2348
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
838 202 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Då är man hemkommen från jobbet, hämtade ut ett paket på vägen hem, i det fanns 4 uppsättningar nya kolvringar från auto-teille i Tyskland. Ich liebe ebay, sjukt mkt billigare än att köpa grejerna här. tål att sägas fler gånger.

Nya kolvringar smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0495.jpg

Sen låg det en till avi innanför dörren när jag kom hem big_smile Förhoppningsvis är det ett paket från dalhems med nya ventiler, lite packningar och andra småsaker. De är sjukt snabba på att skicka ut ordrar från dalhems big_smile

Nu bär det strax av till garaget, ska förresten se hur generator jag köpte nästan gratis ser ut också smile

På återseende med uppdatering ikväll!

474 Inlägg
5 juli 2011
Härligt att det går framåt!
Funderar på att riva ut motorn i min bil snart och börja renovera den lite smått kanske.. Eller så får det vänta tills vintern!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Alka0512 skrev:
Härligt att det går framåt!
Funderar på att riva ut motorn i min bil snart och börja renovera den lite smått kanske.. Eller så får det vänta tills vintern!

Jajemän, lite framåt går det allt, och nu kommer det ju gå bra mkt snabbare när jag ändå har all kringutrustning. Råkade ju som sagt köpa en schrick kamaxel nu som är lite värre än den jag har, men det medför också att jag kan sälja min nuvarande för en slant.. ska även försöka kränga av lite andra grejer jag har över.

Jag måste ju egentligen inte bli klar så snart som möjligt, men ju förr man kan gasa desto roligare big_smile

Jag har även konsulterat lite med Sölve Ståhl angående kolvringsgap där han rekommenderar 0,25-0,30 på min motor.. ner mot 0,20 finns risk att det skär ihop och det vill vi INTE.
Sen frågade jag även angående ventillyftet som hamnar på 11,7 med den nya kammen och val av ventilfjädrar. Det skall inte vara någon fara med att fjädrarna skulle pressas ihop helt och därmed behöver jag inte byta till andra. Sen ska jag ändå kolla frigången för att eventuellt schimsa upp fjädrarna lite nerifrån och på så sätt få ett högre inspänningstryck. I och med det så kan jag varva lite mer utan att riskera ventilflyt, dvs att ventilerna inte hinner stänga ordentligt pga höga lyft och höga varv.

Det tyckte han var grundläggande motortrimkunskaper, haha men det är tur det finns folk med mycket kunskaper som man kan rådfråga. Så jag passar på att ge ett stort tack till framför allt Erland Cox och Sölve Ståhl, tack!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
Jahopp, hemma från garaget. Var fan dödshungrig så jag köpte 5 cheeseburgare och en stor cola på vägen hem.. känns bättre nu iaf.

Blev inte överdrivet mkt gjort idag.. mkt tjöt med garagegrannarna och konsulterande om hur man bäst rengör olje- och vattenkanaler i blocket.

Jag drog iaf ur pluggarna ur huvudkanalen, alla lager ur, ingenting monterat. Sen var det bara o rensa, blåsa med tryckluft osv tills det inte kom nån mer skit.

Då återanvände jag min gamla antenn, fast denna gången som "piprensare" genom hela blocket med en bit trasa, funkade fan prima big_smile Så jag får skaffa nya oljepluggar. Funderar på om jag ska plocka bort motorvärmaren eller har den kvar..
Den får nog sitta.. stör ju inte direkt.

Efter ett antal timmars rengöring osv så gav jag mig på att hona loppen.. detta kändes en aning nervöst då enda gången jag gjort det innan är på en gammal moped samt mitt gamla block som jag testade på.

Men det blev väl ganska ok?
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0496.jpg

Sen rengöring igen då, bara o köra på.. Sist av allt idag bestämde jag mig för att lägga i veven då blocket ändå är "färdigt" för montering.

I med lager först, sen veven och överfallen. drog bultarna lite lätt så överfallen åkte ner. Momentdrar nästa gång jag är där. Allt är VÄL inoljat så det inte blir några tråkigheter.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0498.jpg

På återseende /// Peter

R1 driver!
5 128 Inlägg
6 juli 2011
Kul att se att du tar tjuren vid hornen direkt igen! Håller tummarna för att du slipper tråkiga missöden med denna! smile
Och när du rengjorde olje- och vattenkanalerna, körde du enbart med tryckluft och "piprensare"? Ska nämligen själv göra liknande med blocket på min Saab 9-5 sen. smile

213 Inlägg
6 juli 2011
För att vara lite kritisk så skulle jag ALDRIG blästra ett motorblock.
Prata med en motorbyggare om det för något år sen om vad han tyckte och han bara skaka på huvudet och undra varför jag skulle göra så. För att få det rent sa jag. Då kan du ta roterande stålborste och lite tålamod så löser det sig. För hur du än gör så kommer det att finnas sandrester kvar.

Sen sa han att kolsyre blästring kan funka då det du blästrar med smälter bort och försvinner.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Kul att se att du tar tjuren vid hornen direkt igen! Håller tummarna för att du slipper tråkiga missöden med denna! smile
Och när du rengjorde olje- och vattenkanalerna, körde du enbart med tryckluft och "piprensare"? Ska nämligen själv göra liknande med blocket på min Saab 9-5 sen. smile

jo, men jag resonerade som så att om jag inte tar tag i det, även om jag inte gör klart det snabbt, iaf håller projektet igång lite så kommer jag inte att tappa intresset helt och hållet och det blir ståendes.

Jag börjar med svaret ang. hur jag rengjorde kanalerna. Först och främst täpptes alla hål där det kan komma in blästersand igen (jag vet att det med största sannolikhet kommer in lite ändå). Direkt efter det så kördes blocket i en industridiskmaskin och spolades sedan med vatten. Sedan tog jag blocket och plockade bort oljepluggar och gamla lager, igentäppningar osv. Jag började med att blåsa med tryckluft för fullt i alla hål utom genom huvudkanalen, vände blocket sammanlagt 10ggr och blåste alla hålen. Först efter det tog jag antennen och fäste en bit trasa i änden doppad i förtunning och tryckte genom huvudkanalen på blocket från ett håll 3ggr och sen 3ggr från andra hållet. Därefter sprutade jag in ett speciellt motorrengöringsmedel i ALLA hål anslutna till oljekanalerna och blåste ur det 3ggr till.

Förhoppningsvis ligger det minimalt med skit kvar. Sedan när jag plockat ihop motorn skall jag göra som så att jag fyller upp motorn med en tunn olja. Sen riktar jag en stark värmefläkt mot oljetråget och värmer. Med fördelaren lös och en extra fördelaraxel monterad på borrmaskin kör jag sedan runt oljepumpen, drar runt motorn 1-2 varv för att sedan köra pumpen igen. Självklart kommer jag att använda en magnetisk oljeplugg (kanske tom en större stark magnet mot botten av oljetråget.

På så vis kan jag köra runt varm olja i systemet utan att behöva starta upp motorn. Då byter jag olja och filter, tar av tråget och rengör från eventuella rester. I med ny olja och sedan 10min körning följt av ytterligare ett olje- och filterbyte.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
Jani Hast skrev:
För att vara lite kritisk så skulle jag ALDRIG blästra ett motorblock.
Prata med en motorbyggare om det för något år sen om vad han tyckte och han bara skaka på huvudet och undra varför jag skulle göra så. För att få det rent sa jag. Då kan du ta roterande stålborste och lite tålamod så löser det sig. För hur du än gör så kommer det att finnas sandrester kvar.

Sen sa han att kolsyre blästring kan funka då det du blästrar med smälter bort och försvinner.

Det är HELT OK att vara kritisk Jani, konstruktiv kritik är alltid uppskattat smile

Jag har också tänkt på risken att det proppar igen och ligger skit kvar nånstans i oljesystemet, men med den metoden som jag har beskrivit ovan så borde risken iaf vara väldigt liten.

med kolsyreblästring antar jag att han menar isblästring (kolsyre-is?) för det blir ju bara vatten som sagt.

563 Inlägg
6 juli 2011
Det blir inte vatten av detta, det blir ånga.
Således alldeles tort det enda som finns kvar är "skiten" du blästrar av.
Kanon metod men lite besvärlig och svår att få tillgång till.

Ser bra ut annars.

Thomas

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
polo_td skrev:
Det blir inte vatten av detta, det blir ånga.
Således alldeles tort det enda som finns kvar är "skiten" du blästrar av.
Kanon metod men lite besvärlig och svår att få tillgång till.

Ser bra ut annars.

Thomas

Givetvis blir det ånga, men det kan ju vid nedkylning bildas kondens. Jo, jag har bara hört om något enstaka ställe som kan frambringa denna metoden (skall ta reda på var).

Tackar, jag ska nog se till att det blir bra denna gången iaf smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
Hemma efter en sväng i garaget igen. Tog med mig lite saker hemifrån som dremel, köksvåg etc.

Viktade kolvarna, skiljde 4gram mellan den tyngsta och den lättaste tongue Så nu väger de på grammet lika, men jag ska fixa en våg som visar tio- eller hundradelar tänkte jag så det diffar så lite som möjligt.

Stakarna har jag väg och det skiljer bara 1gram, en på 693g, resten 694. Däremot skiljer det lite mer mellan lilländarna, så tänkte fixa det när jaq har ordnat en bättre jigg och våg.

En fråga, är lilländen man väger för sig så att alla väger lika, eller är det storänden som är viktigast?

Skrap
2 098 Inlägg
7 juli 2011
inte illa smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
njääe, det går ju framåt iaf. Hellre det än att man får massa bakslag smile

Kommit fram till att jag får leva med 0,30 kolvringsgap. Rekommenderat för denna motor är 0,25-0,30.. hade hellre legat närmare 0,25.. men men.. andra ringen och oljeringen är lite tajtare och ligger på 0,25 iaf.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
Har nu funderat ett par dagar... inte gjort nånting med bilen eller motorn faktiskt.. ok, jag har inte haft jättemkt tid över till det heller.. men iaf..

Jag har funderat på ett par saker.. I det stora hela har jag funderat på bilens framtid, vad som ska göras med den. Hur länge jag har tänkt behålla den, hur mkt pengar jag har tänkt att gräva ner i den, osv osv..

Men lugna er nu, jag har inte tänkt sälja bilen, inte än på ett bra tag iaf. och jag skulle inte sälja den till första bästa heller, utan någon som kommer bevara och ytterligare förgylla den i den anda jag har gjort hittills.

Iaf, jag tänker då på motorn.. Jag har testat bygga en hyffsat vass sugmotor, allt för att det ska se original ut och gå igenom besiktningen. Den gick jävligt bra, inte så där extremt som en överladdad småbil gör, utan bara rejält vass för en sugmotor. Folk har förvånats över hur lite effekt man har osv.

Min tanke går då till nästa motor, eftersom ett litet haveri drabbade mig på mantorp ring. Att återställa motorn till det skick jag hade kostar en del flis, men är ändå det billigaste alternativet..

Det bestämde jag mig dock för ganska snabbt att jag inte skulle göra.. Vad är meningen med att bygga ihop en motor precis lika bra som man redan har haft och testat?

Så då kommer vi till frågan om vad som behöver göras för att få den värre..?

Alt.1. Sugmotor k-jet, mer portning, vassare kam, bättre utformat insug, mindre motstånd i avgas, mer varv

Alt.2. Sugmotor med dubbla weber/dellorto, förgasare, insug, btr, pump och lite slangar

Alt.3. Sugmotor med annan styrsystem, tex digifant, megasquirt, spridare, LMM, etc

Alt.4. Kompressor, ny topp, ny kamaxel, agg, intercooler, grenrör, insug etc.

Alt.5. Turbo, ny topp, ny kam, agg, intercooler, grenrör, wastegate, dump, etc.

Vilket tror ni är det absolut vettigaste? Då menar jag effekt och körglädje kontra kostnad och arbete, samt praktiskt genomförande, tex besiktning och kontroller etc.

Och skriv nu inte bara vilket som vore ballast! jag vill ha genomtänkta svar utifrån de frågor jag ställt ovan. För och nackdelar, kostnad kontra effektvinst, etc etc.. ni fattar.

/// Peter
Senast redigerat av Peter_Eriksson (10 juli 2011)

Tomas
73 Inlägg
11 juli 2011
Detta ser bra ut. smile

Efter att jag hade blästrat mitt block så gjorde jag rent kanalerna och skrymslen med
flaskborstar, trasor, tryckluft och bromsrengöring på sprayburk.
Sprayade så mycket så skiten kunde rinna ut. smile

Hehe, nej. Den är riktigt vass den kammen.
Beror som sagt på vad man är ute efter för sorts effekt.
Läste nyligen på hur man justerar in kamaxeln optimalt med justerbart kamdrev.
Men för att göra det så krävs det att man har en indikatorklocka till hands och ett mätverktyg
att skruva ner i 1ans tändstiftshål.
Hittade en heldel info om det på google.
Längst ner här står lite generellt om det.
http://folkraceshop.se/_prislista/Samma … maxlar.pdf

Nu har jag tänkt köra min till trimnings firman CP-Servcie för att justera downpipen litegrann.
Ev. nästa år så då får dom plocka fram indikatorklockan i samma veva. big_smile

Man får nog räkna med att höjja tomgången när man har en vassare kam.
Såg att du hade gjort ett inlägg på min hobby bil.. Trevligt när folk skriver. smile
Det är ett 5-1 rör med den största kollektorn som får plats. Den går vidare ut till 3tum.
Sen har jag plockat bort gnistsläckaren under bilen och sista ljuddämparen tog jag tigersågen och skar upp. Tömde innehållet och svetsade igen. cool

Törs inte svara exakt på ventilstyrningarna.
Har sett att vissa slipar bort mkt av styrningarna när de portar topparna.
Pressar du ur styrningarna så måste du slipa in ventilerna på nytt.
Det kan ju hända att det finns racing styrningar till Urquattron med 10V motorn.
Sitter lika styrningar idom motorena som i din Golf och min Audi GT.
Kan vara värt att ta en kik på 034 motorsport hemsida.

När jag satte ihop min bottendel så brydde jag mig inte i att slipa in kolvringarna.
Det är så fina maskiner idag som gör delarna med hög precision.

Erland Cox och Sölve Ståhl är kända namn.
Brukar besöka deras hemsidor ibland. Var inne ett tag på att köpa en diesel oljepump med högre kapacitet av Ståhl.
Men då jag hade vevaxeln inne på slipning och oljepumpen för glasblästning så hoppade jag över det.
Då det är 4fingers grepp på diesel pumpen så är är det inte bult-on mot medbringaren på min vevaxel.

Själv tycker jag inte att du ska i med varken en Turbo eller kompressor.
Golfens karaktär försvinner då tycker jag.
Alt.3 låter mest spännande tycker jag.
Med ett annat sprut så vinner du flera 10tals hkr relativt enkelt skulle jag tro.
Det du kommer att missa då är K-Jetens rappa gasrespons.

Här har du ett gäng i Tyskland som har labbat lite grann.
http://www.boost4fun.de/?site=50

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
Sitter nu på jobbet och läser, jag ska svara ordentligt när jag kommer hem.

Men jag måste bara skriva att det är precis såna här svarar som är skitroliga att läsa! Klart jag blir jätteglad av folk som peppar och ger kommentarer! Det är inte så att jag inte vill att alla skriver och kommenterar, men dessa inlägg som du skriver blueman visar ett genuint intresse och sånt är skitkul!

Inte trodde jag att mitt projekt skulle kunna bli såpass intressant smile

Nu går jag på 5v semester, men inte semester från projektet! /// Peter

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
11 juli 2011
Alt 3 tycker jag, funderar på ett megasquirt till skylinen och funderar på att köpa hem ett från staterna.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MEGASQUI … ccessories

Vill ha bort min jävla lmm och få dit mapsensor och byta turbo mappa lite, känner en kille som mappar också. Men tanken är väl att man skall kunna mappa själv till slut smile

Är du sugen, tänkte se ifall man kan få ner priset lite isf smile

Peder DailyFresh

41 Inlägg
11 juli 2011
Röstar också på alt.3 om du ska bygga annat än de du har.. smile Då har du ju även en bra grund om du skulle vilja bygga turbo! wink Förutsatt att du åker på eftermarknads sprut t.ex MS. big_smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
Tack för feedback!

Blueman:
Okej, det låter ungefär som samma metod som jag använde då. Då vet man ju att det inte är helt kört att få rent ett blästrat block då smile
Kan tänka mig att det är lite meckigt att få bilen att gå rent på lägre varvtal med den kammen, jag har också läst hur man ska ställa in kamaxeln. Man behöver en indikatorklocka för att kunna se hur mkt lyft man har på insug respektive avgas när motorn är nollad, annars är det omöjligt att få det helt rätt. Visst går det på ett ungefär med en stållinjal eller digitalt skjutmått, men det kommer aldrig bli helt exakt. Sen kan man ju använda sig av en gradskiva som man fäster på kamdrevet också för ännu mer precision.

Hmm, nu svarade jag på ditt inlägg utan att läsa allt du skrivit, haha men precis.. indikatorklocka är vad man behöver, det är jag medveten om smile Fördelen kommer ju vara att jag får ett kamkort med schrick-kammen också, annars så finns det gott om information om den, till skillnad från den omslipade "Nille"-kammen jag hade innan.

Jag ska också köra bilen försiktigt (alt på trailer) till någon duktig lirare också, kanske Highspeed, det är ju inte sjukt långt dit.. har inte hittat nån närmare iaf. Skulle väl vara typ trollspeed då, men dyra vad jag har hört..

Ja det kan nog hända att man får lägga tomgången lite över 1000v/min, med min 276 gick den hur fint som helst strax under utan missar eller speciellt mkt svaj.

Jag har haft lite mer kontakt med Erland Cox och fått bra priser på portning av avgas, montering och nertagning av nya ventilstyrningar, mirafräsning och inslipning av ventiler. Eventuellt funderar jag på att byta till 34mm avgasventiler samtidigit. Då brotschar han även styrningarna till rätt passform.
Jag kommer inte heller behöva slipa nåt på kolvringarna, de ligger inom toleranserna, bara nåågot lite högre än vad jag hade velat.. 0,25mm hade varit optimalt, men jag får nöja mig med 0,3mm.

Angående framtidsplanerna då..

Jag får nog ta och hålla med om att alternativ 3 blir det bästa. Tror också att jag kan vinna en hel del effekt bara genom att ha ett riktigt sprut, även förbättra bränsleekonomin ordentligt.

Ms är ju relativt billigt och passar min plånbok bäst, alternativet vore tex ett digifant från senare golf, då finns mkt att bara plocka från reservdelsbilar eller skroten. Men å andra sidan har jag hört en del nackdelar med det också. Tex att hitta lämpliga chip eller någon som kan tune:a det ordentligt. Har hört om en kille som heter Sn00k på gti-klubben.. men han bor ju inte direkt i närheten.

Peder:
Jag har sett nåt paket som liknar det du länkade, man får dock ingen härva med det.. fast det kan man iofs snickra ihop själv också. Nya fräscha kablar behövs i vilket fall. Ska kika närmare på det iaf.

Gti Gurra:
Tror att de blir så faktiskt, grunden har jag ju som du säger. Dock tror jag inte min nuvarande setup skulle gilla turbo, varken med 11:1 i kompressionsförhållande eller kamaxeln med 288 i duration tongue Men turbobygge med annan topp, kamaxel o lite annat så skulle det gå smile

_aero:
Tack ska du ha! Det kommer fortsättas i samma anda, så du får hålla utkik på vad som händer framöver smile

Sök