3186
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
838 211 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
24 juni 2011
Trådstartare
#1101
Jahopp, man får väl flika in och önska alla en trevlig midsommar smile

Ang. projektet så väntar jag på lite besked som kommer efter midsommar. Då kommer det avslöjas vad som kommer att hända. Det är inga monstruösa planer, men det kan bli lite roligare än vad det var tänkt.

Den stora förändringen i dagsläget är att jag har skaffat en brukskjälke i form av en saab 9000, detta medför att jag inte behöver stressa ihop bilen. Visserligen kommer jag med största sannolikhet inte att få köra den speciellt mkt i år, men å andra sidan så kan jag satsa mer på att göra saker ordentligt och bättre.

Deadline är vår 2012, då ska bilen vara ute igen och rulla utan bekymmer.

Med största sannolikhet kommer det iaf bli 2L 8v motor, detaljer kommer framöver. /// Peter


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#1102
Idag har jag varit en sväng i garaget då. Plockade isär 2E blocket och det såg bra ut, lagren såg inte ut att vara onormalt slitna, den gick runt lätt och allt såg bra ut.

Givetvis fick jag inte loss bulten på veven till kamdrevet.. gör detsamma just nu då jag ändå tänkt använda min balanserade.

Tog loss kolvar från stakarna och bort med kolvringar, har ju ändå fått tag på nya. Allt är sorterat så att det kommer tillbaka på rätt plats. Loppen såg ganska bra ut, honingsrepor kvar, så kommer bara köra med finaste slipstenarna innan jag monterar ihop allt.

Blocket är lämnat till en bekant som blästrar det på sitt jobb i veckan, tråget åkte också med.

Blocket demonterat då, täckt för cylinderloppen med papp och gamla packningen
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0455.jpg

Passade på att slipa bort 2.0 och mexico, det vill man inte ha kvar smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0454.jpg

Ska läggas i dieselbad och få nya bultar +lager
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0457.jpg

kolvar och stakar såg bra ut, ska viktjusteras innan de stoppas tillbaka med nya bultar och lager
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0458.jpg

2E toppen, såg ganska fräsch ut, men skall inte användas. nån som vill köpa?
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0456.jpg

Ursäkta för dåliga bilder.. min bror har snott kameran så iphonen får agera kamera.. vilket den inte är så bra på..


9 142 Inlägg
26 juni 2011
#1103
Fy fasen, kan inte vara kul att behöva göra samma arbete igen? Hoppas i alla fall att det blir bra den här gången! Hmm, Mexico block? Vet inte hur det är med VWs block men GMs motorblock tillverkade i Mexico har en tendens att spricka.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#1104
Putteliten skrev:
Fy fasen, kan inte vara kul att behöva göra samma arbete igen? Hoppas i alla fall att det blir bra den här gången! Hmm, Mexico block? Vet inte hur det är med VWs block men GMs motorblock tillverkade i Mexico har en tendens att spricka.

Njae, det är väl inte riktigt vad jag hade tänkt göra.. men men.. Ska nog bli bra denna gången. Köpte en saab 9000 för drickspengar från metaltown, så man slipper vara helt utan bil. Fast den behöver avgassystemet lagas på.. 

Iaf.. jag vet inte heller riktigt hur det är med mexico-block.. ska ju inte överladda eller borra, så jag tror inte det är nån fara... känns stabilt iaf.. bara hona loppen lite o i med nya grejer.

Funderar på att göra hela motorn i silver, kan nog bli snyggt mot det svarta motorrummet, lite små röda detaljer sen bara.


Tomas
73 Inlägg
27 juni 2011
#1105
Det blir bra det här.smile
Klokt beslut att ta godbitarna från den rasade motorn och bygga på ett nytt block.

Lurigt att det skulle bli härdsmälta trots brebandslambdan.
Men det är som du säger, kan ju vara en spridare som började pissa
p.g.a harts och andra föroreningar.
Annars är ju oftast K-Jeten relativt bombsäkert för att inte motorn ska gå snålt.
Då styrtrycks regulatorn sänker trycket ju mer vaccum insuget lev. till regulatorn.
Och man surar/dränker motorerna istället.
Men märker man att soppa mot förmodan inte skulle räcka så kan man lämna in bränslehuvudet till t.ex.
Trendab och låta få det gnistat.
http://www.trendab.se/bransleavgas-prod … 185-1.aspx

En CIS mätare är enkelt uppbyggd. Har man delar så plockar man ihop en sån ganska snabbt.
Men det brukar oftast bli dyrare om man ska jaga tag i rätt delar änn att köpa färdigt.
Jag köpte min på Ebay.com sökte på Bosch CIS

Går säkert att bygga ihop en sats av denna med:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … cksmatare/

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
#1106
Jo jag tror det blir bäst att bygga på ett nytt block istället för att upptäcka att det gamla inte blir bra och ändå behöva leta efter ett annat.. Nu har jag ett reservblock istället smile

Jo det är lite knasigt.. men jag ska mäta upp allting innan jag börjar köra.. Känner väl att det var lite dumt att kasta sig ut på banan innan man vet helt 100% att allt är bra.. dock gick den ju jävligt bra och till synes/höres utan problem ända till det tråkiga inträffade..

Jag ska mäta upp spridarna, de ska ge 220-230ml på en minut, gör de inte det skickar jag dem på ultraljudstvätt.

Att gnista bränslehuvudet är snordyrt och jag kan inte se nånstans att det skulle vara värt den kostnaden.. då skaffar jag hellre webrar och kör k-jet enbart för besiktning. Vakuum är också något jag ska se över, alla slangar skall bytas, vakuum från fördelaren ska bort.

Sen har jag ju dessutom redan ett bränslehuvud och luftvåg från 240 turbo, anpassat för bränsle till 6 cylindrar, bara att 2 av dem inte är upptagna. Styrtrycksventilen är från samma, dvs ställbart styrtryck.

Fördelaren skall modifieras. vakuumet bort, bort med den grövre fjädern inuti. Sen använder jag en stroboskoplampa med inställtning. Sätter den på 30grader och ställer in det vid 3000rpm.

Jag tänkte ändå skaffa mig en bränsletrycksmätare, så då kan jag lika gärna bygga en cis-testare.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
#1107
Hämtade ut ett paket idag på vägen till jobbet. Sprillans nya hydrauliska tryckare. ca 400:- inkl frakt från ebay, trevligt värre smile

Gissar på att det ligger åtminstone 2-3st avier när jag kommer hem imorn. Väntar leverans från dli-teknik och några andra säljare på ebay.

Blocket är lämnat på blästring, får tillbaka det tvättat och klart på torsdag troligtvis.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#1108
Hemma efter en riktigt trevlig kväll i garaget. Blivit en del gjort, men även en del tjöt och grillning tillsammans med garagegrannarna smile

Hämtade ut paket idag från dli teknik samt ett annat paket med nya ventiltryckare.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/270646_10150225485716636_551071635_7536613_1018567_n.jpg

Nya vevlager och ramlager. Valde TOGA high performance med nån slags coating, ramlagren var tom billigare än original.. sen vevstaksbultar, muttrar och toppbultar. Ska även ha ramlagerbultar och lite packningar. Packboxarna kan omöjligt vara dåliga efter 3v körning så dem återanvänder jag.

Plockade bort det mesta från blocket innan jag började lossa på det. Satte två domkrafter under, en under motorn, en under lådan. Släppte bakre motorfästet, främre. Sen hissade jag upp lite och släppte på kamremssidan. När den lutade tillräckligt släppte jag de sista bultarna som håller ihop motorn och lådan. Sen var det bara o dra den lite åt sidan, hissa ner helt o dra ut. Smidigt, men undrar om det går lika smidigt att få i den sen tongue

Motorrummet ser lite tomt o tråkigt ut utan motorn, men det hela gick snabbt, ca 30min effektiv arbetstid.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/259797_10150225484571636_551071635_7536598_1596439_n.jpg

Hade egentligen en del fler bilder, men eftersom jag hade iphonen i stereon o körde musik hade jag med mig sladden dit, givetvis glömde jag att ta hem den.. Mer bilder kommer i dagarna iaf.

Avslutade med att lägga massa delar, tex kolvar, stakar, etc i dieselbad för rengöring.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (28 juni 2011)


563 Inlägg
28 juni 2011
#1109
Ser inte roligt ut, men jag lider med dig.
Jobba på nu och sätt i en ny maskin under tiden du bygger race motorn.

16Vfanns på blocket för 2500 i veckan.

Jag följer tråden, hela tiden.

Thomas


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#1110
polo_td skrev:
Ser inte roligt ut, men jag lider med dig.
Jobba på nu och sätt i en ny maskin under tiden du bygger race motorn.

16Vfanns på blocket för 2500 i veckan.

Jag följer tråden, hela tiden.

Thomas

Njae, men det börjar kännas mer ok nu iaf smile

Har tyvärr ingen annan motor att sätta i under tiden. Men jag har köpt en sketen saab 9000 att köra under tiden golfen tvingas stå i garaget.

Såg också den 16v motorn, men blir kruxigt med besiktningen.. även om den går igenom så är den inte laglig. En regbesiktning kostar en hel del och kräver tex skivor bak etc.

Jag kommer bygga en 8v maskin, lite värre än den jag haft i tills nu. Sen steg III blir väl kanske överladd i form av turbo eller kompressor. Alternativt fixar jag dubbla webrar. 2013 fyller den 30 år och då kan man ändå köra 2 år mellan besiktningarna (vet att det inte heller är lagligt, men betydligt enklare att byta till original ifrån vid behov).

Kul att du följer, jag kikar i din tråd på gti-klubben också. Många häftiga lösningar och jag gillar att du modifierar originalgrejer maximalt smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
#1111
Har då hunnit med en vända till i garaget. Idag var det inte bara mekande, tog även tag i städning.. Fick ihop ca 10 säckar med skit som ska köras till återvinningen imorn.. så då kanske man kan få en glimt av golvet igen, hahaha

Hur som helst.. fick sms idag om att mitt block och tråg är blästrade och tvättade, hämtas imorn kväll!

Tog ur veven ur mitt agg-block, inga skador på lagerytorna, gött då kommer man undan en balansering av vevaxel iaf. Eller ska man göra knivägg, hehe har ju en att testa på.

iaf, sen märkte jag upp de nya kolvarna och stakarna så de inte hamnar på fel plats sen. Dieseln hade inte hjälpt så mkt till idag.. Får se om det släpper nåt mer imorn, annars blir det maskintvätt på dem. Vill inte ha in massa brunt skit i ny motor.

Just ja, upptäckte en ganska häftig grej, inte sett innan. Men ni vet stödlagren på veven brukar (vad jag sett) vara 4st grejer man lägger på sidan.. Men på TOGA-lagren jag köpte så är det bara två halvor med "gavlar" eller vad man ska säga..

Lagret ser ut så här
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0467.jpg

Sen fick jag som sagt en förpackning nya tryckare billigt, lika bäst så smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0465.jpg

Kul att slänga grejer man använt i tre veckor.. men men..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0468.jpg

Min fina mellanaxel som svarvats för bättre balans (vilket var en del då den är gjuten)
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0469.jpg

En massa delar som kan vara bra att ha
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0464.jpg

Btw, vet någon vad toleransen för spel i oljepumpen är? Funderar på om jag ska rengöra och använda den från 2E blocket eller om jag ska rengöra min (från spån).

Delar i dieselbad, 2 uppsättningar stakar, 2 uppsättningar ramöverfall, 4st kolvar
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0470.jpg

Massa skrot, kolvar, tryckare etc etc etc... sad
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0471.jpg

Tröttnade lite på att städa så började slipa lite på toppen, tänkte ta bort text och onödiga utstående grejer.. kanske tom polera den lite
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0472.jpg

Jävla massa porer och gropar i den bara.. segt värre.. varför kan de inte bara göra ett topplock som är helt rakt o bara hål rakt in för tändstift, givare etc.. nejdå, maaassa jobbiga hörn, vinklar osv..

En låda med massa delar som ska rengöras och sättas tillbaka på motorn.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0463.jpg


1 200 Inlägg
30 juni 2011
#1112
Du jobbar på starkt! smile

Btw så skymtade jag dig på Metaltown tror jag, men då började At the gates (tror jag), så han inte förbi. Sen glömde jag helt bort hmm Synd, för vore kul att utbyta några ord!


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
#1113
Stackarn skrev:
Du jobbar på starkt! smile

Btw så skymtade jag dig på Metaltown tror jag, men då började At the gates (tror jag), så han inte förbi. Sen glömde jag helt bort hmm Synd, för vore kul att utbyta några ord!

Tackar! Jodå, visst var jag på metaltown, fast jobbade i baren smile Under lördagen var det ganska lugnt, men sicket tempo det var på fredan, hehe

Köpte mig ju en sketen saab 9000 för dricken smile


1 200 Inlägg
30 juni 2011
#1114
Ja jag skymtade dig lite sådär i förbifarten när jag sprang fram till röda. Ja jag läste det, fy fan vad trevligt! big_smile

Själv har man börjat jobba och kanske fått tag i ett (om än dyrt) garage smile Ska höra med tjejen som ska lacka om hon ville, annars blir det nog fan berg cup! smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
#1115
Stackarn skrev:
Ja jag skymtade dig lite sådär i förbifarten när jag sprang fram till röda. Ja jag läste det, fy fan vad trevligt! big_smile

Själv har man börjat jobba och kanske fått tag i ett (om än dyrt) garage smile Ska höra med tjejen som ska lacka om hon ville, annars blir det nog fan berg cup! smile

Allright, många bra band som spelade i år, men inget slog rammsteins konsert förra året, hehe. Favoriter i år var System of a down och Volbeat smile

Nice med garaget, hehe, var beredd på att ditt projekt får en helt annan omfattning bara. Meningen med min var att jag bara skulle byta motor, sportstolar, ett par mätare och en ratt.. Sen gick utför och jag rev ur hela motorrummet, lackade det, bytte insprutning, urethanbussningar överallt, nya länkarnar, alla leder, styrväxel, berg cup, etc etc etc.. Vågar fan inte räkna på vad allt har kostat, speciellt om man lägger till verktyg och förbrukningsmaterial som köpts in.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
#1116
Nu har man varit o slängt ca 10 säckar med skräp från garaget, lite sketna delar som inte är nåt att spara rök också. Skönt att få undan så man kan röja upp lite grann och försöka få lite ordning och reda. Ska göra nåt litet system för sortering osv så att man lättare kan lägga tillbaka och hitta saker man använt eller behöver senare.

Passade på att ta en tur till bilgunnar när jag ändå var i tagene, vad ser man.. en golf 1 turbodiesel! Varför skrotar man en sån egentligen?? Den såg verkligen inte ut att vara bortom räddning nånstans, visserligen hade den tydligen kommit på släp, men hur svårt är det att fixa en ny motor?? well well.. upptäckte iaf att det satt BBS fälgar på den, vanliga 13x6" men tog dem. Sen var inredningen verkligen fräsch! Dessutom komplett sånär som på att hatthyllan saknades, ljusbrun. Hade jag haft en originalbil hade jag LÄTT tagit rubbet. Inte ens en repa på dörrsidorna, inga hål för högtalare.

Lite bilder
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0475.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0476.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0478.jpg

Tom hörnet på förarstolen var helt!
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0479.jpg

Superfina dörrsidor också!
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0474.jpg

Denna och 4st bbs köpte jag, bra att ha eller sälja vidare smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0480.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0482.jpg

Så om nån är sugen på en ratt med turbodiesel säg till, eller de 4st fälgarna.
Annars har jag inte gjort så mkt med bilen. Fick ett litet paket med ventilkåpsskruvar o såna runda muttrar samt 2st avier när jag kom hem. Nu är ju kl efter 17 så jag ska springa ner o hämta dem big_smile
Senast redigerat av Peter_Eriksson (30 juni 2011)


Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
30 juni 2011
#1117
och jag slängde in 10st drifting däck tongue big_smile hahahaha

Peder DailyFresh

154 Inlägg
30 juni 2011
#1118
Synd att tattare kommer förstöra den golfen så småningom sad.

198 Inlägg
30 juni 2011
#1119
Pappa har samma fälgar fast mattsvarta på sin Corsa, blir fett najs wink

MVH Gabbe
Permanent fartblind

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
#1120
peder skrev:
och jag slängde in 10st drifting däck tongue big_smile hahahaha

hahaha. fan va nice tongue

Bimiss skrev:
Synd att tattare kommer förstöra den golfen så småningom

Jag har lagt upp bilderna på mk1 club:s forum så jag hoppas att nån kommer och räddar inredningen, inte vanligt att man hittar såna i det skicket på skroten... som sagt, om jag haft en originalbil så.

ahG16 skrev:
Pappa har samma fälgar fast mattsvarta på sin Corsa, blir fett najs

Hehe, okej smile Jag tycker de är ganska snygga, mkt snyggare än de BBS där ekrarna går helt ut till fälgkanten, mkt snyggar med lite bana. Fråga om han vill köpa dem, extra uppsättning, renovera eller ha till vinterdäck big_smile



Sök