2022
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
838 045 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 september 2011
Trådstartare
Jo det ska väl vara lugnt egentligen, jag har oljat in allt ordentligt vid montering och hällt i lite olja i motorn.. vred runt den idag efter jag hällt i lite mer olja.

Det händer faktiskt inte så fasansfullt mkt.. inte så mkt som jag vill iaf..

Eventuellt kommer det bli ett haltech F7 istället för förgasarna.. ok det är ett gammalt sprut, men ska vara bra ändå.. får det ganska billigt helt komplett med härva, givare, spridare, fuelrail, spridarhylsor etc etc. jag är van dos-användäre så mappning bör inte vara några problem.

Ytterligare ett eventuellt är att jag funderar på att använda förgasarna ändå, fast bara som separata spjäll. Vad är det man behöver göra..? tänkte på diverse hål och munstycken som kanske måste pluggas..?

pump måste jag också skaffa en vettig. Min kam är på väg hem, rätt kam denna gång hoppas jag tongue

Känns segt att golfen har stått stilla så länge nu.. sen har jag lite krux med bruksbil också.. sjukt trött på gamla bilar som krånglar..

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
Nu är det bestämt att jag ska köra på megasquirt! Hittat en snubbe på skogenracing som säljer färdigbyggt till bra pris, byglat för att köra med hallgivare. kablage köper jag från protoparts.fi färdigt och uppmärkt. Sen blir det att fixa lite givare och spjällhus med lägesgivare etc.

Projektet skall få en tidsplan och ska vara körbart till våren.

1 200 Inlägg
11 september 2011
Härligt! Och tråkigt på samma gång tongue

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
Stackarn skrev:

Jao, fast det gamla k-jetronic känns så jävla opålitligt.. har ingen lust att skjuta sönder en motor till pga det. Ms är sjukt mkt bättre, styr både soppa och tändning.

Ska bli kul att riva ur all el.. NOT.. haha jag gillar inte el alls egentligen.. så det visar sig väl sen vad man har givit sig in på..

1 200 Inlägg
12 september 2011
Peter_Eriksson skrev:
Stackarn skrev:

Jao, fast det gamla k-jetronic känns så jävla opålitligt.. har ingen lust att skjuta sönder en motor till pga det. Ms är sjukt mkt bättre, styr både soppa och tändning.

Ska bli kul att riva ur all el.. NOT.. haha jag gillar inte el alls egentligen.. så det visar sig väl sen vad man har givit sig in på..

Tänkte mest på förgasare jag tongue Nä el är fan inte roligt!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
Stackarn skrev:
Tänkte mest på förgasare jag tongue Nä el är fan inte roligt!

Well.. jovisst, förgasare är ballt men låter mer än det ger om man inte får till det riktigt ordentligt, minst 45:or skulle behövas till min motor. o weberförgasare med tillbehör är allt annat än billigt. Då känns det vettigare att lägga pengar på något man kan använda framöver vid eventuell konvertering, e85, överladd.. vem vet

Blir en färdig härva för mig då jag inte pallar hålla på med det, känns klart värt 55euro för att ha det ordnat.

1 200 Inlägg
12 september 2011
Peter_Eriksson skrev:
Well.. jovisst, förgasare är ballt men låter mer än det ger om man inte får till det riktigt ordentligt, minst 45:or skulle behövas till min motor. o weberförgasare med tillbehör är allt annat än billigt. Då känns det vettigare att lägga pengar på något man kan använda framöver vid eventuell konvertering, e85, överladd.. vem vet

Blir en färdig härva för mig då jag inte pallar hålla på med det, känns klart värt 55euro för att ha det ordnat.

Ja, förgasare är svårt och dyrt att få optimalt tyvärr hmm MS är nog helt rätt väg att gå, och 500 spänn var billigt jämfört med alvedonkostnaden om man ska koppla allt själv tongue

Tomas
73 Inlägg
12 september 2011
Spännande med megasquirt konventering. Där kommer du vinna flera hkr snabbt.

Inte är K-Jetronik opålitligt, wink Boven iditt drama var väll ändå en miss på förtändningen.?
Men optimalast är elektroniskt insprut.

Vi får hålla tummarna för att det är rätt kam denna gång.
Hur många grader blev det tillslut? orig. ventilfjädrar ska räcka till ca: 290gr och 8000varv vill jag minnas. big_smile
Lägg gärna upp en bild på kamkortet när kammen kommer. Intressant att kika lite på specen.cool

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
Ja det ska bli spännande, speciellt eftersom jag tycker el är tråkigt, hahaha

Mjaa.. det är opålitligt på det sättet att man inte vet om det fungerar som det ska.. mkt känsligt för smuts etc.
Elektroniskt kommer bli många ggr bättre smile

Det är en shrick 288 racing nockenwelle smile
288 grader duration
11,7mm lyft
4000-7000 effektomfång (vill egentligen ha upp till 8-8500 men då krävs konvertering till mek. lyftare).

Tomas
73 Inlägg
13 september 2011
sportnockenwelle+fächerkrümmer blir en fin kombination det. big_smile

Ska bli kul att följa insprutningsbygget.
Blir det separata VAG tändspolar med.?

Ja, mek. lyftarna är bra på det viset att de håller långt upp i registret.
Sen finns det lite roligare kammar till dom, då bascirkeln är större.
Men det går ju att bygga om en hydr. topp till en mek.
Billgast är nog att plocka över ventiler och lyftare från mek. topp till en hyd. topp.
Men nu har du ju allt klart redan. Så det är bara att köra på.
Effekt kommer du få så det räcker ändå med detta trimgodiset.smile

Btw. så har jag beställt ett justerbart kamdrev nu från Catcams.
Har läst på lite om det där med val av drev. Finns mkt skräp ute på marknaden
som slits ned av kamrem osv. så det fick bli det säkra före det osäkra med en kvalitéts drev.
Har även ett ganska spännande TDC verktyg på ingång från USA.
Slipper kanske även att grejja med gradskiva på remskivan, fast jag ska dubbelkolla med gradskiva ändå.
Men det blir ett projekt till våren det. cool

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
hehe, jajemän.

Till en början kommer det inte bli separata spolar, utan jag kommer låta ms:et styra tändningen helt. Fördelaren skall därför låsas så att det inte blir nåt vajsing med förtändningen. Spolen jag börjar med är en msd blaster II. Duger säkert ett tag.

Visst går det att konvertera till mekanisk kam, men det är en ganska omfattande operation. ventiler, styrningar (då man ändå vill byta till 7mm om man ska byta), tätningar, lyftare, kamaxel etc.

Om jag ska byta till mekaniska så kommer det bli byte av hela topplocket. fast då känns det samtidigt dumt att inte övergå till 16v.. tongue så får väl bli 16v motor med smidda kolvar, h-stakar o turbo i nästa steg, hahaha

Mitt mål är 200 sughästar och det känns väl inte helt omöjligt iaf. lite fler modifieringar så ska vi se.

nice med drev från catcams, då kan man lita på att det bra grejer iaf smile Jag kommer att köra på mitt hemmasnickrade drev, jag tycker det känns välgjort.

Vad är det för tdc-verktyg?

Tomas
73 Inlägg
16 september 2011
Ska bli kul att se om mitt extratorrör håller sig från sprickor och dyligt med.
Det blir väldigt varmt från motorn. smile

Okey, så du nollar tändningen mot 1an på svänghjulet och sedan ställer förtändningen i ECU:n?

Ja, det går att spåra ut helt totalt om man vill det.
Men nog tycker jag du ska hålla dig till sughästar. Det har sin charm. smile

200hk borde inte vara omöjligt att få ut.
Det fanns en Golf 2a här på byn för en massa årsedan som Forsbergs hade byggt en motor till.
Den gick som ett skott. Rackarns vad den sköt iväg.
Vad de hade gjort på den motorn visste dock inte ägaren.

Ja, Catcams gör fina grejjer som man kan lita på. Ventilsallad är det sista man vill ha. tongue

TDC verktyget hittar du här:
Det är en ganska simpel princip som man skruvar ner i tändstifthålet.
Kolven påverkar den fjäderbelastade pinnen som har en gradering på sig.
http://www.etoolcart.com/topdeadcenteri … a7880.aspx

En sak jag tänkt på när jag läst denna tråd är om du äger eller har läst trimningshandboken för Golfar.?
Det står enl. mig en heldel intressanta och lärorika fakta iden. allt från optimering till inställning av just kamaxlar, vad tävlings golfar körde med för grejjor osv. Dessa böcker är svåra att få tag i. Men ibland kan man komma åt ett fynd. cool

Jag tog en bild på min bok så du kan se hur den ser ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-327e7c07788d2bcfc180f64653a4d2e8.jpg

853 Inlägg
16 september 2011
Blueman skrev:

Okey, så du nollar tändningen mot 1an på svänghjulet och sedan ställer förtändningen i ECU:n?

Det fanns en Golf 2a här på byn för en massa årsedan som Forsbergs hade byggt en motor till.

Ja, Catcams gör fina grejjer som man kan lita på. Ventilsallad är det sista man vill ha. tongue

En sak jag tänkt på när jag läst denna tråd är om du äger eller har läst trimningshandboken för Golfar.?
Det står enl. mig en heldel intressanta och lärorika fakta iden. allt från optimering till inställning av just kamaxlar, vad tävlings golfar körde med för grejjor osv. Dessa böcker är svåra att få tag i. Men ibland kan man komma åt ett fynd. cool

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … a4d2e8.jpg

Haha, frän bok. big_smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
Alltid kul att testa nya delar för att se om man märker någon skillnad och om det håller.

Ja, jag ska ju låta ecu:n styra tändningen och fördelaren ser bara till att gnistan kommer till rätt cylinder.
Blir väl bättre tändgrejer senare, men får ta en sak i taget, ms gör det ju inte dåligt iofs.

Att spåra ur totalt har det redan gjort ett par ggr för mig, svårt att låta bli.. När man ändå gör nånting, varför inte göra det ordentligt? smile

Tror inte heller att 200 borde vara orimligt, men om det inte kommer i första försöket blir jag inte ledsen utan gör fler modifieringar tills jag är nöjd. Efter det blir man nog tvungen att köra överladdat.. men men, det är ett senare kapitel.

Det tdc-verktyget ser käckt ut, du berätta hur den funkar sen.

Jepp, det är den trimningshandboken jag har, den är lite rolig och intressant. Det är väl inga herrejösses-tips, men en del skoj grejer. Tävlingshistorik och lite om oettinger etc.

Det fanns en del häftiga kit att köpa till golfen under 80-talet. Sedan står ett test som visar att supersprint inte alls är lika bra som man fått för sig. Bland, jag tror det var 4 system, så var supersprint det som gav minst effekt.

Jag har även den vanliga rep.handboken från thorsells.

Blueman skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … a4d2e8.jpg

Tomas
73 Inlägg
17 september 2011
Ja, det blir en del pill innan du når 200hk men omöjligt är det inte.
Skulle tippa på att man får leta de sista ien bromsbänk.?
Den här rackarn har plockat en 16v topp från en Audi V8.
http://www.boost4fun.de/?site=74
Kan ju vara bra att ha lite ess i bakfickan när det är dags för uppgradering i framtiden.
Finns säkert mer sätt att skrämma liv ien golfmotor utan att behöva lägga ut en förmögenhet.?cool

Boken är rätt så charmig att läsa.
Kugelfischer systemet är ganska spännande. smile
Men som sagt, utvecklingen har gått framåt sedan boken gjordes.

Det stämmer, supersprint var inga vidare till grejjer.
Men vilka fräna kit schrick hade. wink

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
se på fan.. V8-topp alltså.. Har stått en sån hos Bilgunnar.. frågan är om den är kvar än.. Kan ju vara nåt att lura på. Fast är den bättre än en vanlig 16v topp?

Blev lite sugen på att köpa en billig 16v motor, typ 9A och plocka det väsentliga på till framtida uppgraderingar.. men sen är det väl lågblock, eller jag kanske har fel.. men i så fall går det inte med mina stakar heller.. o går inte det vet jag inte om kolvar heller går att ta från 16v till min.. well well..

Lika bra o fixa till min motor som den är nu, sen när det visats att den går bra då säljer man hela och bygger nytt från scratch, eller ja, sprutet o sånt sparar man ju.

Tycker absolut boken är kul, lite nostalgisk. Kugelfischer är hur ball som helst, 30-40bar bränsletryck yikes Finns fortfarande att få tag på men hutlöst dyrt.

Såg en motor på typ 1,4-1,6 med 14:1 i kompressionsförhållande på bensin! med kugelfischer.

turbokit etc från schrick såg kul ut ja!

9 141 Inlägg
17 september 2011
Som jag har fattat det så är V8an 2st 1,8liters 16V maskiner. Så topparna borde ju vara samma.

Var tvungen att kolla youtube, fiat och golfar med Kugelfischer prylar. Jävlar vilka arga maskiner det är då! Lite fränt med dom där stora kromade trattarna också. Kör Webrarna nu och spara stålar till Kugelfischer säger jag bara! big_smile
Senast redigerat av Putteliten (17 september 2011)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
Hehe, hade klart varit ball med kugelfischer, men sjukt ovärt då de är väldigt svåra att få tag på o kostar fläsk.

Hur som helst har jag varit en sväng i garaget idag. Fortsatt med att ta bort reservhjulsbaljan då golvet ska bli plant. Eventuellt ska jag även bygga en diffuser och ha avgaset ut i mitten bak.

Var även till bilgunnar för att hämta ett nytt spjällhus, blev ett volvo, hehe 2,75" borde räcka till sugmotor på 2l.

Lite bilder blev det, kass kvalitet då iphonen får agera kamera.. men bättre än inget hoppas jag.

Det nya spjällhuset med lägesgivare
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0625.jpg

Bilens nya hjärna smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0623.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0624.jpg

Var kom den ifrån??
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0615.jpg

Här kanske big_smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0616.jpg

Mkt mer än så blev det inte.. inte fotograferat iaf.. gjorde rent spjällhuset ordentligt. Förgasargrejerna är förresten sålda och ivägskickade.

120 Inlägg
29 september 2011
Blir lika impad varje gång ja kollar in tråden. Mycket ambitiöst projekt!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
konsp skrev:
Blir lika impad varje gång ja kollar in tråden. Mycket ambitiöst projekt!

Tackar tackar, kul att höra! smile Ska försöka att fortsätta leverera cool

Sök