2493
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
838 172 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
1 702 Inlägg
23 juli 2011
Ja kör på diffuser jag känner en kille som kan drapera den i kolfiber här i stan om du vill.

Off topic Såg att din garagegranne har en peugeot 106 stämmer det för tjejens farsa har en ståendes om han vill ha billig reservdelsbil.

Utblåset tycker jag passar bra där det sitter.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

9 142 Inlägg
23 juli 2011
Hehe, kolla denna! Pontiac Trans Am, Civic TypeR och Mitshu EVO. Känns inte riktigt som att dom hör hemma där. tongue
Kollat igenom ett par klipp nu, tycker faktiskt att det är snyggare med utblåset i mitten bara, men det är ju du som bestämmer. Vi ger ju bara smakråd och glada hejarop du vet! wink

http://www.youtube.com/watch?v=YLWtbAea … re=related
Senast redigerat av Putteliten (23 juli 2011)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
gutfucker skrev:
Riktigt fin golf!

Personligen tycker jag det såg rätt bra ut med din paintade diffuser, och utblås mitt i tycker jag bara är fult tongue

Tackar tackar! Jo jag tycker också det vore ganska ballt, sen har det ju en funktion också. Den lätta baken på golfen behöver nåt som styr upp lite tillsammans med vingen så tror jag faktiskt att det kan göra en del skillnad på väghållningen. Toppfarten kanske ökar nån km/h pga bättre aerodynamik, haha 

Skruvar till det skrev:
Ja kör på diffuser jag känner en kille som kan drapera den i kolfiber här i stan om du vill.

Off topic Såg att din garagegranne har en peugeot 106 stämmer det för tjejens farsa har en ståendes om han vill ha billig reservdelsbil.

Utblåset tycker jag passar bra där det sitter.

Jo, jag tror att det kommer bli något sådant faktiskt. Men då borde jag kolfiberdrapera vingen, göra om fronspoilern lite med kolfiberläpp, kolfiberhandtag, kolfiberbackspeglar, hehe allt svart till kolfiber.. vore inte dumt.
Utblås i mitten kommer det inte bli, för omständigt och det kommer ge minst ½m längre avgassystem.

Han har sålt sin 106:a för ett bra tag sen. Dock har han en 205 cab nu, hehe o en skyline 4-dörrars.

=Putteliten skrev:
Hehe, kolla denna! Pontiac Trans Am, Civic TypeR och Mitshu EVO. Känns inte riktigt som att dom hör hemma där. tongue
Kollat igenom ett par klipp nu, tycker faktiskt att det är snyggare med utblåset i mitten bara, men det är ju du som bestämmer. Vi ger ju bara smakråd och glada hejarop du vet! wink

http://www.youtube.com/watch?v=YLWtbAea … re=related

Aoh, fifan jag har kollat igenom typ alla klipp från bergrennen, så många sjukt balla bilar. Jag uppskattar såklart smakråd och jag säger inte att det är fult med utblås i mitten.. men som sagt, omständigt och ovärt. Skillnad vore det om man kunde dra det i mitten av bilen hela vägen, men det skulle kräva ombyggnation av golvet och/eller flyttad tank då det bara finns ett hål för avgas på ena sidan över bakaxeln.

1 702 Inlägg
23 juli 2011
Han har sålt sin 106:a för ett bra tag sen. Dock har han en 205 cab nu, hehe o en skyline 4-dörrars.

Okej såg bara den i ditt garage.

En viss Robert tycker att du ska turbokonvertera han säger även att han har så lite att göra själv så han gärna hjälper till med detta.

Kompis till mig granne till dig.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
Skruvar till det skrev:

Okej såg bara den i ditt garage.

En viss Robert tycker att du ska turbokonvertera han säger även att han har så lite att göra själv så han gärna hjälper till med detta.

Kompis till mig granne till dig.

Okej, ja han sålde den för att han inte ville ha ett nästan färdigt projekt.

Haha, ja jävlar va Robban tjatar om denna turbokonvertering tongue Det kommer inte bli nåt med det i detta skedet iaf. Det får komma senare i så fall. Ska jag sälja nuvarande topp så vill jag att den ska vara top notch så att man kan ta betalt därefter också. Halvfärdiga grejer får man inte mkt för.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
Har varit ganska dött här några dagar nu.. har inte gjort så mkt heller, mest småsaker samt garaget.

Toppen är iaf färdig på utsidan, det blev för tråkigt så jag orkar inte göra den "top notch" så att säga. Slipade in ventilerna också med indianpinne, först grov sen fin pasta. Såg helt ok ut.

Har även slipat ner kanten i förbränningsrummen runt ventilsätena för bättre flöde, sedan polerat lite så att inga vassa kanter kvarstår. Tvättade och spolade hela toppen så att det inte ligger massa spån i kanalerna, avslutade med tryckluft överallt.

Hade även tänkt testköra k-jeten. Körde först test med pumpen som satt på bilen med bensin. Flödade bra ur alla spridare och jämnt.

Sen satte jag dit en ny pump från biltema, körde med bensin och förtunning för att göra rent. Funkade bra, men när jag sen skulle köra flödestestet så säckade den ihop..
BRA SKIT från biltema! Den går varken framåt eller bakåt nu.. o då körde jag med filter. klickar bara o blir varm som fan.

Så en ny pump får inhandlas och inte nåt från biltema denna gången.

Sen väntar jag fortfarande på mina stakjävlar.. han som fixat dem har gått på semester och blivit okontaktbar ens för hans bror.. well well, han kommer väl hem nån gång..

Annars har jag som sagt pillat lite med garaget, fått upp fler hyllor, sorterat lite skit.
Svetsade även på 1m rör på saab-härket som slutdämparen var skrot på, nu låter den rally, haha

Inga bilder blev det heller.. men det ska jag ordna imorn.

1 200 Inlägg
27 juli 2011
Jävlar vad du ligger i! Fortfarande semester? smile

Själv har man oxå kommit igång lite smått, kommer väl upp en tråd här snart.

p.s du har ett paket påväg, bättre sent än aldrig wink d.s

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
Njaaaa, ligger i o ligger i smile Har gott om tid att greja, men jag hade kunnat komma mkt längre om jag fått mina stakar o kolvar. Då hade jag kunnat ha motorn ihop o monterad på två dagar om jag velat smile

Jepp, börjar jobba 15:e aug igen, gött e det

Så trevligt, ska provmontera klockan i min andra instrumentpanel innan jag river ur den jag har i bilen, bara för att se hur det blir smile

Trevligt med projekttråd, kommer säkert bli bra och du får säga till om du behöver några delar eller tips. Har säljtråd på vwgolf och mk1 club.

1 200 Inlägg
27 juli 2011
Härligt med semester! Själv jobbar man tills den 26:e augusti, sen är det arbetsförnedringen igen...

Japp, projekttråden lär dyka upp här och vwgolf skulle jag gissa på, får se om jag orkar ha den på två ställen tongue Pm:a gärna din säljestråd smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
Ska väl göra en liten uppdatering då.

Har inte hänt så väldans mkt den senaste tiden, varit mkt med annat och inte fått tillbaka mina kolvar o stakar ÄN, vilket är lite irriterande.. men men..

Fick en klocka som jag har tänkt stoppa in istället för original varvräknare då det skulle se fånigt ut med dubbla varvräknare. Insett att jag då även måste flytta tankmätaren och ta bort original vattentemp eller ekonomimätaren.. enkelt val, ekonomimätaren har inget större syfte i denna bilen, hehe

Bild på klockan som jag fick gratis av Stackarn (Tack för den!)
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0546.jpg

Sen har jag även slipat in och monterat ventilerna, ja alla utom en då jag givetvis lyckades göra sönder en ventiltätning (får en ny imorn).
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0549.jpg

Skaffade en rörbit och skarvmuff för att kunna ta bort den första ljuddämparen om jag känner för det
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0550.jpg

Jag hittade ju en ventilkåpa från mkIII som jag har blästrat. Insåg att jag inte skulle orka polera den också, även om det vore fräckt.. så den fick bli lite ferrariröd smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0547.jpg

Det jag också ska göra med den är att fixa ett fäste för gaswiren, lite tjockare bockad aluminium som fästs med de två högra kåpbultarna.

Annars har det väl som sagt inte hänt så mkt.. skickat tillbaka den satans kamaxeln till tyskbögen iaf.. väntar på att få min refund så jag kan beställa en ny kamaxel. Denna gången blir det från ebay-butik och inte privat säljare. Schrick 288 kommer det med största sannolikhet att bli.

Klurar även fortfarande på hur jag ska göra med bilen framöver, bränslesystem osv.. fick två st solex 40 dubbelförgasare för en väldigt liten slant.. men gissar att de är i underkant för detta motorbygge.. kanske snyggar till dem och säljer vidare.. vem vet.. eller så går det att byta in dem och få 2st 45:or billigare.

Tror nog att det blir förgasare av nåt slag iaf.. weber/dellorto eller mc-förgasare.

Nu kan jag även avslöja att jag funderar lite kring överladdning.. fick tag i en g60-topp billigt. Men sen gäller det att välja mellan turbo och kompressor.. finns för- och nackdelar med båda givetvis.. men som sagt.. jag har inte ens bestämt om jag ska göra det eller inte under vintern.. vi får se helt enkelt.

över och ut /// Peter
Senast redigerat av Peter_Eriksson (4 augusti 2011)

563 Inlägg
Skrap
2 098 Inlägg
4 augusti 2011
riktigt bra blir det wink. Gött med klockan där !. Ne vad ska du med ekonomimätaren till, hehe wink

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
polo_td skrev:
Tack för att du tog dig tid igår.
Bygget är riktigt fräkt.

Varför inte gå mot MC förgasare fullt ut?
Den motor du bygger skulle bli iktigt rapp med det.

thomas

Jajemän, det var ju kul att se din kärra och höra lite mer om den också smile

Jo jag funderar faktiskt på att köra mc-förgasare, 40mm eller nåt sånt blir nog lagom. Helst ska det ju vara slidspjäll också för maximalt flöde, dock ej vakuumspjäll smile

Jofoon skrev:
riktigt bra blir det wink. Gött med klockan där !. Ne vad ska du med ekonomimätaren till, hehe wink

Jo det kan nog bli bra smile Måste bara kolla upp sladdarna på kretskortet bakom och koppla om så att tankmätaren kan kopplas in där uppe istället där ekonomimätaren sitter.

Skrap
2 098 Inlägg
4 augusti 2011
Peter_Eriksson skrev:
polo_td skrev:
Tack för att du tog dig tid igår.
Bygget är riktigt fräkt.

Varför inte gå mot MC förgasare fullt ut?
Den motor du bygger skulle bli iktigt rapp med det.

thomas

Jajemän, det var ju kul att se din kärra och höra lite mer om den också smile

Jo jag funderar faktiskt på att köra mc-förgasare, 40mm eller nåt sånt blir nog lagom. Helst ska det ju vara slidspjäll också för maximalt flöde, dock ej vakuumspjäll smile

Jofoon skrev:

Jo det kan nog bli bra smile Måste bara kolla upp sladdarna på kretskortet bakom och koppla om så att tankmätaren kan kopplas in där uppe istället där ekonomimätaren sitter.

Jo det måste du ju göra smile. Det blir nog bra med den saken smile

1 200 Inlägg
4 augusti 2011
Hoppas du blir nöjd med klockan! smile Ang överladdet så tycker jag du ska ha kompressor isf, är så jäkla häftigt på små bilar big_smile

Btw så har jag påbörjat mitt projekt oxå, http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=221683 om du vill kika in.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
JofooN skrev:
Jo det måste du ju göra smile. Det blir nog bra med den saken smile

Jepp, kan nog få lite konstiga signaler till tankmätaren annars, haha men det är ju bara att kapa i kretskortet och löda dit sladdar från där tankmätaren sitter inkopplad.

Stackarn skrev:
Hoppas du blir nöjd med klockan! smile Ang överladdet så tycker jag du ska ha kompressor isf, är så jäkla häftigt på små bilar big_smile

Btw så har jag påbörjat mitt projekt oxå, http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=221683 om du vill kika in.

Kommer säkert bli kanon smile Mmm, kompressor vore riktigt kul smile Men som sagt, inget är bestämt i dagsläget.. kanske inte blir nåt överladd alls.. Först och främst ska motorn plockas ihop, bilen höjas och besiktigas (missade ju ombes av bromsar pga raset). Sen får det beslutas närmare i vinter vad som ska göras. Riktigt sugen på att bygga ihop mc-förgasare också. Ska kolla projekttråden, golfprojekt är alltid skoj smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
Fick förresten äntligen tillbaka kolvar och stakar idag efter vikt/balansering. Nu sitter de i blocket, skvalpplåten är på, oljepumpen och tråget likaså. Hittade dock inte påsen med nya bultar till tråget, så tog några gamla tills jag hittar dem.

Samtliga ventiler är även monterade i toppen, väntar bara på en refund från ebay och tyskfan som inte vet vad han säljer så att jag kan beställa en ny kamaxel. Kommer bli den som jag tänkt, en schrick 288graders med 11,7mm maxlyft. Eller ska man kanske övergå till mekaniska.. hmm.. fast då behöver jag nya tryckare.. fan.. får se hur det blir.

Nån som har koll på diametern på mekaniska kammar? Tänkte om det kan skilja sig så att det blir jobbigt att konvertera från hydrauliska..

Sen kommer det med största sannolikhet satsas på mc-förgasare, fast med k-jet som besiktningsgrejer. Relativt enkelt att byta mellan dem. Överladd kommer att övervägas till framtiden.. eventuellt vinterprojekt.

41 Inlägg
5 augusti 2011
SKa va samma diameter på kammarna...ska köra 300+graderskam i min x-flow å då blir de mekaniska lyftare. big_smile (orginal hydraliska omgjorda till mekaniska!)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
Gti_Gurra skrev:
SKa va samma diameter på kammarna...ska köra 300+graderskam i min x-flow å då blir de mekaniska lyftare. big_smile (orginal hydraliska omgjorda till mekaniska!)

Ok, tänkte väl det. Hmm, nu får man ta o fundera lite på det.. kanske ska sätta i mekaniskt då när man ändå har det isärplockat..

Fördelen med det är att jag kan köra med en riktig grymme-kam samt att jag kan byta tillbaka till min gti-originalkam vid besiktning. Nackdelen är att man måste hålla på och schimsa in den. Sen skulle inte bättre fjädrar och lättare retainers skada så man kan utnyttja varven lite bättre.

Well well.. Jag har fixat lite smått idag, både framsteg och ett litet bakslag.

Lackade ju min mk3 ventilkåpa röd, körde filen i det för att kunna få snygga blanka ränder.. Det blev snyggt som fan, men två små missöden.. dels råkade jag ju givetvis stöta bort lack på en pytteliten fläck, dels så var den inte riktigt genomhärdad märkte jag eftersom den rynkades lite runt vw-märket mitt på.. ska lacka om den lilla biten så blir det bra.

Ett par bilder på vad som gjorts då iaf.

Bottendelen är nu färdig med balanserade delar.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0554.jpg

Toppen och ventilkåpan, toppen skall poleras lite till sen, ventilkåpan ska som sagt fixas med det lilla missödet
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0558.jpg

Toppen dragen med nya bultar (fick 10st i lådan..? två över). monterat toppen med nya bultar och ventilkåpan med såna snygga muttrar som jag inte vet vad de heter.. smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0559.jpg
Senast redigerat av Peter_Eriksson (7 augusti 2011)

Skrap
2 098 Inlägg
7 augusti 2011
Bra jobb du gör, som vanligt smile. Go putts big_smile

Sök