2200
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
837 372 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
1 702 Inlägg
21 maj 2012
Det är ju riktigt dåligt om han som sålt boxen till dig sa att den funkade för bränsle och tändning när det står i boxen om användas endast bränsle då ska du få skicka tillbaka den o få pengar anser jag. Var det längesen du köpte boxen?

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
Ja, det är ju ganska vital information kan man tycka.. oavsett vad det är för fel eller om den funkar med tex vr-givare men inte hallgivare så är det information man vill ha innan man bestämmer sig för att köpa eller inte.. Ångrar att jag inte köpte en ny färdig box från protoparts istället från början.. men dumsnål som man är..

Det är ett  bra tag sen jag köpte den.. jag har skickat meddelande till honom, men inte fått svar än.. har jag inte fått det ikväll så ringer jag.

1 702 Inlägg
21 maj 2012
Ja det är rätt ligg på han tills han svarar .Attackringning hjälper ibland.

Tur jag inte har köpt ditt triggerhjul än då:)

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
Jag har pratat med honom men inte kommit fram till något annat än att jag ska testa en sak till först.

Jag har bytt ut ett par komponenter som kostade 13:- på elfa, så har jag gjort om till "low to high" hallgivare, kopplat tändning på sparkA, kollat alla lödningar och kretsar.

Såå, om inget är trasigt så bör det fungera nu, jag ska även mäta på hallgivaren för att säkra att den fungerar. man ska få 12v med triggern "på" och 0v med triggern "av" tand på fördelaren.

Triggerhjulet finns ju om du behöver det sen, såtillvida detta fungerar nu smile Men tyvärr är jag fast på jobbet till 19, åker förbi garaget då och kikar vad som händer..

Det är en sak som jag inte är helt säker på bara... exakt hur d15 (led18) ska vara kopplad för att man ska få ljus på den när man har 12v signal.

1 702 Inlägg
21 maj 2012
Det roliga är att jag inte har en aning om vad nåt är än för jag har inte kollat i boxen än. Men det blir väl snart dags för det verkar intressant och mitt elsystem behöver bytas ut.
Så enligt säljaren ska det gå o köra tändning ändå, hade han själv kört med boxen? Hur som helst hoppas på att du får igång högen snart.
Jag hoppas att jag inte behöver löda så mycket brände mig som fan sist jag prova.
Senast redigerat av Skruvar till det (21 maj 2012)

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
Man lär sig ganska snabbt om man inte har tummen alltför långt upp i dajmkrysset smile Det finns mkt info på nätet, men man ska passa sig lite för att fråga på forum.. speciellt eftersom det är ett diy system där många lösningar funkar, om man gör vissa modifieringar..

Man måste bara komma ihåg att dokumentera alla ändringar man gör på hårdvaran.. annars blir det knepigare att återställa, även om det finns internal wirings att kolla på iofs.

Du får säga till om du behöver nån hjälp med det.. efter att ha felsökt i flera dagar så har jag lärt mig en del iaf smile

Jag kommer inte felsöka mer eller testa fler saker.. jag kommer att köra bara bränsle och tändning separat.

1 702 Inlägg
22 maj 2012
Kan ju bli så att jag behöver lite hjälp senare, nu på onsdag åker jag fömodligen till garaget o maskar bilen o lägger sista lagret slipgrund sen är det lack när tid finns till det. Då medans lacken får härda till sig kan jag börja pilla med motorn och styrsystemet. Jag vet en kille med en 200 som kör ms och det funkar klockrent för han så där är ju en man kan fråga. Men när blir det uppstart för dig nu då ska jag komma o piska dig lite haha. Hur går det med garageletandet?

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
Hoppla hoppla vad segt det är att vänta på paket.... nytt ms2 v3 är beställt med reläkortskabel är på väg från protoparts.fi i finland.. men det verkar segt att frakta det.. Mitt kort var ju stekt på krets till C12, när jag skulle använda den kretsen så blev belastningen på skadan för stor och den brände igenom mellan planen.. = omöjligt att laga..

Well well, nu får jag helt nya grejer, modifierade för de behov jag. Borde komma vilken dag som helst nu. Segt att behöva vänta, men jag har glassat i solen hela helgen iaf.. skönt att ha det gött o tänka på annat än att stressa med bilen. Jag känner på mig att det kommer gå vägen ändå smile

1 702 Inlägg
29 maj 2012
gött o se att det är på gång snart igen. Det blir ju sällan som man planerar tyvärr. i know.

Men nu vet du ju att grejerna är hela iaf.
Friskt kopplat hälften brunnit.

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Jepp jepp.. Men har ingen närmare info om var paketet befinner sig.. trodde det skulle komma igår.. men senast stod det att försändelsen lämnat landet (Finland). Med en stor gnutta tur kommer det idag.

Allt annat är ju klart så det är bara att koppla in kontaktstyckena och börja tune:a.

Måste hitta felet på blinkersspaken också, bortsett från det kan jag besiktiga så fort jag fått tomgång på skiten.

1 107 Inlägg
29 maj 2012
Har du kört med MS sprut någonting eller har du nyligen skaffat det till bilen?
Funderar på att köpa MS2 till min GTI. Är det värt pengarna eller är det bara problem så man skall satsa på något annat sprut?

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Jag har inte kört ms tidigare.. Det är första gången jag ska använda det själv. Skaffade det för ett tag sen, har bara hört gott om det av folk som kört det själva.

Tror definitivt att det är värt pengarna, lite krångel kan det vara. Det svåraste är väl att få till tändningen, men med hallgivare i fördelare så är det i stort sett bolt-on.

En fin grej med ms är ju att det finns autotune om man kör reggad version av tunerstudio MS. Guld värt om man inte har tillgång till bromsbänk/rullande landsväg.

Ska du köpa så kan jag rekommendera protoparts eller Mofid. Då får du färdiga kort anpassade efter dina önskemål. Diyautotune säljer också, både byggsatser och färdiga kort.

1 107 Inlägg
29 maj 2012
Peter_Eriksson skrev:
Jag har inte kört ms tidigare.. Det är första gången jag ska använda det själv. Skaffade det för ett tag sen, har bara hört gott om det av folk som kört det själva.

Tror definitivt att det är värt pengarna, lite krångel kan det vara. Det svåraste är väl att få till tändningen, men med hallgivare i fördelare så är det i stort sett bolt-on.

En fin grej med ms är ju att det finns autotune om man kör reggad version av tunerstudio MS. Guld värt om man inte har tillgång till bromsbänk/rullande landsväg.

Ska du köpa så kan jag rekommendera protoparts eller Mofid. Då får du färdiga kort anpassade efter dina önskemål. Diyautotune säljer också, både byggsatser och färdiga kort.

Blir nog till att skaffa ett sådant sprut till nästa sommar då wink Tack för infon smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Det är ju en ganska vettig investering för inte alltför stora pengar. Ett "riktigt" sprut kostar minst det dubbla, men kanske inte gör uppgiften det minsta bättre.

Kan rekommendera att läsa megamanualen ordentligt innan det är dags. Jag skrev själv ut material jag hittat, forum i all ära, men det är inte alltid information där stämmer. Kolla av med dem som bygger korten, säkrast så.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
Hellooo, nu har jag inte uppdaterat här på några dagar.. har väl inte funnits jättemkt att säga förrän nu då.

Jag har fått mitt nya ms2 v3, reläkabel etc. Allt är nu inkopplat, jag har varvtalssignal till tunerstudio och gnista på stiften smile

Strobade in tändningen på kamdrevet så den ligger inom toleransen för uppstart, sen har jag ändrat tändningen till 15grader förtändnin, helt ok att köra tomgång och lite varv på. När den går hyggligt går jag över till tändmappen och ser till att den ligger rätt, dels på tomgång och dels över där den ligger som högst.

Fegar lite i början och kör med max 30grader förtändning, sen höjer jag successivt. Jag har ju knacksensor-tilläggskortet så märker om det börjar spika.

Batteriet var så urladdat igår så det står på laddning nu och imorn blir det startförsök big_smile Bilder och filmklipp kommer om det går vägen!

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/182532_10150836970486636_1503784929_n.jpg

1 200 Inlägg
2 juni 2012
HÄRLIGT!!! Hoppas verkligen allt går vägen denna sommar! smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
Jajemän, det hoppas jag med smile Nu har jag ju bättre grejer och dessutom knacksensor osv så det ska förhoppningsvis hålla lite bättre med smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
Jo det var tänkt så! big_smile Skulle det skita sig helt så har jag vr6:an iaf så man kommer in smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
Jahopp, man får väl ta och uppdatera här med då.. Det blir inget bugrun med bergcup-golfen i år. Vilket känns tråkigt men ganska väntat efter de senaste veckornas händelser.

Jag är iaf glad att den är startmappad och går så pass bra att det är dags att ge sig ut för riktig mappning. Generatorn låter som en eaton kompressor, så lagren är slut på den, samt att den laddar som en påse skit. Hämtar en annan på skroten då de knappast är värda att renovera (om man inte har grejer för att göra det själv). Sen ser det ut som mitt vattenkyl läcker en aning då det är lite blött under. Mkt stort tack Till Pontus (Evo Barre från Evolution garage) som hjälpt mig med startmap och som hjälper mig med mappning sen när det lugnat ner sig lite. Jag ska till bugrun, sen metaltown, han håller på för fullt med sin bil inför gatebil.

Så det blir nog lite lugnt här ett tag nu, men jag lovar att uppdatera så gott jag kan med bilder och filmklipp sen. Bilen låter sjukt gött iaf big_smile

Sök