Visst är det så. Och det sjuka är att man oftast får grejjerna hemkört till ytterdörren.

Så är det, och ju äldre man blir desto dyrare leksaker skaffar man sig.
Och misstagen man gör blir allt dyrare.
Ja, det är en riktigt vass kam. Snäppet under rally/rallycross.
Skulle jag ha ett steg värre så blev jag tvungen att byta ut ventilfjädrarna, fjädertallrikarna osv.
Sen skulle det säkerligern bli problem den dagen man rullar in på besiktningen.

När motorn är kall så ligger tomgången runt 400-500varv så man får sitta med gasfoten en stund på
gaspedalen tills motorn blir varm. Har justerat så tomgången vid varm motor ligger på 1000varv.
Det är nästan i underkant. Orig. så ska tomgången ligga på 800varv.
Men då går den så oroligt så bilen viberar lite. Det rycker lite i byxbenen när man sitter där i förarstolen,
Vid 1000varv försvinner mycket av det. Den går forfarande oroligt och missar lite på tändningen.
Men nuddar man till gasen så är den riktigt vass och rapp direkt.
Nu valde jag den grövsta extraktorröet med den största kollektorn man kan få dit på min bil.
Det kan oxå bidra till att motorn ska ha endel varv innan den levererar.
Instämmer, vikten hade varit kul att se på lyftarna.
Bara några gram blir många kilo i momenten som de ska åka upp/ner.
Kommer ihåg att Gunde Svan böt spetsarna på sina skidstavar till aluminium för att
tjäna in vikt. Kan tänka mig att han fick lyfta några kilo mindre med dom stavarna under ett helt lopp.

Ja, det finns endel trix med toppjobb. Ska man jaga effekt så är en bra idé att byta ut styrningarna från 8 till 7mm och sätta i ventiler med 7mm skaft. Det gör endel på flödet. Likaså att ha kortare styrningar.
Här är en bild på min kamaxeldata.
Kan du se något speciellt värde på den.?
![https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-a6d7a2661cf27abdab1232657a668db0.jpg]()
Grattis till Shrick kammen.