1986
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
837 272 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
Varit ute och mappat bilen idag. Troligtvis bottnade spridare strax under 6000rpm.. vilket i teorin tyder på 150hk vid 5500rpm.. kanske.. men det bådar ju gott för de sista 2500rpm.. hehe..

Så måste börja kika efter störra spridare då det nog inte räcker att höja soppatrycket. Nån som har en uppsättning 444cc/min @ 3 bar över kanske?? big_smile

Här är iaf ett litet videoklipp från dagens mappning

http://www.youtube.com/watch?v=VCzSIMui … e=youtu.be

Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
13 augusti 2012
Gött! Låter fint gör han o! Hur är väghållninge? smile

huehue

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
Tackar! Väghållningen känns väl helt ok, har inte testat svänga så mkt än smile

1 702 Inlägg
13 augusti 2012
Låter fint Peter. Ta dig en titt på www.nogs.se
Där finns alltid spridare till salu eller kolla www.skyline.se

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
Tackar smile

Har hittat en del olika spridare. Svårt att veta om de passar bara. Hur olika dimensioner brukar det va?

Siemens deka, passar de?

1 702 Inlägg
13 augusti 2012
ja e ganska säker på att deka passar i hålen på fuelrailen de kan vara längre så ibland behövs distanser, så var det på en kompis saab iaf. ja kan mäta på en skylinespridare när jag är i mitt garage i veckan.
Senast redigerat av Skruvar till det (13 augusti 2012)

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
Okej, nä för jag har blivit erbjuden 4st Siemens deka 630cc/min för 1500:- körda ett par timmar.

1 702 Inlägg
13 augusti 2012
jag kan mäta på crilles deka om du vill bara för att se så diametern stämmer med dina gamla tex

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
Det är samma som bosch standard, så de ska passa. Jag fick sätta dit distanser för att ha de jag har nu och det är tätt och har funkat så det ska inte vara några problem. Siemens deka ska ju vara bra skit också.

Funderar dock på om jag ska satsa på bättre tändsystem framöver. Antingen edis med triggerhjul eller separata spolar. Det sista är ju fränare och ger starkare gnista.. och ska man göra nåt så kan man ju lika gärna göra det ordentligt.

Har nämligen lite misständningar här och var (inte jättemkt men ändå störande), sen litar jag inte helt 100 på timingen med en sketen gammal fördelare. Den är dessutom svetsad och släpper den svetsen så dubblas typ förtändningen.. vilket inte vore jättekul.

Hur som, upp till 5500rpm känns bilen hur bra som helst smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
Detta kanske vore nåt.. enklare än så blir det nog fan inte.. segt bara att man måste ta av kamrem för att få dit den. Var ju inte direkt billigt heller.. sad

http://www.ebay.co.uk/itm/Wellendichtri … 53ee00e3af

1 702 Inlägg
13 augusti 2012
Nej jag hade nog kört separata spolar med trigger hjul på veven. Biltema har som funkar bra för 198  kr /st.

Annars är ju msd ett bra val.

Pengar styr ju allt men det var rätt fränt med ett invändigt triggerhjul.

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
Ja, det vore ju nice... Kan ju annars sätta i 3 tändsteg till och köra vag cop (coil on plug) med triggerhjul på veven.

Ja, tyvärr får man göra en massa kompromisser pga att det blir för dyrt annars.. vill ju gärna hinna köra bilen innan man går i pension tongue

Hur går det för dig då?

1 702 Inlägg
13 augusti 2012
Jo det går framåt men sakta, pengar saknas till allt jag vill ha gjort.
Men jag har gjort en deal me Robert så nu har jag en större turbo än original sen behöver jag fixa grenrör mm.
Just nu väntar jag bara på lön så det sista till lmm kan byggas ihop.

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
okok.. samma för mig.. jag vill ha större spridare samtidigt som jag vill bygga om tändningen till triggerhjul osv.

Funderar på att låta tändsystemet vara som det är och köra bilen lite med varvstopp på 6000rpm.. Då kan de iaf besiktigas väldigt snart och gå lagligt på gata.

En annan sak jag behöver göra är att bygga om den första biten av avgassystemet till 2,5" då 2" är underdimensionerat för min motor. Räknade bl.a. avstämning mot min kamaxel.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
Då är det mer eller mindre bestämt. Det blir 4st siemens deka 630cc spridare.  Får dem i dagarna. Sen ska jag fila på montering av triggerskiva och hallgivare. Vilket innebär att 3 tändsteg till ska i boxen samt att 4 tändspolar måste inhandlas. Sen ska som sagt avgassystemet bli 2,5" till bakaxelkröken (vilket är den lättaste biten).

Tror jag ska köpa den reggade versionen av megalogviewer också då den verkar riktigt bra för att kolla vad som händer i motorn.

Tänkte även sparka igång min knacksensor så att man vet hur högt tändningen ska ställas utan större risk för haverier.

Då var hösten/vintern räddad haha
Senast redigerat av Peter_Eriksson (14 augusti 2012)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
Precis, det är väl härligt? big_smile vad ska man annars ha ett hobbyprojekt ?.

Hehe, nä men det är ju saker som krävs för att det ska fungera så man har inte så mkt val.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (14 augusti 2012)

1 702 Inlägg
14 augusti 2012
ja nu har du kört länge nog in o bygg om allt nu igen:)

Blir bättre med cop,  nissan har ju det orginal men kablaget från 1989 verkar inte hålla måttet så det lutar redan nu åt att börja titta på megasquirtet på allvar.

Ska löda lite på z32:ans kontakt så den blir inkopplad på orginalkablaget.
Sen åker mondeon hem till robert där den ska få sig en kapning och bli pickup, bra till o frakta grejer med.
Kul dag som är planerad, nä får jobba lite nu men jag kommer o tittar till dig i garaget när du minst anar det.

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
Haha, ja precis smile Men det är tur det inte är så mkt att bygga om. Avgasröret är ju skitenkelt, skruva loss framme vid grenröret och kapa innan bakaxeln, ersätta med 2,5" med trattar och en svetsmutter fram för lambdasonden.
"värre" är det med triggersystemet där jag måste lämna iväg boxen för att montera tre till tändsteg, sen dra lite nya kablar och ha nya tändspolar. Får se hur den går med större spridare och strobe:a tändningen på lite högre varv så ser jag om den svajar eller visar fel.

Jaså, du ska göra en mondeo pickup? Gick den inte att sälja? Jag kommer garanterat va i garaget imorn kväll iaf.

1 702 Inlägg
15 augusti 2012
Nej jag orka inte greja mer med den det var drivknut som behövde bytas, bromsrör o skarva byta, och en hel del annat inför besiktning.
Så vi körde hem den till Robban igår plus byggde ihop hans Audi efter vi fixat oljeläckaget så den startade o gick fint på tomgång.
Det där megalogwiever vad e det , ett bättre program för mappningen?

Tommy Out.

Sök