1924
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
838 148 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
Hervas skrev:
Kanonbra jobbat Peter som vanligt!! Tack för senast det var väldigt trevligt att träffas och tjöta lite smile

Tackar Hervas! Absolut, tycker detsamma. Hoppas du hade nytta av ölen sen på kvällen big_smile

Korta ben å långa armar
55 Inlägg
27 augusti 2011
Peter_Eriksson skrev:
Tackar tackar! Mkt kul att höra smile Synd på golfen, kanske dags att skaffa en ny nu då, hehe

Ja tråden börjar bli skapligt lång nu.. har skrivit den under ca 1 års tid och det drar snabbt iväg smile Jag försöker att lägga upp många bilder, men måste skaffa en egen bra kamera då min bror har den som duger mestadels av tiden. Iphonen gör inget vidare jobb på den fronten..

Energi finns det gott om, man kan väl säga att det enda som hindrar mig att fortskrida med projektet helt och hållet handlar om ekonomi och brist på tillgång till mer verktyg (samt lyft).

/// Peter

Vill inte kapa tråden men bara ge ett exempel på hur det kan vara, på tal om motorproblem.

Den där GTI:n jag skrev om...
Körde motorn het (Kylarslangen sprack, mitt i smällkalla vintern) och blev tvungen att skaffa fram en ny topp. Fick tag i en från en skrot och de skickade denna. När vi fick hem den fattades kamaxel + överfallen. Suck... Ringde till skroten och frågade hur de hade tänkt att detta skulle fungera. Kammen är ju insliten med toppen i sina lagerlägen och med sina specifika överfall.

Nå, i alla fall skickades en ny topp och de lovade rappa upp praktikanten som plockat bort överfallen. Nu kom det alltså ännu en topp som monterades i bilen. Återstod en slagen topp och en utan överfall. Vad gör man med det som blivit över? Jag tog kammen och överfallen från den defekta toppen,
monterade detta i den okompletta toppen. Körde med ventilslippasta och drog åt överfallen vartefter. Sen var det bara att demontera och rengöra innan insmorning med riktig olja. Man måste våga lite ibland.

Voilá!! Ett styck fungerande topp till Volkswagen Golf GTI. Synd bara det är en 1600. Å nu är bilen historia också. Men en vacker dag kanske det landar en liten vass Mk1:a på gårn...

wink Ha det gött!

Far min var fattig, men han hade filar som gick lätt...

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
Kolhasse skrev:
Vill inte kapa tråden men bara ge ett exempel på hur det kan vara, på tal om motorproblem.

Den där GTI:n jag skrev om...
Körde motorn het (Kylarslangen sprack, mitt i smällkalla vintern) och blev tvungen att skaffa fram en ny topp. Fick tag i en från en skrot och de skickade denna. När vi fick hem den fattades kamaxel + överfallen. Suck... Ringde till skroten och frågade hur de hade tänkt att detta skulle fungera. Kammen är ju insliten med toppen i sina lagerlägen och med sina specifika överfall.

Nå, i alla fall skickades en ny topp och de lovade rappa upp praktikanten som plockat bort överfallen. Nu kom det alltså ännu en topp som monterades i bilen. Återstod en slagen topp och en utan överfall. Vad gör man med det som blivit över? Jag tog kammen och överfallen från den defekta toppen,
monterade detta i den okompletta toppen. Körde med ventilslippasta och drog åt överfallen vartefter. Sen var det bara att demontera och rengöra innan insmorning med riktig olja. Man måste våga lite ibland.

Voilá!! Ett styck fungerande topp till Volkswagen Golf GTI. Synd bara det är en 1600. Å nu är bilen historia också. Men en vacker dag kanske det landar en liten vass Mk1:a på gårn...

wink Ha det gött!

Ingen fara, kul att läsa om andras erfarenheter med golf 1:or smile Med lite tålamod och uppfinningsrikedom så går det att lösa många problem. Även om det ofta svider i gamla entusiaster när man berättar om vissa mindre original lösningar hehe

Korta ben å långa armar
55 Inlägg
27 augusti 2011
Sant!
Har du förresten sett detta? Eller hört...
Den låter varvvillig.
tongue
http://www.youtube.com/watch?v=n8i5G4l6Kkw

9 142 Inlägg
27 augusti 2011
Kolhasse skrev:
Sant!
Den låter varvvillig.
tongue

Lät ju jävligt potent i alla fall. Skulle vilja se hur den ter sig på vägen.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
Kolhasse skrev:
Sant!
Den låter varvvillig.
tongue

Har sett många klipp från berg cup men inte just detta, fasiken så fint att kunna varva 10Krpm big_smile Jag får nöja mig med 8Krpm för ett tag iaf..

9 142 Inlägg
27 augusti 2011
Peter_Eriksson skrev:
Kolhasse skrev:
Sant!
Den låter varvvillig.
tongue

Har sett många klipp från berg cup men inte just detta, fasiken så fint att kunna varva 10Krpm big_smile Jag får nöja mig med 8Krpm för ett tag iaf..

Kommer kosta mycket pengar och arbete för dom där sista 2000 varven känns det som.

Korta ben å långa armar
55 Inlägg
27 augusti 2011
Ja det var en våghalsig förare. Normalt så växlar man ju upp ganska lugnt och mäter toppeffekt på högsta växeln. Denna drog som en biltjuv genom hela registret, på alla växlar. Fan... det var kanske han som snodde min bil...
;-)

Ingen vill ju skotta på bromsningen.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
Putteliten skrev:
Peter_Eriksson skrev:
Kolhasse skrev:
Sant!
Den låter varvvillig.
tongue

Kommer kosta mycket pengar och arbete för dom där sista 2000 varven känns det som.

Egentligen är det inte så överjävligt dyrt. Jag har redan balanserat bottendelen så noga det går i princip. Möjligtvis att man kunde knivegg:a veven och lätta svänghjulet ytterligare.

men det som skulle behövas är mekanisk kam 300+ grader duration mekaniska tryckare, hårda fjädrar och lätta retainers. Sen bör man ha ett avgas med mkt bra flöde.

Kolhasse skrev:
Ja det var en våghalsig förare. Normalt så växlar man ju upp ganska lugnt och mäter toppeffekt på högsta växeln. Denna drog som en biltjuv genom hela registret, på alla växlar. Fan... det var kanske han som snodde min bil...
;-)

Ingen vill ju skotta på bromsningen.

Hehe, ja han körde inte lugnt direkt.. var en sån typ på bugrun också, han stod o drog bilen på varvstopp minst 20ggr/dag så det hördes över hela området.

Njae.. men däremot var det nån jävel som snodde min saab 9000 inatt.. Var på kräftskiva i Mölnlycke där vi sov över, ingen bil på parkeringen när vi skulle hem.. sad

Bilen i sig bryr jag mig inte om, men jävligt störande.. vi åkte en vända och letade lite men såg inget..

Så om nån ser en vit saab 9000 med regnr. ARK 336 så hojta tilll!

Korta ben å långa armar
55 Inlägg
27 augusti 2011
Jag har en bra historia om just saab 9000 men nu ska vi prata golf. Synd ändå, eftersom det är ditt transportmedel.
Tjyvj*väl. Hatar sånt slödder nåt överj*vligt. Du kan ju föreställa dig vad jag ville göra med den som stal min GTI. Men det var väl nån krake utan liv och statistiskt sett ligger han 2 meter ner nu. TACK!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
Kolhasse skrev:
Jag har en bra historia om just saab 9000 men nu ska vi prata golf. Synd ändå, eftersom det är ditt transportmedel.
Tjyvj*väl. Hatar sånt slödder nåt överj*vligt. Du kan ju föreställa dig vad jag ville göra med den som stal min GTI. Men det var väl nån krake utan liv och statistiskt sett ligger han 2 meter ner nu. TACK!

hehehe, finns många bra historier om saab. Det dummaste av mig var att bara ha en trafikförsäkring på Sveriges vanligaste flyktfordon.. Så den är väl sönderslagen om några dagar eller uppbränd nånstans. Fan vad jag hatar tjuvjävlar... Det som stör mig är att de säkerligen blir lika förbannade själva om nån stjäl från dem.

Tur biljäveln bara kostade 1500:- iaf. Hade det varit golfen hade jag varit helt förstörd.. tur den har larm och helförsäkring.

Tomas
73 Inlägg
27 augusti 2011
Gillar färgsättningen på din nya motor. smile

Kamaxelöverfall och kamaxlar går det att plocka hur som helst så länge det är inom samma motorbeteckning. Minns för många årsedan då jag råkade vända ett överfall fel så det gick i 2 bitar då jag drog åt det. Men det var bara att plocka ett från en reservdelsmotor och skruva på.
När jag har renoverat motorer så brukar jag plocka ihop de finaste överfallen.
Men köper man t.ex. billet överfall då ska dessa lineborras.

Appropå Saab så hade jag en gång itiden en 9000 CSE Turbo -97:a.
Skickade upp den på pallbockar och böt koppling på det.
Gjorde ett 2fingers grepp på u-ringsnycklen och skulle dra loss en bult på downpipen.
Det käppte till i fingret.. Nu är det fingret pajj. Det går inte att böjja det.
Så någon boxningsnäve går det inte längre att knyta ihop. smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
Ja, motorn blev riktigt snygg smile Klart nöjd med att jag bytte till svart på ventilkåpan. Jo jag har för mig att det inte heller är några större bekymmer att byta överfall sålänge det är samma mått, man kan ju köpa nya överfall både till kamaxel och ramlager, dock har jag också läst nåt om att lineborrning är nödvändigt.

Saab:en var ingen bil jag ville ha egentligen, men en polare skulle flytta till Australien dagen efter och var tvungen att bli av med den så jag fick den för 1500:- med helkasst avgas som vi bara svetsade ihop till dugligt skick. Hade inte tänkt lägga en krona mer än nödvändigt på den, men jävligt skönt att ha en slit- och slängbil att bara ta sig runt med.. Nu får vi kika efter nåt annat..

Trasiga kroppsdelar är aldrig roligt.. har varit förskonad från sånt än så länge så när som på en borr i tummen och lite anda småskador. Måste nog säga att svetsblänk var många ggr värre än ett par stygn i tummen..

Blueman skrev:
Gillar färgsättningen på din nya motor. smile

Kamaxelöverfall och kamaxlar går det att plocka hur som helst så länge det är inom samma motorbeteckning. Minns för många årsedan då jag råkade vända ett överfall fel så det gick i 2 bitar då jag drog åt det. Men det var bara att plocka ett från en reservdelsmotor och skruva på.
När jag har renoverat motorer så brukar jag plocka ihop de finaste överfallen.
Men köper man t.ex. billet överfall då ska dessa lineborras.

Appropå Saab så hade jag en gång itiden en 9000 CSE Turbo -97:a.
Skickade upp den på pallbockar och böt koppling på det.
Gjorde ett 2fingers grepp på u-ringsnycklen och skulle dra loss en bult på downpipen.
Det käppte till i fingret.. Nu är det fingret pajj. Det går inte att böjja det.
Så någon boxningsnäve går det inte längre att knyta ihop. smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
jahopp, har varit väldigt dåligt med arbete på golfen det senaste.. blir ju lite så när man börjar jobba igen, har annat för sig, bruksbilen stulen och återfunnen..

Så jag har ägnat ett antal timmar åt att sila blocket efter en duglig bruksbil. Min första tanke var att lägga 10-15k på en duglig volvo turbo, helst bakhjulsdriven... den ena sämre än den andra, den tredje gått längre än den fjärde osv.. hittade en 240 turbo som verkade skoj och i dugligt skick.. dock sa sambon tvärt nej då hon tycker det är en av de fulaste bilar som någonsin tillverkats.. well well.. jag tycker iofs 740 är stjärnstopp x fulare..

När jag nästan var helt uppgiven så var den bara där.. Den perfekta bruksbilen big_smile (om man frågar mig)

Caddy GT -88 den nya familjemedlemmen!
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/caddy.jpg

1 200 Inlägg
1 september 2011
Älskar caddy! Så häftiga när man sänkt dem big_smile Var faktiskt nära på att sälja golfen och köpa en caddy istället...

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
Putteliten skrev:
Yeah! Fan va nice! Gott skick rakt igenom eller?

Det är väl bruksskick på den skulle jag säga, men det ska ju vara en bruksbil samt att priset var skrämmande bra så det känns grymt ändå big_smile

Stackarn skrev:
Älskar caddy! Så häftiga när man sänkt dem big_smile Var faktiskt nära på att sälja golfen och köpa en caddy istället...

Samma här! Har länge velat ha en, men aldrig så mkt så att jag funderat på att sälja min golf smile

853 Inlägg
1 september 2011
Peter_Eriksson skrev:
Putteliten skrev:
Yeah! Fan va nice! Gott skick rakt igenom eller?

Det är väl bruksskick på den skulle jag säga, men det ska ju vara en bruksbil samt att priset var skrämmande bra så det känns grymt ändå big_smile

Stackarn skrev:

Samma här! Har länge velat ha en, men aldrig så mkt så att jag funderat på att sälja min golf smile

Hur långt har den gått?

Och vad gav du för den?

smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
Johanness skrev:
Hur långt har den gått?

Och vad gav du för den?

smile

Den har gått ca 18K och jag gav 5500:- skattad och besiktigad smile
Senast redigerat av Peter_Eriksson (1 september 2011)

853 Inlägg
2 september 2011
Peter_Eriksson skrev:
Johanness skrev:
Hur långt har den gått?

Och vad gav du för den?

smile

Den har gått ca 18K och jag gav 5500:- skattad och besiktigad smile

Oj! Finemang!

Sök