1635
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
838 072 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
Johanness skrev:
Oj! Finemang!

Absolut! Kunde nog inte hittat en bättre bruksbil för dem pengarna smile det är även MINST 5mm kvar på däcken, kände bara med fingrarna (åretrunt däck) sen har jag iofs dubbade vinterdäck från golfen.

Men sen måste avgaset fixas då det läcker samt sätta dit ett slutrör som ser lite roligare ut. Stereo och högtalare skall i den också och fixa reglage till fläkten. Alltid lite småsaker att pilla med smile

853 Inlägg
2 september 2011
Peter_Eriksson skrev:
Johanness skrev:
Oj! Finemang!

Absolut! Kunde nog inte hittat en bättre bruksbil för dem pengarna smile det är även MINST 5mm kvar på däcken, kände bara med fingrarna (åretrunt däck) sen har jag iofs dubbade vinterdäck från golfen.

Men sen måste avgaset fixas då det läcker samt sätta dit ett slutrör som ser lite roligare ut. Stereo och högtalare skall i den också och fixa reglage till fläkten. Alltid lite småsaker att pilla med smile

Låter ju som ett bra köp!

Men det är ju charmen när man köper bil (enligt mig) att fixa och dona lite. smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
Johanness skrev:
Låter ju som ett bra köp!

Men det är ju charmen när man köper bil (enligt mig) att fixa och dona lite. smile

Det känns som ett bra köp hittills iaf, har bara kört den hem smile Klart, jag förväntar mig inte att en begagnad bil ska vara helt felfri och perfekt, speciellt inte om den är över 20 år och kostar ett par krogkvällar smile

9 141 Inlägg
2 september 2011
Hehe, skitsamma om man köper en helt ny bil. Finns alltid en massa saker man vill göra med dom också!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
Putteliten skrev:
Hehe, skitsamma om man köper en helt ny bil. Finns alltid en massa saker man vill göra med dom också!

faktiskt helt sant!

Men jag kommer nog göra en projekttråd om caddyn, så inte denna tråden blir alltför OT.

Så kom med idéer till Golfen istället big_smile

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
2 september 2011
trevlig att se att den kommer i goda händer!
har följt den ganska bra sedan taket blev lila! smile

sitter utblåset kvar i mitten bak?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

36 Inlägg
2 september 2011
Efter och ha läst alla sidor i går kväll och i natt, måste jag bara få säga att det är ett enormt trevligt bygge du har där . Fortsätt i den stilen tycker jag, sälja är väl dumt i slutet någon gång. Behåll denna klassiker är ju trevligt för dina evt barn senare i livet och ta över wink ( För du är väl inne ibland också ? )

Tummen upp ska du ha , sen en extra eloge till alla våra bättre halvor som står ut med detta och låter oss få hållas ..

Inget är omöjligt, det tar bara lite längre tid...

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
båge skrev:
trevlig att se att den kommer i goda händer!
har följt den ganska bra sedan taket blev lila! smile

sitter utblåset kvar i mitten bak?

Hallå du! Kul att höra, jag ska ta hand om den även om den kommer att användas som bruksbil smile
Jag hittade själv projekttråden på mk1 club o lusläste den igår efter att jag ringde på annonsen, hehe

Nope, avgassröret mynnar ut på vänster sida, bakifrån sett. Jag ska fixa till det lite med ett snyggare slutrör, antagligen dubbla, typ dtm fast snett utåt sidan.

Kommer att starta en egen projekttråd för caddyn, så det inte blir för mkt kladd här i golfens tråd smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
Tackar, va roligt att höra! Bygget kommer att fortsätta, även om det gått segt på slutet.. Bilen hade egentligen kunnat vara på vägarna nu, men strul med kamaxel som var fel och tog en månad att returnera gjorde att jag tappade musten lite, samt att bruksbilen blev stulen i helgen. Men snart drar jag igång på allvar igen, troligtvis satsar jag på att få ut den till våren. Nu har jag ju ändå caddyn som är besiktigad tom april nästa år. Kommer med största sannolikhet inte att sälja golfen på ett bra tag, inte om man ska få valuta för all tid och pengar man lagt på den. Jag har givetvis haft stunder då jag funderat på det, men min sambo (creds till henne precis som du skriver) har stöttat mig att behålla den då hon vet hur mkt jag lagt på den och hur mkt jag tycker om den.

Håll utkik, för det kommer att uppdateras framöver. Tex. så har jag pratat med Tommy på rallydelar ang. lite gasreglage och munstycken till förgasare big_smile

viciousnightmare skrev:
Efter och ha läst alla sidor i går kväll och i natt, måste jag bara få säga att det är ett enormt trevligt bygge du har där . Fortsätt i den stilen tycker jag, sälja är väl dumt i slutet någon gång. Behåll denna klassiker är ju trevligt för dina evt barn senare i livet och ta över wink ( För du är väl inne ibland också ? )

Tummen upp ska du ha , sen en extra eloge till alla våra bättre halvor som står ut med detta och låter oss få hållas ..

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
2 september 2011
KUng är du mr pete big_smile hahahaha

Peder DailyFresh

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
Jepp jepp, ett par paket har ramlat in till golfen. bl.a en ställbar bränsletrycksregulator till förgasare, o-ringspackningar mellan förgasare och insug, en choke-wire. Fick en avi idag med, antingen är det magnetisk oljeplugg eller så är det coilovers till en polares clio, det visar sig när jag sticker ner till hemköp.

tappat suget lite för tillfället.. men jag ska komma igen snart.. mkt smågrejer som måste göras. tex däcken måste krängas av och fälgarna tätas lite då de pyser lite lite.. antagligen i svetsar nånstans från breddningen.

Sen har vi fått lite funderingar kring caddyn.. visst, den är en helskön glidarbil i rätt stuk. Men den är inte så praktisk när man är två + hund (tur hunden inte är så stor) o man tex ska åka o handla.. dvs den är inte en optimal bruksbil alls.. kolla bytestråden wink

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
5 september 2011
Vet en cab som kan bytas bort wink

Peder DailyFresh

36 Inlägg
5 september 2011
Om suget är borta så börja planera ett bygge till din andra halva , varför inte en berg polo???

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
peder skrev:
Vet en cab som kan bytas bort wink

Finn två fel tongue Cab, njaee.. peugeot.. njaeeee.. sorry Peder.. tongue

Dock hade ju caddyn passat som andrabil åt dig perfekt, bara att langa upp däck på flaket, kolla med dina garagepolare då om det är nån som har en duglig bil att byta bort.

Viciousnightmare skrev:
Om suget är borta så börja planera ett bygge till din andra halva , varför inte en berg polo???

Hehehe, vore ganska fränt med en polo, eller varför inte en gammal passat med berg cup kit smile

Suget ska nog komma tillbaka snart, måste bara räta ut ekonomin lite grann efter några oförutsetta utgifter, plötsligt behov av ny bruksbil etc.

Jag behöver bara komma igång igen.. grejen är att jag är riktigt taggad på att testa med förgasare.. men bara det att webers kostar fläsk och de solex 40 jag har känns lite i underkant till den motorn jag har satt ihop.

Det som tar musten ur en är att behöva kompromissa hela tiden och göra lösningar som man inte kommer att vara helt nöjd med.. men men.. är man inte ekonomiskt oberoende så är det smällar man får ta.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (5 september 2011)

1 200 Inlägg
6 september 2011
Du har ju hela vintern på dig att spara! smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
Stackarn skrev:
Du har ju hela vintern på dig att spara! smile

Jovisst har jag det.. men samtidigt vill jag inte låta motorn stå allför länge heller.. man vet aldrig om det kommit olja överallt så kanske det står o rostar till slut.. vore ju inte fett kul..

tänkte jag skulle koppla på en fördelaraxel jag har över och pumpa runt lite olja i motorn för att minska risken, även om jag oljat in allt så är det lika bra att va på den säkra sidan.

Hur som helst.. helst skulle jag vilja provstarta den innan vintern och köra lite.. men förhoppningarna om det är ganska små. Sen är det kallt i garaget på vintern också då man inte kan ha på full värme jämt. med termostat kan jag hålla en 5 grader och sen dra på när jag är där o grejar, men isoleringen är inte den bästa så det håller sig inte jättevarmt länge.

36 Inlägg
6 september 2011
Montera på en startmotor samt motorvärmare wink då har du ursäkt för och hänga lite extra i garaget med wink

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
viciousnightmare skrev:
Montera på en startmotor samt motorvärmare wink då har du ursäkt för och hänga lite extra i garaget med wink

Hehe, funkar ju det också. Men jag tänkte värma tråget och köra med borrmaskin på oljepumpen medan en polare drar runt motorn för hand, det borde funka det också.

Var i garaget idag, fast utanför med caddyn. bytte packningen mellan grenrör och främre rör, var tvungen att köpa en klammerspridare på biltema för att få isär skiten.. fan va segt det är att ligga under bilen., precis när jag blev klar började det regna.. nu är det riktigt skitväder ute.. jag vill ha sommar året runt smile

Tomas
73 Inlägg
10 september 2011
Här händer det grejjer ser jag. smile

Jag tror det är riskfritt med att låta motorn stå över vintern.
Bara den står torrt och fint så, det jag brukar göra innan jag startar upp en motor
första gången eller en motor som stått länge är att tabort ventilkåpan och hälla en skvätt
motorolja över kamaxeln. Det man kan göra när man sätter ihop en motor är att
använda sig av ett rött monteringsfett till ram/vevlager och överfallen till kamaxel.
Men jag anser att pensla motorolja funkar lika bra.. Oljefilmen ligger kvar.
Fast det beror ju på hur känsliga motorerna är med..

Låt det ta den tid det tar för att bli klar med motorn. cool

Nästa steg på min hobbybil blir justera in kammen med justerbart kamdrev och montera en Bosch 044 pump.
Ställa in framvagnen och rulla in på besiktningen och se vad dom säger. roll
Men det bli till våren/sommaren 2012.. wink

Sök