2636
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
838 194 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#1162
Putteliten skrev:
Om det blir alt. 3 har du funderat på separata spjäll till det också?

Tanken har helt klart slagit mig! smile Tittade faktiskt lite på blocket idag då jag minns att det finns en firma som säljer mc-förgasare för just detta ändamål. Fast är ju förstås förgasare och tomma separata spjäll är lite.. eller ja inte bara lite dyrare.. eller svårare att hitta till vettigt pris.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#1163
Tjong!

Då har man varit några timmar i garaget igen då smile Har väl inte varit turbofart på arbetet idag då man snackar mkt o skojar med garagegrannarna på tisdagar. Sambon kom sedan också med engångsgrill, kov, möllers grillbricka, dricka o kakor så det blev en riktigt trevlig kväll.

Lite har jag dock hunnit med att göra. Kolvarna viktade jag ju för några dagar sen, så jag mätte upp kolvringsgapen och monterade ringarna på kolvarna. Jag var extremt petig med att alla ringar hamnade rätt. Både top uppåt samt att jag satte gapen efter ett speciellt mönster.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/kolvringsgap.jpg
ÖKR = övre kompressionsring
UKR = undre kompressionsring
UNR (skulle egentligen stå UOR) = undre oljering men orkade inte ändra
ÖOR = övre oljering
MOR = nej, inte mamma.. mellersta oljering

Kolvringar monterade
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0505.jpg

Det var som sagt lite viktskillnad, 5g mellan den lättaste och den tyngsta
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0506.jpg

Sen satte jag i munstyckena till oljekylningen för kolvarna och drog fast veven med 65nm. Ett bra test är att veven skall gå att snurra lätt med lillfingret, check! gick som smort smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0498.jpg

Blockkåporna skulle också monteras, dock hade dalhems bara ena packningen, så den andra fick tillverkas av packningsmaterial, busenkelt och billigt.

Packningar på plats med sån häringa packningstätning som jag inte minns vad den heter.. klämdes ut lite mkt på ena sidan, men la den ganska mkt utåt så det inte skulle komma massa i blocket.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0504.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0503.jpg

Även packning till oljefilterhållaren fick tillverkas av egen, lånade hålslag av grannarna så den blev fin
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0500.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0501.jpg
Filterhållaren sitter nu monterad med oljekylarsandwich på blocket. Självklart med termostat.

Allting rengjordes innan det monterades.

Sen funderade jag lite på hur jag ska göra med toppen.. Funderar på att förändra förbränningsrummens utformning, så att det skapas bättre virvlar och en del av squishkanten tas bort runt tändstift och motsatt sida.

Nåt sånt här kanske (obs, slarvigt uppritat på ett ungefär hur jag menar)
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0499.jpg

Nåt i den här stilen (Obs, bild lånad från topplocksverkstans hemsida, tar bort om det ej är ok)
http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ … olvo05.jpg

Rengjorde även oljepumpen och kollade så den pumpade (med diesel för hand), ska även mäta upp spel i den med bladmått så fort jag kollat vad högsta spel får vara.

På återseende!


9 142 Inlägg
12 juli 2011
#1164
Är ju annars jävlig fränt med spjällen om man kan få tag på det till vettig peng vill säga.

Du skrev: Sen satte jag i munstyckena till oljekylningen för kolvarna och drog fast veven med 65nm. Ett bra test är att veven skall gå att snurra lätt med lillfingret, check! gick som smort

Det hoppas jag att det gjorde smile för du monterade väl inte veven utan olja på lagrena? tongue
Senast redigerat av Putteliten (12 juli 2011)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#1165
Putteliten skrev:
Är ju annars jävlig fränt med spjällen om man kan få tag på det till vettig peng vill säga.

Du skrev: Sen satte jag i munstyckena till oljekylningen för kolvarna och drog fast veven med 65nm. Ett bra test är att veven skall gå att snurra lätt med lillfingret, check! gick som smort

Det hoppas jag att det gjorde smile för du monterade väl inte veven utan olja på lagrena? tongue

Vore absolut übercool med separata spjällhus, det fräckaste vore att få tag i ett gammalt kubelfischer, hör och häpna 30bars bränsletryck! big_smile med en mekanisk pump monterad på blocket.

Det finns ju faktiskt några bilar med separata spjäll original som man kan sno över med ett eget insug.

Men som sagt.. det finns några alternativ att gå på.. Får se vad som dyker upp. Hittade faktiskt dubbla webrar till ett nästan skrämmande bra pris, dock 40:or vilket är i minsta laget för 2L motor.. bra bestyckning så går det, men hade velat ha 45:or.

Klart jag oljade in allt, praktiskt taget dränkte det i olja, ingen mening med att snåla där smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
#1166
Idag har jag inte varit så länge i garaget, ett par timmar bara.. men hann med lite grejer iaf.

Började med att hämta upp vevstakarna och stack till Aröds mekaniska för att lämna dem på viktbalansering, i semestertider kan det gå lite segt, men Sune skulle försöka fixa dem iaf. Sen lämnade jag en av de gamla för att han skulle få testa göra lite prototyplättningar både på lill- och storänden.

Tillbaka i garaget pillade jag med lite småsaker, monterade oljefilterhållaren, vattenpumpen, termostathuset med ny 80graders termostat, gummipackning. Sen satte jag även dit motorfäste och generatorfäste på passagerarsidan. Oljestickan hittade hem också samt provmonterade jag skiljeplåten mellan motor och låda, men måste av med den sen för att sätta i oljepluggar i huvudkanalen (kan vara dumt att glömma, hehe). Mellanaxeln sitter i den med, fast löst skruvad då en oljeplugg ska sitta på den sidan också.

Ett par bilder kanske livar upp stämningen lite, även om det är dåliga mobilbilder.

Blocket underifrån, oljepumpen provmonterad
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0507.jpg

Tänkte även att jag skulle ta ner bilen så den inte står med handbromsen dragen onödigt länge, ganska stabil kaross ändå, står utan stöd på denna sidan, haha
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0512.jpg

Sen hittade jag en ny lämplig plats för expansionskärlet då jag fortfarande inte har nån kylare med inbyggt sådant.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0509.jpg

Just ja, jag provmonterade den nya smått feta varvräknaren också med shiftlight! smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0511.jpg
Funderar på om man kan göra nåt med den gamla.. kanske stoppa i en klocka eller nåt så man slipper ha dubbla varvräknare..

Sist men inte minst så har jag en bild på motorn som nästan börjar se ut som en motor igen.. Tyvärr är det lite stopp med bottendelen nu tills jag får tillbaka stakarna, då kan jag sätta dit baffel och tråg, dra åt oljepumpen osv..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0513.jpg


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
#1167
Btw, fick ett paket idag.. stort som fan.. tänkte, vafan kan det vara...? Så var det en felleverans!! Racespec motorcykeldelar från England.. va i helvete.. well well, får väl kontakta dem så får de pynta frakt om de ska ha tillbaka grejerna.. ljuddämpare till suzuki RM250 01-05...

Men en avi hade också kommit big_smile 3,6kg.. hmm, från Tyskland.. hmmm!! Schrick kamaxel!! big_smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
#1168
Satfläsk!

Öppnade paketet direkt när jag kom hem, såg fint ut.. men så kollade jag märkningarna på kammen, 01401 76000..

Sätter mig vid datorn och får se att det är en Schrick 276graders, med 11,3mm lyft !! Skall ha märkningen 0141 88002.

Faan, jag budade på en Schrick 288graders med 11,7mm lyft.. Skickade ett argt meddelande till säljaren, så avvaktar på svar...

SJUUUKT IRRITERAD just nu...


2 373 Inlägg
13 juli 2011
#1169
Peter_Eriksson skrev:
Idag har jag inte varit så länge i garaget, ett par timmar bara.. men hann med lite grejer iaf.

Började med att hämta upp vevstakarna och stack till Aröds mekaniska för att lämna dem på viktbalansering, i semestertider kan det gå lite segt, men Sune skulle försöka fixa dem iaf. Sen lämnade jag en av de gamla för att han skulle få testa göra lite prototyplättningar både på lill- och storänden.

Tillbaka i garaget pillade jag med lite småsaker, monterade oljefilterhållaren, vattenpumpen, termostathuset med ny 80graders termostat, gummipackning. Sen satte jag även dit motorfäste och generatorfäste på passagerarsidan. Oljestickan hittade hem också samt provmonterade jag skiljeplåten mellan motor och låda, men måste av med den sen för att sätta i oljepluggar i huvudkanalen (kan vara dumt att glömma, hehe). Mellanaxeln sitter i den med, fast löst skruvad då en oljeplugg ska sitta på den sidan också.

Ett par bilder kanske livar upp stämningen lite, även om det är dåliga mobilbilder.

Blocket underifrån, oljepumpen provmonterad
http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … G_0507.jpg

Tänkte även att jag skulle ta ner bilen så den inte står med handbromsen dragen onödigt länge, ganska stabil kaross ändå, står utan stöd på denna sidan, haha
http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … G_0512.jpg

Sen hittade jag en ny lämplig plats för expansionskärlet då jag fortfarande inte har nån kylare med inbyggt sådant.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … G_0509.jpg

Just ja, jag provmonterade den nya smått feta varvräknaren också med shiftlight! smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … G_0511.jpg
Funderar på om man kan göra nåt med den gamla.. kanske stoppa i en klocka eller nåt så man slipper ha dubbla varvräknare..

Sist men inte minst så har jag en bild på motorn som nästan börjar se ut som en motor igen.. Tyvärr är det lite stopp med bottendelen nu tills jag får tillbaka stakarna, då kan jag sätta dit baffel och tråg, dra åt oljepumpen osv..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … G_0513.jpg

Fan vad du jobbar på bra Peter!! Du är ju snart klart med denna motor wink smile

Häls. Hervas

2 373 Inlägg
13 juli 2011
#1170
Peter_Eriksson skrev:
Satfläsk!

Öppnade paketet direkt när jag kom hem, såg fint ut.. men så kollade jag märkningarna på kammen, 01401 76000..

Sätter mig vid datorn och får se att det är en Schrick 276graders, med 11,3mm lyft !! Skall ha märkningen 0141 88002.

Faan, jag budade på en Schrick 288graders med 11,7mm lyft.. Skickade ett argt meddelande till säljaren, så avvaktar på svar...

SJUUUKT IRRITERAD just nu...

Sånt är så förbannat irriterande!!!! Hoppas att han rättar till det snarast!!!!

Häls. Hervas

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
#1171
Tackar Hervas! Bottendelen är ju i stort sett klar, bara stakarna jag väntar på, sen är den ihop.

Jotack, sjukligt irriterande! Det värsta är att det var en auktion av privatperson, detta betyder med största sannolikhet att han inte har någon annan kamaxel.. Men jag kommer kräva full retur eller att jag får en hel del av beloppet tillbaka. För det var inte den kamaxeln jag la bud på.

Har som sagt iaf skickat ett meddelande till säljaren, får se vad han svarar..


9 142 Inlägg
13 juli 2011
#1172
Peter_Eriksson skrev:
Putteliten skrev:
Är ju annars jävlig fränt med spjällen om man kan få tag på det till vettig peng vill säga.

Du skrev: Sen satte jag i munstyckena till oljekylningen för kolvarna och drog fast veven med 65nm. Ett bra test är att veven skall gå att snurra lätt med lillfingret, check! gick som smort

Det hoppas jag att det gjorde smile för du monterade väl inte veven utan olja på lagrena? tongue

Vore absolut übercool med separata spjällhus, det fräckaste vore att få tag i ett gammalt kubelfischer, hör och häpna 30bars bränsletryck! big_smile med en mekanisk pump monterad på blocket.

Det finns ju faktiskt några bilar med separata spjäll original som man kan sno över med ett eget insug.

Men som sagt.. det finns några alternativ att gå på.. Får se vad som dyker upp. Hittade faktiskt dubbla webrar till ett nästan skrämmande bra pris, dock 40:or vilket är i minsta laget för 2L motor.. bra bestyckning så går det, men hade velat ha 45:or.

Klart jag oljade in allt, praktiskt taget dränkte det i olja, ingen mening med att snåla där smile

Åååhh, låter som fräna grejer det där. Vet i alla fall att BMW M3 och M5 har separata spjäll, finns det inte även på vissa Hondor också? Ett alternativ till Webrar är ju annars MC förgasare 4st, sett lite filmer på youtube på Golfar med såna dom blir ju riktigt rappa + att motorljudet är riktigt fränt med dom.
Sök på Golf mikuni får du se. Hoppas det löser sig med kammen också, var inte den rätt så lik den du hade redan?


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
#1173
Jo, kugelfischer vore som sagt ballt smile Men en smula svårt att få tag i till vettigt pris. Hittade bara en pump till porsche 911 på tyska ebay, bara den vill de ha 10K pund för.. tänk er då en komplett anläggning.. hehe..

Här hittade jag faktiskt kugelfischer till golf 1,6 och 1,8 big_smile  9000rpm klarar den toppen som följer med, hehehe.. man kanske ska sälja det man har och köpa den istället

Under teilemarkt
http://www.berg-cup.de

Får se hur det blir med insprutning framöver iaf.. det visar sig, men tacksam för många tips och synvinklar på det hela.!
Senast redigerat av Peter_Eriksson (13 juli 2011)


1 200 Inlägg
14 juli 2011
#1174
Vet att du inte ville ha sådana här förslag, men jag tycker helt klart att du ska köra på förgasare, men ENDAST pga ljudet! Riktigt webervrål, finns inget häftigare! big_smilebig_smile

Ang instrumentet har jag en klocka till golf 1 som du kan få gratis om du pyntar frakten smile


Tomas
73 Inlägg
17 juli 2011
#1175
Här går det framåt ser jag.smile

Tråkigt där med kamaxeln. Hoppas det löser sig.yikes

Det ska bli väldigt intressant om du väljer att konventera till ett nyare
eftermarknads sprut. Inget jag har någon speciell erfarenhet av.
Men kul att lära sig. Antar att du får göra ett triggerhjul på remskivan.
Jag vet inte hur remskivan ser ut till golfen men här är ett alternativ.
http://webshop.cp-service.se/product.php?id_product=180
och så borra in en hallgivare på kamdrevet och lite annat trix. smile
Ett nira idag får man för strax under 10papp.

Kollar man här så blir det  nästan 15papp om man ska montera nya förgasare och insug.
http://www.misab.se/
Bygger man en ny motorn så vill man väll ändå inte montera osäkra prylarna som enl. säljaren bör funka.?
Nytt är fräscht. smile

Men den stora frågan är: Vad ligger hemligheten bakom Åsa Nisses förgasare här på filmen.
Får man tag ien sån här förgasare så kan man lugnt leva med den hoppade tomgången han har på sin Eulalia II.. hehe
http://www.youtube.com/watch?v=V3WZV64B … re=related

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#1176
Stackarn skrev:
Vet att du inte ville ha sådana här förslag, men jag tycker helt klart att du ska köra på förgasare, men ENDAST pga ljudet! Riktigt webervrål, finns inget häftigare! big_smilebig_smile

Ang instrumentet har jag en klocka till golf 1 som du kan få gratis om du pyntar frakten smile

Hehe, ja det är ju nåt visst med förgasarbrölet smile Man får ett lika häftigt insugsljud med insprutning och separata spjäll. Hmm, undrar om det går att peta in klockan där istället för varvräknaren bara..  Är nog bra mkt enklare att ta ett instrumenthus från en äldre bil som inte har varvräknare o bara byta rakt av.. färddatorn jag kan jag leva utan, används aldrig ändå.. enda gången jag använde den innan var under varmkörning för att se var oljetempen låg på. Nu har jag ju dock separata mätare för tryck, temp o lambda.

Funderar även på att byta plats på stereon o de tre mätarna.. bättre koll på dem där upp o stereon behöver man inte pilla på så mkt.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#1177
Blueman skrev:
Här går det framåt ser jag.smile

Tråkigt där med kamaxeln. Hoppas det löser sig.yikes

Det ska bli väldigt intressant om du väljer att konventera till ett nyare
eftermarknads sprut. Inget jag har någon speciell erfarenhet av.
Men kul att lära sig. Antar att du får göra ett triggerhjul på remskivan.
Jag vet inte hur remskivan ser ut till golfen men här är ett alternativ.
http://webshop.cp-service.se/product.php?id_product=180
och så borra in en hallgivare på kamdrevet och lite annat trix. smile
Ett nira idag får man för strax under 10papp.

Kollar man här så blir det  nästan 15papp om man ska montera nya förgasare och insug.
http://www.misab.se/
Bygger man en ny motorn så vill man väll ändå inte montera osäkra prylarna som enl. säljaren bör funka.?
Nytt är fräscht. smile

Men den stora frågan är: Vad ligger hemligheten bakom Åsa Nisses förgasare här på filmen.
Får man tag ien sån här förgasare så kan man lugnt leva med den hoppade tomgången han har på sin Eulalia II.. hehe
http://www.youtube.com/watch?v=V3WZV64B … re=related

Visst går det lite framåt, dock stopp nu eftersom jag väntar på stakarna.. får dem nästa vecka.

Ja jäkligt segt med kamaxeln... hade verkligen sett fram emot den.. Jag har mailat säljaren 2ggr utan svar, då valde jag att öppna ett "case" hos ebay customer support, de löste ett problem jag hade en annan gång med kylare som aldrig dök upp, säljaren försvann.. Då gick ebay in o betalade det jag lagt ut, jävligt bra service.

Jo, att det är dyrt med webrar det vet jag, hehe.. så nya såna kan jag nog glömma direkt.. hade jag dem pengarna skulle jag alla gånger lägga det på sprut. Klart det är fräscht med nytt, men samtidigt kan man köpa en renoveringssats och gå igenom allt, flottörer osv, göra rent munstycket osv.

Om det blir ett sprut så kommer jag nog köra på megasquirt eller hellre VEMS, har lite connections på båda med folk som kan mappa. Om jag haft AGG-blocket kvar så fanns där uttag för vevaxelgivare i blocket redan och en givare (som plugg för hålet i mitt fall). Sen skulle man få byta spjällhus med givare för spjälläge, men behövs kamaxellägesgivare? räcker väl med nåt i kortänden då?

Nu har jag ju 2E blocket, hålet där givaren sitter på agg är där, men behöver bara borras. Annars får man väl som du säger sätta en triggerskiva på remskivan.

Men men.. vi får se hur det blir nu framöver.. måste lösa sig på nåt sätt med kamaxeln först.


1 200 Inlägg
17 juli 2011
#1178
Ang klockan så passar den där varvräknaren sitter, om du har mk1 org mätarhus smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#1179
Stackarn skrev:
Ang klockan så passar den där varvräknaren sitter, om du har mk1 org mätarhus smile

Aha, det låter intressant! Jag ska kika på hur jag ska göra med grejerna.. jag har ett mätarhus till, men lite feg för att riva isär det.. måste man bända loss plasten på framsidan?


41 Inlägg
18 juli 2011
#1180
Tror bara du behöver plocka bort den blåa plasten bakom mätarhuset. big_smile Dom bytte enbart varvräknaren i "Wheeler Dealers" när dom höll på med en golf 1. Så kolla på det avsnittet så ser du nog hur de går till.. smile
Annars får du nog plocka av den blåa plasten så ska de va skruvar som håller varvräknaren bakom.  wink



Sök