1708
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
837 966 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
1 200 Inlägg
20 oktober 2011
#1381
Peter_Eriksson skrev:
Stackarn skrev:
Okej, får lappa lite då smile

Nä vill ha baljan kvar, är lite av charmen wink Nä men vill kunna ha med mig reservhjul på ett snyggt sätt smile

Jepp, sorry.. men den var inte så rolig.. det lär inte vara så svårt att lappa med ett par plåtbitar, en bottendel och en rak plåtremsa bara.

Gör som jag istället då, jag kommer (på långresor när jag har reservhjul) ha en bult i golvet med fälgkors på, som rallybilar smile

Hade jag inte haft planer på extremt fin finish i bagaget med ny matta osv hade jag gjort så smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
#1383
Det var snyggt! smile Förmodligen blir det nåt sånt, kanske skippar mattan, hehe det får vi se.

Rövdålig bild, men nu har jag plockat ihop hela instrumentpanelen med underdelarna, kablar är tejpade med textiltejp, ihopsatta med stripes etc under. Allt sitter där det ska (typ) bara boxen som ska sättas fast i handskfacket samt säkrings/reläplattan som ska fästas, ett lock ska även tillverkas så att det inte ligger synligt.. hmm..

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0668.jpg

Det går lite framåt iaf.. ska se om jag får tag på motorlyft till helgen så att man kan få se hur det sitter smile


1 200 Inlägg
20 oktober 2011
#1384
Just fan! De va så en golfetta såg ut på insidan! big_smile Så länge sedan man monterade ner nu xD


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#1385
Halloj!

Varit en sväng i garaget idag och fått lite grann gjort iaf.. blev lite dötid då jag väntade på att motorlyft skulle anlända, men passade på att ta lite bilder på saker som jag inte fotograferat innan eller bara haft dåliga bilder på.. så det blir lite av en bildorgie idag smile

Börjar med att jag städat i garaget, så nu är det LITE ordning och reda iaf
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_1996.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_1995.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2007.jpg

Massa lådor med grejer och diverse skruvar, kablar etc
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2008.jpg

Bra att ha-låda med insex, muttrar och brickor i olika storlek
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2009.jpg

Två uppsättningar däck +reservhjul (undrar vilka som är till golfen ^^)
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2004.jpg

Börjar som sagt bli klar inne i kontoret, mkt skit på golvet..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_1997.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2001.jpg

Några extramätare som är bra att ha, AFR, oljetemp, oljetryck
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_1999.jpg

Ms boxen har fått sin plats i handskfacket, relä- och säkringshållare under
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2000.jpg

Täckplåt för relä- och säkringshållaren
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2002.jpg

Bak återstår en del jobb, golvplåt ska svetsas etc
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_1998.jpg

Ett par bättre bilder på motorn som skall ner då
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_1994.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2003.jpg

Gillar kamdrevet smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2013.jpg

Bränslepump 044 och sytec högflödesfilter ska sitta bak under bilen
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2014.jpg

Där står den med ruggigt fula fälgar och ser lite ledsen ut
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_1993.jpg

Men det blir det snart ändring på
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2015.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2018.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2020.jpg

Det är ganska mekigt att få ner motorn, man får lossa växellåda, ta ur kylaren o sånt, sen krångla ner den och para ihop med lådan, inte det lättaste
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2021.jpg

Klockan var helt plötsligt 22 och jag började känna mig seg, så det var dags att bege sig hemåt. Imorn ska jag kruxa till det sista och dra i bultarna till motorfästena så att allt sitter ordentligt. Sen är det bara att koppla in den sista elen och börja fila på insugets utformning då.

Sen har jag en liten fundering kring det här med härvan, kontaktdon och hallgivare..
Kontakten på härvan jag köpte passar inte original hallgivare i fördelaren, så jag kan väl använda hallgivaren som sitter original och ta kontakt från den..?

Vilken kabel är vilken??
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2011.jpg

Här är kontaktdonet på härvan, 1, 2, 3
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2012.jpg

1, 2, 3 på den är ju lätt att se, men vilka motsvarar det på originalet..? hmm..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2010.jpg


1 200 Inlägg
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
#1387
Stackarn skrev:
Jävlar vilken fart du har! big_smile

äääh, jag tycker det går långsamt.. tongue


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
#1388
Jao jao äverybådy

Dåligt med uppdateringar har det minsann varit.. har väl varit lite lat samt att det varit mkt jobb, lite pengar och diverse annat som kommit ivägen..

Men nu har jag iaf grejat lite med golfen.

Fuel railen som jag undrade var den tagit vägen har äntligen kommit fram, det var slarv med nummer för avisering som gjorde att jag inte fick reda på att den kommit.
Det är alltså en fuel rail från golf g60, bolt on på min topp.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2100.jpg

Sen var jag snabb som ögat med att köpa tjibynns klarglasbaklyktor! smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2101.jpg

Smakprov
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2103.jpg

Sen har jag tampats med denna besten, en rejäl sak som lätt bränner igenom om man ställer på för mkt..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2104.jpg

Har nu börjat punkta fast ersättningsplåten för reservhjulsbaljan.. det skvätter lite eftersom det är svårt att få helt rent med den jävla gummiunderedsmassan som sitter där.. så tröjan tog eld.. kände att det blev varmt om magen, hahaha..

Inte världens finaste än, men det kommer att snyggas till och täckas av en matta ändå
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2105.jpg


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#1389
Ja jävlar va längesen det var man uppdaterade nu.. Faktum är att det inte har hänt så mkt på sista tiden.. dels pga dålig ekonomi, dels på tidsbrist, dels på brist på meklust.. så är det ibland..

Reservhjulsbaljan har jag inte kunnat svetsa färdigt då det även råder brist på gas.. men det ska fixas till helgen är det tänkt.. inväntar löning.

Lite andra småsaker har dock kunnats göras. Tex så kapade jag och förlängde det andra staget till växellänkaget på spak-sidan. Detta för att ge högre utväxling och således kortare slag på växelspaken.

Det förlängda staget, kapat, svetsat och grundat
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2112.jpg

Sen ringde jag till Dinbil för att kolla var mina spridarhylsor tagit vägen. De hade kommit men de hade inte skickat ut något sms.. Jag måste ha dessa för att kunna använda elektroniska spridare. Bild nedan visar skillnad mot k-jet hylsorna.

G60-hylsor
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2108-1.jpg

K-jet hylsor
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_2109-1.jpg

Så ligger det till för stunden, inte så mkt kommer att göras i veckan, men förhoppningsvis kommer det att hända mer framåt helgen, så håll utkik smile


1 200 Inlägg
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#1391
Jepp, det andra staget köpte jag ju färdigt, men det kortade bara slaget i en ledd så att säga. Får hoppas att det blev lagom mkt förlängt.. har inte möjlighet att testa än eftersom kulan på det lilla stagen mellan dem är så sliten.. mkt glapp.

Stackarn skrev:
Härligt med shortshift! smile


1 200 Inlägg
21 november 2011
#1392
Vart köpte du det staget då? Säkert skrivit någonstans, men minns inte smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#1393
Det andra köpte jag av Boris, heter S.V.W.A.T tror jag på vwgolf/mk1 club schweden. Fick med lite nya bussningar också. Annars är det ju ganska enkelt att kapa och förlänga det staget också.

Länk: http://www.svwat-team.se/

Stackarn skrev:
Vart köpte du det staget då? Säkert skrivit någonstans, men minns inte smile


1 200 Inlägg
21 november 2011
#1394
Okej, ska ändå byta bussningar osv så är kanske lika bra att köpa färdigt smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#1395
Jamen då är det väl lika bra att köpa ett helt kit. Byt även den lilla armen med en kula på, tippar på att de flesta är ganska nernötta.. Annars får man glapp hur mkt annat man än byter (som jag gjorde).

Stackarn skrev:
Okej, ska ändå byta bussningar osv så är kanske lika bra att köpa färdigt smile


BilSystemTeknik-Gymnasiet
184 Inlägg
24 november 2011
#1396
Jag är otroligt imponerad över bygget och du verkar ha en otrolig kunskap! Håller även på med min mk1 gti, men inte i samma utsträckning smile Kommer fråga dig lite saker sen (hoppas det går bra), nu måste jag kila till skolan smile

Mvh Jernberg

Kolla gärna in min Renault 4cv -58 Ferlec, ett av så många exemplar som går att räkna på en hand i Sverige. Lägg en kommentar och dumpa en röst :) Ni får även kika in min projekttråd Golf mk1 --> gti Mvh

97 Inlägg
24 november 2011
#1397
Nu har jag suttit och kollat igenom hela tråden sen förra helgen.

Kan bara säga att du är grym på det du håller på med och det är ett väldigt ambitiöst projekt!
Snabb är du också, jämfört med en annan som också har ett Golf MK1 projekt fast som är aningen segare haha. smile

Hoppas det går bra för dig och inget mer motorras wink

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
#1398
Håhåå, man tackar smile Det hänger nog ihop med att om jag gör något har jag en tendens att gå in 100% för det. Från början var det tänkt med lite uppfräschning samt motorbyte, och vad slutade det i...hmm tongue
Jag har väldigt lätt för att lära mig det jag tycker är kul, sen har jag läst ett oändligt antal projekttrådar och hämtar information/inspiration från andra.

Klart det går bra att fråga, shoot! smile Lycka till i skolan och med ditt projekt /// Peter

Jernberg skrev:
Jag är otroligt imponerad över bygget och du verkar ha en otrolig kunskap! Håller även på med min mk1 gti, men inte i samma utsträckning smile Kommer fråga dig lite saker sen (hoppas det går bra), nu måste jag kila till skolan smile

Mvh Jernberg

Hehe, jag kan tänka mig att det tog ett tag smile Jag försöker vara flitig med att uppdatera och dokumentera med kameran så gott det går.

Tack så mkt, väldigt kul att höra smile Jag hade egentligen velat fortskrida ännu snabbare, hade ekonomin tillåtit hade förmodligen motorn varit uppstartad vid det här laget. Dock försöker jag att hålla ner tempot för att man inte ska råka göra slarvfel (som kan få MKT tråkiga följder).

Nu i dagarna måste jag få ordning på min gamle passat så att den kan säljas, efter det kan jag lägga fokus på golfen igen. Nästa uppdrag består av att antingen modifiera eller tillverka ett insug för singelspjäll.

Lycka till själv med ditt projekt /// Peter

Alelalen skrev:
Nu har jag suttit och kollat igenom hela tråden sen förra helgen.

Kan bara säga att du är grym på det du håller på med och det är ett väldigt ambitiöst projekt!
Snabb är du också, jämfört med en annan som också har ett Golf MK1 projekt fast som är aningen segare haha. smile

Hoppas det går bra för dig och inget mer motorras wink
Senast redigerat av Peter_Eriksson (24 november 2011)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
#1399
Har inte hänt så mkt nu heller.. håller fortfarande på och jagar gas till svetsen. Sen var jag till TK mekaniska och lämnade in mitt insug. De ska kolla på om det går att modifiera till singelspjäll. Det får bli så till en början så kan man bygga ett eget custom insug sen när man inte har så mkt annat att lägga pengar på.

Beställde Ngk iridium stift, hårdhet 7, dvs lite kallare än vanliga. sjukt billiga på ebay.

Sen köpte jag lite ljud till bruksjeep:en också. 2st Kicker comp 10", låda och ett Orion Cobalt 800.1 skall kopplas in idag var det tänkt smile
Senast redigerat av Peter_Eriksson (29 november 2011)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#1400
Dåligt med uppdateringar nu för tiden.. motivationen är inte på topp, inte ekonomin heller.. men men.. gör lite då och då när jag känner för det iaf.

Igenläggningen av reservhjulsbaljan är i princip klart, har svetsat runtom samt två st längsgående förstärkningar i form av L-profiler. Sen har jag lagt på rostskyddsgrund och karosserikit. Insidan kommer jag att lacka, förmodligen blir hela golvet bak svart, det ska ändå ligga en matta över så inget av det kommer att synas. Undersidan har fått ett lager svart, ska få ett till och sen underredsmassa på det.

Jag ska även svetsa på ett fäste för bränslepumpen därunder nånstans. Jag tog bort den första dämparen på avgassystemet, så nu är det extraktorgrenrör 2" hela vägen till en dämpare längst bak. Bara lite svetsning på en skarv kvar på det.

Bilder är det dåligt med.. råder total kamerabrist.. hade en som jag lånade av en polare men fick lämna tillbaka den nu då han ska ut och resa. Mobilen ger ju inga superbilder direkt.. Men jag ska försöka ordna det på något sätt, annars blir ju tråden ganska ointressant.



Sök