1591
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
837 402 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
I will! Det är lite småpyssel just nu. hunnit slopa en idé till insugsrör, så nu ska jag testa en ny. Den kräver dock aluminiumsvets, men det har jag ju hjälp med så det ska lösa sig. Trökigt att man måste fixa en anslutning till vevhusventilation på den bara.. well well.. antingen får den sitta kvar eller så pluggar jag den.. beror på hur mkt oljedimma som kommer ut antar jag.

1 702 Inlägg
25 april 2012
Gött det går framåt men vad är det för fel på biltemas oljefilter??? Det är ju en racerbil som du byter olja o filter på oftare än vanlig bytesintervall. Jag har aldrig haft problem med deras varken olja eller filter. Fan man borde snart bli sponsrad av dom.

Du får skynda på nu annars kör jag om dig med nissen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Har hört många skräckisar om biltemafilter.. Sen vet man inte om alla beror på just filtret.. men ett märkesfilter typ mahle kostar inte så mkt mer, så slipper man chansa.

jag ligger i så gott det går.! typ 45 dagar kvar till bugrun.. yikes fyfan.. jag inte hade tänkt stressa i år.. well well.. får väl se hur det går med den biten..

btw, vill du köpa mitt triggerhjul? kommer inte använda det nu ändå.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Blev en liten stund idag med..

Filat vidare på hur jag ska göra med insugsrör och gasreglage.. Lyckades fixa en gasrulle iaf, så är det inte känsligt för vilket håll man måste dra wire:n från. Det som saknas till detta är en konsoll som håller höljet så spjället öppnas när man trampar på pedalen smile

Sen började jag slipa ner huven i framkant, rost och stenskott, överpenslad med skitfärg som klibbar igen slippapper.. drog fram vinkelharry med scotteskiva, rev av all skit direkt smile så ska det spacklas lite, resten mattas ner och huven lackas. Får köra med plåthuv nu, glasfiberhuven var alldeles för sladdrig.. med 45 dagar kvar till bugrun hinner jag inte förstärka och göra om den.

9 140 Inlägg
25 april 2012
Skönt att det går framåt, heja heja heja!!!
Angående Biltemas skräpoljefilter, så har jag oftast får Mahle filter när jag handlat där....

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:
Angående Biltemas skräpoljefilter, så har jag oftast får Mahle filter när jag handlat där....

Jodå, lite framåt går det smile

Jaså.. mahle på biltema? det har inte jag fått iaf.. huvudsaken med biltema är iaf att de gör mkt mindre kvalitetskontroller för att hålla nera priserna.. lite mer lotteri, vilket jag helst vill undvika på motorgrejer.

9 140 Inlägg
25 april 2012
Peter_Eriksson skrev:
Putteliten skrev:

Jodå, lite framåt går det smile

Jaså.. mahle på biltema? det har inte jag fått iaf.. huvudsaken med biltema är iaf att de gör mkt mindre kvalitetskontroller för att hålla nera priserna.. lite mer lotteri, vilket jag helst vill undvika på motorgrejer.

Jomenvisst serru!
Ja det är ju helt sant, vore tråkigt om denna motorn också pajar.....

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
Vore verkligen tråkigt! Förhoppningsvis ska det inte bli så smile

Börjar få ordning på spjällhus/gasreglage nu.. har tillverkat en egen konsoll för wire:n.. inte den snyggaste jag sett, men den verkar fungera iaf. svårt att trycka på pedalen och titta på spjället samtidigt.. ska ta med mig en assistent som får torrgasa medan jag inspekterar smile

spacklat lite stenskott på huven också. Den ska slipas ner och få lite färg.. Tyvärr blir det nog den enklaste lösningen då tiden börjar bli knapp.. dvs mattsvart huv modell tung plåt.. ska kika lite på glasfiberhuven med.. se om man kanske kan förstärka den lite och fixa nya fästen.

Imorgon blir det titt på lokal för nytt garage, spännande som tusan! vore så skönt att slippa den sketna grottan jag mekar i nu.

Ska även hämta ut motorolja och filter hade jag tänkt. Blev en dunk lucas 20w-50 racing only. Men först ska motorn startas och köras 20min på en annan olja med hög zinkhalt hade jag tänkt.

1 200 Inlägg
26 april 2012
Peter_Eriksson skrev:
först ska motorn startas...

Filmfilmfilmfilmfilmfilmfilmfilmfilmfilmfilmfilm roll

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
hehe, ja det kommer att bli film på uppstarten, men är inte där riktigt än smile

1 702 Inlägg
27 april 2012
Ja det blir alltid debatt när man nämner biltema men det visste jag ju innan.

Ja spara du triggerhjulet till mig det kommer behövas framöver.

Det är skönt när man slipper stressa jag trodde ju min bil skulle bli lackad i April men det är ju inte upp till mig o bestämma utan får bli när boxen är ledig och lackeraren kan. Så i Maj kanske.

Blir huven fladdrig även om du sätter dit 4 huvlås ett i varje hörn om det går???

Nytt garage låter ju toppen. Ses vi imorn hos robban o bettan???

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
Jo det är ju så, finns en sjukt lång tråd där det diskuteras biltemas kvalitet smile

triggerhjulet finns om du behöver det sen, om jag inte får för mig att göra om tändningen själv då med vr-givare.

Ja stress har man så det räcker ändå med andra grejer.. lack ja.. hade varit trevligt att lacka om min bil också.. men det saknas ffa pengar för det.. hade velat lacka den svart, röd och gul, snett över hela bilen, sen massa klistermärken på rätt ställen smile

Ja, glasfiberhuven har bara ett tunt kryss till förstärkning undertill.. skulle behöva plasta in rörhalvor för att få den stabil.. men tror inte jag har tid till det.. huvlås är ju inga problem att montera.

Var och kollade på garaget idag, lokalen i sig ser skitbra ut, 3fas, tryckluft, etc. men om det ska gå att va där måste porten bytas och marken utanför jämnas till, annars kommer vi inte in, hehe.. så han ska kolla på det. Vi får se om det blir nåt av det eller om man ska leta vidare.

Yes, vi kommer imorn smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
Hola!

Några timmar har avverkats i garaget idag med smile

För första gången på snart ett år har golfen fått vädrat lite frisk luft, det var änna på tiden! Dels för att jag behövde städa lite (vilket det inte blev så mkt gjort, haha) dels för att jag behövde slipa huven.

Så den rullades ut utanför garaget och jag passade på att ta några bilder.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0239.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0236-1.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0237-1.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0238-1.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0240-1.jpg

Sen, efter att jag plastat in massa grejer samt halva garaget då jag inte tror garagegrannen vill ha färgdamm på sin pv, så började jag slipa på huven, slipat ner lite spackel efter jag lagt igen stenskott osv.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0241-1.jpg

Sen hann jag iaf lacka insidan, det fick bli mattsvart som även utsidan kommer att bli, färgen är inte riktigt torr på bilden.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0242-1.jpg

Känns som ett helt ok resultat.. men det började smådugga ute, så jag slängde på glasfiberhuven på bilen.. vill använda den egentligen.. den bär man lätt med två fingrar.. originalhuven är tung.. sad får se om jag hinner med att fixa den..

Hann även trixa lite med gasen.. inte helt 100 nöjd, tror jag behöver ha en hårdare returfjäder och justera wire:n, annars funkar det fint.

Imorn blir det namngivnings- och födelsedagskalas efter jobbet så då hinner jag inget.. Men på söndag blir det garagedag igen smile

2 373 Inlägg
27 april 2012
Alltid lika kul med dina uppdateringar!! smile

Häls. Hervas

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
Hervas skrev:
Alltid lika kul med dina uppdateringar!! smile

Tack Hervas, kul att det uppskattas smile

1 107 Inlägg
27 april 2012
Bilen blir kung! smile Det ända som stör mig är torkarn bak wink haha

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
anafylaxi skrev:
Bilen blir kung! smile Det ända som stör mig är torkarn bak wink haha

Tackar! jo, jag stör mig lite på den också.. ska nog lägga igen den tror jag smile Har även uttag för solenoid på c-låset.. kanske skulle ta det med en gång hehe.

2 164 Inlägg
27 april 2012
jag stör mig även på dina emblem på bakluckan wink när vi ändå är igång! haha big_smile så jag tycker att du kan skänka din baklucka till mig.. smile dock hade nog din vinge sett konstig ut på min... du har ingen fräsch baklucka ståendes? gärna röd.. tongue

"Life´s too short to drive a boring car"

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
hehe, jag vet inte.. jag gillar emblemen lite grann faktiskt.. så blir det ju hål att lägga igen också.. vilket iofs inte är ett problem.. däremot är jag inte jättesugen på mer lackjobb då jag saknar bra resurser för detta.

Nej, tyvärr har jag ingen lucka över.. funderade dock på att plocka en på skroten idag för att ha som reserv.. dock alpinweiss. Det står en gammel diesel på bilgunnar, kanske finns nåt du behöver.. dock är den krockad och rostig.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
Just ja, jag råkade köpa 50st bilsportrelaterade klistermärken också big_smile

Sök