2184
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
837 393 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
Har fått min laptop och fixat en usb - seriell kabel för att börja pilla med sprutet.. vilket jag har gjort.. en del frågetecken återstår..

sen gjorde jag en miss som kunde kostat mig mer, men jag upptäckte att det började ryka från boxen..

När man kör tändningen via boxen och tändspole måste man ställa tändningen till spark inverted.. annars kan man inte ha bilen med tändning på men motorn av.. resultat.. bränt tändsteg.. givetvis upptäcktes detta kl15:15 och elfa stängde 15.00 idag.. så på måndag får jag åka dit och köpa en bip373 och löda fast på kretskortet.. surt, men kostar inte många kronor.. hellre det än att hela boxen brinner upp, haha

2 373 Inlägg
6 maj 2012
Tur att du upptäckte det i tid...wink

Häls. Hervas

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
Hervas skrev:
Tur att du upptäckte det i tid...wink

Jepp, tror iofs inte att något annat kan ta skada, eller jo om det skulle bli väldigt varmt runtom så skulle andra komponenter kunna ta skada.. men tändsteget sitter lite avskilt i boxen..

Så nu måste jag iaf vänta till imorn.. Elfa har inte öppet på söndagar sad

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
Njae, men mest klantigt av mig att ha tagit reda på det innan.. men jag vet att jag läst det innan, men förträngt.. haha.. kostar som sagt inte många kronor att köpa nytt.. och då bip373 som tål mer och slår av vid för hög temp istället för att brinna upp smile

Ingen uppstart är gjort ännu, å det lär inte bli nån imorn heller.. jobbar 8-19. Ska ju även få ditsvetsat m14 för lufttempsensor samt sluten vevhusvent (som man måste ha sen 60-talet). Men snart så!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
Var i garaget idag iaf. Det går ju att koppla in boxen utan tändsteget. Denna gången kopplade jag för säkerhets skull bort allt på tändspolen.

Sambon kom även förbi med engångsgrill och grillbricka, smakligt värre.. dock fick jag elda på lite med gasolen då lidl:s engångsgrill var riktigt riktigt kass.. ska skaffa en riktig grill till garaget snart.

Det knasade ju lite sist när jag skulle kalibrera tps:en (spjällägetgivare). När jag undersökte saken närmare kom jag på felet.. den har bara mikrobrytare.. vilket ger av/på.. detta duger icke.. så fick snällt pilla ihop en adapterplatta, samt slipa ner spjällaxeln för att få på den tps som jag fick med härvan. (tänkte att det var enklast att använda den till spjällhuset, men icke).

Resultatet av detta blev iaf kanon, inte snyggaste kanske.. men funkar!

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0263.jpg

Just ja, jag testade även navkapslarna jag köpte för 150:- inkl frkt på ebay, ser bra ut tycker jag. kanske ska måla vw märket rött.. hmm, eller silver..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0259.jpg

Sen blev det lite städning av garaget, det behövdes verkligen. Nu kan man se golvet och bänken, hehe
Senast redigerat av Peter_Eriksson (7 maj 2012)

1 702 Inlägg
7 maj 2012
Gomorn. Navkapslarna passar bra som dom är lite diskreta sådär. Det verkar vara en del meck med ms:et.
Mitt paket jag köpte innehöll alla givare som jag behöver TPS lufttemp, vattentemp så där ska bara va o löda kablar på.

Ok jag saknar fortfarande BBL men det kommer.
Sen har jag Steg 3 grejer som ska på nu i fösta hand efter besiktning ( skylinespridare större lmm o chip.)
Sen behövs större turbo med.

Ju mindre saker besiktningen kan hänga upp sig desto bättre. Då säger dom nåt i stil med oj vad fin bilen är för sin ålder hrmmm ska den va så Breeeed hehe.
Så är det enkelt o ta bort takvingen så gör det.
Tänk om man kunde få mat sådär på beställniong. Fast kycklingsallad när jag kom hem efter garaget var inte heller fel.

Tänkte komma på besök nån dag o kolla på din bil när det passar.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
Morn morn, ja kapslarna blev bra. bättre än de stora som täcker hela fälgen.

Jag köpte färdig låda, färdig komplett härva, med alla givare. Lådan av privatperson, härva från protoparts, så det var inte det som var bekymret.. utan jag tänkte att tps:givaren som satt original på spjällhuset skulle funka, men det visare va en med mikrobrytare och inte potentiometer (som man måste ha). den gav bara på/av.

Men jag beställde ändå reläkortet nu, så man är 100 på att alla kablar hamnar rätt, vilket jag iofs är nästan säker på att de är nu, men ändå.

bbl ska du köpa på ebay, ungefär halva priset mot här för samma grejer. 1300:- kostade min AEM.

chip?? va ska du med det till om du ska köra ms?

Ja det är ju så.. jag funderar faktiskt på att ta av både diffusern och vingen för att de inte ska haka upp sig på såna saker. bredden blir svårare, hehe..

Sen har jag ju beslutat att köra på etanol redan från början. Lika bäst så. mer effekt, billigare literpris, drar dock mer men det är det värt smile

Det är bara att droppa förbi när jag är där. Imorn hade jag tänkt åka dit tex. Det blir nog grillning då med, så ta med mat om du kikar förbi smile

1 702 Inlägg
7 maj 2012
Jag köpte steg 3 kit innan ms så jag tänkte ge det en chans först om jag vill köra nåt i år för annars tar det väl ett antal timmar innan man kopplat in sprutet o fått det att funka som det ska o då är det väl vinter igen.

Kanske själv ska till mitt garage o grunda bilen på tisdag får se hur det blir, Grillat är ju godast.

Edit: reläkortet är det de som är simulatorn??? eller Stimulator kanske det heter
Senast redigerat av Skruvar till det (7 maj 2012)

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
okok. har du härvan och givare så tar det inte så lång tid att koppla in allt.

Ah, jag har iofs hunden, men tänkte göra ett försök att ha honom i koppel utanför, fast han inte gillar det.

Nej, inte stimulator (Jimstim), den använder man ju bara för att testa kortet. Mitt har inte visat några tecken på att inte hitta nåt.

Reläkortet har man ju för att fördela ström till allt, tex huvudrelä, bränslepumpsrelä och tomgångsmotorrelä, sen säkringar till allt. Jag knåpade ju ihop ett eget, som verkar fungera men jag tänkte ändå att det är säkrast att ha ett som man vet helt 100 att det är rätt. Skönt att slippa eventuell felsökning på den punkten.

Det går ju att använda det som sitter original i bilen också, men mitt sitter så jävligt till under instrumentpanelen så jag orkar inte bemöda mig med att kräla där under och rota fram rätt kablar..

1 702 Inlägg
7 maj 2012
Då är jag med. Ska bli spännande och se hur allt funkar. Jag fick en uppmärkt härva till mitt. Köpte av han Mofid i Stockholm. Han verkar yara duktig på att bygga boxar.

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
Aha, ja jag har läst om mofid nånstans när jag surfat runt på nätet om det. När du mappar sen ska du ha tunerstudio och du ska regga det, kostar 300:- men då kan du använda autotune som är riktigt bra. Man grundmappar och kör runt ett tag o justerar. Sen när man fått till det hyggligt sätter man igång autotune och bränner runt som en dåre, ms justerar du av sig själv efter några parametrar man ställt in, lättare än så blir det nog fan inte.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
Dåså var det dags för en liten uppdatering!

Idag blev det lite dötid som försvann.. först var jag sjukt slapp imorse och kom inte igång förrän kl var 11. Så mailade jag lite med protoparts ang tändsteg osv. De skickar med ett gratis med reläkortet jag beställde av dem. Nu fick jag ett idag ändå, men inte fel att ha ett i reserv eller om man ska köra typ edis med wasted spark i framtiden.

Hur som helst, när jag kom till garaget visste jag inte riktigt vad jag skulle göra.. så jag tog tag i att byta bussningar till bakaxeln. Hissade upp bilen bak och sprayade 5-56 på bultarna, lät det dra en stund. Sen på med spärrskaft och kräla på golvet.. infästningarna i karossen lossade utan större problem, sen var det att lossa hållarna från bakaxeln. Det gick också förhållande smärtfritt förutom att det var ganska trångt. Sen ville jag inte bända för mkt på bakaxeln eftersom bromsslangar och kopplingswire:ar fortfarande var anslutna.

Ingen rost i karossen iaf, väldigt skönt!

Hållarna var det rost på däremot. Garagegrannen fick äran att blästra dem smile

Innan
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0266.jpg

Missade givetvis ta efterbild.. men här är de rostskyddade
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0267.jpg

Sen var det de här bögbussningarna.. sitter fast som berget..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0268.jpg

Efter några tappra försök så beslutade jag att jag åker till skruvcentrum och köper nya bultar i rätt dimension istället.. Funderar på rostfria eftersom hylsorna i mina nya superflex är i rostfritt. De har ju ingen kontakt med resten av kaross utom bakaxeln, så det ska nog vara lugnt.

Nya superflex som ska i
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0269.jpg

Sen bestämde jag träff med Evo Barre (Pontus) som ska hjälpa mig med mappningen, vid hans garage i Rollsbo. Skulle träffa honom för att få en ny bosch bip373, dvs ett tändsteg. På vägen hem skulle jag svänga förbi bubblaMicke och lämna ett insugsrör för lite svets, men kom givetvis på det försent så får ta det en annan dag i veckan/helgen.

Bip 373
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0270.jpg

Så var det bara att svänga av vid garaget, löda i tändsteget, montera ihop lådan och sätta tillbaka den. Slog på laptopen och vred på tändningen, verkar funka smile

Det var nog alles för denna gången. Nästa gång monterar jag tillbaka bakaxeln och pillar med lite andra småsaker i väntan på att Pontus ska komma förbi och kika på startmappen, weeii

1 702 Inlägg
9 maj 2012
Härligt Ledig dag antar jag. Alla bussningar sitter ju skithårt bara o elda bort dom. Powerflex e ju nice blir nog till o byta till vintern i fram o bakvagn. Du vet blästra o lacka o i med nya bussningar för det lilla jag kört min bil så kändes det som glapp nånstans bak. Känns väl bra o få hjälp med mappningen är det nån du känner bra som hjälper dig som du kan rekommendera senare i höst kanske.

Jag kan nog behöva hjälp med mappning jag med eller så lär du dig fort o hjälper mig sen smile

Kör man  autotune medans man kör o det ställer in bara grunderna då eller???

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Var ledig igår ja, det är det fina med att jobba schema och mest ha långa pass när man jobbar.. då blir det fler lediga dagar smile

Jo, det brukar gå att elda bort bussningar.. i vanliga fall.. men på dessa har de kärvat/rostat fast på bulten som går igenom hylsan mitt i. Så jag köper nya bultar, de kostar inte så många kronor, då får jag fina rostfria också.

Jo, det känns säkrast att få hjälp med mappningen, iaf i början. Jag kan väl inte påstå att jag känner honom väldigt väl, men det är genom en annan snubbe som jag känner bra. Och han verkar ju inte bortkommen alls vad gäller detta.

Förmodligen så kommer jag kunna hjälpa dig med det sen, men det kan säkert han med.

Nej, man ställer först in grunderna själv. Sen kör man runt med autotune så kommer den bara gå bättre ock bättre. Den finjusterar hela tiden efter de parametrar man ställt in, tex önskat afr (lambdavärde).

1 702 Inlägg
9 maj 2012
Låter väldigt trevligt med autotunefunktionen. Blev det fixat nåt med vr6:an ? Handbroms?. Sabina justerade handbromsen på saaben igår med min hjälp då såklart.

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Absolut, enklare än så blir det fan inte. Tusen ggr jobbigare att hitta rätt munstycken till förgasare smile

Nä, jag tog ju bakaxelnussningarna på ettan. Sen tror jag att det kan vara dåliga belägg bak.. Litet skavande ljud när man kör..

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
9 maj 2012
Hörru, hojta till när Barre kommer på besök eller ta tummen ur röven och besök mig sad

Peder DailyFresh

Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
9 maj 2012
Är jag helt utmattad efter all pollen men visst är det uppstart som står härnäst på "big to do list"? = D

huehue

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Kan ja la göra smile Hehe, men gör du något på din bil då? Tycker dina projekt mest verkar stillastående... tongue

Letar nytt garage, kikade på ett, stort som fan som man skulle kunna hyra ihop, men porten va för liten och det var en brunn = inte bra för låga bilar precis utanför.. samt att det var trångt att köra in.. men annars var lokalen helt perfekt..

Sök