2011
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
837 640 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
110 Inlägg
21 mars 2012
Peter_Eriksson skrev:
pizza_gnun skrev:
hur går det guffen? smile

Inte hänt ett piss sen jag skrev sist.. sad Har inte fått tag i ett weberinsug ännu, men jag ska köpa ett nu så fort lönen trillar in. Får väl stå ut med att betala lite mer för det än tänkt.. börjar kännas småstressigt nu när vädret är fint! tongue Men så fort jag har insuget så kan det rulla vidare i projektet..

Lämnade in mina bredddade plåtisar på blästring idag, tänkte snygga till dem lite.

okej:) ja inte kul att behöva betala mer än tänkt:( hoppas det blir bra då big_smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
Ja, det ska nog bli bra. Nej, visserligen är det nog snarare så att jag kom undan oförskämt billigt förra gången jag köpte ett.. Inte sett något sen dess som gått för 500:-

Får ta tag i detta nu och låta bli att köpa grejer till vr6an så att bilfan blir körklar till sommaren smile

Dkv
592 Inlägg
23 mars 2012
Ja en 500 hunka är ett riktigt kap det! smile
Börjar också känna lite sug å ta tag i allt igen nu när solen tittar fram mer och mer! Men en hinner man! Hehe!! smile
Verkar va en fin vr6 du skaffat iaf!

Mvh Tommy

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
Tommy_F skrev:
Ja en 500 hunka är ett riktigt kap det! smile
Börjar också känna lite sug å ta tag i allt igen nu när solen tittar fram mer och mer! Men en hinner man! Hehe!! smile
Verkar va en fin vr6 du skaffat iaf!

Mvh Tommy

Jo, tyvärr är det nog så.. håller utkik ett tag till, sen blir det väl att köpa ett lite dyrare fastän det tar emot. Jag har inte hur mkt tid som helst och man får väl inse att man får betala för bra/rätt grejer ibland. Trial & error har man ju gjort så det blir ordentligt med en gång nu istället.

Jodå, vr6an är riktigt fin! Går fint också smile Om jag blir "klar" med golf 1:an så ska jag bygga ihop en renoverad och lätt trimmad motor till den också när man ändå har vanan inne smile

2 373 Inlägg
24 mars 2012
Imponerad utav din drivkraft att orka hålla på med två bilar....en räcker för mig wink

Häls. Hervas

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
Hervas skrev:
Imponerad utav din drivkraft att orka hålla på med två bilar....en räcker för mig wink

Tackar. Det var ju iofs tanken att jag inte ska göra så mkt med vr6an smile inte förrän mk1:an är "klar"

Projekt blir väl aldrig klara ioaf, hehe

110 Inlägg
25 mars 2012
jag tycker lätt att du kan strunta lite på vr6:an och bara mecka mk1 nu:P

1 200 Inlägg
25 mars 2012
Passar inte originalinsuget från typ en 1.6:a då? Så använda flänsen från den smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
pizza_gnun skrev:
jag tycker lätt att du kan strunta lite på vr6:an och bara mecka mk1 nu:P

Ja, jag ska inte göra någonting på vr6:an nu, så att man kan få denna klar. Så det är helt riktigt tänkt smile

Stackarn skrev:
Passar inte originalinsuget från typ en 1.6:a då? Så använda flänsen från den

Jovisst passar den flänsen rakt på, det gör även mitt 1,8 insug jag har. Men det är på tok för smalt för spjällhus/förgasare. Sen har jag ju inte tillgång till alusvets, så då skiter det sig ändå. Ett weberinsug passar rakt på och passar i princip rakt på spjällhusen.

1 200 Inlägg
26 mars 2012
Peter_Eriksson skrev:
Jovisst passar den flänsen rakt på, det gör även mitt 1,8 insug jag har. Men det är på tok för smalt för spjällhus/förgasare. Sen har jag ju inte tillgång till alusvets, så då skiter det sig ändå. Ett weberinsug passar rakt på och passar i princip rakt på spjällhusen.

De var så pass alltså hmm Men hittar du två billiga weberinsug kan du ju höra av dig! wink Blir en 1.8L GTI med 45:a weber på i min sen smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
jo, det är ju så.. tittar man på hålbilden på toppen och weber/itb så skiljer det väldigt mkt. På toppen skiljer avståndet.  1----2-3----4 medan på weber/itb ser det ut så här 1---2---3---4.

Men det billigaste jag hittat är 120£ på ebay, blir väl ett sånt i dagarna om jag inte hittar nåt billigare.

2 373 Inlägg
27 mars 2012
Peter_Eriksson skrev:
Hervas skrev:

Tackar. Det var ju iofs tanken att jag inte ska göra så mkt med vr6an smile inte förrän mk1:an är "klar"

Projekt blir väl aldrig klara ioaf, hehe

Det har du så rätt i, finns alltid nåt att göra på projekten hehe

Häls. Hervas

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
Yes, jag får ta och göra ett ryck nu känner jag. Ibland känns det som det är hur mkt som helst kvar för att få ihop skiten.. men skam den som ger sig. Well well, blir väl att leta efter en mekanisk verkstad imorn som kan åtta sig lite svetsarbete för en rimlig slant.

Ingen som har några bra tips på verkstäder som är hjälpsamma kring Göteborg??
(Fikabröd kan frambringas i mängder cool )
Senast redigerat av Peter_Eriksson (27 mars 2012)

1 200 Inlägg
27 mars 2012
Betalning i fikabröd brukar fungera ypperligt på skolor med arbetsinriktningar i svets och mek/lack smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
Ska kika på det, en annan bekant på mk1 forumet hade visst lite kontakter också, så ska snacke med honom imorn så får vi se om vi kan lösa något smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
Jahopp!

Fälgarna är blästrade och lämnade för pulverlack, gick jämnt ut mot två flak öl + en såld bilstereo, så det känns gött smile De blir lackade i någon spännande silver, vet inte själv än exakt, haha

Sen har jag fått kontakt med en herre som kallas BubblaMicke, han ska hjälpa mig fixa en adapter.. varför?

Jo för jag har beslutat att köra med original plenum, adapter och ETT 2,75" spjäll. Att börja direkt med separata spjäll och allt vad det innebär är lite att ta mig vatten över huvudet känner jag. Dels krävs en del andra modifieringar för lyckat resultat, dels krävs en hel del av föraren. Körbarheten blir en helt annan med plenum, vilket är bra eftersom bilen inte enbart ska gå på bana mellan 4-8000rpm smile

Jag har ju ändå grejerna kvar, så risken finns ju att man kanske gör bilen till renodlad banbil förr eller senare ändå.

Har även beslutat att det blir en diffuser bak, så jag har kapat upp plåten och stagat upp hörnen som skulle bli fladdriga annars. Ska fixa antingen en form för att gjuta diffusern i glasfiber, eller så bockas en i alu.. ska fundera på det.

2 373 Inlägg
2 april 2012
Peter_Eriksson skrev:
Jahopp!

Fälgarna är blästrade och lämnade för pulverlack, gick jämnt ut mot två flak öl + en såld bilstereo, så det känns gött smile De blir lackade i någon spännande silver, vet inte själv än exakt, haha

Sen har jag fått kontakt med en herre som kallas BubblaMicke, han ska hjälpa mig fixa en adapter.. varför?

Jo för jag har beslutat att köra med original plenum, adapter och ETT 2,75" spjäll. Att börja direkt med separata spjäll och allt vad det innebär är lite att ta mig vatten över huvudet känner jag. Dels krävs en del andra modifieringar för lyckat resultat, dels krävs en hel del av föraren. Körbarheten blir en helt annan med plenum, vilket är bra eftersom bilen inte enbart ska gå på bana mellan 4-8000rpm smile

Jag har ju ändå grejerna kvar, så risken finns ju att man kanske gör bilen till renodlad banbil förr eller senare ändå.

Har även beslutat att det blir en diffuser bak, så jag har kapat upp plåten och stagat upp hörnen som skulle bli fladdriga annars. Ska fixa antingen en form för att gjuta diffusern i glasfiber, eller så bockas en i alu.. ska fundera på det.

Ska bli kul att se hur fälgarna blir smile har du sett hur mina blev?? wink

Häls. Hervas

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
Jepp, ska bli kul! smile Jajemän, jag såg dem i din tråd men hann aldrig kommentera då jag skulle iväg precis, men de blev toppen!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
Ändrade planer som sagt.. jag kommer använda mig av originalinsuget med plenum, men en adapter skall tillverkas för att få dit ett 2,75" spjällhus med färdig spjällägesgivare, känns som att man får bättre precision med ett spjäll också jämfört med dubbla olika stora som öppnas i två steg.

Jag har gjort en skiss över hur adaptern ska se ut som sitter mellan insug och spjällhus.

Uppe till vänster är formen på hålet i insuget, uppe till höger formen på spjällhuset och under hur adaptern ska se ut (med reservation för ändringar).
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0162.jpg

På torsdag skall jag hälsa på BubblaMicke (lång erfarenhet av racing och dragracing) för lite hjälp och diskussioner. Fälgarna bör som sagt också vara klara i veckan. På återseende / Peter

Edit, ja jag ser också att jag skrivit fel.. 460mm, haha.. ganska stora grejer då.. 46mm ska det givetvis vara.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (2 april 2012)

1 200 Inlägg
3 april 2012
Härligt att det rör på sig igen! big_smile

Sök