Tjong!
Då har man varit några timmar i garaget igen då

Har väl inte varit turbofart på arbetet idag då man snackar mkt o skojar med garagegrannarna på tisdagar. Sambon kom sedan också med engångsgrill, kov, möllers grillbricka, dricka o kakor så det blev en riktigt trevlig kväll.
Lite har jag dock hunnit med att göra. Kolvarna viktade jag ju för några dagar sen, så jag mätte upp kolvringsgapen och monterade ringarna på kolvarna. Jag var extremt petig med att alla ringar hamnade rätt. Både top uppåt samt att jag satte gapen efter ett speciellt mönster.
![http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/kolvringsgap.jpg]()
ÖKR = övre kompressionsring
UKR = undre kompressionsring
UNR (skulle egentligen stå UOR) = undre oljering men orkade inte ändra
ÖOR = övre oljering
MOR = nej, inte mamma.. mellersta oljering
Kolvringar monterade
![http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0505.jpg]()
Det var som sagt lite viktskillnad, 5g mellan den lättaste och den tyngsta
![http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0506.jpg]()
Sen satte jag i munstyckena till oljekylningen för kolvarna och drog fast veven med 65nm. Ett bra test är att veven skall gå att snurra lätt med lillfingret, check! gick som smort

![http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0498.jpg]()
Blockkåporna skulle också monteras, dock hade dalhems bara ena packningen, så den andra fick tillverkas av packningsmaterial, busenkelt och billigt.
Packningar på plats med sån häringa packningstätning som jag inte minns vad den heter.. klämdes ut lite mkt på ena sidan, men la den ganska mkt utåt så det inte skulle komma massa i blocket.
![http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0504.jpg]()
![http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0503.jpg]()
Även packning till oljefilterhållaren fick tillverkas av egen, lånade hålslag av grannarna så den blev fin
![http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0500.jpg]()
![http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0501.jpg]()
Filterhållaren sitter nu monterad med oljekylarsandwich på blocket. Självklart med termostat.
Allting rengjordes innan det monterades.
Sen funderade jag lite på hur jag ska göra med toppen.. Funderar på att förändra förbränningsrummens utformning, så att det skapas bättre virvlar och en del av squishkanten tas bort runt tändstift och motsatt sida.
Nåt sånt här kanske (obs, slarvigt uppritat på ett ungefär hur jag menar)
![http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0499.jpg]()
Nåt i den här stilen (Obs, bild lånad från topplocksverkstans hemsida, tar bort om det ej är ok)
http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ … olvo05.jpgRengjorde även oljepumpen och kollade så den pumpade (med diesel för hand), ska även mäta upp spel i den med bladmått så fort jag kollat vad högsta spel får vara.
På återseende!