2519
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
838 166 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
Tackar tackar, ganska nöjd med det silvriga blocket själv faktiskt, passar bra med lite röda och svarta grejer.

Skulle faktiskt putsa lite mer på toppen, men jag pallade inte mer.. hehe.. har några fler saker som ska putsas upp.

Skrap
2 098 Inlägg
7 augusti 2011
Peter_Eriksson skrev:
Tackar tackar, ganska nöjd med det silvriga blocket själv faktiskt, passar bra med lite röda och svarta grejer.

Skulle faktiskt putsa lite mer på toppen, men jag pallade inte mer.. hehe.. har några fler saker som ska putsas upp.

Tycker du ska vara nöjd smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

9 142 Inlägg
7 augusti 2011
Ser riktigt bra ut! Vill med ha en sådär fräch maskin i min DKW! Fast jag har en cylinder mer än dig! big_smile Å lite mera att putsa också bara för det!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
JofooN skrev:
Tycker du ska vara nöjd smile

Jo det är klart, den är ju skapligt mkt finare än den maskin som satt i bilen när jag köpte den, hehe

Putteliten skrev:
Ser riktigt bra ut! Vill med ha en sådär fräch maskin i min DKW! Fast jag har en cylinder mer än dig! big_smile Å lite mera att putsa också bara för det!

Tackar tackar. Gör det då, bara o sätta igång, hehe fast en stor fördel är ju om man har motorn ur bilen då, vilket ger en hel del extrajobb smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
Trixat med lite olika grejer idag, men knappt nåt med motorn.. lite omotiverad för det för tillfället.. men iaf.. det kommer.

Däremot rev jag ur instrumentpanelen, vilket gick ganska lätt. sen plockade jag loss mittkonsolen, stereon o så började jag riva i ormboet där innanför.

Har nämligen tänkt att jag ska flytta ner stereon och upp med mätarna. Känns som bättre prioriterat med mätarna inom synfältet istället för stereon, hehe

Men så blev jag lite konfunderad när det gäller instrumentpanelen.. Kanske ska använda reserven istället för att kruxa för mkt med min.. vakuumgrejer o sånt på min som känns segt om det pajar. Då är det bättre att ta en utan den och plocka ihop en egen utan varvräknare. Vill man sen ha tillbaka original blir det betydligt lättare.

Jag hann inte riktigt färdigt, men det mesta är ändrat nu iaf, i kabelväg. Måste fixa mätarhållare uppe och stereofack nere.

På återseende /// P

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
polo_td skrev:
gött e de peter!!!

fan va du ligger i.

vi höres

Thomas

Jepp jepp, fast jag tycker ändå inte att jag ligger i så mkt. Kände mig hemskt ineffektiv igår smile

Jepp, ha det gött

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Hoppla hoppla, har inte varit så duktig med att uppdatera.. varit lite off några dagar.. lite har jag dock gjort med bilen.

Ventilkåpan blev sketsnygg, dock var det en liten rinning i lacken.. slipade ner den och la på lite ny färg.. wooot? lacken reste sig! sad

Som sagt, ser snyggt ut.. men så reste sig lacken av nån anledning.. gör om gör rätt..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0565.jpg

Sen har jag gjort rent generatorn och putsat upp den lite grann, ser helt ok ut även om det är massa synliga repor efter slipning.. bara kört till 400papper, kanske kör en omgång till om jag orkar.. kommer ju ärga förr eller senare ändå..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0569.jpg

Well well.. la på en kasse över topplocket, släckte lyset, låste och åkte hem.. ska försöka ta tag i det imorn och fixa det sista.. sen saknas bara kamrem och kamaxel för att montera skiten smile

Ska nog lacka ventilkåpan svart istället. då blir det typ bara tändkablarna kvar som är röda.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (13 augusti 2011)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
Fattigt med kommentarer här hörni... Men man får väl se till att göra något mer radikalt då smile

Hur som helst har det äntligen löst sig med den felaktiga kamaxeln. Den är tillbakaskickade och jag får tillbaka pengarna. Dock fick jag stå för returfrakten, vilket stör mig väldigt mkt då det är säljaren som angivit felaktiga uppgifter och sedan kommit med dåliga ursäkter samt varit väldigt långsam på att svara.

Men men, så fort pengarna trillar in på paypal så ska jag beställa en ny kamaxel, denna gång från ett företag.

Troligtvis blir det en schrick 288 graders kam med 11,7mm lyft, som det var tänkt från början.

Har även fått hem två st Solex 40 dubbla förgasare.. Egentligen är de väl lite i minsta laget till min maskin.. funderar på om jag ska använda dem eller sälja dem vidare för att satsa på mc-förgasare av lämplig dimension istället.. Vi får se helt enkelt.

1 200 Inlägg
16 augusti 2011
Vet om dubbla weber 40:s kompletta sånär på flotörhus, bestyckade för en trimmad 2-2,3L motor om du är sugen smile

Riktigt bra jobbat i övrigt, ber om ursäkt att jag varit lat och inte kommenterat något hmm Men sagt de mesta redan, slut på bra ord big_smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
Okok, njae.. om jag ska köra på 40mm så kan jag ju lika gärna köra på de jag har, bestyckningen kan man få hjälp med av diverse experter, iaf för en grundbestyckning. Sen har jag fått tag på ett billigt länkage för dubbla förgasare också. Bara insuget som är det största bekymret då, pump, btr och filter är ju lätt att få tag på.

Ingen fara, tyckte det bara var lite magert efter de senaste uppdateringarna smile Jag får väl chocka snart, hehe

Stackarn skrev:
Vet om dubbla weber 40:s kompletta sånär på flotörhus, bestyckade för en trimmad 2-2,3L motor om du är sugen smile

Riktigt bra jobbat i övrigt, ber om ursäkt att jag varit lat och inte kommenterat något hmm Men sagt de mesta redan, slut på bra ord big_smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
Hoppla hejsan! Det var några dagar sen man uppdaterade här ser jag. Men å andra sidan har det varit mkt jobb nu efter semestern och har inte hunnit vara i garaget speciellt mkt..

Idag blev det iaf en liten sväng, inte för att jag gjorde mkt idag heller.. men något iaf.

Ni vet ventilkåpan som jag lackade röd, slipade ner märket etc på och sedan la i bromsvätska för att lacken reste sig.. Den är lackad svart nu, nerslipat märke och streck, sen klarlack på det. blev riktigt fancy om jag får säga det själv smile

Ventilkåpan nylackad
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0577.jpg

Dock glömde jag givetvis ta bild på den monterad på motorn, som ser grym ut! tycker jag själv iaf. Bild påd det kommer i dagarna!

Sen har jag beställt en ny kamaxel, schrick 288 graders med 11,7mm lyft. Råkade även buda hem ett insug till dubbla förgasare, hehe så nu måste man ju nästan köra på det till att börja med iaf smile

1 200 Inlägg
23 augusti 2011
Riktigt snyggt! Längtar tills det är dags för motorpill på min tongue

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
Stackarn skrev:
Riktigt snyggt! Längtar tills det är dags för motorpill på min tongue

Tackar! Ja nu är iaf jag äntligen nöjd med den också smile

Dkv
592 Inlägg
23 augusti 2011
Ser bra ut det där! Vart snyggt! Kan tänka mig att det ger ett bra helhetsintryck! smile

Mvh Tommy

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
Tommy_F skrev:
Ser bra ut det där! Vart snyggt! Kan tänka mig att det ger ett bra helhetsintryck! smile

Mvh Tommy

Ja det blev riktigt fräsigt! Jag ska ta ett kort imorn på hela motorn så att man ser helheten, klar skillnad från förra gången smile

Men så ska man alltså våga sig på att köra med förgasare, blir spännande, hehe

Tomas
73 Inlägg
23 augusti 2011
Snyggt.. Inte dåligt vass kam det där.. Den kommer låta underbart på tomgången och vid gaspådraget för den delen. smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
Blueman skrev:
Snyggt.. Inte dåligt vass kam det där.. Den kommer låta underbart på tomgången och vid gaspådraget för den delen. smile

Tackar! Nä den ska nog gå fint i min motor, hade gärna haft rejälare ventilfjädrar, men effekten toppar ändå vid 7000rpm med den kammen.. och mitt varvstopp är 8000rpm.. Well, matchar bättre än original iaf smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
Detta kommer skickas till mig i dagarna, helt ok för 59£ smile

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/insug.jpg

Korta ben å långa armar
55 Inlägg
24 augusti 2011
Mycket läsvärd tråd, och låång. Fastnade redan igår kväll. Har ju haft GTI själv en gång '82:a 1600. Mycket fin och snabb bil. Tyvärr stulen för 11 år sedan och säkerligen slaktad. RIP. Golf är kult.

Även om jag kanske inte gillar skärmbreddningen så gör du ett jäkla jobb med bilen och verkar ha mycket energi trots bakslag med maskinen.
Kör på så blir det bra.
Tummarna sträckes...

Detta ska följas!!
cool
Senast redigerat av Kolhasse (25 augusti 2011)

Far min var fattig, men han hade filar som gick lätt...

Sök