God dag Garaget.
Har ett litet problem med min nya bil som jag köpte för en vecka sedan. Är tråden felplacerad så ber jag om ursäkt.
Jag köpte en Audi A4 1.8(ej turbo) -96a som hade gått 25k mil. Jävligt fräsh och välvårdad av förra ägarna. Gav 20 000kr för den så är nöjd.
Nu dock efter 3 dagar har jag stött på ett problem som är följande:
Jag kör från Nynäshamn till Solna varje morgon. 6mil dit och 6 mil tillbaka. När jag väl kommer till essingeleden och blir tvungen att leka med dragläge och sitta i köer så börjar min oljelampa indikera.
Har uteslutet att den indikerar BARA när bilen är under 1000varv. Annars rullar den på fint som fan och har inte haft några andra problem ännu.
Gasar jag på över 1000varv och accar upp så försvinner indikeringen tills jag kommer till ett stopljus. Då sjunker den ner igen och efter ca: 1min så börjar det lysa igen.
Googlade runt lite efter detta och kom fram till att det kan vara följande problem(Är skit taskig på bilar. Men gjorde mitt bästa):
1: Oljepumpen är sönder.
2: Indikeringen/sensorn är sönder
3: Silen är full med skit.
Fick tips om att börja att kolla oljetrycket så tog mig till Östermalm och Audi express service. Dom ville ha 3000kr~ för att ens mäta oljetrycket.... Gick därifrån så fort jag hörde det och fick tag på en firma vid namn Bilservice.nu I Sollentuna. Tydligen bra betyg och verkar reko. Har bokat tid där på Måndag för check och lagning. Dom trodde som jag hade fått fram via google.
Det jag nu är intresserad utav och undrar er är följande:
1: Vad kan det kosta? 20år nyanställd larmtekniker med låg lön som åt helvete så är detta mest intressant^^. Dv.s en ny/beggad pump, byte av detta. En ny sil?
2: Jag har kört en vecka ungefär med det här problemet. Men alltid stängt av bilen när den indikerar på oljelampan. Antigen de eller gasat upp så den försvinner. Kan något annat ha skadats? Har inte hört några skumma ljud eller varvmätaren ser inte heller skum ut(hoppar)
Vore guld värt om ni orkar ta eran tid och hjälpa en stackars okunnig själ med sin första privatbil

.
Tack I förhand!
//Nasel.