3315
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
837 090 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
Jag har tröttnat helt enkelt.. börjat strula med el nu det senaste och jag vet att elen ser ut som ett kråkbo innanför instrumentpanelen. För att reda ut det skulle behövas att man rev ut ALLT och drog helt nya härvor, en separat till motor och en separat till belysning larm och instrument.

Så detta är ingen liten dipp eller nåt, jag har bestämt mig för att avsluta innan man kör sönder grejer, får dampryck och drar släggan genom huven, motorn eller var den nu skulle hamna. Det finns en annan orsak, men den tar jag inte nu och har inte med bilen i sig att göra.

Det har varit ett kul projekt när det har gått bra, men det har spenderats alltför mkt tid och pengar på att fixa en massa saker som aldrig kommer att vara helt optimala ändå, man har alltid fått kompromissa. Skulle man gjort som man velat så hade det kostat minst 3ggr som mycket som det gjort nu.

Så jag ser det inte som ett stort nederlag, jag har lärt mig hur mkt som helst och jag har gjort i stort sett allt själv.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
Det är flera anledningar som ligger bakom smile

Ja, man borde uppfinna trådlös och exakt strömöverföring, hehe

hatar att riva i gamla kopplingar och dragningar som klippts och gjorts om. Inte nog med det så jag ju själv varit där och härjat så det är inte lönt att försöka få ordning på det utan att riva ur all el tror jag.

Men som sagt, det känns helt okej att avsluta projektet här smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
Så kan det va smile

Jovisst har det varit på gång, men det har också varit på gång väldigt länge men hela tiden hakat sig på saker som behövts fixas, bytas, göras om. Jag vill inte göra klart projektet om jag inte kan göra det som jag vill. Vilket skulle innebär stora ombyggnationer från det jag har nu. crossflow, riktigt tändsystem, osv osv.

Så om det blir nåt projekt så blir det ett helt nytt, men inte med denna bilen. Det visar sig smile

1 200 Inlägg
31 augusti 2012
Tråkigt men förståligt om det jävlas! Vad händer med bilen nu?

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
Så kan det va, inte ett helt tråkigt slut.. tex bilen rakt ut i skogen, dike, avåkning på bana eller motorhaveri smile

Vid rätt bud säljs hela bilen, annars i delar. Så kolla mk1 club schweden, där finns säljtråd, länkar inte eftersom det kan tolkas som annonsering.

Dkv
592 Inlägg
31 augusti 2012
Tråkigt!!
Men förstår fullt ut också.. har gått i dom tankarna själv till och från.
Lycka till iaf, har vart trevligt å följt tråden! smile

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
Jo men så är det, man måste avsluta i rätt läge. Som jag skrev ovan hade det ju inte varit lika kul att sluta vid haveri, krasch eller liknande. Jag har ju också tänkt tanken många gånger innan.

Detta är mitt första riktiga projekt, innan har jag gjort småsaker. Jag känner att det finns så mkt saker i detta projektetet som jag i efterhand borde/velat göra annorlunda och då känns det roligare att börja från början på något nytt än att göra om saker.

Så fort det börjar rulla in lite bud så kommer jag att börja plocka ner bilen. Det är nästan så att man skulle ordna en träff så att folk kan buda på och köpa grejer, samt snacka lite skit smile

Tack ska du ha Tommy!

2 126 Inlägg
31 augusti 2012
Tråkigt men så blir det ibland!

Bättre att börja om från början med något nytt än bara fortsätta gräva ner sig ytterligare när det inte funkar som det ska!
Du har ju gett projektet att antal chanser hittills och till sist orkar man bara inte helt enkelt, då är det bättre att göra som du gör nu!
Ser framemot att följa ditt nästa projekt vad det än blir big_smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
Jepp, har faktiskt renat börjat spåna efter nytt projekt, hehehe kan ju inte låta garaget stå tomt smile

Ja, det har varit en del motgångar under tiden man kämpat med att få saker att fungera, mkt, eller det mesta har man ändå lyckats lösa på egen hand och med hjälp av vänner och forumkamrater.

Tack / Peter

490 Inlägg
2 september 2012
Tråkigt att lusten tar slut vid ett elfel...
Själv hatar jag elfel, för min kunskap om el saknas.

Min jävla bil har jag hållt på med i över sju år nu, men inte direkt så aktivt som du gjort med din.
Och JA! Jag ska starta en projekttrådsjävel om den jävla A4:an.... Men jag vet inte när, det saknas alltid pengar till det som är roligt verkar det som?!

Vad då tomt i garaget? Har du bytt koppling och urtampningslagret på Bliztrot nu? Va kul!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

1 702 Inlägg
3 september 2012
Bra Robert , du blir klar lagom till lilltjejens övningskörning och då blir det ju med stil.
Elfel är det väl inte som stoppar dig Peter utan att föregående ägare mm har gjort detta ormbo bakom instrumentbrädan, och om du skulle börja riva i det hade det slutat med att allt gammalt ryckts ut och ersatts med nytt. Men hur mycket el kan det finnas egentligen till en så gammal bil?
Hoppas ditt nästa projekt blir lika grymt.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
Jag har beställt koppling till vr6an, så den ska bytas så fort jag får grejerna.

Det är dels den gamla elen som skulle behöva bytas ut en del, vilket innebär att plocka ur instrumentpanel etc. Sen är det tändsystemet som skulle behöva göras om, då en del av det består av det gamla elsystemet också. Då skulle jag göra om till triggerskiva på veven och antingen edis eller separata spolar.

Detta tillsammans med lite andra grejer gör att jag beslutat att avsluta projektet och sälja. Jag vill börja med ett nytt projekt där jag gör allt rätt från början så att man slipper ändra massa saker på vägen, så att man vet att allt är sjysst osv. Som det är nu vet jag inte vilka kablar som är bra, om några kan vara dåliga och skapa jordfel osv.

Rent mekaniskt är ju allt bra med bilen, med fungerande el/tändsystem så går den hur bra som helst, men just nu rullar den inte många meter. Alternativet vore ju att ta in den i garaget och riva elsystemet och börja om från början med det.

Så det är det, eller så blir ett nytt projekt framöver om bilen blir såld, vad det blir det vet vi inte smile
Senast redigerat av Peter_Eriksson (3 september 2012)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
Om det nu blir så att jag gör mig av med golfen, om nån vill köpa den eller om jag plockar ner den och säljer i delar..

Vad borde man då skaffa för nytt projekt? Det är ju mkt man är sugen på.. hmm, sjukt svårt!

Några projekt som jag funderat på:

Bubbla, låg och cleant stuk med driftsäker glidarmotor
Vw kitcar av någon modell (helst inte sethera och inte buggy)
BMC mini, dvs hundkoja antingen rallystuk eller helvikt rwd-projekt
Annan bil med rwd och överladd

Förslag?

1 702 Inlägg
6 september 2012
Nissan 200 smile)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

2 164 Inlägg
6 september 2012
Peter_Eriksson skrev:
Om det nu blir så att jag gör mig av med golfen, om nån vill köpa den eller om jag plockar ner den och säljer i delar..

Vad borde man då skaffa för nytt projekt? Det är ju mkt man är sugen på.. hmm, sjukt svårt!

Några projekt som jag funderat på:

Bubbla, låg och cleant stuk med driftsäker glidarmotor
Vw kitcar av någon modell (helst inte sethera och inte buggy)
BMC mini, dvs hundkoja antingen rallystuk eller helvikt rwd-projekt
Annan bil med rwd och överladd

Förslag?

min flickväns pappa har några mini cooper´s stående.. en som är plåtbreddad har jag för mig, finns en typ 96hk motor till mini nånstans där oxå.. tongue

ska jag kolla med honom om han har nåt att sälja? (har börjar få ont om plats och tid...)

"Life´s too short to drive a boring car"

Sök