3007
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
838 210 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
1 200 Inlägg
30 juni 2011
Peter_Eriksson skrev:
Stackarn skrev:
Ja jag skymtade dig lite sådär i förbifarten när jag sprang fram till röda. Ja jag läste det, fy fan vad trevligt! big_smile

Själv har man börjat jobba och kanske fått tag i ett (om än dyrt) garage smile Ska höra med tjejen som ska lacka om hon ville, annars blir det nog fan berg cup! smile

Allright, många bra band som spelade i år, men inget slog rammsteins konsert förra året, hehe. Favoriter i år var System of a down och Volbeat smile

Nice med garaget, hehe, var beredd på att ditt projekt får en helt annan omfattning bara. Meningen med min var att jag bara skulle byta motor, sportstolar, ett par mätare och en ratt.. Sen gick utför och jag rev ur hela motorrummet, lackade det, bytte insprutning, urethanbussningar överallt, nya länkarnar, alla leder, styrväxel, berg cup, etc etc etc.. Vågar fan inte räkna på vad allt har kostat, speciellt om man lägger till verktyg och förbrukningsmaterial som köpts in.

Ang metaltown så var nog favoriterna Slipknot faktiskt, men Ramstein kommer tvåa, om det inte blir delad första ^^

Volbeat såg vi aldrig, vi passade på att smita iväg och få tag i en taxi så man inte blev kvar i 4 timmar som på fredagen, såg de ändå 2009 så smile I år var At The Gates stora dragplåstret för mig dock.

Ang projektet så har de redan spårat ut! 1.8 GTI nyrenoverad med nyrenoverad förgasare samt låda är på väg in inom kort! HELA bilen ska rivas, svetsas och på med lack, i med TT-panel osv så kan nog inte bli så mkt mer än planerat wink

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 juli 2011
Trådstartare
Okok, slipnot var ju inte helt fel heller, men vi hade mkt att göra då så hann inte se så jättemkt. Såg volbeat på scandinavium okt förra året. Sen gillade jag det australienska bandet, parkway drive eller nåt sånt. ..

Iaf.. okej, det låter som du kommer att ha en hel del att göra med din bil framöver då smile Vad blir det för förgasare?

Själv har jag pysslat lite med den nya motorn idag.. Fick tillbaka den igår blästrad och fin smile

Ska givetvis blåsa ur alla kanaler och sånt, men jag målade det ändå för att inte rosten ska komma.

Resultatet då:
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0491.jpg

Silver is the new black, kommer nog se fränt ut, iaf ett tag, hahaha

Sen har jag modifierat min fördelare.

Denna (grövre) fjäder har tagits bort inuti fördelaren.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0485.jpg

Den sitter inuti där
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0486.jpg

Här ser man var den saknas
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0489.jpg
Sen ska vakuumet pluggas.

Så mkt annat har inte blivit gjort idag, ska låna tryckluft i dagarna och blåsa rent, sen ska cylindrar honas.. vilket jag inte känner mig helt 100 på att göra själv.. kanske tar hjälp med det.

Nya kolvringar är iaf på ingång och de ska filas in för korrekt spel. Sen måste kolvarna viktjusteras så de väger lika. Efter det så är det bara att montera ihop allting smile

1 200 Inlägg
1 juli 2011
Är en gammal solex 40, sån som ser likadan ut som Weber smile

80 Inlägg
1 juli 2011
Gött att se att du fått eld i baken igen wink fortsätter du i det här tempot så dröjer det inte länge förän du är ute och glider i den igen.

Dkv
592 Inlägg
1 juli 2011
Ser bra ut! smile Snyggt blocket vart! smile

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 juli 2011
Trådstartare
Stackarn skrev:
Är en gammal solex 40, sån som ser likadan ut som Weber smile

Okok, Solex är inte kattskit heller om det funkar. Värre med reservdelar bara. Hoppas den går bra

Bigmack skrev:
Gött att se att du fått eld i baken igen wink fortsätter du i det här tempot så dröjer det inte länge förän du är ute och glider i den igen.

Tackar, näfan det ska nog inte ta alltför lång tid. Fast det beror lite på om jag bestämmer mig för att göra något mer med toppen nu när den ändå är av och skall demonteras. Iom att 2Emotorn har 10,5:1 i originalutförande så kommer jag att hamna på 11:1 vilket blir nice. Skall kolla vilket värmetal jag bör ha på tändstift. Sen funderar jag som sagt även på ett supertech ventilfjäderkit med titanretainers, fina grejer men kostar några slantar.

Tommy_F skrev:
Ser bra ut! smile Snyggt blocket vart! smile

Tackar, jo jag är nöjd smile Svart block ville jag inte ha igen, nya tag nya kulörer big_smile

193 Inlägg
1 juli 2011
Precis läst igenom hela tråden Kanonjobb måste jag säga tråkigt med det som hände med motorn men antar att den kommer gå minst lika bra big_smile. Då vill vi se en film också big_smile Mvh putte

853 Inlägg
1 juli 2011
Har du kommit på vad som var fel? Varför bilen la av?

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
Putteee skrev:
Precis läst igenom hela tråden Kanonjobb måste jag säga tråkigt med det som hände med motorn men antar att den kommer gå minst lika bra big_smile. Då vill vi se en film också big_smile Mvh putte

Kul! Tog ett tag kan jag gissa hehe. Jo det var segt som fan.. tankarna snurrade runt och jag funderade tom på att sälja bilen i ett par dagar.. Men, tog tag i det och det var inte så illa ändå. Toppen verkar oskadd och jag fick tag i en komplett motor (utan generator, insug osv) för 800:- Fått det blästrat och behöver bara plocka i lager, packningar, vikta kolvar och slipa in kolvringar samt hona loppen.

Film kommer så fort jag startar upp den igen smile Tack!

Johanness skrev:
Har du kommit på vad som var fel? Varför bilen la av?

Inte helt 100. Visat bilder och pratat med bl.a. Erland Cox på topplocksverkstan. Tveklöst har motorn spikat sönder kolvarna. Men jag har inte testat bränslesystemet ännu så jag kan inte säga om där är något knas eller inte. Men med tanke på att jag haft bredbandslambda och man ser spår efter spikningar på alla kolvarna så är mest troligt tändningen boven. Stiften såg också bra ut, så bränslet känns långsökt. Erland hjälpte mig även med uträkning av kompressionsförhållande, låg på 10,5:1 så det lär heller inte varit felet.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
Blev en snabbis i garaget idag. Stack först till mekonomen och kollade om de hade ventilfjäderbåge, kostade 279:- och såg ut som biltemas.. sket i den, stack till swedol istället och de hade en liknande variant fast annat märke och kändes lite stabilare.. kl var 14 och de skulle stänga... köpte den och åkte sen till garaget för att testa..

Precis som biltema-varianten var denna lite för lång, så tog en hylsa i lämplig storlek och satte på ventilsidan sen lite tejp för att skydda.

Alla ventilerna urtagna och toppen har fått sig ett bad i förtunning, dieselbadet var fullt med grejer så fick hälla upp ett nytt.. luktade lagom gott i garaget sen, hahaha..

Toppen ser iaf helt oskadd ut sånär som på lite småbitar som smält fast i förbränningsrummen, är ju alu så borde inte vara några problem att bara fila ner den skiten lite.. kanske en riktplaning för att vara på den säkra sidan.

Har ju nya ventiltätningar från DLI ligger så det blir fint.. Men nu kommer frågan.. skall man spara lite flis och köra med de grejer jag har eller ska man skaffa ett supertech kit..? Jag vet vad ni kommer att säga.. men jag ska fundera på det..

Har iaf lagt ett bud på en schrick 288graders kamaxel för hydrauliska lyftare.. får se om man får den.. smile

Det här blir ju toppen! haha
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0494.jpg

Mindre fina ventiler.. skall kolla igenom alla och se hur många nya som behövs..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0493.jpg

41 Inlägg
2 juli 2011
Köp supertech satsen! Man blir glad bara av att kolla på lådan! wink

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Ska fundera lite på det, vore jävligt nice smile Men håller på att buda på en schrick 288graders kamaxel också, hehe får se vad den går för innan jag bestämmer nåt.

Tomas
73 Inlägg
4 juli 2011
Här händer det grejjer ser jag. smile

Lägg gärna upp en bild om du bygger en egen CIS testare.

Omkring 30gr BTDC med full throttle dvs, igenpluggat vaccum och 2500-2800varv
så centrifugalvikterna slungas ut är ett måste med trimkam.
Hur var tändningen inställd på förra motorn.? roll
Du hade bra effekt iden innan raset vill jag minnas.?

När jag tog första provrundan med min trimmade GT med std. inställning av tändning
(hade inte tillgång till ställbart strobo) så gick den inte så värst bra.
Men sen med 30gr BTDC blev det fart i maskinen.lol

K-Jeten är som sagt rätt så bombsäkert med att inte gå snålt då styrtrycket sjunker ju mer vaccum insuget alstrar.smile

Behövde du ställa något på det justerbara kamdrevet på förra motorn.?
Jag var inne själv på att montera justerbart kamdrev.
Men då det bara är 2v/cyl och enkel kam så kändes det inte så motiverande.

Ventilerna kan du säkert lämna till någon som kan svarva till ventiltallrikarna en aning så ojämnheterna försvinner.

Titanretainers behövs inte anser jag, då man ska man varva väldigt mkt. om de ska göra sin funktion.
Men då får man inte glömma att tryckaren väger endel med så då är lättviktstryckare till sin fördel.
Allt tillsammans borde ge mer slitage på kamaxeln till följd skulle jag tro.
Om man tänker sig en lättare rörligmassa och fjädrar som ger ett mer konstant hårdare tryck på kamnockarna.

Och ventilerna kommer att få jobba hårdare med mera varv. Ganska vanligt med rostfria ventiler i högvarviga motorer.
Men då har man vikten på det rostfria materialet emot sig. Hmm.
Äsch.. visst är det det fränt med titan, Kört på det om du vill testa.. smile

Håller med på Iphone fronten. Videoklippen jag har på min hobbybil är filmat med Iphonen.
Motorljudet är mycket missvisande. Men några har gillat filmen ändå ser jag. big_smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
Jodå, det händer allt litegrann iaf smile Imorn ska jag se till att få loppen honade, alla kanaler urblåsta, sen ska vev och mellanaxeln i blocket. Kolvar o stakar får jag vänta med tills jag fått kolvringarna jag köpte på ebay.

Jag köpte en sån billig bränsle- och vakuummätare på biltema, så ska bara fixa ett par slangar, kopplingar har jag några över från volvo-k jeten. Klart det kommer bilder!

Jo, tyvärr fick jag tipsen om hur jag ska modda fördelaren försent.. Jag ställde tändningen original först. Sen ställde vi på den lite mer.. eller ja., troligtvis för mkt.

Effekten ska ju vara ganska bra, men jag har ju inget på papper, så kan inte säga några närmare siffror än att man bör hamna på över 150hk iaf. Men en polare har en sån G-tech eller vad de heter som man kan göra rullande prestandamätningar.

Jag har ställbart kamdrev, jag nollade motorn, vred runt och ställde insug och avgas lika i ö.d.
Det jag ska göra är att skicka kamaxeln till higspeed så de kan mäta upp min kamaxel så jag får ett kamkort till den. Nille som gjort kammen kunde inte svara på exakt hur den skall stå, då det var några år sen.

Sen kan det som sagt hända att jag vinner en schrick 288 graders kamaxel, då får jag ju kamkort till den.

Njae, jag vet inte heller om det behövs titanretainers, men de följer med fjäderkitet. Finns det verkligen hydrauliska lättviktstryckare? Jag har inte sett några iaf.. Visst, jag kommer inte varva några 10Krpm, då krävs ändå vassare kam, lättviktsdelar som sagt. Fjädrarna är ju hårdare, men tillåter även högre ventillyft. Jag minns inte riktigt hur höga lyft original klarar, men det är nog inte mer än ca 11mm.

Rostfria ventiler vetefan om jag tycker de är värda pengarna de kostar.. mer än dubbla priset.. om det äns räcker.. överladdad motor så ok, men annars.. hmm..

Såg att det finns vevstakar i titan på dalhems, smått blyga 58.000:- kostar de, hahahaha

Tomas
73 Inlägg
4 juli 2011
Kul när det blir nytt och fräscht. smile
Ja, det brukar kunna ta ca 2veckor ibland om man köper från USA.
Fick själv hem en ny huvudbromscylinder i aluminium till Audi 4000 Coupé som det så fint heter där. wink
Vanligast är i gjutjärn.

Spännande, kanske kommer bilder snart på CIS mätaren då..

Attans vad tråkigt att du fick reda på det när det var försent.
Det är mycket man ska lära sig på en och samma gång när man trimmar.
Inte lätt att ha koll på allt. Men det är på misstagen man lär sig.
Jag ska oxå testa att köra utan vaccumslangar på min fördelare.
Finns lite att hämta hem där, och bränsle ekonomin struntar man ju i på en trimmad hobbybil. big_smile

I pappret jag fick med Catcams kammen står inget om hur kammen ska stå.
Tänkte mig att det en av fördelarna med ställbart kamdrev.
Då man kan skjuta avgas/insug förhållandet. Beroende på om man vill ha effekten lite före eller efter.
De äldre bilguruns jag frågade sa att det inte behövdes.
Kan nämna att min topp effekt kommer vid 4000varv och uppåt, då sjunger den riktigt fint.
Före det går den som en lätt trimmad.
Kör med en 291/285° kam.

Jag tycker det borde finnas hydrauliska lättviktslyftare till din.
Såg att en vän säljer sådana ihans webbshop.
http://webshop.cp-service.se/product.php?id_product=111
Nu är jag inte säker på att de passat din motor.
Men jag har svårt att tro att Audi/VW gör flera modeller av lyftare.
Ett digitalt skjutmått avslöjar det ganska snabbt dock. big_smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
Mjo visst, ibland får man vänta lite, men faktum är att det nästan alltid går fortare att få hem grejerna jag köper genom ebay än de jag beställer från Sverige. Så både billigare och snabbare smile

Jo man lär sig av misstagen.. synd bara att många misstag kostar mkt flis samt drar med sig andra grejer.. tex lager hade ju inte blivit förstörda om det inte lossnat bitar från kolvarna..

fan, då har du ganska vass kam, hur funkar tomgången för dig då? Jag vill väl ha någorlunda effekt från 3000varv iaf, känns ganska lagom om den toppar upp till 8000 ungefär.

Hmmm, intressant de där lyftarna.. hade varit intressant om de kunnat skriva ut vikten istället för att bara ange 35% lättare.. Jag har ju helt nya topran lyftare, som jag inte har vägt än. Men ska jämföra en av dem med en av mina gamla iaf, givetvis med olja i båda.

Skillnaden på effekten är väl inte jättestor om man ändrar öppningen på kammen, men det finns ju ändå ett värde för JUST DIN kamaxel, sen ändrar man utifrån DET värdet. Vilket INTE behöver vara 0/0 skillnad på insug och avgas.

Det "bör" vara samma lyftare, men som du säger kan man mäta dem, dessutom kan man borra upp toppen och montera större lyftare (vad jag har sett iaf, om det funkar bra eller ej vågar jag inte svara på).

Man kan ju bara mäta en lyftare man har, sen maila/ringa och fråga vad det är för mått på dem de säljer. Dock var de ganska saftigt dyra..

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
Sweet, jag vann just en Schrick 288graders kamaxel med ställbart kamdrev big_smile Så nu kan jag sälja en 276graders kam med ställbart kamdrev om nån behöver. pm:a vid intresse.

Tomas
73 Inlägg
5 juli 2011
Visst är det så. Och det sjuka är att man oftast får grejjerna hemkört till ytterdörren. big_smile

Så är det, och ju äldre man blir desto dyrare leksaker skaffar man sig.
Och misstagen man gör blir allt dyrare.

Ja, det är en riktigt vass kam. Snäppet under rally/rallycross.
Skulle jag ha ett steg värre så blev jag tvungen att byta ut ventilfjädrarna, fjädertallrikarna osv.
Sen skulle det säkerligern bli problem den dagen man rullar in på besiktningen. smile
När motorn är kall så ligger tomgången runt 400-500varv så man får sitta med gasfoten en stund på
gaspedalen tills motorn blir varm. Har justerat så tomgången vid varm motor ligger på 1000varv.
Det är nästan i underkant. Orig. så ska tomgången ligga på 800varv.
Men då går den så oroligt så bilen viberar lite. Det rycker lite i byxbenen när man sitter där i förarstolen,
Vid 1000varv försvinner mycket av det. Den går forfarande oroligt och missar lite på tändningen.
Men nuddar man till gasen så är den riktigt vass och rapp direkt.

Nu valde jag den grövsta extraktorröet med den största kollektorn man kan få dit på min bil.
Det kan oxå bidra till att motorn ska ha endel varv innan den levererar.

Instämmer, vikten hade varit kul att se på lyftarna.
Bara några gram blir många kilo i momenten som de ska åka upp/ner.
Kommer ihåg att Gunde Svan böt spetsarna på sina skidstavar till aluminium för att
tjäna in vikt. Kan tänka mig att han fick lyfta några kilo mindre med dom stavarna under ett helt lopp.smile

Ja, det finns endel trix med toppjobb. Ska man jaga effekt så är en bra idé att byta ut styrningarna från 8 till 7mm och sätta i ventiler med 7mm skaft. Det gör endel på flödet. Likaså att ha kortare styrningar.

Här är en bild på min kamaxeldata.
Kan du se något speciellt värde på den.?
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-a6d7a2661cf27abdab1232657a668db0.jpg

Grattis till Shrick kammen. big_smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Putteliten skrev:
Det är ju priset på leksakerna som skiljer männen ifrån pojkarna! Grattis till kammen!

Hehehe, så sant så sant.. smile Dock måste jag räkna lite på semesterbudgeten nu o sälja lite grejer.

Blueman skrev:
Ett som vanligt långt men trevligt och väldigt intressant inlägg

Ja precis, jag blev förvånad när UPS ringde på dörren första gången jag hade handlat på ebay.

Åfan, den var inte dåligt vass.. men jag tycker varenda värde ser konstigt, hahaha men tex olika timing på insug/avgas..

Jag är faktiskt inte superinsatt i kamaxlarnas mystiska värld.. Man kanske borde se till att bli mer insatt.. höga lyft vet man ju är bra, räcker det inte så tongue

Fan, jag såg att kammen jag kom över på ebay kostar 4400:- att köpa på motor nord yikes jävlar.. jag fick ge mindre än hälften av det och får ett ställbart drev på köpet big_smile

Får väl se vad jag blir tvungen att ha tomgången på, men ska försöka att inte ha alltför rackig gång.. med urethanbussningar lär det vibrera fint, hahaha

Men då kör du med 4-1 antar jag? Jag har 4-2-1 som mynnar i 2" sen 2" hela vägen. Funderar dock på att ta bort den första dämparen för bättre flöde och lite mer oväsen..

Jo precis, även om det inte är många gram per gång så blir det en hel del även vid kortare sträckor.

Jag har faktiskt funderat på det där med styrningar och 8->7mm ventiler. Nu känner jag att jag inte behöver byta alla ventiler/styrningar.. hade jag dock gjort det nu så hade jag tveklöst valt 7mm.

Men att korta styrningarna.. kan man göra det när de sitter i toppen? med dremel? Eller ska man borra ner dem med pelarborr underifrån (vänd upponer så uppifrån förstås)? Verkar lite vanskligt att sitta o fila ner dem när de är monterade.. Skulle iaf behöva göra det på avgas, då det dessutom är lite material kvar runtom styrningarna där, på insugssidan är det som de säger här i Göteborg, soperent! smile

Egentligen hade jag velat skicka iväg toppen till Erland Cox och be honom kolla vad som skulle behöva göras.. med risk för att det blir väldigt dyrt.. hmm

Sök