylinder ser ut så här
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1090157.jpg

vevlagret såg inte så allvarligt skadat ut först, sen torkade jag det och såg små bitar som åkt med oljan och mosats in i lagret. ser ut som små prickar
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1090159.jpg

Allt som glimmar är inte guld.. smått spån i tråget
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1090162.jpg

Ok, det var ungefär så illa som jag hade väntat mig.. Är det någon som kan göra en någorlunda bedömning om blocket är kört eller om det skulle funka att hona det? Det var svårt att känna, men det var inga repor som kändes direkt när jag drog med nageln, kan varit någon som kändes lite..
Senast redigerat av Peter_Eriksson (13 juni 2011)

2 373 Inlägg
13 juni 2011
Fy fan vilken otur, du som hade lagt så mycket tid och pengar på motorn, undrar bara varför detta hände??

Häls. Hervas

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
Svårt att säga exakt vad det berodde på.. Men jag tror inte det är brist på smörjning. Det fanns olja i motorn, oljetrycket låg på 2bar vid tomgång och uppemåt 6bar vid last. Sen hade jag ju bafflar i tråget också, så pumpen borde verkligen inte kunnat gå torr.

Skadorna tyder snarare på att motorn gått magert på 1:an och 3:an, värst på 1:an. Samt att det kan vara en kombo med knas med tändningen.

Sök